Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 




Wat is een goede caravantrekker?

Geen enkele auto is specifiek ontworpen om een caravan te trekken. Toch kunnen de meeste auto's prima met een caravan rijden. Er zijn een aantal eigenschappen om rekening mee te houden:

  • Gewicht
  • Aanhanger ESP
  • Motor
  • Versnellingsbak
  • Aandrijving
  • Onderstel
 

De beste trekauto bestaat niet. Het is immers altijd een compromis wat het meest gunstig is in verschillende situaties en welke eigenschappen voor de gebruiker het meest belangrijk zijn. Denk daarbij aan de te rijden routes, het soort vakantie en natuurlijk aan de kosten. Bovendien rijden de meeste mensen meer solo kilometers dan met de caravan. En ondanks alle goede (trek)eigenschappen van de auto is het er goed mee kunnen omgaan voor een heel groot deel bepalend voor een ontspannende caravan rit.

Gewicht

leeggewicht
Hoe hoger het leeggewicht van de auto is hoe prettiger de auto is als caravantrekker. De beladen caravan moet eigenlijk niet zwaarder zijn dan de lege auto.

trekgewicht
De auto moet de caravan wettelijk mogen trekken. Het toegestaan maximaal trekgewicht moet dus minimaal net zoveel zijn als de caravan daadwerkelijk vol beladen weegt. Een hoger toegestaan trekgewicht dan nodig is maakt de auto niet een betere trekauto.

treingewicht
Bij sommige auto’s is het treingewicht beperkt. Het kan namelijk zijn dat het maximaal beladen gewicht van de auto plus dat van dat caravan minder is dan het maximaal trekgewicht. Hoewel een overschrijding het treingewicht wettelijk niet strafbaar is, is het toch goed om hier even op te letten.

Op het type plaatje van de auto is het eerste gewicht het maximaal toegestaangewicht van de (beladen) auto en het tweede gewicht, het hoogste, het treingewicht. Het verschil tussen die twee is dus het maximaal trekgewicht. De laatste gewichten zijn de maximale aslast van de voor- en achteras van de auto.

kogeldruk
De toegestane kogeldruk moet tenminste 5% van het caravan gewicht bedragen. Is een (veel) lagere kogeldruk maximaal toegestaan dan is dit niet prettig. Een overschrijding  van 10 a 15 kg is meestal niet zo’n probleem.

De kogeldruk is te vinden in de handleiding van de auto en op het type plaatje van de trekhaak. Officieel is de laagste van die twee van toepassing!

Aanhanger ESP

Nieuwe auto’s zijn uitgerust met ESP (elektronisch stabiliteit programma) en soms is daar een uitbreiding op te krijgen die ook de slingering van de caravan kan corrigeren.  Als dergelijke ‘Trailers Assist Programma’s’ te krijgen zijn is dat een hele nuttige uitbreiding van het ESP die de veiligheid enorm ten goede komt. Let er dan wel op dat deze functie ook daadwerkelijk geactiveerd wordt bij het plaatsen van een trekhaak.

Motor

Een auto die bij lage toerentallen al voldoende kracht heeft rijdt het prettigst met een caravan omdat we dat solo ook gewend zijn. Een motor met een turbo (benzine en diesel) heeft bij lage toerentallen meer trekkracht (hoger koppel bij lage toeren) en is daardoor een prettiger trekker dan een motor met hetzelfde vermogen maar zonder turbo.

Vaak is het met een diesel prettiger trekken dan met een vergelijkbare benzine motor, maar de verschillen zijn de laatste jaren wel kleiner geworden. Een elektromotor in een hybride auto is, indien toegestaan, prima geschikt om een caravan te trekken.

Natuurlijk is een sterkere trekker altijd leuker maar lang niet altijd nodig of zinvol. In het brandstofverbruik met caravan is er weinig verschil tussen auto’s onderling en verbruikt een zuinige (solo) auto nauwelijks minder dan een minder zuinige auto.

Versnellingsbak

Moderne automaten kunnen uitstekend een caravan trekken. Vaak weet de automaat zelf welke versnelling het beste gekozen kan worden en anders kan met de hand ingegrepen worden of is een sport programma te selecteren. Automaten met een korte eerste versnelling en zo veel mogelijk versnellingen zijn het meest ideaal.

File rijden en wegrijden (op een helling) is met een automaat veel gemakkelijker. Nadeel van een automaat is dat de kosten hoger kunnen uitvallen bij een eventuele reparatie. Sommige automaten hebben een extra oliekoeler nodig.

Aandrijving

Vierwielaandrijving heeft onder winterse omstandigheden of op een modderige camping een voordeel omdat er veel meer tractie is. Onder ‘normale’ omstandigheden zijn die voordelen nihil en geeft het niet meer stabiliteit.

Bergop heeft een auto met achterwielaandrijving iets meer grip dan een auto met voorwielaandrijving. Een onverharde weg, bijvoobeeld op een camping, naar boven rijden gaat beter maar in praktijk zijn ook veel situaties denkbaar waarbij juist voorwielaandrijving voordelen heeft voor de caravanner.

Onderstel

Als de vering van de auto bij een zware caravan op de kogel ver doorzakt is de kans dat de caravan bij en verkeersdrempel de grond raakt niet denkbeeldig. Hulpvering of een (automatische) niveauregeling kunnen dan uitkomst bieden.

Stuggere vering en banden (laagprofiel) met verhoogde bandenspanning geven een stabieler en pretiger rijgedrag. Ook neemt het stabiliteitsgevoel toe als de wielen ver naar achter staan (korte achter oversteek) en bij auto’s met een langere wielbasis.

 

Actueel

Workshop
Zondag 9 oktober a.s. geeft Bert weer een workshop in Nederweert.

Caravanbanden
Op de mobiele website van Caravantrekker staat een handige calculator waarmee je ook onderweg de juiste bandenspanning kan vinden.

Aantal berekeningen:
26.791.380



Berekening

Kies een auto:


En een caravan:





iTBS - Veilig op weg Tekst


Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap