Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 



Berekening

Kies een auto:


En een caravan:



Tips bij het kiezen van een caravan

Slechte caravans of merken bestaan niet meer
Doorslaggevend is waarvoor en hoe u de caravan gaat gebruiken
Kies de caravan die u het meeste aanspreekt
Een caravan is altijd een compromis, de ideale caravan bestaat niet

Welke caravan kan ik het beste kopen? Uiteraard is het beschikbare budget en trekauto een belangrijke randvoorwaarde. Maar er zijn meer factoren die de keuze kunnen bepalen. We bespreken een aantal factoren waarop u in de Caravan keuzewijzer kunt gebruiken zoals, budget, trekauto en indeling, en een aantal meer technische aspecten.


In de showroom of op een beurs is het beoordelen in de praktijk best lastig. Een grotere caravan ziet er dan als snel veel aantrekkelijker uit dan een veel praktischere compacte.

Budget

Bij de aanschaf van een caravan moet u eigenlijk een totaal plaatje maken van de kosten (zie de online caravan kosten calculator). Daaruit zal dan een bedrag komen dat u maximaal wilt uitgeven aan een aanschaf van een caravan. De keus is dan of u nieuw of gebruikt wilt kopen en hoelang u van plan bent met de caravan te gaan doen. Bij goed onderhoud en vervangen van versleten onderdelen kunnen caravans heel lang mee gaan, maar misschien veranderd uw (gezins)situatie in de loop der tijd wel. Denk er aan dat de getoonde prijzen ‘vanaf’ prijzen zijn en er soms dus nog wat bij kan komen voor extra ‘pakketten’ en bijvoorbeeld de voortent of luifel, reservewiel etc..

Trekauto

Uiteraard moet de auto de caravan kunnen (en mogen) trekken. Daarmee maakt het overigens wel uit of u een reis naar de Veluwe maakt, naar Spanje rijdt of een rondreis wil maken naar Noorwegen bijvoorbeeld. Blijft u alleen in Nederland en rijdt u weinig kilometers kunt u een caravan kiezen die beladen niet meer weegt dan wat maximaal toegestaan is. Rijdt u meer en ook in het buitenland ga dan niet zwaarder dan het maximaal aanbevolen gewicht. Hoe minder de caravan weegt hoe prettiger u en uw auto dat vindt en vooral als u een ‘zwakke’ trekauto heeft, kan een gestroomlijnd model (smal en laag) prettiger rijden. Heeft u alleen een B-rijbewijs kan dat ook nog de keuze beperken.

Indelingen

Het kiezen van de meest optimale caravanindeling is zeer persoonlijk. Iemand die veel onderweg is met zijn caravan stelt andere eisen dan iemand die de caravan vooral als stacaravan gebruikt en een jong gezin heeft andere wensen dan een ouder echtpaar. Een ‘alle seizoenen’ caravan stelt weer andere eisen dan een caravan die alleen in de zomer in Zuid Europa gebruikt wordt. Veelal is de uiteindelijke keuze een compromis: ‘klein’ op de weg en ‘groot’ op de camping.

Uiteraard hangt het aantal slaapplaatsen van de gezinsgrote af, maar ook van de wens of (iedereen) een vast bed nodig heeft of dat een zithoek ‘s-avonds omgebouwd moet worden tot slaapplaats. En misschien vinden uw kinderen het wel veel fijner om in een eigen tentje te slapen? Gaat u vooral in de zomer weg dan kan de zithoek binnen heel goed als bed opgemaakt blijven omdat u toch in de voortent of buiten zit. Vraag u dan echt af of u voor die ene nacht dat het slecht weer is, of onderweg, wel een veel grotere caravan moet meeslepen. Een nacht behelpen en desnoods een matje op de grond kan niet alleen veel geld schelen maar ook zorgen voor prettiger reizen met de caravan!

In de Caravan keuzewijzer kunt u een aantal kenmerken selecteren voor de indeling:

  • De zithoek ombouwen tot bed of wel een (vast)bed. Daarbij is een dwarsbed minder handig als de achterste partner er ’s-nachts vaak uit moet en over de ander heen moet klimmen. Een frans bed (via de hoek bereikbaar) is al iets gemakkelijker maar het meest comfortabel zijn twee losse bedden (ongezellig?) of een vrijstaand bed. Bedenk dat een vast bed veel ruimte inneemt;
  • Een eigen stapelbed voor de kinderen en eventueel ook een eigen tafel en speelplek. Zonder deze voorziening slapen de kinderen (of de ouders) op een tot bed omgebouwde zithoek. Wordt in de voortent of buiten ‘geleefd’ kan die zithoek overigens vaak overdag als bed blijven liggen;
  • De situering van de zithoek. De keuze tussen voor- of achterin is vrij persoonlijk maar geeft vaak iets meer ruimte dan in het midden van de caravan. Een rondzit heeft lang niet altijd meer zitplaatsen dan een ‘treinzit’ waarbij de tafel aan de wand is bevestigd;
  • Een toiletruimte? Soms is het mogelijk om te douchen in dezelfde ruimte als waar de wc staat. Alleen als er een aparte ruimte is voor de douche hebben we dat vermeld. Bedenk wel dat al het water ‘gehaald’ moet worden;

Techniek

De technische verschillen tussen verschillende caravan merken zijn eigenlijk betrekkelijk klein. Bijna alle caravans bestaan uit twee chassisbalken met daarop, oneerbiedig gezegd, een ‘doos’ die samengesteld is uit een aantal onder druk verlijmde sandwich panelen. Alleen BIOD en Eriba Touring/Airstream bouwen hun caravans afwijkend met respectievelijk naadloos polyester (monocoque) en een stalen frame.

De samenstelling van de sandwich panelen en de onderlinge montage daarvan kan varieren. De buitenwand is vaak van dun aluminium maar sommige merken gebruiken een (zwaardere) polyesterplaat waardoor de wand en het dak minder gevoelig zijn voor kleine schades zoals hagel of vallende tentstokken. De isolatie bestaat uit polystyreen (piepschuim) of in duurdere caravans het hoogwaardiger polyurethaan (XPS of styrofoam) dat geen vocht kan opnemen. Wanden en vloer/dak worden aan elkaar verbonden door schroefverbindingen en/of gelijmd en een toenemend aantal fabrikanten gebruiken daarbij mooie speciale profielen. De nieuwste trend is om het caravan casco geheel hout vrij te produceren waardoor houtrot als gevolg van lekkage tot het verleden gaat behoren. Immers de grootste bedreiging voor de levensduur van een caravan is de inwerking van vocht.

Het onderstel is bij 99,9% van de caravans erg simpel uitgevoerd en meestal van AL-KO, BPW of Knott met rubber- of staal geveerde torsieassen. Ook daar zit eigenlijk weinig verschil in en hoeft geen selectie criterium te zijn. Het verschil tussen bijvoorbeeld een 'rechte' of 'geknikte delta as' is in de folder groter dan op de weg. De meeste caravans hebben standaard een stabilisatorkoppeling wat het rijcomfort (vooral bij grotere caravans) verhoogt. De veiligheid is echter pas echt gediend als de caravan is voorzien van een elektronisch stabiliteitssysteem (zoals ATC).

De ‘techniek’ binnen in caravans komt veelal van dezelfde toeleveranciers. In duurdere caravans kan bijvoorbeeld een grotere of wat luxere koelkast of een verwarming met extra uitblaasopeningen gemonteerd zijn, maar wezenlijke kwaliteitsverschillen zijn er niet of nauwelijks. Alleen als u echt op ‘wintersport’ gaat zijn er wellicht een aantal speciale voorzieningen nodig maar elke caravan die voorzien is van een kachel is geschikt voor het gebruik in het voor- en najaar.

Uw keuze?

Ondanks dat er meer dan 500 nieuwe modellen te krijgen zijn, bestaat de ideale caravan niet! Voor elk soort reis heeft u eigenlijk een andere caravan nodig omdat andere eisen aan de caravan gesteld worden. Bepaal dus hoe u de caravan het meest gaat gebruiken en kies daar uw meest geschikte indeling bij. Welk merk kunt u vooral laten afhangen van welk design u het meest aanspreekt. Natuurlijk zijn er kwaliteitsverschillen, vooral tussen goedkope en duurdere caravans maar bepaal ook voor uzelf of die meerprijs voor uw gebruik zinvol is. Net als bij de keuze voor een auto is de keuze voor een caravan vooral emotioneel en niet rationeel. Kies dus de caravan die bij u past!

Tip!

Wilt u lekker reizen en rondzwerven met een caravan kies dan een caravan die niet (veel) langer is dan 6,50 meter (totaal) lengte en zeker niet breder is dan 2,30 meter en ten opzichte van uw trekauto een gewichtsverhouding heeft van maximaal 75%.

 





Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap