Caravantrekker.nl

Trekadvies

Skoda

Skoda Kodiaq 1.4 TSI ACT aut.
Eriba Nova GL/SL 530 LE

Eriba
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Skoda Kodiaq 1.4 TSI ACT aut. zijn over het algemeen goed, maar wel is het gewicht van de Eriba met 200 kg belading in de auto aan de de hoge kant. Let extra goed op de verdeling van de belading en rijd niet al te hard. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading! De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
228
199

Hellingen
Risico's bij slingeren
252
115

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Eriba van 1500 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Skoda Kodiaq 1.4 TSI ACT aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Skoda maar 75 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is te weinig voor een goede kogeldruk van ongeveer 80 kg. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Skoda en de Eriba een gewichtsverhouding van 83%. Dat is aan de hoge kant. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 190 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 85%. Dit is net iets hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

85%
1500 kg 1771 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Skoda

Skoda Kodiaq 1.4 TSI ACT aut.
Eriba Nova GL/SL 530 LE

Eriba

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1900 á 2300 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 120 km/u á 129 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 18.9 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3500 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 105 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 15%.

Pas op bij slingeren

De Eriba kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 80 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan. Een kogeldruk van minder dan 75 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Daarom is enige kennis en ervaring in het rijden met caravans nodig om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Skoda een Eriba zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Skoda Kodiaq 1.4 TSI ACT aut.

Periode
2016 - 2019
Vermogen
150 pk (110 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
250 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Eriba Nova GL/SL 530 LE

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Skoda en Eriba en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Ed heeft het volgende over de Skoda Kodiaq 1.4 TSI ACT aut. geschereven:

"Dit voorjaar voor de eerste keer op pad geweest met onze nieuwe Kodiaq 1,4 TSI 150 PK met DSG-6 versnellingsbak. Wij gaan al ruim 35 jaar op vakantie met de caravan. Onze huidige caravan is een Eriba Nova 530 met een leeg gewicht van 1400 kg. Wij beladen de caravan met 200 kg naar een totaalgewicht van 1600 kg. Gewoontegetrouw leggen wij altijd alle zware spullen in de auto. De Kodiaq (leeggewicht 1505 kg)is dan, met twee volwassenen en bagage, beladen met totaal 360 kg. Hij weegt dan 1865 kg. Dan de 80 kg kogeldruk eraf bij de caravan en erbij tellen bij de auto. De gewichtsverhouding is dan : Eriba 1520 kg en Kodiaq 1975 kg. Dat geeft dan een gewichtsverhouding van 77%.
Voorjaarsvakantie was dus in Zuid Limburg. Natuurlijk maar een paar honderd km gereden met onze nieuwe combinatie, maar hij voelde op de snelweg, op de bochtige landwegen en heuvelaf stabiel aan. We hebben ook wat Limburgse heuvels kunnen beklimmen..... Motorvermogen lijkt ruim voldoende. Hiervoor altijd ook auto's met automaat gereden. (7 stuks) Dit is wel onze eerste auto met een DSG-bak. Eerste indruk is dat alle voorgaande (conventionele automaten) beduidend meer vermogen beschikbaar hadden bij het wegrijden vanuit stilstand. Denk dat dat komt door het vrijwel ontbreken van een zogenaamde "slip" bij de DSG technologie. Ben benieuwd hoe dit deze zomer in de bergen zal zijn! Bij onze vorige auto's was wegrijden op hellingen van meer dan 20 % geen enkel probleem. Volgens deze site kom ik met deze DSG-bak al in de problemen bij helingen van rond de 11% ??!! Ik laat het u na de zomer weten ! Verder SUPER tevreden over de Kodiaq en de Eriba. "

Lees meer gebruikerservaringen met de Skoda Kodiaq.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker