Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 

Camptoo - Caravan verhuren
Rentac

Stekkers, aansluitschema's en verlichting

Stekkers

In Nederland worden 4 verschillende soorten stekkers gebruikt voor de verbinding tussen auto en caravan:

Nieuwe auto's en caravans zijn bijna allemaal uitgerust met de 13-polige Jeager stekker volgens het DIN systeem.

jeager conta stekker

Jeager stekker

Wanneer past het?

Overzichtstabel comptabiliteit stekkers auto en caravan

Auto

Caravan

Past het?

7-polige stekker 7-polige stekker ja
Jaeger nee, wel met verloop*
Multicon (Feder) ja*
Multicon WeST ja*
Jaeger 7-polige stekker nee, wel met verloop
Jaeger ja
Multicon (Feder) nee, wel met verloop
Multicon WeST nee, wel met verloop
Multicon (Feder) 7-polige stekker ja, mits de stekker niet van metaal is
Jaeger nee, wel met verloop
Multicon (Feder) ja
Multicon WeST nee, wel met verloop
Multicon  WeST 7-polige stekker ja, mits de stekker niet van metaal is
Jaeger nee, wel met verloop
Multicon (Feder) ja **
Multicon WeST ja

* Past in de meeste gevallen, maar als de auto een constante stroomdraad heeft, let dan op dat niet het mistlicht permanent brandt. De koelkast en permanente stroom in de caravan werken niet.
** Past maar is niet aan te raden (gebruik een verloop).

 7-polige stekker

De7-polige stekker bevat alleen de belangrijkste functies voor de verkeersverlichting.

7-polig conta stekker

7-polige stekker

nr code functie kleur
1 L richtingaanwijzer links geel
2 54G permanente stroomdraad
of mist achterlicht*
blauw
3 31 massa wit
4 R richtingaanwijzer rechts groen
5 58R verlichting rechts + nummerplaat bruin
6 54 remlichten rood
7 58L verlichting links zwart

* Bij oudere auto's of caravans is de 2/54G vaak aangesloten als permanente stroomdraad. Bij een nieuwe aanhanger (of fietsdrager) zal dan de mistlamp permanent branden.

   


Multicon

Multicon (Feder) en
 Multicon WeST


WeST

 
De Multicon stekker komt in twee varianten voor; de (oude) Multicon (Feder) en de nieuwere Multicon WeST.

Deze zijn onderling niet uitwisselbaar. Wel is het mogelijk een 7-polige stekker (bij de Multicon alleen van plastic en niet van metaal!) in een Multicon (Feder) of Multicon WeST   stopcontact op de auto aan te sluiten. Zo kunt u bijvoorbeeld een fietsendrager met 7-polige stekker nog gebruiken.

De Multicon (Feder) en Multicon WeST stekker hebben 13 polen waardoor de veelal verplichte mistlamp aangesloten kan worden. Tevens is er nu ook een aansluiting vrij voor de accu, koelkast en achteruitrijlampen. 

Het verschil tussen de Multicon (Feder) en deMulticon WeST is dat op de WeST stekker de platte contacten aan de rand vervangen zijn door ronde pinnen op dezelfde plaats. Hieronder ziet u het gedeelte dat op de auto zit (de stekker aan de caravan zit dus in het spiegelbeeld).

 


Multicon (Feder)


Multicon WeST

 

nr code functie kleur
1 L richting links geel
2 54G mistlamp blauw
3 31 massa (voor contact 1 t/m 8) wit
4 R richting rechts groen
5 58R verlichting rechts bruin
6 54 remlichten rood
7 58L verlichting links zwart
8   achteruitrijlampen grijs
9   permanente stroomdraad (tbv binnenverlichting of accu) bruin/blauw
10   plus geschakeld via contactslot (tbv koelkast) bruin/rood
11   massa voor 10 wit/rood
12   vrij  
13   massa voor 9 wit/zwart

 

Jaeger

De Jaeger stekker is een 13-polige stekker die niet uitwisselbaar is met de andere stekkers, maar het lijkt er op dat deze van oorsprong Duiste stekker de nieuwe 'standaard' stekker wordt voor auto's en caravans (DIN norm). Bij het aansluiten draait u het omhulsel van de stekker een kwart slag (bajonetsluiting) waardoor de stekker stevig vast zit.

13-polige jeager

13-polige jeager

nr code functie kleur
1 L richting links geel
2 54G mistlamp blauw
3 31 massa (voor contact 1 t/m 8) wit
4 R richting rechts groen
5 58R verlichting rechts bruin
6 54 remlichten rood
7 58L verlichting links zwart
8   achteruitrijlampen grijs
9   permanente stroomdraad (tbv binnenverlichting of accu) bruin/blauw
10   plus geschakeld via contactslot (tbv koelkast) bruin/rood
11   massa voor 10 wit/rood
12   vrij  
13   massa voor 9 wit/zwart

Kleur en dikte van de draad

Niet elke fabrikant gebruikt exact dezelfe kleuren. Ook zijn er fabrikanten die zich niet voor 100% aan boven vermelde schama's houden. Raadpleeg daarvoor de handleiding van de betreffende caravan.

Om een goede werking van de koelkast en het opladen van de accu te garenderen is een voldoende dikte van de draad van belang. Voor gewone verlichting (nrs: 1-2-4-5-6-7-8) is een draaddikte van 1,5 mm2 voldoende. Voor de massa en de permanente stroomdraden (nrs: 3-9-10-11-13) is de draaddikte 2,5 mm2. In de auto zelf (en de caravan) is 4 mm2 aanbevolen.

Overigens zal een accu in de caravan nauwelijks bijladen tijdens het rijden tenzij de caravan voorzien is van een zogenaamde booster.

Bij moderne auto's is het belangrijk dat de boordcomputer bij montage juist wordt ingesteld. Zodra de caravanstekker ingeplugt wordt moet de boordcomputer weten dat een aanhanger getrokken wordt en worden bijvoorbeeld de achteruitrij sensoren uitgeshakeld, trailer esp ingeschakeld en/of de automistlamp uitgezet.

Tip

Om te voorkomen dat de kabel over de grond sleept kunt u de kabel over de trekhaak leggen. Bijna altijd is er dan voldoende ruimte om bochten te kunnen maken en de kabel zal niet de grond raken.


Op deze foto is een verloopstekker gebruikt van Jeager naar Muticon West.

Een mistachterlicht is verplicht op caravans van na 31 december 1997

Sinds 1 januari 2005 is op caravans een mistachterlicht verplicht op caravans boven 750 kg (toegestane massa) die na 31 december 1997 in gebruik zijn genomen. Dit mistachterlicht moet vanuit de auto te bedienen zijn en mag* alleen branden als het zicht minder is dan 50 meter. Alle caravans (en aanhangers) onder de 750 kg (toegestane massa), die dus geen eigen kenteken hebben, moeten ongeacht het bouwjaar dus een mistachterlicht hebben.

Vaak zit er een schakeling in de auto die er voor zorgt dat de mistlamp van de auto niet brandt als de caravan is aangekoppeld. Je hebt dan geen last van rode reflexie tegen de caravanwand aan, maar verplicht is een dergelijke schakeling niet.

* In België is de wetgeving betreffende het gebruik net even anders: "wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m alsook bij felle regen." Vandaar dat onze zuiderburen veelal hun (twee) mistlampen ontsteken wanneer het regent. Niet alleen irritant, maar ze leiden ook af van de werkelijk belangrijke verlichting: de remverlichting.

Achteruitrijlichten

Caravans die na 31 december 2012 op kenteken zijn gezet moeten teninste één achteruitrijlamp hebben. Dit betekent dat vanaf die datum (nieuwe) auto's en/of caravans alleen nog maar met 13-polige stekkers uitgerust kunnen zijn.

Wettelijke eisen

In de meeste gevallen voldoet een caravan van meer dan 750 kg wel aan de eisen als alle verlichting van de caravan ook daadwerkelijk werkt. Een derde remlicht is niet verplicht, maar wél uiterst zinvol. Caravans van na 31 december 1997 (globaal met een kenteken na WT-01-BB) moeten dus een werkend mistachterlicht hebben.

Voor caravans onder de 750 kg is het wat ingewikkelder, omdat daar een aantal aanvullende eisen aan gesteld zijn. Een werkend mistachterlicht is verplicht (tenzij de auto geen mistachterlicht heeft). Markeringslichten aan de zijkant zijn verplicht op caravans langer dan 6.00m en als de caravan breder is dan 2.10m dan zijn 2 markeringslichten aan de voor- en achterzijde verplicht. Bovendien, bij een aanhanger breder dan 1.60m, dienen er witte stadslichten op te zitten max. 15cm voor het breedste punt en voor de as. Dit geldt met name voor aanhangers, vanwege hun 'uitgebouwde wielkasten'. Even goed opletten dus als u een caravan/aanhanger van onder de 750 kg trekt omdat deze verlichting lang niet altijd standaard daarop zit.

De wettelijke eisen die aan verlichting gesteld zijn staan beschreven op http://wetten.overheid.nl (zoek onder wet- en regelgeving naar artikel 5.12.51 - 5.12.65 en voor caravans onder de 750 kg artikel 5.13.51 - 5.13.65. Zie over de bediening ervan vanuit de auto 5.18.37a).

Disclamer
Aan deze informatie kunnen geen enkele rechten ontleend worden. Caravantrekker.nl is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden of (schade) claims.

Nieuw(s)

Caravan Bergrijtraining
Het hele jaar door verzorgt Caravantrekker de succesvolle Op Maat caravan rijvaardigheids cursussen. Bereid u goed voor op het naseizoen en kom nu naar het Zuid-Limburgse Noorbeek!

Caravan kosten
Bereken hoeveel een eigen caravan u per jaar kost.

De bergen in?
De kans op oververhitte remmen is groot in de bergen als u een lange afdaling rijdt. We hebben 2 nieuwe systemen getest die dat kunnen voorkomen.



Berekening



Zoek auto
Vul het beladen caravangewicht in.





 
 
   Regelgeving     Over auto's & caravans   Tips bij het rijden     Berekeningen     Tests, reviews & overzichten   Advies    Cursussen    Forum