Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 

Camptoo - Caravan verhuren
Rentac

Caravanbanden

Bij caravanbanden is de draagcapaciteit van de gebruikte banden van belang. U kunt het maximum draagvermogen herleiden uit de bandenmaat op de band. Heeft uw caravan bijvoorbeeld een bandenmaat van 185/70 R 14 88 T dan heeft het getal 88 betrekking op de belastingsindex en de T op de maximale snelheid. In dit voorbeeld heeft de band dus een draagvermogen van 560 kg (zie tabel). Uw caravan mag dan geen hogere asdruk hebben dan 1120 kg, waarbij beide wielen even zwaar zouden moeten wegen.

Enige reserve in maximale belasting is aan te raden, ook al omdat een caravan vaak zwaarder is dan u denkt!

Belastingsindex: (draagcapaciteit per band):

74 375 kg 86 530 kg 98 750 kg
75 387 kg 87 545 kg 99 775 kg
76 400 kg 88 560 kg 100 800 kg
77 412 kg 89 580 kg 101 825 kg
78 425 kg 90 600 kg 102 850 kg
79 437 kg 91 615 kg 103 875 kg
80 450 kg 92 630 kg 104 900 kg
81 462 kg 93 650 kg 105 925 kg
82 475 kg 94 670 kg 106 950 kg
83 487 kg 95 690 kg 107 975 kg
84 500 kg 96 710 kg 108 1000 kg
85 515 kg 97 730 kg 109 1030 kg
Op sommige banden staan 2 belastingindexen (bijvoorbeeld 100/102). Voor caravan gebruik kunt u de hoogste waarde aanhouden. De laagste waarde is alleen van toepassing als ze gebruikt worden als zgn. dubbellucht wielen zoals op vrachtwagens.   

Klapband

De snelheidsindex van een caravan is van minder belang omdat de snelheden meestal natuurlijk niet zo hoog liggen.

Snelheidsindexen: (maximale snelheid)

J 100 km/u M 130 km/u Q 160 km/u
K 110 km/u N 140 km/u R 170 km/u
L 120 km/u P 150 km/u S 180 km/u

Leeftijd van de band

Op banden vindt u een zogenaamde DOT code die aangeeft wanneer de banden zijn geproduceerd. Op banden van voor 2000 bestaat de DOT code uit 3 cijfers, waarbij soms ook nog een aantal letters vermeld zijn.

De eerste 2 cijfers van het getal geven het weeknummer aan en het laatste cijfer het jaar. DOT 479 betekent dus dat de band geproduceerd is in week 47 van 1999.
Banden van na 2000 hebben 4 cijfers. DOT 4702 betekent dus dat de band geproduceerd is in week 47 uit het jaar 2002.
Geadviseerd wordt (en sommige verzekeraars stellen het als eis) dat banden niet ouder zijn dan 6 jaar. Het profiel is dan nog niet versleten maar droogtescheurtjes kunnen de kans op een klapband vergroten.

Soort banden

Er zijn 'normale' banden, zgn. re-inforced (versterkte) banden en banden met de aanduiding 'C'.  Dat laatste staat voor Commercial. Banden die worden toegepast onder bestelauto's. Ze combineren een hoge 'load-index' met wat stuggere rijeigenschappen. Deze zijn ideaal voor caravans, omdat ze over het algemeen ook zorgen voor een stabieler weggedrag. Toch is het verstandig om niet een 'te zware' band te kiezen met een veel te groot draagvermogen.

Bandenspanning

De algemeen geadviseerde bandenspanning bij normale banden is 3 bar. Bij re-inforced banden is dat 3,5 bar en bij de C-banden is dat 4,5 bar. Een wat lagere spanning bij die C-banden is toegestaan, indien de feitelijke belasting duidelijk nder de maximale toegestane loadindex zit. Maar lager dan ca. 3.8 bar moet u niet gaan. U kunt dan eventueel "gestuiter" voorkomen, maar check de belasting per band eerst op een weegbrug! U zult de eerste niet zijn die erachter komt dat de caravan in reisklare toestand toch wel zwaarder is dan gedacht...

Lekke band

De kans met een caravan een lekke- of klapband te krijgen is veel groter dan bij een auto. En krijgt u een klapband dan zijn de gevolgen meestal ook ernstiger. Bovendien is de kans dat uw caravan gaat slingeren bij een lekke- of klapband niet ondenkbeeldig. Ook kan een band die kapot gereden wordt uw caravan lelijk beschadigen.

Tyron ring Door Tyron te monteren is het onmogelijk dat de band van de velg loopt. Dit komt doordat in het midden van de velg de Tyron ring gemonteerd wordt nadat de band om de velg zit. De band kan nu niet meer van de velg af en de (licht metalen!!) velg beschadigt niet zo snel.

De velg kan geen contact maken met het wegdek waardoor schade beperkt wordt en veel belangrijker, de caravan onder controle blijft.

Blijven rijden!

Van oorsprong is Tyron ontwikkeld voor het Britse leger om in geval van nood een veilige plek op te kunnen zoeken. Met uw caravan kunt u zonder schade aan de velg ongeveer 4 kilometer doorrijden en zo een veilige plek op te zoeken om daar het wiel te verwisselen.  Dus niet middenin een tunnel of op een smal viaduct.

Met Tyron kan de band niet van de velg
Stabiel zelfs met een klapband dankzij Tyron

Slingeren

Uit tests is gebleken dat zelfs bij een klapband op zeer hoge snelheden de combinatie gewoon bestuurbaar blijft en niet gaat slingeren. Een veilig gevoel!

De kans op klapbanden verkleinen!

Met Tyron TPMS is het mogelijk constant de bandenspanning en de temperatuur in de gaten te houden. Zowel een lage bandenspanning of een hoge temperatuur zijn n van de voortekenen voor een klapband. In de band zijn sensoren gemonteerd die draadloos een signaal afgeven  aan een digitaal display dat in de auto gemonteerd is. Hierop kunt u de de bandenspanning en bandentemperatuur gemakkelijk in de gaten houden. Bij een te afwijkende waarde klinkt bovendien een alarm signaal.

Meer informatie over Tyron bij www.triorep.nl

Nieuw(s)

De bergen in?
De kans op oververhitte remmen is groot in de bergen als u een lange afdaling rijdt. We hebben de nieuwe systemen getest die dat kunnen voorkomen.

Caravantrekker Quiz
Test je eigen kennis of je een goede caravanner bent. Wellicht leert u er nog wat van.

Cursus ervaringen
Lees hoe onze cursisten schrijven over hun caravantraining op de site caravan-forum.nl.


Caravan Workshop



 
 
   Regelgeving     Over auto's & caravans   Tips bij het rijden     Berekeningen     Tests, reviews & overzichten   Advies    Cursussen    Forum