Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 




Caravanbanden

Bij caravanbanden is het maximaal draagvermogen van belang. Dit staat altijd op de band en is vaak onderdeel van de type aanduiding. Heeft de band zoals hier onder, de maat 185 R 14 C 102/100S dan geeft het getal na de bandenmaat de loadindex (draagvermogen) aan. In dit voorbeeld het getal 102 wat volgens de tabel overeenkomt met een draagvermogen van 850 kg. Deze banden zijn dus geschikt voor een caravan met een asdruk tot 1700 kg.

Enige reserve in draagvermogen is aan te raden, omdat een caravan vaak zwaarder is dan u denkt en mogelijk is de verdeling tussen links en rechts niet gelijk. Bovendien is het genoemde draagvermogen alleen van toepasing bij maximale bandenspanning.

Loadindex: (draagcapaciteit per band):

74 375 kg 86 530 kg 98 750 kg
75 387 kg 87 545 kg 99 775 kg
76 400 kg 88 560 kg 100 800 kg
77 412 kg 89 580 kg 101 825 kg
78 425 kg 90 600 kg 102 850 kg
79 437 kg 91 615 kg 103 875 kg
80 450 kg 92 630 kg 104 900 kg
81 462 kg 93 650 kg 105 925 kg
82 475 kg 94 670 kg 106 950 kg
83 487 kg 95 690 kg 107 975 kg
84 500 kg 96 710 kg 108 1000 kg
85 515 kg 97 730 kg 109 1030 kg

Op sommige banden staan twee indexen (bijvoorbeeld 100/102). Voor caravan gebruik kunt u de hoogste waarde aanhouden. De laagste waarde is alleen van toepassing als ze gebruikt worden als zgn. dubbellucht wielen zoals op vrachtwagens.   

Klapband

Soort banden

Voor kleine caravans kunnen gewone personenautobanden gebruikt worden. Grotere en wat zwaardere caravans staan vaak versterkte of bestelauto banden. Versterkte banden of reinforced banden worden aangeduid met de letters XL (of RF), en bestelwagen banden hebben de aanduiding C, zoals hier boven in het voorbeeld. Dat laatste staat voor Commercial of Cargo.

Het voordeel van C en XL banden is dat ze een hoge loadindex combineren met een stuggere opbouw. Dat is prettig voor caravans, omdat ze daarmee zorgen voor een stabieler gevoel in weggedrag. Toch is het verstandig om niet een overdreven 'zware' band te kiezen met een veel te groot draagvermogen.

Ook zijn er 'trailer only' banden. Dit zijn banden die alleen toegestaan zijn op aanhangwagens en dus ook voor een caravan (hoewel we die niet aanraden in combinatie met een geknikte as). De maximale snelheidsindex die op de band staat is voor een caravan van minder belang omdat de snelheden meestal meer dan genoeg zijn.

Snelheidsindexen: (maximale snelheid)

J 100 km/u M 130 km/u Q 160 km/u
K 110 km/u N 140 km/u R 170 km/u
L 120 km/u P 150 km/u S 180 km/u

Leeftijd van de band

Op banden staat een zogenaamde DOT code die aangeeft wanneer de banden zijn geproduceerd. De DOT code bestaat veelal een aantal letters die voor de datum niet van belang zijn en een viertal cijfers die de productiedatum aangeven.

In bovenstaand voorbeeld betekent 1714 dat de band geproduceerd is in week 17 uit het jaar 2014. Algemeen wordt geadviseerd om banden na 6 jaar te vervangen. Sommige verzekeraars stellen dit als eis in hun polisvoorwaarden. Ondanks dat het profiel dan nog niet versleten is, wordt de kans op een klapband groter. In ieder geval is het verstandig om jaarlijks dergelijke banden door een expert op droogtescheurtjes te laten controleren.

Bandenspanning

Belangrijk is te zorgen voor een juiste bandenspanning. Bij een te lage bandenspanning neemt het draagvermogen af en worden de banden tijdens het rijden te warm. De kans op en klapband neemt dan enorm toe. Maar bij een te hoge bandenspanning heeft de caravan minder veercomfort en meer te lijden. Niet altijd geeft het stickertje dat op de caravan zit de juiste bandenspanning weer. Soms is (bijvoorbeeld door de vorige eigenaar) een ander type band gemonteerd dan origineel.

Is de bandenspanning boven de 4,5 bar zorg dan wel voor versterkte ventielen (en eigenlijk ook al als we 3,75 bar of meer adviseren).

Lekke band

De kans om een lekke- of klapband te krijgen is met de caravan veel groter dan bij een auto. Vandaar dat het verstandig is om een reservewiel mee te nemen. Een reparatie set is alleen zinvol als tijdig opgemerkt wordt dat de band lek is. Is de band eenmaal leeg wordt die snel kapot gereden en helpt een reparatiesetje ook niet meer.

Schade kan beperkt worden door Tyron 'ringen' te monteren waardoor de band niet van de velg af kan lopen en minder snel kapot gereden wordt. In het midden van de velg wordt de Tyron ring gemonteerd nadat de band om de velg zit. De velg kan geen contact maken met het wegdek waardoor ook de schade aan de velg beperkt wordt.

Tyron ringMet Tyron kan de band niet van de velg

Van oorsprong is Tyron ontwikkeld voor het Britse leger om in geval van nood een veilige plek op te kunnen zoeken. Met de caravan kan ongeveer 4 kilometer door gereden worden naar een veilige plek om daar het wiel te verwisselen. 

Een ander nuttig produkt is een bandenspannings controle systeem (TPMS). Hiermee wordt vanuit de auto constant de bandenspanning en de temperatuur in de gaten gehouden. Zowel een lage bandenspanning als een hoge temperatuur zijn voortekenen voor een klapband. De in de band gemonteerde sensoren geven een draadloos signaal af aan een digitaal display dat in de auto gemonteerd is. Hierop is de bandenspanning en bandentemperatuur af te lezen en bij een te afwijkende waarde klinkt bovendien een alarm signaal.

Actueel

Caravanbanden
Op de mobiele website van Caravantrekker staat een handige calculator waarmee je ook onderweg de juiste bandenspanning kan vinden.

Caravan ervaringen
Bevalt jouw caravan en ben je tevreden over de kwaliteit? Wij, en vele anderen, zijn benieuwd naar jouw gebruikerservaring met je caravan.

Aantal berekeningen:
26.814.328



BIOD


Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap