Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Mazda CX-5

Sorteer op:


Mazda CX-5 e-Skyactiv G165 met een Hobby

De ervaring van PF met een Mazda CX-5 e-Skyactiv G165 (165 pk/121, Kw bouwperiode: 2022 - heden) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1287 kg geplaatst op 01-10-2023:

Met de Mazda cx5 naar Portugal geweest met de Hobby 440 SF beladen tot ongeveer 1300 kg.
De Mazda is heel stabiel de kogeldruk op 75 kg gehouden tussen de 90 en 100 km per uur gereden.
Het verbruik viel mee gemiddeld 10 liter op de 100 km
De Mazda had geen moeite met de caravan maar omdat deze geen turbo heeft moet je in de bergen op tijd terugschakelen een fijne combinatie om mee te rijden

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G165 met een Fendt

De ervaring van Ticheler met een Mazda CX-5 G165 (165 pk/121, Kw bouwperiode: 2020 - 2022) en een Fendt Saphir 450 Q van 1190 kg geplaatst op 27-12-2022:

De Mazda CX5 staat te boek als een goede caravantrekker en in feite is het dat ook. Echter ik mis een turbo. De kracht op snelweg bij steiging houdt niet over. Schakel je te laat terug en val je terug onder 3000 rpm dan is op snelheid komen moeilijk. Maar de madza geeft je het gevoel het eindeloos te kunnen volhouden. Cominatie is stabiel en goed. Verbruik 1 op 9 gemiddeld. 1 op 10 is haalbaar als rond 80 km/u gaat rijden. Heb ik niet gedaan:). Oh ja vind ik fijn, geen enkel olieverbruik.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G 2.0 aut. met een Burstner

De ervaring van Martin met een Mazda CX-5 G 2.0 aut. (165 pk/121, Kw bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een Burstner Premio 450 TS van 1300 kg geplaatst op 04-08-2022:

Na 39 jaar met een schakelbak een caravan te hebben getrokken dan nu een mazda cx5(2016) automaat 2.0
Wat een genot om onze Bürstner Premio ts450 te sleuren. 't was even wennen maar zeer tevreden over de prestaties van de mazda. Vlak of bergen geen probleem.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G165 aut. met een Fendt

De ervaring van M.B.Gaalman met een Mazda CX-5 G165 aut. (165 pk/121, Kw bouwperiode: maart 2017 - 2020) en een Fendt Bianco 465 SFB Selection van 1470 kg geplaatst op 26-05-2022:

Dit is onze tweede MazdaCX5 nu 2020 bouwjaar en dez is stuk zuiniger in verbruik als onze vorige uit 2017,
Rijden gaat ook soepeler, trekkracht erg goed,hebben veel op Franse binnenwegen gereden zonder problemen.
Zijn erg tevreden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G165 aut. met een Wilk

De ervaring van Ton Groenendijk met een Mazda CX-5 G165 aut. (165 pk/121, Kw bouwperiode: maart 2017 - 2020) en een Wilk Vida 420 FD van 1290 kg geplaatst op 16-03-2022:

Na twee turbo-fords had ik enige zorg over de trekkracht. Ik heb dan ook gewacht tot ik een "echte"vakantie achter de rug had en niet alleen in NL had gereden. Dus ja: de trekkracht van de Mazda is iets minder dan die van de geblazen fordjes met met 1.6. en 1.5 motoren.
Is dat erg? Nou, zo heb ik het niet ervaren. De Mazda trekt, zeker in de sportstand overal vrolijk tegenop. Het gevoel dat je bij turbo's met minder toeren toe kan is even wennen, maar dat is snel gebeurd. De automaat regelt alles keurig en het is voor mij niet zo interessant of ik sneller dan 95 km kan rijden. Ja, het kan, maar neen, ik doe het niet. Op die manier ontstaat een zeer stabiele combinatie, zonder electronische hulpmiddelen om de zaak in het gareel te houden. In de bergen is er nog een voordeel(tje) De hooggecomprimeerde motor kan in de manuele modus heel goed afremmen. Een situatie waarbij de geblazen motortjes het altijd lieten afweten.
Met een normale automatische zesbak, een sportstand en een manuele stand is er altijd wel een uitgebalanceerde rijmodus te vinden. Een prettige combinatie, waarmee ik zonder zorgen naar Sardinie vv ben gegaan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G194 4WD met een Fendt

De ervaring van Mars v/d Beek met een Mazda CX-5 G194 4WD (194 pk/143, Kw bouwperiode: 2019 - 2022) en een Fendt Bianco 515 SGE Activ van 1603 kg geplaatst op 15-12-2021:

Prima combinatie, fietsen voor op de caravan gewicht 55kg kogeldruk daar door gemiddeld tussen de 85 en 90 kg.
Reserve wiel caravan en wat andere zware spullen in de auto. Goede verdeling in caravan, voor deel is dat de beden achter kant caravan zijn.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G165 met een Knaus

De ervaring van Hans met een Mazda CX-5 G165 (165 pk/121, Kw bouwperiode: 2020 - 2022) en een Knaus Sport 400 QD van 1100 kg geplaatst op 05-12-2021:

De automaat van de CX5 heeft een voordeel en twee grote nadelen met een caravan. Voordeel is de koppelomvormer, deze zorgt er voor de je heel makkelijk kunt optrekken op een berghelling, ook in de file ideaal. Nadeel is dat de CX5 in de 5de versnelling de caravan maar net kan trekken. Beetje tegenwind of viaduct moet je naar zijn 4. Automaat flippert tijdens het rijden de hele tijd van 6,5,4,5 enz. Dit rijdt heel onrustig.
Handgeschakeld is een betere keuze. Daar ligt de 5de versnelling wat lager waardoor deze wel heel bruikbaar is met caravan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G165 aut. met een Burstner

De ervaring van R. van Kerkwijk met een Mazda CX-5 G165 aut. (165 pk/121, Kw bouwperiode: maart 2017 - 2020) en een Burstner Premio Life 480 TL van 1360 kg geplaatst op 27-11-2021:

Wat een fijne auto om te rijden en een caravan mee te verplaatsen. Oke, uiteraard is een diesel veel sterker onderin maar wij hebben een om veel redenen een benzinemodel met automaat gekozen.

Deze Mazda is vlot weg met de caravan incl belading ca/max 1360 kg.
Indien we niet op de snelweg rijden, rijden we altijd rustig op de automaat, op de snelweg zet ik de versnelling bij heuvelachtige wegen handmatig in z'n 5 heuvels. Dan tuft ie lekker relax door.

Om het sporadisch automatisch terugschakelen bij heuvels zoveel mogelijk te voorkomen heb ik 16 extra pk'tjes en 22 nm's toe laten voegen. Is een hobby, niet echt nodig maar leuk om te laten doen en te hebben. scheelt wel en kost in vergelijking met de aanschafprijs helemaal niets.

Voor ons, een hele fijne luxe veilige stevige slingerloze trekauto waarin we voor 90 pct zonder caravan rijden, helemaal een genot om mee te toeren nadat de caravan weer een tijd op z'n plek staat, ennn daar koop je meestal toch een auto voor. Heerlijk…

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G165 aut. met een Sprite

De ervaring van Ed met een Mazda CX-5 G165 aut. (165 pk/121, Kw bouwperiode: 2020 - 2022) en een Sprite Mondial 470 SE van 1385 kg geplaatst op 09-11-2021:

Ik heb hele goede ervaring met mijn MAZDA CX5automaat 2020 waarmee ik een sprite mondial 470se trek van 1400 kg . Twee fietsen achterop maar wel met ATC gemonteerd vanaf fabriek ik heb met windkracht 7 geen problemen gehad . De combinatie rijdt zeer comfortabel bij 90 km per uur in sportstand . Hier voor auto,s met turbo gereden .( let op turbo kapot portemonnee leeg zeer kostbaar)

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G165 aut. met een Sprite

De ervaring van Ed met een Mazda CX-5 G165 aut. (165 pk/121, Kw bouwperiode: 2020 - 2022) en een Sprite Mondial 470 SE van 1385 kg geplaatst op 19-10-2021:

Ik rij al jaren met een caravan nu een sprite mondial 470se max 1400kg. Hiervoor had ik als trekauto een infiniti q 30 met turbo ,dus hoe zal de cx5 het doen met automaat zonder turbo ik kan niet anders zeggen dat dit perfect rijdt ( bij een turbo extra toeren maken anders kunnen er problemen ontstaan wat zeer kostbaar kan zijn ) wij rijden met fietsen achterop en rijden 90 km per uur. Ook zijn wij van Texel naar dordtrecht met windkracht 7 gereden ook dat ging prima . Wel rijdt ik in de sportstand en toch blijft het heerlijk rustig in de auto . Als trekauto aan te bevelen en rijdt zeer relaxt ( voor mij geen turbo meer )

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G 2.5 4WD aut. met een HomeCar

De ervaring van L. van der Spek met een Mazda CX-5 G 2.5 4WD aut. (192 pk/141, Kw bouwperiode: februari 2015 - februari 2017) en een HomeCar Racer 45 Sunset van 1230 kg geplaatst op 24-09-2021:

Voor het eerst met deze combinatie naar de Provence gereden in Zuid Frankrijk. Een heerlijk relaxte rit. De automaat schakelt op hellingen prima zelf op tijd maar je kan ook handmatig bij schakelen. Ook qua verbruik viel het er mee 1 op 8, 1 op 9. Kortom ben erg tevreden over deze trek auto.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G165 aut. met een Fendt

De ervaring van Chris met een Mazda CX-5 G165 aut. (165 pk/121, Kw bouwperiode: 2020 - 2022) en een Fendt van 1410 kg geplaatst op 03-07-2021:

Dit jaar voor het eerst met een Mazda CX-5 SkyActive-G Sportive met automaat gereden. Vergt wel enige aanpassing als je een handmatige bak gewend bent. Na enige proefritjes zijn we op pad gegaan. Het was echter wel nodig andere spiegels aan te schaffen. Het spiegelhuis is anders dan de vorige. Nu EMUK-spiegels aangeschaft en deze voldoen prima. Het weggedrag was zoals we van onze vorige CX-5 (bouwjaar 2015) gewend waren; prettig rijden en een redelijk brandstofverbruik (1 op 8 á 10) Tijdens de rit gereden in de 5e versnelling met 90 km/u en bij inhalen even terug naar de 4e. We zijn echter wel binnen Nederland gebleven, dus het rijden op een pittige helling hebben we nog niet meegemaakt. Gezien de ervaringen met de vorige Mazda lijkt me dat geen probleem.
Hierbij even een update over 2022 met ondertussen ruim 29000 km op de teller. We zijn dit jaar tweemaal met de Mazda en caravan op vakantie geweest naar Duitsland en Frankrijk (Berlijn, Wesergebied, Elzas en Eifel) en dat verliep probleemloos. Wel is het zaak om op hellingen tijdig (handmatig) terug te schakelen. Niet bang zijn om toeren te maken. Het verbruik bleef ook binnen de perken met een verbruik van ongeveer 1:9. Er doen nog wel wat verhalen de ronde over het gebruik van E10 benzine. Ik heb enkel E10 getankt en tot nu toe geen enkel probleem ondervonden. Vanmiddag de caravan weer naar de stalling gebracht in afwachting van het volgende seizoen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G165 aut. met een Lunar

De ervaring van Albert met een Mazda CX-5 G165 aut. (165 pk/121, Kw bouwperiode: 2020 - 2022) en een Lunar Quasar 462 van 1240 kg geplaatst op 23-05-2021:

Even in het kort, wij zijn inmiddels aan de derde mazda bezig eerst maxda 5 daarna twee keer cx5
We rijden met een engelse caravan max gewicht 1250 kg .
Rijden door heel frankrijk spanje oosterijk
Negens problemen soms wat meer toeren 3800 .
Het is maar hoe je instelling is wil je snel boven zijn ja dan zal turbo wel schelen .de wegligging is perfect met deze combinatie wij hebben geen haast mer de vakantie rijden zo 95 km per uur .
Dus voor ons geen andere auto

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G165 aut. met een Fendt

De ervaring van Ton met een Mazda CX-5 G165 aut. (165 pk/121, Kw bouwperiode: 2020 - 2022) en een Fendt Bianco 445 TFB van 1410 kg geplaatst op 05-04-2021:

Met deze combinatie diverse vakanties gereden maar ik sluit mij aan bij de groep die de turbo als een tekortkoming ervaren.
De cx5 is een perfecte reiswagen met veel luxe maar als caravantrekker wordt het een ander verhaal. Hij mist de turbo en met 165 pk kom je dik tekort als je heuvels en bergen tegen komt. Ik geef toe dat ik een pittige rijder ben maar niet boven het toegestane rijdt. Ook ik heb mijn hele leven diesel gereden die een hoog koppel hadden bij lage toerentallen maar met al die milieu toestanden heb ik me moeten neerleggen bij een benzineauto wat wel heel erg wennen is.
Al met al is de Mazda cx5 niet mijn auto en keer ik terug naar mijn vorige merk in benzine uitvoering nl een BMW X3 28i met een 8 traps automaat.
Verder wens ik iedereen veel plezier van de Mazda CX5

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G165 aut. met een Tabbert

De ervaring van Frans Pieters met een Mazda CX-5 G165 aut. (165 pk/121, Kw bouwperiode: maart 2017 - 2020) en een Tabbert van 1430 kg geplaatst op 14-11-2020:

Het rijden naar de Moezel Duitsland, ging echt geweldig.
De Mazda CX-5 G autom met flippers aan het stuur en de Tabbert Rossini Booster 450TD zijn een goede combinatie om ook de grote heuvels in België zonder problemen te beklimmen. Met deze combinatie is inhalen van vrachtwagens geen enkel probleem. Gemiddeld rijden wij 95/100 km per uur op de wegen in de 5e versnelling, dus van de automaat af en schakelen via de flippers aan het stuur. Deze Tabbert heeft alle veiligheidssystemen aan boord, maar houd er rekening mee dat je met 3550 kg over de weg rijdt. Met deze combinatie lust hij wel wat benzine (98) of hoger in Duitsland, gemiddeld 1:7/8.
Zelf ben ik heel tevreden over het rijgedrag, maar ik hoop dat Mazda met een 2.0 met 185 pk komt. Een tip voor de mensen die nog steeds op euro 95 rijden. 98 en hoger rijd gewoon beter en heeft meer kracht.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 D 2.2 met een Fendt

De ervaring van jack Hovingh met een Mazda CX-5 D 2.2 (150 pk/110, Kw bouwperiode: april 2012 - februari 2017) en een Fendt Saphir 470 TF van 1410 kg geplaatst op 16-07-2020:

MAZDA CX5 D2.2 met Fendt Saphir 470TFB, zeer goede combinatie, voldoende trekvermogen d.m.v. koppel van 380. dus we hoeven niet bang te zijn voor onverwachte situaties d.m.v. wegomleggingen e.d.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G 2.0 met een LMC

De ervaring van Lantisat met een Mazda CX-5 G 2.0 (165 pk/121, Kw bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een LMC 490 E Maestro van 1500 kg geplaatst op 18-05-2020:

De mazda aangeschaft in 2016 en de caravan er kort na en inmiddels flinke trips gemaakt met de combinatie. Het verst naar zuid-Frankrijk dus ook wat hellingen en bergjes gehad die probleemloos gingen. De combinatie is stabiel en geeft vertrouwen. De caravan is overigens uitgerust met het ATC systeem van Alko. Eenmaal in al die tijd ingegrepen toen ik wat enthousiast een rotonde nam en de caravan dacht dat het slingerde, de rem greep goed in dus getest. Het verbruik gemiddeld met caravan is 1:9 dus goed te doen en snelheid rond 95 in de vijfde versnelling. De auto is wel gechipt bij VTune in Huizen waardoor hij iets meer vermogen heeft maar een heel stuk lekkerder rijdt. Hij wordt soepeler en het wegrij gat is weg. Ze tunen niet op maximaal vermogen maar op heelhouden dus alleen maar goed.
Wegrijden soms met wat extra gas en op tijd terugschakelen bij hellingen dan gaat het prima! Kogeldruk tussen 70 a 75 kg.
Auto is inmiddels ingeruild en nu een Mazda cx5 2,5 liter automaat AWD uit 2016 gekocht die ook even langs Huizen is gegaan voor het kleine stukje extra. Zodra we op pad zijn geweest schrijf ik een nieuwe review van die auto.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G165 met een Hobby

De ervaring van Peter met een Mazda CX-5 G165 (165 pk/121, Kw bouwperiode: maart 2017 - 2020) en een Hobby De Luxe 495 UL van 1498 kg geplaatst op 02-04-2020:

De Mazda CX-5 is een fijne, luxe comfortabele Caravan trekker met 2.0 atmosferische motor. De combinatie ligt goed en stabiel op de weg. Wil je versnellen, helling op of inhalen zal je altijd moeten terug schakelen en hoge toeren moeten gaan rijden, gelet op koppel boven de 4500 toeren. Dit maakt ook meer lawaai. De temperatuur blijft perfect ongeacht hoge buiten temperatuur en zware last in de Pyreneeën. Geen vuiltje aan de lucht, meestal. Van de zomer kreeg ik t benauwd. Bij de grens Zuid-Frankrijk / Spanje, waren wegwerkzaamheden en... file. Op een steile helling, vol geladen, zware combinatie, kom je bijna niet weg omdat koppel niet onderin aanwezig is. Vol slippende koppeling, door slippende banden was gevolg. Na 15 minuten in toch wel stress( elke keer bij stukje optrekken) stinkende koppeling was ik oprecht bevrijd van deze ellende. Let op ik rij al meer dan 25 jaar zware Caravans door heel Europa. Dat was t moment dat ik de Turboloze Mazda heb vervloekt. Eerlijk is eerlijk, slechts 1x voor gekomen in 3 jaar. Op verder nog 2 kleine nadelen na ( Te kleine tankinhoud) van 45 liter en redelijk hoog verbruik bij trekken en Skibox in de winter, is het een zeer fijne, betrouwbare auto. Los van het trekgewicht en zeldzame 2.0 Sky Active, met veel
Pluspunten is het goed dit eerlijke verhaal wel tot u te nemen. Hoe groot is de kans of moet u daarom een andere keus maken? Ik denk t niet alhoewel met een Turbo ( extra) had t feest voor mij persoonlijk compleet geweest. Oh ja en doe dan maar gelijk een grotere tank, ik kwam er niet verder mee dan 350 km. Verder zeer mooie auto !

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G165 met een Fendt

De ervaring van Freek met een Mazda CX-5 G165 (165 pk/121, Kw bouwperiode: maart 2017 - 2020) en een Fendt Bianco 445 TFB Selection van 1360 kg geplaatst op 28-10-2019:

Helaas bevalt de Cx5 mij als caravantrekker niet. Na eerst een VW tiguan 1.4 T benzine gehad te hebben, is het verschil in trekkracht aanzienlijk minder in de Mazda. Je mist gewoon koppel, wat de Tiguan 1.4 turbo wel wel heeft. Deze Mazda mag 1800 kg!! Trekken, maar heeft aan onze Fendt 445 incl belading 1450kg al meer dan zijn handen vol. Vaak op lange hellingen van 3 a 4 % eindig je in zijn 3e of 2e versnelling, dit ondanks het op toeren houden . Deze Mazda had een turbo motor moeten hebben, dan had ideaal geweest, maar nu gaan we hem weer inruilen voor een betere caravantrekker

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G165 met een Caravan

De ervaring van Theo Poort met een Mazda CX-5 G165 (165 pk/121, Kw bouwperiode: maart 2017 - 2020) en een Caravan van 1250 kg geplaatst op 27-09-2019:

In augustus 2019 ruilden wij onze Suzuki S-Cross DDis in voor een Mazda CX-5 2.0 165 pk, handmatig, 2WD van jan. 2017. Wij deden dit vanwege al het gedoe rond dieselrijden en vooral omdat we nu nog een redelijke prijs voor deze zeer goede trekauto konden krijgen. Ik heb over de S-Cross DDis overigens een ( lovende )recensie geschreven.
Het was wel wennen, zo zonder turbo. Ik had al veel recensies over de CX-5 als trekauto gelezen en was dus voorbereid. Op de vlakke weg trok de auto onze Dethleffs 395 DB van geladen plm. 1250 kg. goed, rijden in 5 en CC prima. Verbruik was dan 1: 10 volgens het display. De eerste helling achter Luik: op tijd in de 3, 3500 toeren, volgas, naar boven met 85 km. Keurig, maar toen wist ik ook, dat je reddeloos verloren bent als je op een flinke helling te laat terugschakelt en onder de 3000 toeren terechtkomt. Dat overkwam me op een van de volgende ( en veel zwaardere! ) hellingen achter Luik. Dan sukkel je in de twee tussen de ploeterende camions naar boven. Het brandstofverbruik stijgt op trajecten met flinke stijging naar 1: 8 gemiddeld. Maar....rij je alert, schakel je op tijd terug, spaar je de 165 paarden niet dan gaat alles prima. Echt zwaar hellingtrekken vanuit stilstand hebben we niet hoeven doen, maar die keren dat het nodig was ging dat soepel. Ik begrijp alleen niet dat deze auto 1800 kg. zou mogen trekken: op papier is alles mogelijk, natuurlijk. De 5, ook met CC, is vaak bruikbaar, met name op de autoroutes, en bijna net zo sterk als de 4. Het weggedrag met caravan is subliem. Je merkt vrijwel niets van autotransporters, brandstoftrailers die voor je rijden of dikke bestelwagens die je voorbijstuiven: ook zijwind doet de combinatie niets.
De koeling houdt zich perfect staande onder al dat toeren maken af en toe: wel heel irritant dat een temperatuurmeter ontbreekt. Een caravanrijder wil weten of hij de motor niet overbelast! Het echte, zware bergrijden met caravan hebben we deze reis niet hoeven doen. Je zult in dat geval veel moeten schakelen en regelmatig in de 2 rijden, voor mijn gevoel. Geen probleem, als maar boven de 3000 toeren blijft. Het hill-hold systeem werkt erg fijn. Wij hebben de CX-5 ervaren als een heerlijke (en prachtige ) auto, die met de caravan alles doet wat je van hem wilt, maar wel met gebruiksaanwijzing.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G 2.0 aut. met een Hobby

De ervaring van Dick Lamboo met een Mazda CX-5 G 2.0 aut. (165 pk/121, Kw bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een Hobby De Luxe 495 UL van 1511 kg geplaatst op 12-07-2019:

Al meerdere malen naar Spanje gereden met Cx5 automaat 2016, 165 pk. i.c.m. Hobby 495UL. Ik rijd altijd in sportstand omdat cx5 anders (te) vlot overschakelt naar 6 en dan trekkracht verliest: in sportstand maakt hij het gewenste toerental voor het nodige koppel. Alle zware spullen in auto laden en de caravan zo min mogelijk beladen met zware spullen. Maximaal 90 km. per uur.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G165 aut. met een Dethleffs

De ervaring van Jos Janssen met een Mazda CX-5 G165 aut. (165 pk/121, Kw bouwperiode: maart 2017 - 2020) en een Dethleffs Camper 460 EL van 1460 kg geplaatst op 26-05-2019:

Sinds oktober 2018 rijden wij een nieuwe Mazda CX5 Automaat (2 WD) na daarvoor 2 handgeschakelde exemplaren te hebben gereden.
Onlangs de eerste 3500 km's met onze Dethleffs Camper 460EL Avantgarde (2018) gereden en dit was een zeer prettige ervaring.
Cruisecontrole is bruikbaar, kruissnelheden tussen de 90 en 105 km zijn goed haalbaar. Harder rijd ik niet (kan wel) vanwege sterke toename van het benzineverbruik. Verbruik is gemiddeld 1 op 9 met en 1 op 14-16 solo. Rijden met deze auto-caravan combi is een genot. Op hellingen moet soms handmatig teruggeschakeld worden naar de 3e versnelling.
Update 1-7-2020: Ik gebruik overigens steeds vaker de sportstand, m.n. bij het rijden op wegen met stoplichten, rotondes etc. Dan vlotte acceleratie.
De caravan is voorzien van ATC, ALKO Mammut mover, Thule fietsdrager op de dissel. Het weggedrag is zeer stabiel, de ATC greep nooit in.
Op onze vorige caravan had ik een ALKO drager voor het reservewiel achter de as onder de caravan. Bij deze caravan kon dat alleen met bediening vanaf de rijwegzijde t.g.v. de plaats van de kachel.
Dit heb ik uit veiligheidsoverwegingen niet gedaan. Het reservewiel gaat in de auto, wanneer wij onze e-bikes op de dissel meenemen. Ondanks het feit dat onze fietsen zonder accu en tassen nauwelijks zwaarder zijn dan “gewone” fietsen wordt de kogeldruk anders te hoog. Ook gaat de (volle) gasfles in de badkamer.
Als caravanspiegels gebruik ik sinds juni 2020 Emuk spiegels, de standaard maat. Geen koopje, maar wat een genot. In een paar minuten aan te brengen. Ik heb de versie met diefstalbeveiliging. Recent is 1 x bij passeren door een tegemoetkomende vrachtwagen de li. spiegel ingeklapt. Daarom preventief anti-inklapbeveiliging aangeschaft, die met een zuignap op het spatbord bevestigd wordt. NB Het automatisch inklappen bij afsluiten van de auto dient uitgeschakeld te worden.
Slotopmerking: op het kentekenbewijs van de auto staat een rijklaar gewicht van 1465 kg. Ik heb de ervaring dat dit op de weegbrug met een volle tank en standaard bagage eerder rond de 1600 kg ligt.
Vandaar dat ik vind dat de combinatie met een caravan van 1500 kg goed te doen is, wanneer zware bagage naar de auto is verhuisd.
Al met al dus een zeer positieve ervaring met deze auto-caravan combi,

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G 2.0 4WD aut. met een Kip

De ervaring van Ton Koomen met een Mazda CX-5 G 2.0 4WD aut. (160 pk/118, Kw bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een Kip Sky Line 41 TDB Special van 1200 kg geplaatst op 05-03-2019:

Onze combinatie is een fijne reisgenoot. Heeft ruim voldoende trekkracht en biedt voldoende stabiliteit. Heeft geen last van slingeringen. Rijdt "gewoon" in 6 automaat, pas bij flinke hellingen schakelt hij terug. Kan ook altijd manueel gecorrigeerd worden. Zodoende blijft er altijd trekkracht én gepaste snelheid beschikbaar. Ook het verbruik blijft redelijk. Normaal rond 1 op 11, met caravan tussen de 1 op 8 á 10.
Al met al zeer tevreden!

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G165 aut. met een Caravan

De ervaring van C. den Harder met een Mazda CX-5 G165 aut. (165 pk/121, Kw bouwperiode: maart 2017 - 2020) en een Caravan (bij passend) van 1550 kg geplaatst op 17-01-2019:

Het testresultaat komt redelijk overeen met mijn ervaringen met deze combinatie. De combinatie is goed stabiel.
Wel wil ik benadrukken dat het rijden op heuvelachtige snelwegen verre van ideaal is. Bij een stijgingspercentage van 4- of 5% krijgt de auto het erg moeilijk. Het ontbreken van een turbo en het relatief lage koppel wordt dan duidelijk. De auto kan nog nauwelijks, alleen in een lage versnelling en heel veel toeren, met het (vracht) verkeer meekomen. Helaas heb ik mij, door de dealer, bij de aanschaf van de auto op het verkeerde been laten zetten en wil eventuele toekomstige kopers hier graag op wijzen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G 2.5 4WD aut. met een Beyerland

De ervaring van Vincent met een Mazda CX-5 G 2.5 4WD aut. (192 pk/141, Kw bouwperiode: februari 2015 - februari 2017) en een Beyerland Sprinter 470 TKM Sport van 1270 kg geplaatst op 03-09-2018:

Deze Mazda trekt de caravan makkelijk. Ook in de bergen van de Ardèche. De automaat werkt goed en in de bergen komt de sportfunctie goed van pas (hogere toeren). ‘Hand schakelen’ met deze automaat is eigenlijk niet nodig, maar soms wel fijn voor het comfort. Als de automaat bijvoorbeeld in een keer terugschakeld van 5 naar 3 maakt hij erg veel toeren. Fijner is het om bij een steile helling zelf 5-4-3 te schakelen. Motorbremsen op de Route du Soleil doet hij goed zonder noodzakelijk bijremmen. Verbruik bij volgeladen auto (4 p) en caravan (max. 1.500 kg) valt mee; 1:8.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 D 2.2 met een Caravelair

De ervaring van Michael Lindeman met een Mazda CX-5 D 2.2 (150 pk/110, Kw bouwperiode: april 2012 - februari 2017) en een Caravelair Allegra 475 van 1300 kg geplaatst op 13-08-2018:

Na twee jaar met een Peugeot 3008 (benzine) op vakantie te zijn geweest en ook twee keer pech hebben mogen ervaren, hebben we besloten om de auto in te ruilen. Na lang zoeken kwamen we bij de Mazda CX-5 terecht. Beide varianten, Benzine en diesel, zouden oke zijn. Toch maar weer gekozen voor een diesel. Dit is een fantastische keuze geweest. Deze combinatie rijdt echt geweldig. De auto heeft in alle situaties voldoende trekkracht.
We zijn via Duitsland en Oostenrijk naar Italië gereden. De lange hellingen in Duitsland waren een fluitje van een cent. In de vijfde versnelling rijdt de auto met 1800 toeren zo naar boven. In Oostenrijk over de Fernpass was ook geen probleem. Wisselend van de 3e naar de 4e versnelling ging het vlot. Op de snelweg rijdt de auto zeer stabiel met een snelheid van rond de 100 km per uur.
Met deze snelheid is het verbruik voor de hele rit ongeveer 1 op 10.

Al met al een zeer fijne auto om de caravan mee te trekken (trouwens ook om zo mee te rijden).

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G 2.0 met een LMC

De ervaring van Jan met een Mazda CX-5 G 2.0 (165 pk/121, Kw bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een LMC Style 460 D van 1348 kg geplaatst op 14-07-2018:

Van een Seat Altea XL (160 pk en 250 Nm bij 1500 toeren) overgestapt naar de Mazda CX5 2.0 benzine/handgeschakeld. Het is merkbaar een auto te rijden zonder turbo. Onze caravan heeft een geschat gewicht van 1500 kg. De Mazda heeft het goed gedaan. Veertien dagen Nederland (Achterhoek en Zuid-Limburg) en veertien dagen Frankrijk (Morvan). Gemiddeld benzineverbruik lag bij flink werken rond de 1 op 7,5 en op vlakke autosnelwegen rond de 1 op 10.
De versnellingen 2,3,4 en 5 zijn het meest gebruikt. Veelal rond de 2300/2400 toeren gereden. Niet onder de 2000 toeren komen.
De Mazda als een prettige reis- en trekauto ervaren.
In Frankrijk als een 65-plusser/toerist de nodige kilometers gemaakt zonder caravan, bezineverbruik 1 op 15. Het ontbreken van een reservewiel werd door mij als vervelend ervaren. Daarom een reservewiel aangeschaft en "los"in de auto gelegd. Volgens de routeplanner heeft Frankrijk meerdere "naamloze wegen" en daarom gaf het mij een goed gevoel reservewielen voor auto en caravan bij me te hebben.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G 2.0 met een Fendt

De ervaring van André met een Mazda CX-5 G 2.0 (165 pk/121, Kw bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een Fendt Tendenza 495 SFR van 1553 kg geplaatst op 13-07-2018:

Mazda CX5. 2.0 165 pk handgeschakeld. Caravan Fendt Tendenza 495 SFR (2018) met mover en lichtgewicht accu. Kogeldruk 80 kg. Bolle Milenco Aero spiegels.
De trekkracht is ruim voldoende.
Op de snelwegen rij ik doorgaans 95 a 100 km/u. Meestal de vijfde versnelling.
Het brandstofgebruik varieert, afhankelijk van de omstandigheden, tussen de 1 : 7 en 1 :10.
Ondanks het hoge gewicht van de caravan is de combinatie stabiel.
Conclusie: ik ben zeer tevreden met de combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G 2.0 met een Dethleffs

De ervaring van JMPG Janssen met een Mazda CX-5 G 2.0 (165 pk/121, Kw bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een Dethleffs Camper Lifestyle 510 V van 1350 kg geplaatst op 14-06-2018:

Inmiddels onze 2e CX5 met deze caravan van 2009 die beladen 1500 kg weegt. Na jaren Renault in 2013 over op de CX5. Over de auto alle lof, solo zuinig, 1 op 14 tot 16, met caravan 1 op 8-10. Ivm de kritische gewichtsverhouding van deze combinatie in 2013 een ATC op de caravan laten monteren. Voortent, skottel en andere zwaardere zaken in de auto. Na hiervoor deze caravan getrokken te hebben met een Renault Espace (2006) met 2 liter turbo motor, was het in het begin zeker wennen. De Mazda heeft zijn hoogste koppel vanaf 3500 toeren, dus bij hellingen is het zaak op tijd te anticiperen en terug te schakelen naar de 3e (soms 2e) versnelling, zodat het toerental tussen de 3500 en 4000 toeren blijft. Dan is 80-90 km/u haalbaar en zelfs accelereren is mogelijk. Zakt het toerental onder de 3000, dan is de fut er helling op helemaal uit.
De stabiliteit is uitstekend, de ATC komt niet of nauwelijks in actie, eigenlijk alleen als je op een zeer slechte weg rijdt of een stoepje "pakt".
Al met al ben ik dus zeer tevreden over deze auto, zeer betrouwbaar, nog geen enkel mankement gehad in ruim 5 jaar. Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe Skyactiv-X motor die in 2019 op de markt komt en een hoger koppel en nog lager verbruik zal hebben. Als dit zo blijkt te zijn dan wordt mijn volgende auto weer een CX5, maar dan waarschijnlijk wel met automaat.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G165 aut. met een Caravan

De ervaring van Henk Schutte met een Mazda CX-5 G165 aut. (165 pk/121, Kw bouwperiode: maart 2017 - 2020) en een Caravan van 1500 kg geplaatst op 22-02-2018:

Wij reden na verschillende diesels, sinds 2011 met een Peugeot 3008 1.6 THP automaat. Die auto vormde een prima combinatie met onze caravan. Echter, de diverse telkens voorkomende mankementen bedierven het plezier in de auto. De Mazda heeft hetzelfde vermogen, echter zonder een turbo. Ervaringen van anderen en het gegeven dat de auto maximaal 2000 kg. mag trekken, hebben ons er toe gebracht om de Peugeot in mei 2017 te vervangen door de Mazda. Wij hebben in twee ritten ongeveer 4000 km. gereden met de Fendt 465 TG, die beladen (inclusief mover en fietsrek vóór en fietsrek achter en twee E-bikes) ongeveer 1500 kg. weegt. Zwaardere bagage wordt in de auto geplaatst. Bij een snelheid van ca. 95 km. p.u. is het brandstofgebruik ongeveer 1 op 8,5 tot 1 op 9. Solo rijden we ca. 1 op 12,5 tot 1 op 13.
De combinatie ligt rustig op de weg en ondanks het ontbreken van een turbo konden we moeiteloos ook op kleinere en steilere wegen in de Alpen rijden. Op doorgaande wegen reden we met de Peugeot meestal in de zesde versnelling, terwijl de Mazda over het algemeen in de vijfde versnelling rijdt. Kortom, wij zijn heel tevreden over de aanschaf.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G 2.0 aut. met een Hobby

De ervaring van Hans Strijards met een Mazda CX-5 G 2.0 aut. (165 pk/121, Kw bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een Hobby Premium 495 UL van 1610 kg geplaatst op 07-01-2018:

Na het kopen van een testrapport van Caravantrekker, toch de knoop doorgehakt en de Hobby Premium gekocht. Tussen Kerst en t/m Nieuwjaar naar Koblenz geweest. afstand 340 km.
In de auto behoorlijk zware dingen gelegd en in de caravan zo min mogelijk onnodige spullen.
watertank en Porta-potti elk met 5 ltr water gevuld en twee lichtgewicht 6 kg gasflessen in de dissel.
De kogeldruk op 70 kg gezet.
met de Automaat de bak op 5 gezet bij 88km en draait dan 2200RPM. Brandstofgebruik 10,5 ltr op 100 km. Combinatie ligt beslist mooi stil ondanks windkracht 5. Voor iemand die veel ervaring heeft vind ik het geen probleem om hier rustig mee te rijden. Hellingen hebben wij niet hoeven te nemen , maar wij rijden nooit meer dan rond de 8% max.
Ook dat zal naar mijn idee geen probleem zijn gezien de voelbare trekkracht van de Mazda , maar dan wel rond de 4500 rpm gaan rijden.
Bij de fabriek hebben wij gelijk een airco op het dak en een omnistore luifel laten monteren.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G165 aut. met een Trigano

De ervaring van Marcel met een Mazda CX-5 G165 aut. (165 pk/121, Kw bouwperiode: maart 2017 - 2020) en een Trigano Silver 380 CP van 1070 kg geplaatst op 19-09-2017:

Inmiddels enkele keren met de silver binnenwegen snelwegen in Nederland en Frankrijk gereden, geen extra spiegels nodig in verband met de breedte Caravan hangt bijna onvoelbaar achter de auto bij ca 100 kmh, schakeld zelf handig naar juiste versnelling en heeft daarbij geen noemenswaardige moeite met trekken.Weinig gemerkt van zuigende werking van vrachtverkeer. Klimmetjes gingen goed bij Luik en in de Alpen. Ons bevalt deze combinatie goed om relaxt te kunnen reizen

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G 2.0 met een Eifelland

De ervaring van HP met een Mazda CX-5 G 2.0 (165 pk/121, Kw bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een Eifelland Holiday 460 TQ van 1300 kg geplaatst op 25-06-2017:

Mazda CX-5 G2.0 (model 2016) met Eifelland 460TU Sunshine van (max) 1300 kg (bouwjaar 1999, echter deze was niet beschikbaar in de caravantrekker-tabel). Caravan tot 1300 kg beladen en 175kg in de auto. Caravan is voorzien van stabilisatorkoppeling. Naar de Zuid-Frankrijk gereden, verbruik ong 1:9. Snelheid op snelweg 85-90 km/h. Een stuk gereden met 100km/h waarbij de combinatie stabiel aanvoelde, maar gezien de waarschuwing vanuit caravantrekker dit niet over al te lange afstand gedaan. Kogeldruk 78 kg doorgaans in 5e versnelling (85-90 km/h). 6e Versnelling niet bruikbaar gebleken. Bij heuvels/bergen geregeld 4e en 3e versnelling gebruikt. Autoroute omhoog bij Nancy terug naar 3e versnelling. Bij 10% helling terug naar 2e versnelling. De Mazda CX5 is een comfortabele reisauto gebleken ook bij hogere toeren. Het toerental goed in de gaten houden en tijdig terugschakelen is zeker noodzakelijk. Het toerental loopt vrij snel terug, wat aangeeft dat de motor vrij snel laat merken vermogen te kort te komen. Houdt er rekening mee dat deze auto geen turbo heeft en dus geen "echte" trekauto is. Hij doet wat hij moet doen en doet dat goed! Milenco aero spiegels gebruikt maar deze geven constant een behoorlijk trillend beeld, hierdoor Repusel aangeschaft die gezien de bevestiging waarschijnlijk een veel beter beeld gaan geven. De zuigkracht van inhalende vrachtwagens merk je wel, maar dit niet als hinderlijk ervaren, de caravan bleef stabiel achter de auto liggen. Gevoelsmatig zou ik zeker geen beladen caravan van 1800 kg trekken bij buitenlandreizen (max aanhangwagengewicht Mazda). ik zou zelf kiezen voor max beladen 1450 kg.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G165 met een Hobby

De ervaring van Peter met een Mazda CX-5 G165 (165 pk/121, Kw bouwperiode: maart 2017 - 2020) en een Hobby Excellent 540 UFf van 1500 kg geplaatst op 14-06-2017:

Caravan: Hobby 540 UFf - uit maart 2017, lengte 734cm met Omnistore Luifel 9200, Enduro 405 Smart mover, Thule Superb Short fietsendrager op dissel,
Gewicht zonder basis-uitrusting (leeg): 1250 kg. Volgewicht geladen voor 2 personen is tussn 1550-1600kg en dat is inclusief 2 electrische fietsen van 52kg (zonder accu en slotketting), circa 75-80kg kogeldruk
Trekauto: Mazda CX-5 GTM-Line met 19 inch wielen - uit december 2016, 2 liter benzine motor. Achterin: fietsenrek voor op auto plus de fietsaccu's en de slotkettingen en de Skottelbraai :-)
Het gemiddelde benzineverbruik voor deze combinatie in Nederland: circa 1 liter op 10 km (laagst gemeten verbruik was 9,4km/l, het hoogste was 10,6km/l)

RIJ-ERVARING IN NEDERLAND:
De gewone rijsnelheid ligt op 90 km/hr plus/min 3 km/hr. D.w.z. lekker relaxed met het vrachtverkeer meerijden, cruise control aan en sporadisch inhalen.
Dat inhalen lukt vrij vlot in 5de versnelling. Op vlakke gedeeltes rij ik vaak in de 6de versnelling. Het verbruik gaat dan naar 8,8ltr op 100km in het display.
Bij viaducten of bij enige tegenwind geeft het display toch vrij snel het advies om terug te schakelen naar 5.
De caravan ligt goed achter deze Mazda CX-5 en het rijden/trekken is geen enkel probleem.
De vering van de Mazda is al vrij stug op zichzelf, dus op hobbelige wegen voel je dat erg goed. Gelukkig zitten de stoelen ameer dan voortreffelijk!
Het optrekken vanuit stilstand gaat wel iets langzamer vergeleken bij mijn voorgaande Hobby 430TK caravan met een Golf Plus 1.6 GDI diesel ervoor.
Die oude caravan woog leeg circa 900 kg en dat is dus zo'n 350 kg minder gewicht dan deze nieuwe.
Mazda heeft een eigen motorfilosofie: niet downsizen maar rightsizen. De CX-5 heeft een krachtige en bijzonder zuinige 2-liter moter zonder turbo.

De eerste keer op pad met deze caravan had ik het idee dat de caravan soms een beetje licht slingerde.
Na het verleggen van wat gewicht (2 stoelen) was dat direct weg. Het is gewoon even wennen waar je wat neerlegt.
Ik ben benieuwd wat het gedrag zal zijn in de heuvels (en bergen). Na de zomer kan ik daar wat over zeggen.

Ik heb bij mijn keuze voor de Mazda CX-5 een uitgebreide vergelijking gedaan met Volkswagen Tiguan en de Ford Kuga.
Op het internet lees je over de vele en kostbare turboproblemen (vooral bij Volkwagen) en op deze site lees je ook over het hoge brandstofverbruik van beide merken.
Mazda steekt er dan toch met kop-en-schouder bovenuit: dat geldt voor het rijgedrag, brandstofverbruik, de veiligheidsvoorzieningen en het trekgewicht van 1800kg.

Het gemiddelde brandstofverbruik gemeten en bijgehouden in de Fuelio App is na bijna 3 jaar rijden met deze Mazda CX-5 11,25 km/l, Het laagste verbruik is 14,9 km/l.
Dat is dan met en zonder caravan rijden!

Mijn verbruik met bovengenoemde auto caravan combinatie ligt MET caravan tussen 9 en 10 km/liter gemeten over alle routes in NL,B,L,D,P,F en E.
Mijn verbruik met bovengenoemde combinatie ligt ZONDER caravan tussen minimaal 10,5 (in de winter met veel korte routes) en 14,9 km/liter (zomer en langere routes >100km).


Ik hou met de caravan een "vrachtwagensnelheid" aan en stel meestal de cruisecontrol op 93km/hr in.
In de praktijk schommelt de gereden snelheid tussen de vrachtwagens meestal rondom 88-93km per uur.
Gaat het langzamer dan pakweg 85km/hr tussen die vrachtwagens, dan haal ik in. Ik zorg er voor niet boven de 105km/hr uit te komen.

RIJ-ERVARING IN DUITSLAND EN POLEN (2017):
Naar Polen via Dortmunt, Kassel, Dresden, Katowice naar omgeving van Bielsko-Biala (Krakau).
Gaan fietsen in die omgeving leek ons niet zo'n goed idee dus we hebben geen E-bikes meegenomen en dat scheelt bijna 60kg.
Op deze route hebben de hellingen ten oosten van Kassel (Autobahn 7) het hoogste hellingspercentage (6-7%) en dat over een paar km lang.
Daar was het voor deze combinatie stevig aanpoten in de 3de versnelling. De rest van de route ging prima en er is heel vaak in 5de versnelling gereden.
Het brandstofverbruik lag tussen 8,9-9,9km/liter bij mijn gebruikelijke snelheid zoals hiervoor gemeld.

Op terugweg naar een camping in Zierenberg (ten westen van Kassel) werden we via het navigatie systeem via de noordring van Kassel geleid.
Vlak ten noordoosten van Zierenberg troffen we plotsklaps een hellingpercentage van 16% aan. Die heuvel was alleen te doen in de 1ste versnelling (pfff.. dat was gelukkig van korte duur, de weg was ook nog nat en slipperig).

RIJ-ERVARING BELGIE, LUXEMBURG, FRANKRIJK EN SPANJE (2018):
Heen ging de route via Belgie (Antwerpen- Gent), Frankrijk (Lille, Parijs, Clermont-Ferrant, Millau over het Centraal-Massief, Narbonne,) naar SPANJE.
Terugweg was anders namelijk via Montpellier, Lyon, Dijon, Nancy, Metz, Luxemburg, Luik en Maastricht naar huis.
Op de heenweg waren de zwaarste stukken de bergen in het Centraal Massief met toppen tussen 1000-1100 meter hoog en 5-8% hellingspercentages.
Ik heb slechts een keer in 2de versnelling gereden omdat de stijging toen wel fors was en vrij lang duurde.
Bij >5% ga ik meestal rechts op de poid lourds strook rijden als die er is, dat is voor de "zwaargewichten".

De Mazda CX-5 met mijn Hobby caravan van 7,32 meter lang en met pakweg 1500kg lading ging prima over het Centraal Massief heen.
Bij de hellingen met stijgingen >5% sneller terugschakelen naar 3de versnelling en de toeren op peil houden > 2500, dan lukt het prima.
De snelheid loopt terug tot circa 60-65 km/hr, maar dat is voor mij okay, want meestal is het na een paar minuten weer business as usual d.w.z. 88-93km/hr.
Voor de dalingen van >5% gaat het op de motor remmen in 4de of 3de versnelling prima. De terugweg was een stuk vlakker (zie boven) en vormde geen punt.
Het brandstofverbruik lag tussen 8,98 en 11,45 km/liter bij mijn gebruikelijke rijsnelheid.

Al met al "blij dat ik Mazda rij".

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G 2.0 aut. met een Silver

De ervaring van Marcel met een Mazda CX-5 G 2.0 aut. (165 pk/121, Kw bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een Silver 380 van 1070 kg geplaatst op 07-04-2017:

Mazda nieuw gekocht en tot nu toe alleen in NL gereden. Auto lijkt dit simpel aan te kunnen en rijdt relaxt en strak. Deze zomer gaan we de bergen in

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G 2.0 met een Fendt

De ervaring van Andr met een Mazda CX-5 G 2.0 (165 pk/121, Kw bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een Fendt Bianco 495 TFB van 1508 kg geplaatst op 02-04-2017:

Mazda CX5. 2.0 165 pk handgeschakeld. Caravan Fendt Bianco Classico 495 met mover en loodaccu. Kogeldruk ca 80 kg. Bolle Milenco Aero spiegels. Eenvoudig te bevestigen en goed zicht.
Met de combinatie reizen gemaakt naar Zuid Spanje (Gabo de Gata) en Noorwegen (tot en met de Noordkaap).
De combinatie is erg stabiel. Op de Franse tolwegen rijd ik 110 a 115 km/u. De vijfde versnelling (soms zelfs zes) is goed bruikbaar. Rijden in de bergen is geen probleem. Ook het heuveltje bij Luik is goed te doen. Wel terugschakelen naar de tweede versnelling. De Mazda kan alles makkelijk aan. Het brandstofgebruik schommelt, afhankelijk van de omstandigheden, tussen de 1 : 7 en 1 :10.
Conclusie: Ik ben zeer tevreden met de CX5 en ook met de caravan.

N.B: Na de vakantie naar Noorwegen (8800 caravankilometers) waren de voorwielen flink gesleten.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G 2.0 met een Fendt

De ervaring van Theo met een Mazda CX-5 G 2.0 (165 pk/121, Kw bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een Fendt Saphir 540 TG van 1530 kg geplaatst op 03-03-2017:

Caravan Fendt Saphir 540 TG.
Rijdt meestal 85 - 90 km/u. Geen enkel probleem. Kogeldruk op ca 85 kg. Verbruik 12-10 l/100km.
Rechts gebruik ik een spatbordspiegel. Links een opzetspiegel. Hoef mijn hoofd dan niet zo ver naar rechts te draaien en links zit de voorruitstijl niet in de weg.
Al met al zeer tevreden over zowel auto als caravan

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G 2.0 met een Fendt

De ervaring van Piet met een Mazda CX-5 G 2.0 (165 pk/121, Kw bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een Fendt Tendenza 465 SFB van 1520 kg geplaatst op 02-10-2016:

Ik rijd nu twee jaar met de CX 5 en een Fendt Tendenza 450 en geen 465 omdat de 450 niet in het lijstje stond om aan te vinken. De caravan is altijd stevig beladen. Er zit een mover met lood accu en een knikscharnierarm luifel op. Op de trekhaak gemeten weegt de caravan 1500 kg plus ca 50 kg kogel druk. De combinatie rijdt zeer goed. Ligt als een blok op de weg. We zijn al 4 keer in de bergen geweest. 1x Itali en 3 x Pyreneen. Als de snelweg veel op en neer gaat >5% rijd ik in de vierde versnelling ca 93 (echte) km dat is ca 3000 rpm en dan rijd ik op de cruise control heel ontspannen.
Is de weg vlakker dan gaat de vijfde versnelling ook heel goed.
Sneller rijden doe ik niet want dat kost een hoop brandstof. Het snelste wat ik heb uitgeprobeerd is 115 km en dan geeft de combinatie nog geen slinger neigingen als andere auto's voorbij schieten of je een vrachtwagen inhaalt. Dus 90-95 km is een een veilige snelheid met een verbruik van ca 1:8/8,5. Bij 85 km wordt dat gunstiger ca. 1:9,5/10.
Hellingen in de bergen gaan goed. De steilste is de D173 naar de Bielsa tunnel ca. 13% dan rijd je in de tweede versnelling omdat de derde het niet trekt maar je kunt daar ook niet sneller rijden vanwege de vele haarspeldbochten. En in begin mei hoef je ook niet sneller omdat je dan toch alleen op de pas rijdt. Op zo'n steile pas zou je wel wat meer koppel willen hebben omdat het comfortabeler is. Maar als je bochten goed neemt en je bijrijder bij een bocht omhoog naar rechts goed kijkt of er niets aankomt zijn alle bochten goed te nemen. Ik heb caravan spiegels die ik met een rubberspanbandje vast klem aan de auto spiegels. Alles bij elkaar genomen ben ik zeer tevreden met deze combinatie. Als ik dezelfde CX 5 met een veel grotere caravan zie rijden, of dezelfde caravan met een kleinere auto ervoor, denk ik steeds weer, ik ben blij met onze keuze.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G 2.0 met een Eriba

De ervaring van Kees met een Mazda CX-5 G 2.0 (165 pk/121, Kw bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een Eriba Touring Troll 530 van 1155 kg geplaatst op 25-09-2016:

Dit jaar een CX 5 aangeschaft als vervanger van een Golf Plus 1.4 tsi. Met mijn Eriba Troll 530 had de Golf geen enkel probleem met een benzine verbruik van 1:9 met 110 km per uur. De CX is even zwaar ondanks dat het een veel grotere auto is. De prestaties zijn vergelijkbaar, hoewel ik berg op wel de turbo miste. Het is een andere manier van caravan trekken zonder turbo, eerder terugschakelen, maar dat went snel. We hebben dit jaar 2500 km gereden met een gemiddeld verbruik van 1:10,5. Een uiterst fijne auto deze Mazda, heel soepel, maar nogmaals mis ik de turbo. Dit was echter ook de reden dat we naar de Mazda zijn gegaan: Turbo en kettingproblemen met VW. Ik ben zeer tevreden met de Mazda als trekker

Update oktober 2018.
Dit jaar een afstand gereden van 5000km. 2 maal in Nederland met 500 km. Verbruik met 90 km 1:11. Grote reis in de zomer met hellingen tot 8%. Terugschakelen naar derde versnelling is dan nodig en de motor goed op toeren houden. Stabiliteit is dik in orde. Erg tevreden over de combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G 2.0 met een Burstner

De ervaring van Peter van der Vlies met een Mazda CX-5 G 2.0 (165 pk/121, Kw bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een Burstner Averso 465 TS van 1350 kg geplaatst op 04-08-2016:

Nadat we vorige jaar onze Subaru Outback 2.5 uit 2004 hadden vervangen voor de Mazda CX-5 had ik het gevoel dat deze Mazda net zo krachtig en misschien wel sterker was dan de Subaru. Dus begin dit jaar onze Home-Car Racer 45 Spirit vervangen door een zwaardere Burstner Averso Fifty 465 TS. incl. Mover en Airco.
Eerste trip dit voorjaar in Nederland en fiets achterop. De auto stond nog op winterbanden.....Dit was geen succes combinatie boven de 100Km instabiel en zeer zijwind gevoelig. Op de terugweg hadden we ook fietsen voorop de dissel maar boven de 100 voelde je de combinatie wringen. Nog steeds op winterbanden en veel zijwind.
Tweede trip naar Zeeland en fietsen nu voorop de dissel. Kogeldruk +/-80Kg, en de auto op de normale banden. En op de vlakke rit met tegenwind door nederland is rijden in de 5e versnelling mogelijk. Echter rond de 3000rpm rijdt je te hard maar de voelt het beste (zie je ook aan het verbruik).... 90Km in de vijfde versnelling tegenwind gaat maar voelt niet prettig. Het zal vast het wennen aan de combinatie zijn.
Derde trip naar Zuid Frankrijk, Biarritz.
Tent, stokken, tenttapijt, gasfles skottel, reserveband etc. in de kofferbak, om extra gewicht in de auto te krijgen. Fietsen weer voorop de dissel. En vanaf het vertrek eigenlijk direct een goed gevoel over de balans van de combinatie. Voelde gewoon stabiel.
Vanaf de grens de snelheid omhoog tussen 100-105 en in de vijfde versnelling 3000rpm. Bij heuvelop even terug naar 4 maar niet het gevoel gehad vermogen tekort te komen. Bij enkele 7% hellingen naar de 3e versnelling maar nog steed met 80+ naar boven.
Stabiliteit op snelheid even getest op een rustig gedeelte op de snelweg. Doortrekken tot 120Km/uur voelde nog steeds goed.
Voor vertrek het gemiddelde verbruik gereset. En aan het einde van de trip was de score 11,5L/100km.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 D 2.2 4WD aut. met een LMC

De ervaring van Veranneman met een Mazda CX-5 D 2.2 4WD aut. (175 pk/129, Kw bouwperiode: april 2012 - februari 2017) en een LMC Style 450 D van 1352 kg geplaatst op 05-04-2016:

Eerste maal naar de Provence gereden met deze combinatie. Deze rijdt fantastisch. Ik heb vooral secundaire wegen genomen en zelfs enkele cols genomen. Dit verliep prima.
Mijn verbruik solo is ongeveer 8l/100km (ik ben een sportieve chauffeur!) met de caravan kom ik op 13,8l/100km. Het is de eerste maal met een automaat en dat vind ik zeer aan te bevelen.
Het wegrijden op een helling en het rijden in een file is zeer comfortabel.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G 2.0 4WD aut. met een Fendt

De ervaring van Bergman met een Mazda CX-5 G 2.0 4WD aut. (160 pk/118, Kw bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een Fendt Tendenza 515 SG van 1700 kg geplaatst op 25-09-2015:

Ik ben in het bezit van een MAZDA CX 5 AWD AUTOMAAT, en heb deze laten tunen d.m.v. een zo genoemde PiggyBack en heb daardoor een vermogen van 178 PK en een koppel van 239 NM. Hiermee trek ik een nieuwe fendt Tendenza 515 SG, omdat caravantrekker deze combinatie niet ideaal vindt heb ik de caravan laten voorzien van Alko ATC systeem wat bij de mindste slingering van de caravan automatisch ingrijpt door middel van remmen, ook heb ik het bijbehorende kastje wat dmv ledjes aangeeft dat het systeem werkt en wanneer het ingrijpt op het dashboard liggen.Wij hebben in de 8 weken vakantie met deze combinatie door Duitsland,Oostenrijk,Italie en Frankrijk ruim 6000 km gereden waarbij ook de nodige steile hellingen waren inbegrepen, en totaal geen problemen gehad.Het ATC systeem heeft geen enkele keer hoeven in te grijpen. De auto trekt de caravan moeiteloos en de caravan ligt zeer stabiel achter de auto. Ik rijdt ca.95 km/p.u. maar schakel de automatische versnelling op de stand manual,hierdoor kan ik bij het optrekken een hoger toerental halen, ik houd tijdens het rijden in de 5e versnelling het toerental op ca.2400 toeren, en bij een helling als het toerental zakt tot ca.2100 toeren schakel ik terug naar de vierde versnelling en trek dan door naar ca.3500 toeren en schakel dan weer door naar de 5e.De 6e versnelling gebruik ik niet. Ik rijd gewoon op de cruise control. Bij lange hellingen blijf ik in 4e versnelling rijden. Het benzine verbruik ligt gemiddeld op 1:8,7 het is dan ook een zware caravan. In de tekst van caravantrekker staat dat je een zeer ervaren chauffeur moet zijn om met deze combinatie te kunnen rijden, ik herken mij daarin niet, ik ben uitermate tevreden over de Mazda CX 5 benzine 2 liter als caravantrekker.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G 2.0 4WD aut. met een TEC

De ervaring van Ton van Oosterom met een Mazda CX-5 G 2.0 4WD aut. (160 pk/118, Kw bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een TEC Weltbummler 470 TE van 1327 kg geplaatst op 07-07-2015:

De ervaring met deze Mazda CX-5 benzine automaat 4WD zijn zeer gemengd. Eerst het positieve. Een zeer stabiele combinatie met de TEC Weltbummler die maximaal 1500 Kg beladen is. De auto beschikt over meer dan voldoende trekkracht, ook in de bergen. De combinatie heeft geen last bij het passeren van vrachtauto's en bussen. Daarnaast been we gereden tijdens een storm, die ook vanuit de zijkant kwam. Ook nu nauwelijks enige invloed en dat bij snelheden op de teller van 100 km/uur (95 echte km). Daarnaast heeft de auto geen enkele moeite met zeer steile hellingen, waar normaal een tractor voor nodig bleek om caravans op hun plaats te zetten.

Ook blijkt de automatisch bak ideaal te zijn bij het manoeuvreren. De auto spuit niet ineens weg, zoals bij mijn vorige auto (een C4 Picasso automaat) wel gebeurde.

Negatief bij de auto is het hoge benzine verbruik. Bij een kruissnelheid zonder wind van ongeveer 90 echte km/uur verbruikten we 1 op 6 1 op 7. Daarnaast blijken de 6 versnellingen van de automatische bak wat gaten te vertonen. Bij een beetje vals plat omhoog in men van de vijfde naar de derde versnelling terug met een enorm verbruik en een overmatig motorgeluid. De automaat is daarom beslist geen aanrader bij deze combinatie. Zelfs op de beperkt heuvelachtige tolweg van Lille naar Parijs is de automatische bak continu aan het schakelen (erg hinderlijk).

Normaal rijdt men met de automaat in de vijfde van de zes versnellingen. Echter bij tegenwind op de vlakke schakelt de bak terug naar de vierde met veel extra kabaal en benzineverbruik.

Bij snelheden onder de 80 km/uur wordt het verbruik van benzine gunstiger. Een verbruik van 1 op 9 1 op 10 is dan mogelijk.

Een vergelijking met mijn vorige trekauto, een Citroen C4 Picasso 1.6THP (benzine), op de grote weg valt duidelijk in het voordeel van de Picasso uit. Een veel krachtiger motor met veel minder geluid. De stabiliteit van de Mazda is wel iets beter.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G 2.0 met een Burstner

De ervaring van Batardeau met een Mazda CX-5 G 2.0 (165 pk/121, Kw bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een Burstner Premio 435 TS van 1100 kg geplaatst op 18-05-2015:

de nieuwe mazda cx5 skylease is een perfecte combinatie met de burstner van 1100 kg de auto trekt de caravan moeiteloos
geen last van vrachtauto,s de caravan blijft stabiel
je vergeet soms dat je een caravan achter de auto hebt hangen zo makkelijk rijd de auto

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G 2.0 met een Sprite

De ervaring van h vd wansem met een Mazda CX-5 G 2.0 (165 pk/121, Kw bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een Sprite Europa 460 van 1350 kg geplaatst op 11-01-2015:

zijn met een nieuwe mazda cx5-g2.0 naar kroatie geweest door oostenrijk en italie en meestal weg van de snelweg zowel heen als terug met een sprite Europa 460 (1300kg) zijn ook over de brennerpas en plukenpas(oostenrijk) gereden zonder een centje pijn in een word geweldig ook het benzine verbruik viel reuze, mee heen gem. 1:8 en terug 1:10 bij een snelheid van gem.80 tot 105km. de stabiliteit van de auto en caravan vind ik erg goed,heb wel de zware spullen in de auto geladen,ruimte genoeg met twee personen!!

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 D 2.2 met een Fendt

De ervaring van Jack met een Mazda CX-5 D 2.2 (150 pk/110, Kw bouwperiode: april 2012 - februari 2017) en een Fendt Saphir 465 TG van 1450 kg geplaatst op 20-10-2014:

MAZDA CX5 2.2.D is een zeer goede caravantrekker, onze Fendt caravan weegt beladen 1500 kg (gemeten op weegbrug).
Fendt veiligheid norm/garantie geeft rijsnelheid van 100 km/pu aan. hier moet je dus goed op letten want met deze combinatie ga je al gouw harder.
In bergachtig terrein/wegen geen probleem, toch heerlijk als je van te voren niet de exacte route moet puzzelen en dus onverwachte b.v. omleidingen niet hoeft te vrezen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G 2.0 met een Knaus

De ervaring van M.L. Ester met een Mazda CX-5 G 2.0 (165 pk/121, Kw bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1290 kg geplaatst op 14-08-2014:

Net terug van 3 weken Spanje en Frankrijk. Via de bekende route Luik, Dijon en Lyon naar Spanje. De caravan is met een Reich weegschaal gemeten op 1.200 kg beladen en 70kg kogeldruk. De Mazda heeft enorme moeite om bij Luik de berg op te klimmen, alle andere heuvels daarna ook! Stel je voor dat als je er 1.800 kg achter hebt hangen dan komt ie niet meer boven. Mazda is erg dorstig, heb gemiddeld 16,5L op 100km gereden met een snelheid van max 100km/h. Mazda ligt wel stabiel op de weg met deze combinatie. Ik vond het geen fijne auto om mee te trekken vanwege het veel te lage koppel (210Nm, moest heel veel schakelen) Misschien komt het wel omdat ik diesels gewend ben met minimaal 100Nm meer koppel.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G 2.0 met een Adria

De ervaring van Henk met een Mazda CX-5 G 2.0 (165 pk/121, Kw bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een Adria Adora 462 PU van 1300 kg geplaatst op 01-07-2014:

Dit jaar voor het eerst met een caravan Adria Adora 462 PU (max 1300kg) op vakantie. Als trekker de Mazda CX5 2.0 165 PK .
Auto trekt op z'n sloffen de caravan. Caravan rijdt rustig achter de auto, ook als je ingehaald wordt door vrachtauto's blijft de combinatie bij 90 km rustig. Op de Franse tolweg iets sneller gegaan, dit om in te halen.
Bij 105 km werd de combinatie onrustig. Verder is het gbruik niet onaardig bij 90km 1 op 10.
Verder is de hill assist makkelijk bij optrekken op een helling.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 D 2.2 4WD met een HomeCar

De ervaring van ronny malfait met een Mazda CX-5 D 2.2 4WD (150 pk/110, Kw bouwperiode: april 2012 - februari 2017) en een HomeCar Racer 45 UF Trophy van 1500 kg geplaatst op 08-06-2014:

prachtige wagen om een caravan te trekken maar wel een probleem met afneembare trekhaak van mazda heeft een krakend geluid bij vertekken en bochten weet iemand raad om dat te verhelpen dank bij voorraat groetjes ronny

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 D 2.2 met een TEC

De ervaring van Wil met een Mazda CX-5 D 2.2 (150 pk/110, Kw bouwperiode: april 2012 - februari 2017) en een TEC Travel King 510 TDF van 1400 kg geplaatst op 08-10-2013:

Zeer goede trekker rijd zonder moeite met de caravan erachter 1:10,5 met caravan solo 1:16,5 combinatie is ook stabiel met veel zijwind 5e versnelling is goed tegebruiken vanaf 85 km .het lijkt of het allemaal zonder moeite gaat.Kortom een aanrader als je veel met de caravan rijd.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G 2.0 met een Hobby

De ervaring van bert de Boer met een Mazda CX-5 G 2.0 (165 pk/121, Kw bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een Hobby De Luxe 495 UL van 1465 kg geplaatst op 22-09-2013:

Ben nu twee keer naar Zuid-Frankrijk geweest 2013 met Mazda CX 5 2.0 165PK , de combinatie reed redelijk goed heb alle zware dingen in de auto gelegd, om de verdeling 75/100 op orde te krijgen ben nog niet tevreden voel het toch nog een beetje "schommelen" ga nu kijken voor chip-tuning voor wat meer trekkracht heeft iemand ervaring met chiptuning, gebruik de 6 de versnelling niet want dat is mij afgeraden, heb een mover en EP levelsysteem dus de caravan is aan het toegestane gewicht

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G 2.0 met een Fendt

De ervaring van A.U. Bakker met een Mazda CX-5 G 2.0 (165 pk/121, Kw bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een Fendt Tendenza 465 SFB van 1420 kg geplaatst op 15-09-2013:

Deze zomer (2013) op vakantie geweest naar Oostenrijk met de combinatie Mazda CX5 2.0 165PK uit 2013 en Fendt Tendenza 465 SFB uit 2011.
Bij aankoop van de Mazda uiteraard gezien dat de auto een laag eigen gewicht (1285 kg) heeft ten opzichte van de Fendt (max. 1500 kg). Daarom vooral de zware bagage in de auto gestopt. De Fendt is uitgerust met een mover (30kg) en een accu die ook nogal wat weegt. Al met al een combinatie die op het randje van het toelaatbare zou liggen ondanks dat er 1800 kg achter de Mazda mag volgens kenteken. Wij zaten met 2 personen in de auto.
Eenmaal op weg blijkt dat de combinatie uiterst stabiel is. De motor is krachtig genoeg om de combinatie moeiteloos in de vijfde versnelling op snelheid te houden. De zesde versnelling is niet goed bruikbaar. Op vlakke weg en licht glooiende weg is de combinatie op een snelheid van 80 tot 100 km/uur te rijden. Boven de 100 km komt er een lichte onrust in de combinatie. Ik rijd al meer dan 30 jaar caravan en voel precies aan wanneer een dergelijke onrust ontstaat. Met onrust bedoel ik een inleiding naar een lichte vorm van slingeren. Daarbij hadden wij geen fietsen o.i.d. op de caravan gemonteerd. Zuiging van vrachtwagens, bussen enz. vormde geen enkel probleem. Nauwelijks merkbaar.
Brandstofverbruik heb ik nog niet goed gemeten. Zal ik binnenkort aanvullen bij de review.
Al met al hebben we met veel plezier de kilometers afgelegd met deze combinatie. Voorheen deden we dit met een Ford Mondeo Wagon 2.0 16V 145 PK uit 2008. Die was iets minder krachtig maar wel zwaarder dan de Mazda. Die combinatie bleef stabieler boven de 100 km/uur.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G 2.0 met een Hobby

De ervaring van Don Esteban met een Mazda CX-5 G 2.0 (165 pk/121, Kw bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een Hobby De Luxe 540 UL van 1490 kg geplaatst op 28-08-2013:

Mijn combinatie was diverse jaren een Hobby 540 UL caravan, ledig gewicht 1230 kg en een Alfa Romeo 166 sedan, 2,5 liter 6 cilinder 195 pk, gewicht 1485 kg. Sinds juni 2013 rijd ik een 4 cilinder Mazda CX5 SUV, 2 liter, gewicht 1285 kg. Dat de Mazda qua power en acceleratie moest inboeten daar was ik al op voorbereid. Maar ik was vooral benieuwd naar de stabiliteit en windgevoeligheid van de combinatie. Die is me tijdens een reisje van 500 km reuze meegevallen en inderdaad de zuigkracht van passeerde bussen en vrachtwagens is minimaal. Wel heb ik bewust diverse zwaardere spullen in de Mazda geladen en niet in de caravan om de gewichtsverhouding iets te verbeteren. Met een snelheid van 85 tot maximaal 90 km voelt de combinatie goed aan. Sneller zal m.i. een nadelig effect hebben op de stabiliteit. Maar waarom sneller? Wij zijn op vakantie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 D 2.2 met een Fendt

De ervaring van Ton met een Mazda CX-5 D 2.2 (150 pk/110, Kw bouwperiode: april 2012 - februari 2017) en een Fendt Diamant 495 SFB van 1650 kg geplaatst op 20-04-2013:

Geweldige trekker. In 5e versnelling gaat hij goed de heuvels op. Toerental > 1800 houden (max Koppel) dit is minimaal ca 85 km/uur. Op 80km wegen is de 5 net te hoog. De motor bromt dan licht. Ga je dan in zijn 4e versnelling rijden dan gaat het gebruik omhoog. Gemmiddeld (met winterbanden, heuvels en temperatuur < 7 graden); 1 op 10,5 gereden met caravan. Los loopt de auto 1 op 15. De caravan hangt zeer stabiel achter de auto. Wel hebben wij zware spullen zoveel mogelijk in de auto gelegd. Voor en achter weinig belading alleen twee elktrische fietsen (totaal 50 kg) voor op de dissel. (Je kan dan nog net met je hand in de disselbak om de gasflessen open of dicht te zetten)

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 D 2.2 met een Sprite

De ervaring van beverwijk met een Mazda CX-5 D 2.2 (150 pk/110, Kw bouwperiode: april 2012 - februari 2017) en een Sprite Europa 390 van 1175 kg geplaatst op 18-10-2012:

Geweldige trekker,diesel is zeer soepel en stil, in de 5 versnelling heuvel op in Frankrijk,van kust tot kust, gebruik ong. 1op10/11 de auto is op 4sept geleverd en direct op vakantie!

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G 2.0 4WD aut. met een Fendt

De ervaring van Ger Rooker met een Mazda CX-5 G 2.0 4WD aut. (160 pk/118, Kw bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een Fendt Bianco 495 TFB van 1608 kg geplaatst op 03-10-2012:

na ca 5500 km met deze combinatie te hebben gereden in NL / B en Frankrijk, over hoofd en secundaire wegen, plat en geaccidenteerd, ben ik zeer tevreden !
Gemiddelde snelheid 67 km/u en het verbruik 11.3 ltr per 100 km . Aldus de boordcomp.
In januari gaan we de winter-rij-kwaliteit van deze combinatie ontdekken. Van de caravan is dit reeds bekend, nl .: top !
Van de CX5 zijn de verwachtingen hoog gespannen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 G 2.0 met een Solifer

De ervaring van Henk Griffioen met een Mazda CX-5 G 2.0 (165 pk/121, Kw bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een Solifer Artic 560 van 1460 kg geplaatst op 30-07-2012:

Sinds eind juni 2012 de Mazda CX5 in combinatie met een Solifer Artic 560. inmiddels 5500 op de teller, waarvan ca 3000 met caravan. combinatie ligt stabiel, nauwelijks gevoelig voor zuigkracht van busjes en bussen. met stevige zijwind geen probleem. Ook in de bergen doet de Mazda zijn werk. op de heenweg door de Dolomieten met 2 volwassenen over de Passo di Rosso met 9-11%, prima. Op de terugweg met 4 volwassenen en extra bagage, ik denk tegen het maximale aan qua toegestane gewichten deed de combinatie wat moest. Kortom, prima bevallen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Mazda CX-5.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Mazda CX-5 D 2.2 4WD aut. met een Lunar

De ervaring van Brian Hankins met een Mazda CX-5 D 2.2 4WD aut. (175 pk/129 Kw, bouwperiode: 2012-2017) en een Lunar Clubman SB van n.b. kg geplaatst op 30-07-2012:

I tow with a Mazda CX5, awd, auto, skyactive. I how a Lunar Clubman SB 2016. For me the match is perfect, on motorways you really don't even know it's there. As with all towing keep your speed down yo avoid snaking, the alko how hitch with anti snaking is a must and standard on this van. The van and the car are an 81% match, so 4% below the reccomended percentage. I love the Mazda not just for towing but driving very easy, smooth and powerful 2.2 ltr and 175bhp engine, mpg towing is 29.9 and general use around 43mpg. Motorway driving around 51mpg.


Mazda CX-5 D 2.2 4WD met een Coachman

De ervaring van Richard Swainston met een Mazda CX-5 D 2.2 4WD (175 pk/129 Kw, bouwperiode: 2012-2017) en een Coachman Pastiche 460/2 van 1425 kg geplaatst op 30-07-2012:

Now had this Mazda 18 months, Caravan mpg better, averaged 32 on a recent leisurly trip to Austria. Oil consumption now nil. needs about 80kg on towhitch for stability otherwise wanders.
Not many solo miles but about 50mpg driving steady.


Mazda CX-5 D 2.2 4WD met een Swift

De ervaring van xtrailman met een Mazda CX-5 D 2.2 4WD (175 pk/129 Kw, bouwperiode: 2012-2017) en een Swift Elegance 570 van 1700 kg geplaatst op 30-07-2012:

Having towed with both a Xtrail 134 bhp and a 171 bhp version the 173 bhp Mazda CX-5 is in a different league with 420 nm of torque available.

Mpg varies widely from 24 to 34 mpg depending on speed and terrain, and conditions traffic and wind etc.

Solo around 41 mpg local, up to 55mpg solo driving steady.


Mazda CX-5 D 2.2 4WD met een Coachman

De ervaring van Richard Swainston met een Mazda CX-5 D 2.2 4WD (175 pk/129 Kw, bouwperiode: 2012-2017) en een Coachman Pastiche 460/2 van 1355 kg geplaatst op 30-07-2012:

Not had this Mazda long it goes well but the economy is not good, my two X Trails 136 & 173 Bhp were both more economical with the van on.
Got in in Dec 14 To Spain in January returning April I hope it will get better with a few more miles on it.Also it has used nearly a litre of oil in 3000miles! Solo mpg 50ish but 20 to 28 with Van.


Mazda CX-5 D 2.2 4WD met een Sterling

De ervaring van o cox met een Mazda CX-5 D 2.2 4WD (175 pk/129 Kw, bouwperiode: 2012-2017) en een Sterling Elite Searcher van 1834 kg geplaatst op 30-07-2012:

Fantastic towcar and very nice when not towing. the 118% makes no difference to the towing. it does not sway or feel out of control at any point. possibly helped by the twin axle. I would not hesitate to recommend this car for towing heavy loads as it pulls and performs excellently.


Mazda CX-5 D 2.2 aut. met een Coachman

De ervaring van DENNIS met een Mazda CX-5 D 2.2 aut. (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2013-2017) en een Coachman Amara 380/2 van 1195 kg geplaatst op 30-07-2012:

first class for towing leaves others standing.very impressed. not bad on fuel consumption either.


Mazda CX-5 D 2.2 met een Bailey

De ervaring van Jason Wicks met een Mazda CX-5 D 2.2 (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2012-2017) en een Bailey Olympus 530-4 van 1443 kg geplaatst op 30-07-2012:

We find the combination or our Mazda CX5 2.2 diesel and Bailey 530/4 very good. we bought both brand new in 2013. and have used them regularly since. The car pulls the caravan effortlessly from standing start and cruises nicely at 60mph, and has ample power for overtaking the lorries who chug along at 50mph.


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Voorbeeld Trekrapport

Wet- en regelgeving

Hoe meer PK's, hoe beter?

Genuanceerd advies

Donatie

 

©2024 Caravantrekker