Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Toyota RAV4

Sorteer op:


Toyota RAV4 2.0 VVT-i met een Hobby

De ervaring van Geert Pluimers met een Toyota RAV4 2.0 VVT-i (175 pk/129, Kw bouwperiode: januari 2019 - heden) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1275 kg geplaatst op 01-08-2023:

Ik rij nu sinds 2 jaar de RAV4 Benzine (handgeschakeld)na 3 Volvo's V70 te hebben gehad. Ik twijfelde eerst nog een beetje, maar dat was absoluut onnodig. De Toyota trekt onze caravan perfect. Het verbruik valt reuze mee t.o.v. de V70. Van Luxemburg naar Huis in Twente was het verbruik 9,9 ltr/100km. Het beste trekt de auto in de sportstand en dan in zijn 5, maar daar kom je snel genoeg achter. Wel tank ik Vpower of E5 98. Wanneer je veel moet klimmen dan loopt het verbruik wel ietsje op. Cruise tussen de 95 en 100 km/u bevalt mij het beste.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD met een Dethleffs

De ervaring van Gijsbert de Jong met een Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD (222 pk/163, Kw bouwperiode: 2019 - heden) en een Dethleffs van 1464 kg geplaatst op 30-04-2023:

Deze combinatie hebben we sinds 2 maanden. Wat me juist opvalt is de goede stabiliteit. De combinatie ligt als een blok. De stijlste stukken op de brenner hier naar italy moest hij er vlink tegen aan en had ik hem eigenlijk uit de cruise control moeten halen. Na dit huzarenstuntje rook ik de koppeling. (Bijzonder met een ctv) moet wel opbiechten dat we waarschijnlijk over de max 1650 zitten. 2 electrische fietsen voorop en een 6,3 meter Thule luifel.. brandstof ja ergens 1:8 maar dat deed mijn oude toyota camry 2.4 ook. Erg tevreden met deze set. Rav4 2.4 222pk en Dethleffs nomad avantgarde 510LE

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 Valvematic met een Dethleffs

De ervaring van Paul met een Toyota RAV4 2.0 Valvematic (151 pk/111, Kw bouwperiode: maart 2013 - januari 2016) en een Dethleffs Nomad 530 DR van 1597 kg geplaatst op 02-12-2022:

Mooie combinatie. De RAV4 trekt de caravan. Maarrrrr: ondanks dat de RAV4 volgens de papieren 2.000kg zou mogen trekken, zou ik niemand adviseren dat in het buitenland ook daadwerkelijk te doen! In NL geen probleem denk ik.. Op hellingen moest ik wel terugschakelen naar de 2e versnelling. De voorgaande caravan was maximaal 1.500kg met een veel lager ‘leeggewicht’ (200kg verschil). Dit was veel comfortabeler. Daarom nu maar een hybride RAV aangeschaft! De caravan was de droom van mij en mijn vrouw, auto erop aangepast. Geen straf!

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD met een Fendt

De ervaring van Piet van 't Veer met een Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD (197 pk/145, Kw bouwperiode: 2016 - 2018) en een Fendt Bianco 435 SF Selection van 1414 kg geplaatst op 12-04-2022:

Ik heb eerder met een Mazda CX5 165 pk met deze combinatie gereden.
Nu rijden we sinds een jaar met de RAV 4 HYBRIDE en ik moet zeggen hier ben ik zeer tevreden over.
Het fantastische is dat zo eenvoudig op een steile helling vanuit stilstand weg kunt rijden.
Een bergpas van 13% geen probleem. Het nemen van een haarspeldbocht waarin je onverwachts moet stoppen sta je nooit in de verkeerde versnelling.
Als je op de tolweg een beetje op en neer gaat 5% op de cruise control dan kan hij wel eens remoerig worden omdat de motor dan toch behoorlijk op toert.
Caravan is meestal maximaal beladen op 1500 kg. Het is een heerlijke combinatie om te reizen en in de bergen te rijden

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD met een Fendt

De ervaring van peter van loon met een Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD (222 pk/163, Kw bouwperiode: 2019 - heden) en een Fendt Bianco 445 TFB Selection van 1420 kg geplaatst op 10-12-2021:

na heel lang diesels met schakelbak gereden te hebben (voor de caravan) moest er een automaat komen, en liefst een zuinige, en dan kom je op hybride (in onze situatie). Ervaringen zijn apart maar geweldig.
Wegrijden op elk terrein is gewoon super, de elektromotoren grijpen aan na loslaten van de rem en heel rustig kom je altijd zonder enige stress met volle en dus zware combinatie van de plaats.
Altijd heb je vermogen maar door duwband heb je regelmatig geen van acceleratie met toerental maar wel is elke "normale"snelheid vlug haalbaar. Wij rijden op het gemak volbeladen 1 op 10, en op binnenwegen 1 op 9. Iets dat we met en zware diesel ook net haalden. Of te wel, altijd kracht, super en zelfs zuining in langzaamrijdende files, en rust, vooral rust . Deze auto heeft letterlijk overgewicht, en laat zich niet van de wijs brengen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD met een Fendt

De ervaring van Marcel Z met een Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD (197 pk/145, Kw bouwperiode: 2016 - 2018) en een Fendt Tendenza 465 SFB van 1500 kg geplaatst op 24-08-2021:

ik heb al veel combi's gehad met caravan en auto's. in het voorjaar de Fendt Tendenza 465 gekocht , prachtig caravan maar onze Suzuki Vitara 1.6 diesel was wat te licht bevonden ( niet qua trekkracht max 1500kg) maar qua gewicht v/d de auto t.o. de caravan.
na veel zoeken bleef de Toyota Rav 4 hybrid 2.5L bj 2016 over qua gewicht en trek vermogen. we zijn v/d zomer naar Frankrijk geweest en dit ging prefect, wat een stabiel combinatie is dit. 6% stijgen of dalen op de Cruisecontrol 90km geen enkel moeite. niks terug lopen in toeren of snelheid gewoon gaan. 2.5 liter Motor gaat wel in toeren omhoog en wordt wel wat dorstig , maar wat een caravan trekker heeft Toyota gebouwd zeg. maar ook de automaat wat een genot zeg. weg rijden met de combinatie op een 6% steile helling van de camping af, geen enkel probleem.( geen koppelingsplaten die stikken) alleen je moet wel rekening houden dat de Rav hybrid geen zuinig auto is ,maar met een gewicht van bijna 1800kg (incl reserve wiel) zonder caravan is 1/15 wel haalbaar. maar met caravan 1/7-8 beter wordt het niet daar moet je wel rekening mee houden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 VVT-i met een Wilk

De ervaring van Roland met een Toyota RAV4 2.0 VVT-i (152 pk/112, Kw bouwperiode: 2006 - 2009) en een Wilk Eterno 450 HTD van 1340 kg geplaatst op 16-08-2021:

Auto is 4wd benzine 2.0 VVti met beladen caravan van 1450 kg - prima trekker. Extra kogeldruk aan te bevelen ( zet hem zelf op 90 kg met deze combinatie - caravan zit mooi recht achter de auto. 90-95 op de cruisecontrol, zeer stabiel. In de bergen en bij lange hellingen, tijdig schakelen - dan blijft de combinatie mooi op tempo.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD met een Dethleffs

De ervaring van Gerbert met een Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD (222 pk/163, Kw bouwperiode: 2019 - heden) en een Dethleffs Camper 460 EL van 1335 kg geplaatst op 17-02-2021:

In juli 2020 deze RAV4 gekocht nav de lovende prestaties over het vorige model en reviews over dit nieuwe model.
De caravan heeft een verzwaarde as ivm extra opties zoals mover etc omdat anders het (standaard) laadvermogen al snel zou worden overschreden...
In 2020 4 weken door Duitsland gereden (Eifel, Hundrück, Schwartzwald en Bodensee) Voor mij was de Eifel een beproeving vwb de combinatie, maar de auto trekt de caravan echt zonder problemen een 15% helling op en heeft dan nog genoeg "over" om snelheid te kunnen maken. Echt fantastisch. Op langere steile hellingen zet ik de pook dan wel in de T2 of T3 stand om wat meer touren te maken, maar ook op de automaat gaat dit nog goed. Het gemiddeld verbruik met de caravan valt mij ook reuze mee. Zo tussen de 10 en 12 liter per 100km. Solo haal ik gemiddeld 6.5 liter per 100. (Soms 5.5 l/100 als ik met een fluwelen rechtervoet rijd...)
Op de snelweg rijdt de combinatie heel erg fijn, zelfs op cruise control, maar dan moet je natuurlijk wel de 'power' meter in de gaten houden om te voorkomen dat je ineens een draaikolk in de benzinetank krijgt, want de auto blijft wel doorgaan op de ingestelde snelheid, ook als het omhoog gaat. (Ik mag in Duitsland 100km/u rijden)
Ik heb nu pas slechts 6000km ervaring met deze auto, maar ben zeer tevreden over de prestaties.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 VVT-i met een Chateau

De ervaring van Joost Mooij met een Toyota RAV4 2.0 VVT-i (175 pk/129, Kw bouwperiode: januari 2019 - heden) en een Chateau Cantara 440 van 1300 kg geplaatst op 16-08-2020:

Dit jaar gingen we voor het eerst op pad met een benzineauto, een Toyota RAV4 2.0 automaat. Een auto die solo al behoorlijk zuinig is (1 op 15) maar ik was na het gebruik van diverse dieselauto's toch wel een beetje bang, zeker in combinatie met de CVT automaat die nog wel eens inbedoeld naar hoge toerentallen wil gaan.

We zijn naar zuid Frankrijk (Ardeche) en Bretagne geweest, ik maak daarbij onderscheid in het rijden op de snelweg, door kleinere dorpjes en rijden op provinciale wegen met pittige hellingen.

Snelwegrijden gaat prima, met een snelheid van zo'n 100 km/uur op de teller nergens een instabiliteit gevoeld. Even de 115 aantikken op een helling naar beneden lukt ook zelfs, al ben ik daar geen voorstander van. Je weet toch niet wat de combinatie gaat doen. Helling omhoog is het wel iets lastiger, de auto gaat snel naar toerentallen tussen 3.000 en hoger, in feite nog altijd prima. Bij nog hogere toerentallen, 4.000 + kun je bij veel hellingen nog gewoon 80 aanhouden. Maar de kenmerkende 'dieselduw' moet je wel missen.

Op de provinciale wegen kun je prima met het verkeer mee, flinke hellingen zijn met de 175 pk goed te doen en de motor/automaat doen de rest. De snelheid is dan wat lager, de combinatie blijft ook bij korte bochten stabiel. We zijn dwars door de Ardeche gereden en dat was best toe doen (OK het schiet niet echt op).

In de dorpjes en steden is de RAV4 een overzichtelijke auto. De voorkant is lekker vierkant en je zit wat hoger dan in een C-segmenter. De spiegels zijn groot, ik gebruik de autospiegels meestal om na te gaan of het de hoek om goed gaat met de caravanwielen.

Al met al een positief verhaal, zeker ook omdat de auto solo erg prettig is. Wil je een hybride RAV4, dan moet je de 6 mille duurdere AWD nemen die 1.650 kg mag trekken, deze benzineuitvoering mag handgeschakeld 2.000 kg en met de automaat 1.500 kg trekken. Dat zijn realistische waarden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD met een Elddis

De ervaring van Karel Joukes met een Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD (222 pk/163, Kw bouwperiode: 2019 - heden) en een Elddis Affinity 550 van 1355 kg geplaatst op 04-07-2020:

Ik ben onlangs 2 weken in Nederland wezen kamperen met mijn Toyota RAV4 van mei 2019 (Executive All Wheel Drive) en een Elddis Avante 550 caravan.

Na montage van de trekhaak enkele maanden geleden leek de kogel iets te hoog te zitten; volgens Toyota zou het geen probleem mogen zijn, hetgeen ook bleek te kloppen.

De RAV4 heeft geen enkele moeite met trekken van de caravan.
Het is naar mijn mening wel handig de rijstand op "Sport" te zetten als je vlot wilt optrekken en snel wilt inhalen.
Op de snelweg vergat ik haast dat er een caravan achter de auto zat omdat het zeer soepel reed. Alleen als je over een bobbel in de weg reed voelde je even dat er een (behoorlijk grote) caravan achter de auto zat.

Manouvreren op de camping gaat heel erg goed omdat je dan de beschikking hebt over de elektramotoren. Je kunt bij hellingen of in modder ook nog de "Trail" mode aanzetten waardoor de auto geen enkele moeite heeft met klimmen of gladde ondergrond.

Ik had een fiets bij mij die ik voorin in de (huur)caravan heb gelegd omdat er geen fietsendrager op de dissel zat.
Daarnaast was de disselbak ook vrij vol, waardoor de kogeldruk eigenlijk te hoog was (90 kg), maar ik heb daar verder niets van gemerkt.

Kortom: de RAV4 (AWD) is een ideale caravantrekker!

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 VVT-i aut. met een Fendt

De ervaring van jos janssen met een Toyota RAV4 2.0 VVT-i aut. (151 pk/111, Kw bouwperiode: januari 2016 - 2018) en een Fendt Saphir 465 TG van 1450 kg geplaatst op 26-09-2019:

Lijkt volledig te kloppen, op autoweg kan men behoorlijke snelheid aanhouden 90 à 100 km , maar elke molshoop is er teveel aan, zelfs een brug. Totaal hopeloos en hulpeloos op hellingen, blijf weg ermee uit de bergen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD [fuel] met een Caravan

De ervaring van Sjef van Tilburg met een Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD [fuel] (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2016 - 2018) en een Caravan (bij passend) van 1400 kg geplaatst op 19-08-2019:

De auto kan de caravan prima trekken. Ik vind het rijden met de caravan echter geen plezier. Bovendien verbruik ik het dubbele aan brandstof.
Ik had vroeger (in de jaren 70) vaak bijna 3 ton op mijn dubbelassige (lage) aanhanger achter mijn Peugeot diesel hangen. Dat reed prettiger dan met de caravan. De oorzaak zit hem waarschijnlijk in de luchtweerstand.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD [fuel] met een Eriba

De ervaring van Rob Centen met een Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD [fuel] (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2016 - 2018) en een Eriba Feeling 470 van 1210 kg geplaatst op 18-08-2019:

Afgelopen Juni-Juli op vakantie geweest naar Kroatië met :
RAV 4 Hybride Executive Business AWD Automaat 2017
Caravan Eriba Feeling 470 totaal gewicht 1600 KG .

Voorheen diverse lange vakanties gereden met de RAV 4 Executive Business benzine Automaat . Ik heb dus een goed vergelijk met de verschillende auto’s .

De RAV Hybride rijd echt fantastisch met de caravan er achter. De auto heeft ongekend veel trekkracht. Het overschakelen tussen elektra en de benzine motor gaat bijna ongemerkt en is te zien op het display in CAR . Ook deze vakantie heeft de auto veel moeten klimmen tot 14 % wat hij zonder problemen doet.

Het rijden in de bergen en op bochtige wegen werkt het prettigste als je met de hand schakelt in Manuel . In de automaat is hij erg onrustig en bij het minste of geringste stijging gaat hij als een speer naar een erg hoog toerental. Afdalingen gaat ook prima in de M . De auto remt perfect met terug schakelen in de gewenste versnelling. Dit doet hij veel beter als zijn voorganger de ( niet Hybride).

Alleen in de steden of op drukke doorgaande wegen gebruik ik de Sport stand. Je kunt dan beter met het snelle doorstroom verkeer mee komen.

Met de Lane Departure Alert heb ik geen last gehad van een onrustig rijgedrag met de caravan tijdens de correcties. De LDA gebruik ik weinig omdat het lastig is wanneer je op bochtige wegen rijd en je (bewust ) regelmatig de lijnen raakt om wat vloeiender te rijden als dat kan. Je heb dan geen last van het alarm piepje en de stuur correcties.

De Cruise Control gebruik ik hoofdzakelijk alleen op de autobanen tolwegen de automatische afstand houder werkt dan prima. Bij stijgingen haal ik hem daar van af en schakel zelf terug als dat nodig is , of laat de snelheid gewoon iets terug lopen .

Zeer prettig bij het wegrijden en in de file is dat hij dan elektrisch rijd . Ook de waarschuwings lichten in de buiten spiegel voor verkeer dat in de dode hoek nadert is veilige toe voeging.

Zoals gewoonlijk hebben we veel campings aangedaan dus veel smalle en steile toegangswegen moeten nemen zonder problemen. Wel lastig is het achteruit rijden met caravan . Je hebt dan geen zicht en je wordt gek van al het gepiep van de Alert -Parkeer sensoren . Je kunt het wel uitzetten maar dat is een heel gezoek.

Dat geld voor nog meerdere functies die kunnen worden aan of uit gezet.
Onder het rijden is het zeer lastig de juiste knoppen of het via de display te vinden .

Het navigatie systeem laat te wensen over. Regelmatig heeft het ons vroegtijdig van de grote weg afgehaald en via steile D wegen met een omweg naar de plaats van bestemming gebracht . Als je door steden wordt gestuurd loopt het systeem regelmatig vast en mag je het zelf uit zoeken. We maken veel gebruik van de GPS coördinaten om i.p.v. plaats en straatnaam dit werkt erg gemakkelijk.


Je kunt met gemak 100 tot 110 km met de combinatie rijden . Het benzine verbruik is zeer wisselend en afhankelijk van de omstandigheden waarin je rijd. Het hoogste verbruik was 1:8 en het laagste 1: 13. Gemiddeld over 4250 Km verbruikte we 400 liter. Dat is 1:10 niet slecht gezien de wegen die we hebben gereden.

Al met al een zeer prettige auto om verre reizen te maken met de caravan er achter.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD [fuel] met een Kip

De ervaring van Kees Rookus met een Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD [fuel] (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2016 - 2018) en een Kip Grey-line 44 TTZ/TTR van 1245 kg geplaatst op 13-08-2019:

Na 15 jaar turbo-diesel caravan vakanties dit jaar op pad met een RAV4 hybride 4WD, bj 2016. Een vreemde eend in de bijt moet ik zeggen. Kort door de bocht:
- De ‘autobahn rennfahrer’ onder ons zullen de turbo-diesels preferen. Het 300 - 400 Nm diesel koppel in deze prijsklasse levert het benodigde vermogen bij relatief lage toerentallen, wat als prettig wordt ervaren. Het 210 Nm koppel van de 2.5 L RAV4 hybride benzine-zonder-turbo motor steekt daar maar mager bij af.
- De ‘tourer caravanners’ zullen het waarderen dat je met de RAV4 hybride overal kan rijden zonder zorgen voor versnellingbak verhoudingen en oververhitte (al dan niet automatische) koppeling. Die heeft deze RAV4 niet. Geen koppeling, geen schakelende tandwielen, geen CVT duwband.
De RAV4 rijdt weg op z’n electromotoren waarbij de stroom geleverd wordt daar de accu en/of de benzinemotor. De electromotoren geven max koppel vanaf nul toeren, vanaf stilstand dus en daardoor wordt een koppeling overbodig. Direct daarna wordt het een samenspel van benzinemotor, generator en electromotoren waardoor de overbrengingsverhoudingen ontstaan. Voor geïnteresseerden, zie onderstaande links.
Dit geeft voor de ‘tourer caravanner’ een paar bruikbare voordelen:
- Je kan stapvoets helling-op manouvreren. De motor kiest een toerental om de benodigde stroom te leveren om, als het nodig is, cm voor cm kruipend, op een stijle helling te manouvreren. Geen zorgen voor oververhitte koppeling want die is er dus niet :-)
- Dit werkt zowel vooruit als achteruit.
- De 4WD geeft daarbij ruim grip, ook op onverharde weggetjes of nat gras.
Ik rij met de caravan veel kleine berg- en fjordweggetjes in Noorwegen. Vooral dalend was dat toch altijd wat ‘fraglich’ omdat een tegemoetkomende vrachtwagen wel eens voor onverwachte problemen kan zorgen. Achteruit terug bergop manouvreren met slippende (al dan niet automatische) koppeling gaat niet lang goed. Met deze RAV4 is dit echt een leuk eitje. Overigens kan je met de caravan ook in een klein Frans dorpje voor zo’n situatie komen te staan.
Al met al was het erg leuk en ontspannend touren deze zomer. Met op de achtergrond de gedachte dat ik elke situatie wel zou kunnen oplossen, al moest ik bij wijze van spreken terug achteruit naar pashoogte... ;-). Het gevolg is dat je leukere routes kan rijden.
Verbruik is uiteraard afhankelijk van rijstijl, maar bij deze RAV4 wat meer dan bij de turbo-diesels. Met de diesels reed ik met caravan gemiddeld ~ 1:10, zuiniger op de snelweg, minder zuinig in de bergen. Het hybride systeem van de RAV4 heeft qua verbruik weinig bij te dragen bij constant-vermogen vraag, dus bij hogere snelheid (want dan gaat het merendeel van het vermogen op aan luchtweerstand en minder aan hellingen) of bij vlak terrein buiten de stad. Het verbruik lag daar tussen 1:8 en 1:10, afhankelijk van windrichting, waarbij ik moet zeggen dat ik geen ‘autobahn rennfahrer’ (meer) ben. Te veel ‘old school’ tegenwoordig ;-)
Maar bij ‘haarspeld weggetjes’ en lage snelheid wordt het een ander verhaal. Dan kan je met caravan-en-al zomaar een daggemiddelde van 1:10 rijden ondanks lange en stijle stijgingen.
Alhoewel de RAV4 dus geen CVT duwband transmissie heeft, gedraagt het systeem zich wel als een CVT. Weliswaar klimt de 2.5 L benzinemotor zeker niet bij elk wissewasje in de toeren, ook niet met de caravan erachter, maar bij b.v. snelwegopritten en - hellingen kan het toerental met de caravan erachter wel aanzienlijk hoger worden dan bij de diesels. Voor wie dat belangrijk vindt: snelheid is zelden een probleem. Het maakt wat meer lawaai maar het kan wel hard gaan, ook bij type ‘Luik’ snelweghellingen.
Al met al heeft de RAV4 hybride mij stevig overtuigd. Ik ben dan ook meer het ‘tourer caravanner’ type.
Links:
https://m.youtube.com/watch?v=E_xCssR8qQI
https://caravantrekker.nl/trekautotest/Toyota_RAV4_Hybrid.pdf

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD [fuel] met een Boottrailer

De ervaring van Dennis met een Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD [fuel] (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2016 - 2018) en een Boottrailer 1500 kg van 1500 kg geplaatst op 31-07-2019:

Na 2 jaar Toyota Rav4 AWD bwjr. 2015 te hebben gereden met trailer en boot naar Spanje, waren wij in de gelukkige omstandigheden om deze bij de dealer in te ruilen en een Toyota Rav4 AWD Hybride 2017 automaat aan te schaffen. De vorige Rav4, 6 versnellingen, mocht 2000 kilo trekken, maar had naar mijn gevoel daar iets te weinig power voor, niet op vlakke weggedeelte maar wel op heuvelachtige weggedeeltes, Luik en omgeving, Route du Soleil.
De Toyota Rav4 AWD Hybride is echt een verademing voor mij als bestuurder. Heuvels bij Luik met gemak in de Drive met een snelheid van 95-100 km omhoog en ook de andere omhoog leidende weggedeeltes op de route naar Spanje, top.
Oké, de motor maakt wat meer geluid, maar binnen is alles nog zeer acceptabel vwb geluidsniveau.
Het rijden met deze Rav4 Hybride heen en terug was dan ook zeer ontspannen. Het verbruik kwam uit op een gemiddelde van 1:10.5.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 VVT-i aut. met een Fendt

De ervaring van jos janssen met een Toyota RAV4 2.0 VVT-i aut. (151 pk/111, Kw bouwperiode: januari 2016 - 2018) en een Fendt Saphir 465 SFB van 1498 kg geplaatst op 17-01-2019:

uw analyse klopt volledig, behoorlijke trekker op autowegen met gemiddelde snelheid tussen 90 en 100 km/h. Maar als het wat omhoog gaat laat hij het wel
afweten en moet men hoog in de toeren.
Steile hellingen zijn absoluut te vermijden, wij hebben
er geen goede herinneringen aan en dan was het nog maar in de Eifel.Ik kom van een Rav4 diesel die een veel
en veel betere trekker was.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD [fuel] met een LMC

De ervaring van Jef met een Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD [fuel] (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2016 - 2018) en een LMC 520 K Vivo van 1486 kg geplaatst op 28-10-2017:

De RAV heeft 197 PK en rijdt goed met de LMC vivo 520K. Adaptive cruiscontrol werkt ook goed. Zelf elektrisch rijden is geen probleem.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD [fuel] met een Caravan

De ervaring van Peter met een Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD [fuel] (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2016 - 2018) en een Caravan van 1300 kg geplaatst op 28-08-2017:

Deze zomer mee naar Haut Languedoc geweest, met 2 volwassenen en 2 tieners en 2 surfplanken op het dak. Terugreis tevens 18 dozen wijn in de koffer. Vorige auto was een Honda FRV diesel en dit rijdt toch wel even anders. Ruim voldoende vermogen zoals vermeld wordt door andere gebruikers dient wel even genuanceerd te worden. Het rijdt goed echter iets trager dan de diesel. Wij rijden in 2 dagen de 1100km en we zijn dan op ganse traject 1 uur langer onderweg. Het comfort is vele malen groter dan in de FRV. Stil op vlakke weg en licht heuvelachtig terrein. Hellingen van 5% rijden we met 80 km/u naar boven. Op de A75 een helling van 7% gedaan en dan nog 60. Ik laat de vermogensmeter dan net komen tot aan het teken 'PWR'; dit is nog een aanvaardbaar geluidsniveau. Sneller kan dan nog voor inhalen of dergelijke doch is niet aangenaam voor gans de heuvel op. Ik schat het toerental op het teken PWR rond 4000. Regenereren in afdaling doe ik door de cruisecontrol op 95 te zetten; afremmen op de motor kan dan ook nog door S-stand te selecteren. De cvt zal dan zelf zover lager in de traploze versnellingen gaan om je snelheid niet verder te laten oplopen. Volgende heuvel op voel je goed de elektrische assistentie; de motor draait dan veel minder toeren. Is de batterij echter leeg en je begint aan de helling zal er meer motorlawaai zijn.In de bergen kan je na een tragere bocht dan even weer versnellen volledig elektrisch. Ook een stadje zoals St Afrique bij Millau volledig elektrisch met de caravan doorgereden; schat toch 4km. Ik ondervond vooral op terugweg dat het neuswiel bij vluchtheuvels de grond raakte. Dit opgelost met extra vering te plaatsen van carsupport. Doorzakken is er niet meer bij nu! De vering is iets minder soepel achteraan maar niet storend voor het comfort.
Verbruik op gans de reis met caravan 11,2l (95 op de teller) en ter plaatse solo door heuvelachtig terrein 5,9l. Caravan is beladen tot 1300kg, auto op terugweg tot maximum toegestaan. Al bij al tevreden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 Valvematic aut. met een Hobby

De ervaring van R.M.Boxum met een Toyota RAV4 2.0 Valvematic aut. (158 pk/116, Kw bouwperiode: februari 2009 - maart 2013) en een Hobby De Luxe Easy 450 van 1211 kg geplaatst op 13-08-2017:

Voor het tweede jaar met bovenstaande combinatie naar de Provence gereden. Hiervoor dit gedaan met een avensis 2.0 D4d staion. De stabiliteit van de RAV is vele malen beter dan met de avensis, deze had ondanks de progressieve achterveren last van "kwispelen". De CVT automaat is wennen en maakt het gebruik van de cruise control ongewenst, Het handmatig flipperen en zelf gas geven zorgt ervoor dat ook tijdens het klimmen het toerental binnen de normen blijft. Over het algemeen kon ik een hele constante gemiddelde snelheid houden. Het verbruik is wel even slikken, bij een snelheid van ongeveer 100 (navigatie snelheid) ligt het gemiddeld verbruik eerder op 1 op 6 dan 1 op 7, Solo rijdt ik gemiddeld 1 op 10,7. Al met al een hele fijne combinatie om mee te rijden. De caravan hing wat voorover bij beladen auto , heb daarom de extra 5cm bevestigingsplaten verwijderd en de haak rechtstreeks in de de haken aan de balk vastgebout, Onbeladen zit het hart vd kogel nu op 47,5 cm (was 52,5)

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD [fuel] met een Knaus

De ervaring van Haijen met een Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD [fuel] (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2016 - 2018) en een Knaus Sudwind 500 FSD van 1630 kg geplaatst op 16-07-2017:

In het voorjaar voor het eerst op stap met een toyota rav4 hybrid AWD (145kw/197pk)
en een knaus sudwind 500fu premiumline (bj.2007) beladen 1630kg.)
voor een rondreis van 3600km. Door Spanje en zuid Frankrijk.
dit alles over de route nationale. Voorheen met een Rav4 2.2 D-4D D-CAT (177pk/400Nm)
het verbruik van de hybrid over deze afstand lag op 1:9 mijn vorige 1:7,5
het trekvermogen doet niet onder voor mijn vorige, en is mij uitstekend bevallen en
heeft ruim voldoende trekkracht om ontspannen in de bergen te rijden.
stabiliteit bij goede belading is uitstekend.
soms opletten dat men niet vergeet dat er een caravan aanhangt.
Ben dan ook zeer tevreden over deze combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD [fuel] met een Knaus

De ervaring van Hil met een Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD [fuel] (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2016 - 2018) en een Knaus Sudwind Exclusive 450 FU van 1400 kg geplaatst op 19-06-2017:

Voor het eerst op stap met de Toyota RAV4 Hybrid AWD (197pk) naar Finland en Zweden. Veel binnenwegen en veel klimmen en dalen. Na 2 "gewone" RAV4 AWD's, nu dan de Hybrid-versie en die is ons uitstekend bevallen! Een soepele motor, stil en ruim voldoende trekkracht. In totaal 5200 km gereden met een gemiddelde van 1:10,13 (met de vorige versies 1:8,5). Ook solo een fijne aut en over voornamelijk snelweg (100/110km/u) en deels op 50km en 80km wegen zelfs een verbruik van 1:18,4 behaald (incl. 5 personen en ca. 120kg bagage) bij een gereden afstand van 185km.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 Valvematic aut. met een Knaus

De ervaring van Hil met een Toyota RAV4 2.0 Valvematic aut. (151 pk/111, Kw bouwperiode: maart 2013 - januari 2016) en een Knaus Sudwind Exclusive 450 FU van 1400 kg geplaatst op 27-08-2016:

Voor het 2e jaar op stap met de RAV4 AWD Valvematic (bjr 2014) en nu voornamelijk naar Noorwegen. Net als onze vorige RAV4 ADW Valvematic een genot om mee te rijden, Op lange klimmen/ hellingen en afdalingen regel ik de automaat middels de flippers aan het stuur en speel ik met het gaspedaal voor het juiste toerental. De stabiliteit is uitstekend en een hogere kogeldruk dan volgens het "boekje" is geen enkel probleem en dit is mij ook door de (uitstekende) Toyota-dealer bevestigd. Ook heuvel-op in nat gras is zonder doorslippen mogelijk terwijl anderen het gazon aan gort rijden. De camping-eigenaar is er dus ook blij mee. Het verbruik kwam neer op 1:8,4 ondanks veel klimmen, veel afremmen en optrekken en ca. 90-95 op de snelweg. Over de Hybrid-versie (AWD) heb ik ook al goede berichten gehoord met een verbruik van ca. 1:10/11 waarbij met 100 over de autobahn en in Frankrijk werd gereden. Dus dat wordt de volgende.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 D-4D 2WD met een HomeStar

De ervaring van vergauwen met een Toyota RAV4 2.0 D-4D 2WD (124 pk/91, Kw bouwperiode: maart 2013 - januari 2016) en een HomeStar Racer Trophy 40ATF van 1145 kg geplaatst op 26-03-2016:

wij rijden met deze combinatie en is perfect onze kogeldruk houden we op ongeveer 70 kgr

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 VVT-i met een Eriba

De ervaring van E.Mulder met een Toyota RAV4 2.0 VVT-i (152 pk/112, Kw bouwperiode: 2006 - 2009) en een Eriba Touring Troll 540 GT van 1120 kg geplaatst op 09-12-2014:

Wij hebben een Toyota RAV4/ III met een Eriba Troll 540.
met deze combinatie is zeer goed te rijden, gezien de gewichtsverhouding van 65%. Wel wordt door de caravandealer een kogeldruk van 70kg geadviseerd dit om kans op slingeren te beperken.
onze RAV is voorzien van een 4 versnelling automaat, hetgeen zeer prettig is vooral bij druk verkeer, ik moet in sommige gevallen wel de automaat zelf in de 3 zetten om het toerental hoog genoeg te houden. ( bij klimmen )
De combinatie is (bij genoeg kogeldruk) zeer stabiel en het verbruik is met 9.4liter / 100km gemiddeld over het hele jaar (met en zonder caravan) voor ons zeer acceptabel.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 Valvematic aut. met een Eriba

De ervaring van Rob Centen met een Toyota RAV4 2.0 Valvematic aut. (158 pk/116, Kw bouwperiode: februari 2009 - maart 2013) en een Eriba Feeling 470 van 1360 kg geplaatst op 27-08-2014:

Hierbij onze ervaring van de afgelopen twee jaar met de Toyota RAV (excutive bisnes) Automaat 2011 Benzine en de caravan Eriba Feeling 470 - 2013 . De caravan heeft een toename van gewicht door de mover en het fietsenrek dat voorop is geplaats waarop 2 fietsen staan waarvan een elektrisch. Extra as voor lading tot 500 kg.

Het is wel effe vogelen met de kogeldruk . Het reserve wiel vd caravan zit standaard in de disselbak . die weegt 18 KG. Dus die hebben we nu achterin de auto liggen . Voordeel bij een lekke caravan band onderweg , behoeven de fietsen er niet af . Twee volle gasflessen voorin we nemen er nu maar een mee scheelt 11KG. Met de 2 fietsen voorop is er nu een kogeldruk van 78 KG. . Volgens Toyota nl geen probleem ondanks opgave 60 KG kogeldruk.. Als tegengewicht hebben we de luivel en aluminium stokken achterin de caravan onder de banken gewicht 24 kg. In de watertank maar een paar liter voorraad tijdens de rit. Geen lood-accu maar Power pack 2,5 kg

Vorig jaar 2013 in het voorjaar 6 weken door Italie Rome Sorento tot. 4100 Km In het najaar Frankrijk Dordogne en Cote de Azure tot. 3800Km. Dit voorjaar 2014 2 maanden naar Portugal tot. 5500 KM gereden . Regelmatig RN en D wegen gereden .

De Eriba Feeling ligt in tegenstelling met onze vorige Eriba Trol 550 wel mooi recht horizontaal achter de auto . Trekhaak hoogte Toyota is goed.

De combinatie rijd werkelijk fantastisch. De trekkracht van de auto is meer dan voldoende . We kunnen prima met het verkeer mee komen en het inhalen van de velen vrachtwagens is geen enkel probleem. Beklimmen van steile toegangswegen bv naar de camping gaat prima . (niet in de automaat rijden) . (Gemiddeld rijden we op de autowegen 100 - 105 km/uur )


Je moet met de automaat wel wat caravan ervaring hebben omdat je regelmatig de automaat via handbediening moet schakelen. De automaat is van zichzelf erg lui. Dat wil zeggen hij schakelt veel te snel over naar een te laag toerental . Op een vlakke autoweg met niet al te veel verkeer gaat dat wel. Dat zelfde geld voor het rijden met ingeschakelde cruse-control . Als de weg maar iets stijgt gaat de motor direct naar een veel te hoog toerental om de snelheid vast te houden. Dus veel beter is om dit zelf met het gaspedaal te regelen. Berg op dan maar iets langzamer maar gewoon in het juiste toerental klimmen . In de stad en op RN of D (bochtige) wegen is het ook prettig rijden in de sportstand . De motor (lees versnellingsbak) trekt dan veel langer door naar een hoger toerental. Met de hand schakelen in berg achtig terrein rij je puur op de toerenteller . tussen de 3000 en 35 00 toeren heeft de motor het sterkste koppel . luisteren naar je motor

Het sturen van de wagen met de combinatie is een genot. Al de afgelegde km hebben we geen enkel probleem gehad en geen druppel olie verbruikt .
Het benzine verbruik licht tussen 1:8 en 1:9 afhankelijk van de wegen .

Nadeel vinden we nog steeds dat er geen reservewiel voor de RAV aanwezig is. Als je hem goed lek rijd dan maar hopen dat er een Toyota garage in buurt is en die je kunt bereiken en die komt helpen.
En jammer dat de achter stoelen er niet eenvoudig uit kunnen . Die hebben we tijdens de vakanties ingeklapt liggen en worden niet gebruikt .

Kortom een fantastische auto


Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 met een Knaus

De ervaring van Vincent met een Toyota RAV4 2.0 (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2000 - 2006) en een Knaus Eurostar 550 FU (2,50) van 1600 kg geplaatst op 21-08-2014:

Onze ervaring met een Knaus Eurostar 550 Tf 2.50 breed . 12.80 KG Leeg beladen 1700 kg .
Bij aanschaf van deze auto ook op deze site gekeken wisselende ervaringen.
Onze ervaring goed gelet op kogeldruk 85 /90 kg anders is hij zeer onstabiel.
De rit ging naar Oostenrijk via Munchen, onderweg veel in de derde versnelling moeten rijden anders kom je niet aan voldoende snelheid om veilig op een snelweg te rijden.
Gemiddeld reden wij 85 km per uur dan is hij stabiel ,hoger is ook niet mogelijk de motor kan dit echt niet aan !
Al mag de auto 2000 kg trekken dit is echt niet aan te raden !!!!
Richting Kroatie tijdens de file heeft de auto zoveel moeite de auto op een heuvel van zijn plaats te krijgen dat de koppelingsplaten beginnen te slippen .
De auto krijgt de caravan maar met veel moeite van zijn plaats .
Het gebruik was 1 op 7 .
Onze ervaring nooit meer met deze auto op pad ,het heeft vele gevaarlijke momenten opgeleverd .
38 Km per uur op de snelweg omhoog ,niet op stijle weggetjes omhoog kunnen komen ,afhaken met mover verder .

Toyota heeft een belachelijk gewicht gehangen aan dit model !!!!!!

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 Valvematic aut. met een Knaus

De ervaring van Hans met een Toyota RAV4 2.0 Valvematic aut. (151 pk/111, Kw bouwperiode: maart 2013 - januari 2016) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1290 kg geplaatst op 14-10-2013:

Voor de Toyota
RAV4 IV - 2.0 Valvematic aut. CVT[Multidrive S] gaat u uit van een kogeldruk van 80kg In de Toyotabrochure staat echter 60kg Volgens mij krijgt u dan een heel andere berekening dan nu.
Graag uw reactie.

Zie onderstaand

Kogeldruk

Voor de stabiliteit van de caravan is liefst een hoge kogeldruk gewenst, maar voor het comfort en stabiliteit van de trekauto zou de kogeldruk zo laag mogelijk moeten zijn. Hier tussen zult u in praktijk een compromis moeten vinden. De Knaus weegt met belading zo'n 1290 kg. Hoewel de wijze van belading ook erg belangrijk is adviseren wij bij een dergelijk caravangewicht toch een kogeldruk van minimaal zo'n 75 kg. De maximale kogeldruk van de Toyota is 80 kg dus kunt u tenminste dit advies aanhouden.

Zou u de kogeldruk met 25 kg verlagen van 75 kg naar 50 kg dan neemt de stabiliteit- en veiligheidsreserve met 25% af. Wellicht voelt de combinatie met 50 kg kogeldruk nog steeds stabiel aan maar in kritieke situates is dat absoluut minder!

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 VVT-i met een Knaus

De ervaring van leinders met een Toyota RAV4 2.0 VVT-i (152 pk/112, Kw bouwperiode: 2006 - 2009) en een Knaus Azur 500 EU van 1620 kg geplaatst op 11-08-2013:

De combinatie was, ondanks dat ik geen ervaring met caravan rijden had, nog goed te doen.
Ik kon, zoals in het trekkersrapport gemeld werd, goed met het verkeer meekomen .
Voor de zekerheid had ik wel extra hulpveren op de auto laten monteren omdat dit op deze site ook geadviseerd werd.
Ik moest op onze rit naar Spanje wel regelmatig terugschakelen naar de vierde versnelling wanneer we bergop reden en af en toe ( 5 a 6 keer op 1200 km )terug naar de derde versneling.
Verder kon ik ook niet harder dan 110 km/u rijden
omdat ik dan merkte dat de caravan dan begon te slingeren.
Op deze momenten was ik blij dat ik zoveel mogelijk
gewicht in de auto had geladen om de caravan in bedwang te houden.
Hierdoor werd dit slingeren dan ook niet echt een probleem.
Verder lag het verbruik tijdens de heen en terugreis tussen 7,1 km/l en 6,5 km/l ,dit was ook afhankelijk van de files die we tegenkwamen en hoe ik met het gaspedaal omging.
Gezien het totaalgewicht van de hele combinatie
( 3700 kg) vindt ik dit nog meevallen.
Het verbruik op langere ritten is zonder caravan
11,5 km/l.
Alles bij elkaar ben ik dik tevreden over de prestatie s
van de rav4 en vind ik het geen probleem om met de caravan wat extra gewicht in de auto te moeten meenemen omdat ik hiervoor de rest van het jaar niet
met een grotere en zwaardere auto hoef te rijden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 Valvematic met een Fendt

De ervaring van Ad met Fendt saphir 470 met een Toyota RAV4 2.0 Valvematic (158 pk/116, Kw bouwperiode: februari 2009 - maart 2013) en een Fendt Saphir 470 TF van 1410 kg geplaatst op 02-06-2013:

Ik heb slechte ervaringen met deze combinatie.
Op de wegen in Nederland gaat het nog wel, maar op weg naar Oostenrijk en Kroati gingen er toch wel problemen optreden vooral met hellingtrekken.
Als je moet afremmen heb je de grootste moeite om weer vaart te krijgen.
Vrachtwagens passeren je en je moet echt niet hoger als de 2e versnelling.
Bij grensovergang Sloveni - Kroati zelfs de koppelingsplaten verbrand.
Ik heb deze auto speciaal gekocht voor de Fendt omdat hij 2000 kg mag trekken. Achteraf een totale miskoop geweest en ben Nu op zoek naar een auto

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 VVT-i aut. met een Hobby

De ervaring van Joop Witlam met een Toyota RAV4 2.0 VVT-i aut. (152 pk/112, Kw bouwperiode: 2006 - 2009) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1275 kg geplaatst op 14-05-2013:

Rij nu 2 jaar met automaat en Knaus 450 van 1350 kg en ook bij ingeschakelde cruisecontrol erg pendelen bij 80 km p/u.Iets harder rijden helpt hierin wel.
Bij lange hellingen (milau) weigert de automaat terug te schakelen terwijl snelheid steeds lager wordt.
Verder een heel stabiele combinatie die ook behoorlijk brandstof gebruikt.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 Valvematic aut. met een Eriba

De ervaring van R.Centen met een Toyota RAV4 2.0 Valvematic aut. (158 pk/116, Kw bouwperiode: februari 2009 - maart 2013) en een Eriba Touring Troll 550 van 1215 kg geplaatst op 12-11-2012:

Afgelopen seizoen met deze combinatie Toyota 20011 en Eriba Troll 550 2011 3 maanden op vakantie geweest getrokken door Frankrijk. Ten eerste probleem met originele trekhaak (vaste) van Toyota deze is veel te hoog. Caravan hangt achterover. hoogte van de kogel is 48 moet zijn volgens RDW 43 cm . Dit openbaarde zich dan ook met een slingerende caravan boven de snelheid van 110 km per uur op een dalende weg. Voorheen kende ik dit probleem niet met andere caravans en andere auto . Toyota dealer heeft aan dit probleem niets gedaan. Zelf de kogelhoogte gewijzigd met behulp van constructie platen systeem GDW trekhaak. ( Dit mag volgens de wet niet) Maar nu is de hoogte 43 en de caravan ligt nu recht -horizontaal achter de auto. Het is nu een prettige combinatie om mee te rijden. Toch oppassen bij afdalende wegen dat de snelheid niet boven de 110 km/uur komt. Wij hebben ook nog twee fietsen achterop het fietsenrek. Kogeldruk moet je compenseren met 2 volle gasflessen en een volle watertank (voorin geplaatst) en liefst wat zware voorwerpen voorin de caravan (kabelhaspel of voortent luivel. De auto met automaat rijdt geweldig . Wel even leren om te gaan met de automaat. Op vlakke wegen en rustig rijgedrag gaat het goed met de automaat. De automaat schakelt al bij een erg laag toerental over +-1500 toeren. Dit waarschijnlijk om de auto zuinig te laten rijden. In bergachtig terrein en op de RN wegen of drukke stad is het prettiger rijden met de sportstand ingeschakeld.De motor is dan veel krachtiger en trekt veel verder door in de toeren. Hij schakelt vaak niet eerder over alvorens dat je gas even iets loslaat. Ook werkt het plezieriger als je de automaat op handbediening zet Manuel Je kunt dan zelf met de stuurflippers bepalen wanneer je door wilt schakelen of terug wilt schakelen. Op de toerenteller kan je dan beter in het sterkste koppel rijden tussen de 3000 en 3500 toeren. Lastig is wel in bochtige wegen want de stuurflippers draaien met het stuur mee en zijn dan vaak lastig te bedienen. Maar je kunt dit ook met de versnellingshendel. Trekkracht van de combinatie is prima .Op de grote weg blijft er genoeg power over om vrachtwagens in te halen en te passeren. Wel is het lastig rijden met de cruisecontrol aan als de weg iets gaat klimmen . De auto probeert dan zijn snelheid te behouden en dit gaat met veel motor lawaai gepaard. Het torental loopt dan erg hoog op. Beter is om op deze momenten de snelheid trapsgewijs terug te brengen of de Cruiscontrol geheel uit te schakelen tot na de klim. Op vlakke wegen werkt het prima. Brandstof verbruik is mij niet tegengevallen 1l. op 8,6 km . Vlakke wegen of bergen dat maakt niet veel verschil in het verbruik. In de bergen rijd je ook wat rustiger en op de vlakke wegen gaat vaak wat sneller daar zal het wel aan liggen. Nu 3 lange vakanties ervaring met de Toyota RAV 4 automaat en 40 jaar ervaring met caravan rijden met handgeschakelde auto,s

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 D-4D met een Fendt

De ervaring van Jack met een Toyota RAV4 2.0 D-4D (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2001 - 2006) en een Fendt Saphir 470 TF van 1410 kg geplaatst op 31-10-2012:

Ook wij hebben dezelfde ervaringen, wij hebben een Fendt Saphir 470TFB beladen 1500 kg.
Koppeling en drukgroep/vliegwiel bij 80.000 km vervangen
Maar dat kent inmiddels iedere gebruiker. Toyota RAV4.
D4D. Trekkracht en stabiliteit voldoende op vakantie wegen, wel goed opletten met belading caravan. Onze
ervaring 75 kg kogeldruk uitstekende rijeigenschappen.
Gebruik van diesel met caravan wel wat aan de hoge kant ongeveer 1 op 8 maar dat zal bij ieder soortgelijke combinatie zijn.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 Valvematic aut. met een Knaus

De ervaring van H. Brandsma met een Toyota RAV4 2.0 Valvematic aut. (158 pk/116, Kw bouwperiode: februari 2009 - maart 2013) en een Knaus Sudwind Exclusive 450 FU van 1420 kg geplaatst op 16-10-2011:

Dit jaar naar Zweden en zuid-Duitsland geweest en ik ben zeer tevreden over deze combinatie. Op de snelweg zonder problemen 90-95 km p/u. Ook qua stabiliteit geen enkel probleem, kogel druk 65-70 kg.
Op de terugweg vanuit zuid-Duitsland door de Pflaz en de Eifel en hierbij moest regelmatig stevig geklommen worden (tot 17%) maar dat gaf ook geen enkel probleem.
De caravan weegt beladen (incl. vaste luifel en mover) 1420 kg.
Tijdens de laatste vakantie bedroeg het verbruik over 1800 km 1:9 en ik ben hier zeer tevreden over. Als ik alleen over de snelweg was gegaan dan zou het verbruik op ca. 1:9,4 zijn uitgekomen.
Het verbruik solo is zo rond de 1:12 tot 1:13,5. Vooraf had ik een trekkrachtrapport laten maken en deze was kritisch t.o.v. de stabiliteit, maar zoals aangegeven heb ik hiervan niets gemerkt. Ik "caravan" inmiddels 35 jaar, dus ervaring genoeg.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 Valvematic met een Eriba

De ervaring van A.M. Groenewegen met een Toyota RAV4 2.0 Valvematic (158 pk/116, Kw bouwperiode: februari 2009 - maart 2013) en een Eriba Nova GL 465 van 1440 kg geplaatst op 13-09-2011:

Ik heb slechte ervaringen met deze combinatie, hij mag 2000kg trekken dus alles lijkt optimaal.
Op de hellingen, tussen Clermont Ferrand en de kust ca 5 tot 8%, heeft hij echter de grootste moeite en kom je alleen boven als je terugschakelt naar de 2e versnelling met het daar bij behorende geluidsniveau.
De vrachtauto's gingen mij voorbij.
Ook het daarbij behorende brandstofverbruik maakt mij niet blij.
De oorzaak van het probleem zit naar mijn overtuiging in het grote gat tussen de 2e en 3e versnelling, om 80km/h te rijden in de 2e versnelling maakt de motor ca 5200 omw/min.in de 3e versnelling is dit ca 3200 omw/min. en dat gat is te groot. De ervaring van een kennis van mij, die dezelfde auto heeft maar dan een automaat, is uiterst positief, maar dat laat zich verklaren door de automaat waarbij er veel meer schakelmomenten zijn. Ik heb de auto 1 jaar gehad , en nieuw gekocht, maar nu ingeruild voor een VW Sharan en dat is een verademing.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 Valvematic met een Hobby

De ervaring van arjan met een Toyota RAV4 2.0 Valvematic (158 pk/116, Kw bouwperiode: februari 2009 - maart 2013) en een Hobby Prestige 650 UMFe van 1884 kg geplaatst op 07-09-2011:

Dit jaar een hobby 650 UMFE (tandemasser) uit 2004 gekocht. De caravan weegt ruim 1500 kg en er kan een kleine 400 kg bagage mee. Hier hebben we ons keurig aan gehouden. De RAV4 mag 2000 kg trekken, dus geen probleem dacht ik (deze site nog niet geraadpleegd). Al wel wat kortere ritjes in Nederland gemaakt en daar was eigenlijk geen probleem. Op weg naar Kroatie reden we net de snelweg op toen er een drempeltje van een viaduct kwam en meteen daarna spoorvorming. Ik heb alle zeilen bij moeten zetten om de caravan overeind te houden en niet in de vangrail c.q. berm te belanden. Uiteindelijk lukte het de combinatie weer onder controle te krijgen. Daarna 70 a 75 gereden. Gemerkt dat bij deze snelheid de combinatie vele malen stabieler is dan bij snelheden boven de 80. Heb inmiddels veel op deze site gelezen en de berekeningen en adviezen kloppen goed. Bij 75 km niet meer in de problemen geweest maar de snelheid is eigenlijk net te langzaam t.o.v. het vrachtverkeer. Het gebruik daarentegen was bij deze snelheid opmerkelijk laag.... 1 op 9, zowel volgens de boordcomputer als volgens de tankbonnetjes. Ga nu toch kijken naar een auto die zwaarder is, want de RAV is uiteindelijk gewoon te licht.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.2 D-4D D-CAT met een Beyerland

De ervaring van Henk van der Voet met een Toyota RAV4 2.2 D-4D D-CAT (177 pk/130, Kw bouwperiode: 2006 - 2013) en een Beyerland Vitesse 440 LB van 1100 kg geplaatst op 12-07-2011:

Met een 1200 kg Beyerland is het zeer relaxed om via de meest steile achteraf- passen de Pyreneen over te gaan en waar dan ook, nooit in de problemen te komen, ik sluit me geheel aan bij Erik Jansen en m'n volgende caravan trekker is vast weer .......een nieuwe RAV 4 D-CAT (177pk/400Nm). Nadeel:....opletten dat je ongemerkt niet te hard rijdt. Verbruik 1 op 12,5 , met caravan 1: 8 a 9. Kortweg een supercombinatie die ik iedereen aanraad.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 VVT-i aut. met een HomeStar

De ervaring van Fred van der Wulp met een Toyota RAV4 2.0 VVT-i aut. (152 pk/112, Kw bouwperiode: 2006 - 2009) en een HomeStar Racer Trophy 45 UHF van 1270 kg geplaatst op 27-06-2011:

Inderdaad heeft de Rav een hoog verbruik met caravan van 1270 kilo met een beetje tegenwind en pendelt hij inderdaad zo erg dat we gewoon moeten terug zakken naar een prettiger geluids niveau, als je dan kijkt wat hij dan verbruikt bij tegenwind 6 kom je op 1:7. voor de rest een prima trekauto.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 met een Hobby

De ervaring van M.van Haren met een Toyota RAV4 2.0 (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2000 - 2006) en een Hobby La Vita Bionda 400 SF van 1185 kg geplaatst op 25-04-2011:

Wij zijn vorig jaar met een nieuwe Hobby La vita bionda 400 SF uit 2010 vertrokken vanuit Nederland richting Zwarte Woud Duitsland en vervolgens Route National door de binnenlanden gereisd richting Normandie als eindbestemming.
De Rav4 is een voortreffelijke trekauto met voldoende koppel.
het vebruik schommelde zo rond de 1 op 8.Dat is met een caravan aan de haak allenzins redelijk.
Combinatie auto - caravan was gewoon top.
We hadden zelfs achterop de Hobby een fietsenrek met twee fietsen.
De permanente vierwielaandrijving is zeker bij een vochtig grasveld en in op hellingen een zeer fijne uitkomst.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 met een Knaus

De ervaring van h.verhoeven met een Toyota RAV4 2.0 (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2000 - 2006) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1250 kg geplaatst op 01-01-2011:

Rij al jaren met een RAV4 2.0 benzine (3deurs) met daarachter een Knaus 450FU naar Kroatie, vol bepakt en met 2 personen. Prima trekauto, qua gebruik kan net 1 op 8 gehaald worden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.2 D-4D 2WD met een Eriba

De ervaring van Smets r met een Toyota RAV4 2.2 D-4D 2WD (150 pk/110, Kw bouwperiode: februari 2010 - maart 2013) en een Eriba Living pulse 465 van 1340 kg geplaatst op 18-09-2010:

De RAV4 reeds tweemaal naar Itali geweest. Is wel een 2.2 en 4X4 bj 2010. Ben over de Fernn en Reichenpass zo door naar het Gardameer. Verbruik ligt zo rond de 1 op 9 a 10 met crv. Vermogen genoeg, om de hellingen over te gaan.Enkel op autowegen wanneer er bestelwagens aankomen is de aanzuigkracht wel gevoelig.De vering achter is wel een beetje te slap,volgeladen en caravan aan zakt hij teveel door. Uiterst tevreden, wil in detoekomst overgaan naar een landkruiser.
Groeten vanuit Belgi

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.2 D-4D met een Fendt

De ervaring van Ted Janssen met een Toyota RAV4 2.2 D-4D (136 pk/100, Kw bouwperiode: 2006 - 2009) en een Fendt Saphir 540 TG van 1700 kg geplaatst op 16-09-2010:

We zijn er dit jaar mee naar de Italiaanse Dolomiten geweest. De moter heeft genoeg kracht om lekker mee te komen in het verkeer. Niet zelden zijn we als eerste "boven" als de weg (door Duitsland & Oostenrijk) wat stijgt. Ook de Brenner ging gemakkelijk. Prima auto, wel wat stug (terreinauto..) en rijdt vrij duur. Wij hebben gemiddeld 7,7 km op 1 liter diesel gehaald. Onze vorige auto (ook TD) reed nog 1 op 9 met deze caravan..

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 VVT-i aut. met een Knaus

De ervaring van Ferrie Moubis met een Toyota RAV4 2.0 VVT-i aut. (152 pk/112, Kw bouwperiode: 2006 - 2009) en een Knaus Sudwind 500 EU van 1500 kg geplaatst op 11-09-2010:

Rij nu twee jaar (4 x 2 maanden) met automaat en volbeladen Knaus 500 van > 1500kg. Deze combinatie bevalt me uitstekend. Weinig zijwindgevoelig. Cruisesnelheid tussen 90 en 100km per uur op cruisecontrol. Pendelen van versnelling is afhankelijk van tegenwind en gekozen cruisesnelheid maar wordt niet als probleem ervaren. Hellingen worden met gemak genomen. Brandstofverbruik 1:5 met caravan is aan de hoge kant. (Zonder caravan 1:11).Spiegels zijn een probleem maar dat is oplosbaar met een bandje en een zuignap op de motorkap. (16 euro bij Halford).

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.2 D-4D D-CAT met een Fendt

De ervaring van F.HUIGEN met een Toyota RAV4 2.2 D-4D D-CAT (177 pk/130, Kw bouwperiode: 2006 - 2013) en een Fendt Diamant 495 TG van 1560 kg geplaatst op 21-03-2010:

met Fendt-Bianco 495 erachter is eengeweldige combinatie.Gebruik hoofdzakelijk de 4 en de 5e versnelling.verbruik los : 1 op 12 , met caravan 1 op 9.
totalecombinatie : AANRADER!!!!!!!.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.2 D-4D D-CAT met een Knaus

De ervaring van Erik Jansen met een Toyota RAV4 2.2 D-4D D-CAT (177 pk/130, Kw bouwperiode: 2006 - 2013) en een Knaus Sudwind 500 EU van 1335 kg geplaatst op 01-11-2009:

Rijden met de combinatie diesel RAV 177pk/400Nm en Knaus 500 EU is een feest. Stabiel en altijd meer dan voldoende vermogen. In 2009 een prima vakantierit van ruim 6000 km naar Quarteira in Portugal v.v. Op steilere stukken autosnelweg bergop in vierde versnelling fluitend 100 km/u. Hoogste versnelling (6) gebruiken kan wel, maar eentje lager is veelal prettiger en aan te bevelen. Scheelt in verbruik hoegenaamd niets. Verbruik solo 1 op 12,5 en met caravan tussen 1 op 8 9. 100km/u vergunning voor Duitsland is een aanrader (verkrijgbaar bij TV Apeldoorn).

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 met een Hobby

De ervaring van j.huijbregts met een Toyota RAV4 2.0 (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2000 - 2006) en een Hobby Excellent 460 UFe van 1300 kg geplaatst op 24-10-2009:

wij zijn dit jaar dwars door de zwitserse alpen naar italie gereden onder andere over de grimselpass en simplonpass geen probleem met rav4 en hobby 460 goeie trekauto het verbruik rond de 1:7,3 is normaal had van te voren een opel zafira 1.8 en het verbruik was ongeveer het zelfde alleen de opel gebruikte flink wat olie en daar heeft de rav4 geen last van groot voordeel van de rav4 vindt ik de vierwiel aandrijving altijd tractie op al de wielen vooral in de bergen is dit een pluspunt bij nat wegdek benzine verbruik is misschien hierdoor wel iets meer rav4 gebruikt solo ook rond de 1:10 langere trajecten rond de 1:12 a 13 dit is mijn ervaring.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.2 D-4D met een Kip

De ervaring van Cor Bos met een Toyota RAV4 2.2 D-4D (150 pk/110, Kw bouwperiode: februari 2009 - maart 2013) en een Kip Hy Line 53 TEB van 1670 kg geplaatst op 13-09-2009:

onze ervaring is dat de RAV4 een prima tre trekauto is. Bij steile hellingen hebben wij geen problemen ervarenmet het trekken van de kip Hyline. Ook het verbruik is in onze ogen acceptabel. solo auto 5,5l op 100 km en met caravan 9l op 100. Na de Hyunday 200 HDI zeker geen vermindering.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.2 D-4D met een Fendt

De ervaring van Arjan met een Toyota RAV4 2.2 D-4D (150 pk/110, Kw bouwperiode: februari 2009 - maart 2013) en een Fendt Saphir 510 TFK van 1508 kg geplaatst op 26-08-2009:

Ik heb dus net een nieuwe Fendt Saphir 510 gekocht, en ben er mee weg geweest. Het rijdt prima, al zou ik er geen fietsen achter hangen. Volgens de dealer is het max gewicht 1700 kg, en hier wordt gesproken over 1600kg. Het fantastische aan deze caravan is de vering, die vangt het overmatig trekken aan de auto op, en daardoor gaat het op een hobbelige weg ook prima. Ik heb met de combinatie 100 gereden zonder enige problemen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 met een Adria

De ervaring van L. Koot met een Toyota RAV4 2.0 (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2000 - 2006) en een Adria Adiva 502 van 1500 kg geplaatst op 16-08-2009:

iK ben dit jaat 2x met de caravan weg geweest 1x naar belgie in mei en juli naar Franse Alpen. Ik ga met 2 volw en 2 kinderen 10 en 12 jaar. Ik rij al jaren met caravan en weet dat je met deze combinatie op moet letten. Alle zware zaken zoals tenten en opblaaskano's etc. het ik achter in de auto gedaan. Alle andere zwaardere delen in de caravan rond de as geplaatst. Ik heb de max kogeldruk goed gecheckt en hem op ongeveer 80 kg gehouden. Het rijden ging prima en ik kon goed met het verkeer meekomen. max snelheid 110 km/h (vlak). in de afdalingen rijd ik niet harder dan 90 km/ hr. De laatste 150 km dwars door de Alpen ging op zich goed. de max berg op is zo'n 70 km. ik heb gereden onder goede omstandigheden en totaal geen problemen gehad. Even snel een vrachtwagen inhalen op een berg van 5% is er niet bij. het verbruik was 1:7,2 over de 1250km. Het nadeel is dat je berg op rijd met een hoog toerental en de prestaties zijn voor de rest prima. Qua wegligging was het prima voor elkaar, dus het is te doen. Let wel op je belading en de twee fietsen die ik meehad stonden op het dak van de auto.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 VVT-i met een Hobby

De ervaring van L Thiele met een Toyota RAV4 2.0 VVT-i (152 pk/112, Kw bouwperiode: 2006 - 2009) en een Hobby Prestige 495 UFe van 1395 kg geplaatst op 22-07-2009:

Mijn ervaring met de RAV.(2008) is goed .Ik heb inmiddels al 15000 km.afgelegd zonder problemen,met de fietsen achterop.Mijn snelheid is meestal tussen de 95/105km.slingerd niet(wel de wielen van de fietsen extra vast zetten). p/s mijn vorige auto wat ook een RAV.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 VVT-i met een Elddis

De ervaring van JM Groot met een Toyota RAV4 2.0 VVT-i (152 pk/112, Kw bouwperiode: 2006 - 2009) en een Elddis Odyssey 432 van 1478 kg geplaatst op 15-07-2009:

De ervaring met de Toyota Rav4 is uitsteekend mijn vorige auto was een lanrover Defender 110 County 2.5 D met alles der op en der aan de gok om over te stappen was groot en dan ook nog eens benzine auto het trek vemogen is uitsteekend het verbruik met een caravan van 1500kg is een op acht gemiddeld wat normaal is

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 D-4D met een Burstner

De ervaring van JVDL met een Toyota RAV4 2.0 D-4D (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2001 - 2006) en een Burstner Ventana 430 van 1200 kg geplaatst op 23-11-2008:

Prettige auto met veel kracht in de lage toerentallen. Optrekken tegen een helling in de franse alpen is geen probleem. Kracht word duidelijk verdeeld over de vier wielen zodat je geen last hebt van slippen. Meekomen in het verkeer op de franse binnen wegen ervaar ik als zeer prettig (gem 90 - 100 km/u), omdat je geen last hebt van inhalende vrachtwagens. Enig minpuntje is de achterdeur die met caravan er achter niet open gaat.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 VVT-i met een Caravelair

De ervaring van Kees Verhaaren met een Toyota RAV4 2.0 VVT-i (152 pk/112, Kw bouwperiode: 2006 - 2009) en een Caravelair Antares Luxe 486 van 1295 kg geplaatst op 08-11-2008:

Op zich prima. Vind wel dat de Rav erg wiebelt aan de achterkan. Verder mag de Rav4 mag 1500 kg trekken en dat lijkt mij veel. Ik vind dat ie dan zeer hoog in de toeren moet worden gehouden en bij tegenwind komt er niet veel meer uit, ook niet in lagere versnellingen. Ook lijkt het alsof het vermogen afneemt naarmate de reis vordert. Ik rijdt gebruikelijk aan 1 stuk door en heb met diesels tot op heden dit probleem niet ervaren. Mijn komende auto wordt een Verso met een D4D dcat motor. Hier heb ik zeer hoge verwachtingen van.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 aut. met een Eriba

De ervaring van P.G.Weij met een Toyota RAV4 2.0 aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2000 - 2006) en een Eriba Touring Triton 430 GT van 1000 kg geplaatst op 03-10-2008:

zeer stabiel,geen last van zijwind ook niet als er een vrachtwagen inhaald.bergopwaarts ook vrij snel!
perfecte combinatie

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 VVT-i aut. met een LMC

De ervaring van Taeke van der Wal met een Toyota RAV4 2.0 VVT-i aut. (152 pk/112, Kw bouwperiode: 2006 - 2009) en een LMC Dominant 520 RHD van 1473 kg geplaatst op 05-09-2008:

Het pendelen van de versnellingen herken ik wel, vooral bij ingeschakelde cruscontrol, wat zeer irritant is.
Bij Toyota doet men er niet zo veel mee. De standaard achterveren zakken behoorlijk in wanneer ik de caravan er achter heb (kogeldruk 65 kg.)samen met een fietsenrek aan het reserve wiel met 2 fietsen er op. Wat is hier de beste oplossing voor?

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 D-4D met een Hobby

De ervaring van craanen met een Toyota RAV4 2.0 D-4D (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2001 - 2006) en een Hobby Prestige 460 van 1150 kg geplaatst op 30-03-2008:

Onze rav rijd probleemloos met onze Hobby. Alleen het wegrijden gaat erg moeizaam.Maar als hij eenmaal rijd dan is hij niet bij tehouden. Met hellingen geen probleem. Terug naar 4 en gas erop en dan met 100kmh een helling van 15%. Onze koppeling is vervangen omdat deze kapot was. Volgens de Oamtc een bekent probleem als men een caravan trekt. De totale combinatie is te zwaar voor de koppeling van de Rav. Jammer aangezien we deze auto gekocht hebben omdat we in Oostenrijk wonen

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 VVT-i aut. met een Kip

De ervaring van P.H.Bon met een Toyota RAV4 2.0 VVT-i aut. (152 pk/112, Kw bouwperiode: 2006 - 2009) en een Kip Star Line 47 van 1370 kg geplaatst op 28-03-2008:

Mijn RAV -aut. (2007) trekt een 1130 kg zware Kip. De vorige RAV die aanmerkelijk lichter was kon die caravan moeiteloos in de 4e versnelling trekken tenzij er windkracht 5 of meer tegen zat. Dat lukt nu niet meer. De auto pendelt mij te vaak tussen de 3e en de 4e versnelling zelfs bij nauwelijks tegenwind.. Omdat de motor vrij rumoerig is gaat dit ten koste van het rijcomfort
en ook van het verbruik. Gaarne evt. advies.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 met een Hobby

De ervaring van l thiele met een Toyota RAV4 2.0 (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2000 - 2006) en een Hobby Prestige 495 UFe van 1395 kg geplaatst op 10-01-2008:

Ik heb Toyota rav 150 pk 4w naar zweden dus veel vlak ongeveer 1 op 8,5,heb nu weer nieuwe rav gekocht en rijd prima met hobby 4.95.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 met een Beyerland

De ervaring van hurkx met een Toyota RAV4 2.0 (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2000 - 2006) en een Beyerland Quartz 450 TF van 1330 kg geplaatst op 26-11-2007:

de trekkracht berekening komt me zeer bekend over, maar er word nooit gesproken wat nu het verbruik.
Mijn ervaring bij 90km/uur is ongeveer 1op 7,7 en vindt dit veel. Hoe gaat dit met vergelijkbare situaties?

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 D-4D met een Eriba

De ervaring van Smets roger met een Toyota RAV4 2.0 D-4D (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2001 - 2006) en een Eriba Living pulse 465 van 1340 kg geplaatst op 13-10-2007:

trek eriba living 465 mee, gavlot Fern- en rechenpass over.Nadeel is het wiebelen wel verholpen met luchtvering van Mad. Kan auto ongeveer 7a10 cm hoger plaatsen achter.Koppeling is te slap.Hebben ze bij toyota de koppeling en koppelingshuis compleet vervangen onder garantie.Dieseltankinhoud is ook te klein 50lt.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 VVT-i met een Fendt

De ervaring van joop smits met een Toyota RAV4 2.0 VVT-i (152 pk/112, Kw bouwperiode: 2006 - 2009) en een Fendt Saphir 540 TG van 1538 kg geplaatst op 13-10-2007:

Na aanpassing van de achterveren, laten vervangen door veren van het merk M.A.D, is het een goede combinatie.
Het enige minpunt is de koppeling, deze is nogal nukkig en geeft problemen bij het wegrijden vanuit stilstand. Deze klacht heb ik reeds gedeponeerd bij mijn dealer waarna deze de klacht heeft gedeponeerd bij Louman.
Deze heeft de klacht doorgezet naar Japan.
Indien meerdere bezitters van dit type RAV dezelfde klachten hebben laat dit dan weten aan uw dealer.
Samen staan we sterk voor een passende oplossing!!!!!

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 VVT-i met een Knaus

De ervaring van jan kwakkenbos met een Toyota RAV4 2.0 VVT-i (152 pk/112, Kw bouwperiode: 2006 - 2009) en een Knaus Azur 450 FU van 1297 kg geplaatst op 26-05-2007:

het is een hele eer te mogen rijden met de rav met een knaus er achter. in nederland is de 5 de versnelling geen probleem maar duitsland meot ik terug naar mijn 4 , maar met de cruss controll gaat het heel lekker om hoog.
ik hoop stilletjes, dat het geregend heeft op de camping, want dan kan ik de 4x4 die hij pretandeerdt 25 % per wiel, eens in de practijk zien.

nee een herlijke trekker, en ik weet nu als dat hij niet stuk gaat, en dat kan je niet van alle merken zeggen,

u hoort van mij,

gr jan kwakkenbos

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 D-4D met een Adria

De ervaring van De Puysseleir Danny met een Toyota RAV4 2.0 D-4D (116 pk/85, Kw bouwperiode: 2001 - 2006) en een Adria Adiva 432 van 1300 kg geplaatst op 16-01-2007:

Goede combinatie. Loopt zeer rustig-cruise control is een aanrader. Voldoende trekkracht - zeker op besneeuwde wegen. Zeer stabiele wegligging. Enkel achterdeur kan niet worden gebruikt is een minpunt.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.2 D-4D D-CAT met een Eriba

De ervaring van Bruil met een Toyota RAV4 2.2 D-4D D-CAT (177 pk/130, Kw bouwperiode: 2006 - 2013) en een Eriba Nova GL/SL 545 van 1700 kg geplaatst op 13-11-2006:

Zeer goede ervaring.Vlakke weg en bergen geen probleem. Berg af(alpen) snelheid beperken. Met sterke zijwind nog vrij stabiel. Gebruik gemiddeld 1:9

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 2.0 VVT-i aut. met een Kip

De ervaring van Jan van den Berg met een Toyota RAV4 2.0 VVT-i aut. (152 pk/112, Kw bouwperiode: 2006 - 2009) en een Kip Celebration 41 van 1225 kg geplaatst op 02-11-2006:

We hebben deze combinatie nu twee jaar en zijn zeer tevreden. Hoewel hij voldoende trekkracht heeft is het me wel een enkel keertje gebeurd dat het gaspedaal plankgas stond maar dat hij toch niet verder kwam dan p/m 70 km uur. Maar meestal kan ik heel goed mee met alle verkeer. Ik rij gemiddeld tussen de 90 en 100 km p/u. Dat voldoet prima. Geen slingerende toestanden ook niet als ik wordt ingehaald door een vrachtauto. Ronduit storend vind ik dat de achterdeur niet open kan bij een gekoppelde trekhaak. Ook de ruimte tussen de bumper en de dissel is te krap. Vooral het aankoppelen van de caravan leverde (hebben nu een mover) wat schadetjes op.

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Toyota RAV4.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Toyota RAV4 2.0 aut. met een Abbey

De ervaring van Jeff met een Toyota RAV4 2.0 aut. (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Abbey GTS Vogue 216 van n.b. kg geplaatst op 02-11-2006:

Good tow car. More than sufficient on the flat. Could do with more lower end power on hills, but still performs well. Auto box once overdrive turned off copes very well. My car has 104000 miles on the clock, with no issues.


Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD met een Knaus

De ervaring van Plombier met een Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD (222 pk/163 Kw, bouwperiode: v.a. 2019) en een Knaus Sport & Fun van n.b. kg geplaatst op 02-11-2006:

Toyota hybrid pulls extremely well with this Knaus sport and fun ( Knaus has been upgraded to 1500kg weight ).
Car cruises effortlessly and handles the van well, although the Engine does get noisy when under rapid acceleration or on a hill climb. But doesn’t affect performance as it has a 2.5 litre petrol engine with 222 hp electric motors for the drive. ( actually have to watch the Speedo as it will blast past 60mph going uphill ).
Only issue we have encountered is the low nose weight on the Toyota ( so have to watch the loading on the caravans nose weight ). But even with the low nose weight we are still above the legal minimum of 4%, and haven’t encountered any snaking . ( ps this is the only van Topgear pulled at 115mph with no stability issues )


Toyota RAV4 2.0 D-4D 2WD met een Knaus

De ervaring van Oscar met een Toyota RAV4 2.0 D-4D 2WD (143 pk/105 Kw, bouwperiode: 2016-2017) en een Knaus Sport 580 QS van n.b. kg geplaatst op 02-11-2006:

Muy buen comportamiento del coche con esta caravana, knaus 580 qs del año 2018 y con una anchura de 2,50m, en llano hay que ir en 5 al poner 6 baja mucho de revoluciones a 100 km/h, el coche siempre va lleno, 2 adultos y 2 niños, con el maletero cargado al máximo.


Toyota RAV4 2.2 D-4D met een Compass

De ervaring van mel8o8o met een Toyota RAV4 2.2 D-4D (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2006-2009) en een Compass Omega 534 van n.b. kg geplaatst op 02-11-2006:

I find the RAV very stress free. I get 35mpg towing the Omega. I love this car.


Toyota RAV4 2.2 D-4D met een Coachman

De ervaring van Ronald Shaw met een Toyota RAV4 2.2 D-4D (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2013-2016) en een Coachman Amara 520/4 van 1480 kg geplaatst op 02-11-2006:

No problems at all the Rav pulls and and runs fine 👍👌


Toyota RAV4 2.0 D-4D met een Swift

De ervaring van john met een Toyota RAV4 2.0 D-4D (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2001-2006) en een Swift Toscane 410 van 1145 kg geplaatst op 02-11-2006:

I tow a Swift Challenger 400se with my 3dr Rav4 D4D...
effortless road driving and brilliant in slippery/muddy fields.


Toyota RAV4 2.0 D-4D met een Bailey

De ervaring van t turner met een Toyota RAV4 2.0 D-4D (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2001-2006) en een Bailey Pageant Champagne van 1407 kg geplaatst op 02-11-2006:

hi if your having trouble with the handle of the alco take it off and but a 4x4 handle you just slip the handle over and pull down no opening the back door to hitchup cheers .tom


Toyota RAV4 2.2 D-4D met een Bailey

De ervaring van Peter Lloyd met een Toyota RAV4 2.2 D-4D (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2006-2009) en een Bailey Ranger 500/5 van 1244 kg geplaatst op 02-11-2006:

Rav 4 57 plate is the perfect tow car,the gearing & torque give it a real gutsy feel you will enjoy towing effortlessly with this superb vehicle !


Toyota RAV4 2.2 D-4D met een Bailey

De ervaring van Simon Farrant met een Toyota RAV4 2.2 D-4D (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2006-2009) en een Bailey Pegasus Milan van 1499 kg geplaatst op 02-11-2006:

The Rav 4 06 plate 136bhp is somewhat lights for this van as a little over 85% weight ratio, but have towed for 2 yrs ,and travelled around 200 miles on single journey's and the Rav has coped admirably and no problems. Important not to drive over the permitted speed of 60 mph as then feels more unstable. I have had the Rav chipped and makes massive difference towing, especially uphill. On recent journey Aug 13 back from Cornwall got 36 mpg so very happy.


Toyota RAV4 2.0 D-4D met een Sprite

De ervaring van william rawlins met een Toyota RAV4 2.0 D-4D (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2001-2006) en een Sprite Alpine 4 van 1199 kg geplaatst op 02-11-2006:

have rav 4 towes great same as above lowe ti jockey wheel ,pumping sursprinion up may left body work up enough to cure it


Toyota RAV4 2.0 VVT-i aut. met een Sterling

De ervaring van jim met een Toyota RAV4 2.0 VVT-i aut. (152 pk/112 Kw, bouwperiode: 2006-2009) en een Sterling Europa 470 van 1138 kg geplaatst op 02-11-2006:

I tow a Europa 480 with a weight of 1195kg (model not listed in programme) with a RAV 4 2.4 4wd (also not listed). Towing is not a problem although the tyres tend to get hot sometimes depending on condition and have a hot rubber smell. The car can struggle a bit in mountainous areas but some of our hills are a bit steep. Other than that it is fine


Toyota RAV4 2.0 met een Lunar

De ervaring van Paul met een Toyota RAV4 2.0 (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Lunar Quasar 534 van 1320 kg geplaatst op 02-11-2006:

We have been towing with our Rav 4, 2 litre petrol for over 5 years now.Firstly with an Eldiss 482 Oddysey, then from last summer a new Lunar Quasar 534.
The Rav has performed very well indeed taking us on 10 to 12 towing trips every year. It has never let us down and i would say the only downside has been, towing on very steep hills where you need to use the gears more, but saying that the lunar loaded is over 90% of the Rav,s weight.


Toyota RAV4 2.0 D-4D met een Lunar

De ervaring van Denboy met een Toyota RAV4 2.0 D-4D (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2001-2006) en een Lunar Lexon SI van 1476 kg geplaatst op 02-11-2006:

my weight ratio is 95% but the car pulls well and I have not been embarassed with the performance except when starting off on an incline --result clutch fumes.
I too find the rear door opening too restrictive, and I had spring assister inserts to raise the vehicle about 50mm
higher which avoids jockey wheel grounding.
Definately the most comfortable and stable car that I have owned.


Toyota RAV4 2.0 D-4D met een Bailey

De ervaring van R JAMES met een Toyota RAV4 2.0 D-4D (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2001-2006) en een Bailey Pageant Provence van 1475 kg geplaatst op 02-11-2006:

I HAVE RAISED TOWSURE TOWBALL BY PUTTING A SCREW IN BOTTOM OF DOOR TOWBALL AT TOP SETTING AND ADDING SPRING ASSISTERS TOWS LIKE A DREAM 14 TO 17 INCHES NO JOCKYWHEEL GROUNDING


Toyota RAV4 2.2 D-4D met een Ace

De ervaring van Dave Taylor met een Toyota RAV4 2.2 D-4D (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2009-2013) en een Ace Jubilee Statesman van 1383 kg geplaatst op 02-11-2006:

What a car this is, but never reviewed properly in the caravan press.
We have just toured france with the RAV and our Ace Jubilee Statesman, without any problems, until we had a tyre blowout on the caravan, before I could react the RAV4 had already taken control,traction control, Vehicle stability all working to control the vehicle.
The caravan never wavered, and we made it safely to the hard shoulder.
I would recommend The latest RAV4 to anybody, either towing or solo, amazing car. Oh nearly forgot to mention TYRON bands another life saver.


Toyota RAV4 2.2 D-4D met een Bailey

De ervaring van Dave John Croker met een Toyota RAV4 2.2 D-4D (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2009-2013) en een Bailey Pageant S6 Champagne van 1362 kg geplaatst op 02-11-2006:

I have found this car very good for towing,I get about 28 MPG towing and sits at 60 MPH all day.Solo I return 47 to 52 MPG.If you have a detachable tow bar fitted I under stand there is only one type that fits.Mine is a Witter and goes in upside down then turns up 180 degrees to lock in.


Toyota RAV4 2.2 D-4D met een Bailey

De ervaring van Andrew Williams met een Toyota RAV4 2.2 D-4D (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2006-2009) en een Bailey Senator Indiana van 1464 kg geplaatst op 02-11-2006:

I would question the last review showing 75% it was more like 87%


Toyota RAV4 2.2 D-4D met een Bailey

De ervaring van Andrew Williams met een Toyota RAV4 2.2 D-4D (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2006-2009) en een Bailey Senator Indiana van 1464 kg geplaatst op 02-11-2006:

We have had no problems towing a Bailey Indiana from west wales all the way down to Newquay in cornwall providing it is properly loaded , there was plenty of power available from the engine and was very stable.


Toyota RAV4 2.2 D-4D met een Tabbert

De ervaring van Steve Ellis met een Toyota RAV4 2.2 D-4D (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2006-2009) en een Tabbert DaVinci 525 HE van 1480 kg geplaatst op 02-11-2006:

After a series of problems towing with a 3.0 Espace, our new Rav4 (albeit 3 years old) drove Vienna to Dresden without breaking sweat. So far, very happy with the towing capabilities of the Rav4!


Toyota RAV4 2.0 VVT-i aut. met een Lunar

De ervaring van ANDY met een Toyota RAV4 2.0 VVT-i aut. (152 pk/112 Kw, bouwperiode: 2006-2009) en een Lunar Lexon EB van 1370 kg geplaatst op 02-11-2006:

I have towed with a Landrover Discovery 1993 200TDI and recently changed to a Rav4 2.0lt Auto this has a very stable and good ride towing my Lunar Lexon EB.There is plenty of power available and copes with steep hills without too much trouble. I have to says it suprised me thats its better than the Discovery.


Toyota RAV4 2.0 D-4D met een Abbey

De ervaring van paul keeble met een Toyota RAV4 2.0 D-4D (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2001-2006) en een Abbey GTS 418 van 1490 kg geplaatst op 02-11-2006:

Currently towing a Bailey Discovery 400 with my 2001 Rav4 D4D. Love the car and it tows the Bailey easily. The 4 wheel drive is a godsend on grass pitches and slippery fields. I have a removeable Witter tow ball which works OK but the caravan angle is wrong. It doesnt ground the jockey wheel but the caravan isnt being towed level which I dont like. I love the RAV4 D4D and as I say it does tow well so I wont change it but I am looking for a solution. Next weekend I am changing the Bailey Discovery 400 for an Abbey 418 GTS which is a heavier van (at 1490 MTPLM) which is close to the RAVs max allowed towing weight of 1500kgs. I am confident the RAV4 will be happy towing this van but I am talking to garages about modifying the towbar and bottom of the back door to raise the tow ball height so that the van is towed level.
I will report back how the RAV4 tows the Abbey 418 GTS and how I get on with the modification. (The tow bar is easy as the Witter removeable tow bar lends itself well to raising it with two strong brackets but the door customising is not so easy.)


Toyota RAV4 2.0 D-4D met een Caravan

De ervaring van Kevin met een Toyota RAV4 2.0 D-4D (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2001-2006) en een Caravan van 1050 kg geplaatst op 02-11-2006:

I have had the same problems as above, so i got myself a detachable tow ball, but had problems when trying to hich up as i have ths alco hitch. when the handle is in the vertical position it catches the spare wheel cover, so iam still try to sort the problem.


Toyota RAV4 2.2 D-4D met een Dethleffs

De ervaring van Albert Hall met een Toyota RAV4 2.2 D-4D (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2006-2009) en een Dethleffs Camper 540 SK van 1400 kg geplaatst op 02-11-2006:

I have a Dethleffs 540SK and have towed with a 57plate rav with no problems at all. You hardly know you're pulling one and a half tons and would recommend the rav as a cracking tugging motor.


Toyota RAV4 2.0 D-4D met een Bailey

De ervaring van Peter Wood met een Toyota RAV4 2.0 D-4D (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2001-2006) en een Bailey Pageant S6 Bordeaux van 1300 kg geplaatst op 02-11-2006:

We have just come back touring France with our Rav 4 with a Bailey Pagent Bordeaux S6 and we found the car did its job very well.
My only concern was the height of the tow ball but i took it to my local towbar fitter and he solved the problem by raiseing it from 14inches to 17 inches and took a bit out of the rear door at the bottom and you cannot tell and the door still opens ok.
I cannot fault the at all for towing it did a good job.


Toyota RAV4 2.0 D-4D met een Swift

De ervaring van Linda met een Toyota RAV4 2.0 D-4D (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2001-2006) en een Swift Challenger 460 van 1284 kg geplaatst op 02-11-2006:

Our 2003 Rav 4 diesel pulled the Swift challenger caravan well. You cannot open the rear door without
removing the towball. So anything left out has to be
put in through the rear passenger doors. Looking into
buying a removable towball for the future. A great car
though as we had the older petrol version for
10 years. Extremely reliable.


Toyota RAV4 2.0 met een Bailey

De ervaring van Steve met een Toyota RAV4 2.0 (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Bailey Ranger 460/2 van 1131 kg geplaatst op 02-11-2006:

I tow a Bailey Ranger Series 5 2 berth.It handles this with no problem in general. The only time it gets a bit tricky is pushing backwards on grass or bumpy ground, its does it but can struggle.


Toyota RAV4 2.2 D-4D D-CAT met een Ace

De ervaring van David Taylor met een Toyota RAV4 2.2 D-4D D-CAT (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2006-2013) en een Ace Jubilee Statesman van 1383 kg geplaatst op 02-11-2006:

I have towed with the RAV4 all over England and through France in the last 18 months, with no problems at all. It is an excellent tow car and I would recommend it to anybody.
The power is there when you need it, motorway driving is a breeze. The car feels stable in all condition.
The comfort level of the RAV4 is also very good, high driving position giving you brilliant vision.
With combination I have I like to run with a about 85Kgs on the nose weight this make for a very comfortable journey.
I have heard complaints that you can not open the rear door when hitched up, but this is not true, and you do not have to change the handle on the AL-KO stabliser.


Toyota RAV4 2.0 D-4D met een Bailey

De ervaring van Andy met een Toyota RAV4 2.0 D-4D (116 pk/85 Kw, bouwperiode: 2001-2006) en een Bailey Pageant S6 Bretagne van 1395 kg geplaatst op 02-11-2006:

All the above info is exactly true. I think the RAV is a great towcar. The only problem and its quite annoying is the towbar height is very low. Due to the fact the back door will not open with a proper hieght towbar fitted. I find the jocky wheel will scrap the ground now and again (my nose weight has been checked and is perfect). The only solution I seem to have found is rear Air Suspension. Basicaly the van is hitched on. The rear suspension is then adjusted upwards to provide the correct ride hieght. Unsure how much they are or who fits them, but I am looking. I like the jeep too much to change it for another.


Toyota RAV4 2.2 D-4D met een Lunar

De ervaring van Iain Leith met een Toyota RAV4 2.2 D-4D (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2006-2009) en een Lunar Quasar 462 van 1250 kg geplaatst op 02-11-2006:

We have a 2 year old Lunar Quaser and a new Rav4 2.2D-4D and we have been right down into England and the match has been perfect. I have been a caravanner for 25 years and i would say that the RAV4 is up there with the best tow cars i have owned and that includes good old Ford Granadas, Senators and Jaguar X type. We are in the process of waiting for our new Swift Challenger 540 so will write a report on that outfit when we return from our holidays.


Toyota RAV4 2.0 met een Gypsey

De ervaring van Dawid Fourie met een Toyota RAV4 2.0 (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Gypsey Regal van 1250 kg geplaatst op 02-11-2006:

I have towed my gypsey down to the coast 1300 km.and it pulled like a dream. 5th gear usability was low on any up gradient. a Bit of swing over 130 km/h or passing big trucks


Toyota RAV4 2.0 met een Avondale

De ervaring van R.J.Brown met een Toyota RAV4 2.0 (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2000-2006) en een Avondale Dart 470-2 van 1120 kg geplaatst op 02-11-2006:

I have towed with a Toyota Rav 4 for nearly 9 years, & I have driven in some very rough conditions ie: very muddy & very windy, without any problems, in fact it out performed our friends much heftier & more powerful engined Vauxhall Frontera 2.8.on a very muddy slope on a camping field that we were both on, even though it was horendous conditions both wet & extremely muddy & others were being towed of by tractors & even they had problems at times. The only thing that the Rav4 misses out on is steep hill climbs & by that i mean from a standing position or very slow run up to the hill with a gradient of approx 17%, which believe me was a little daunting but it managed to cope in first & second gears fairly well & we have done this climb many times over the years, so it was not just a one of time at 17%. It is also good when you are overtaking which is know made even better with the new Alko 3004 Stabiliser a real god send. All in all i have nothing but praise for the Rav4 & I will certainly keep on towing with one as long as they carry on making them.


Toyota RAV4 2.2 D-4D met een Bailey

De ervaring van Steve Jones met een Toyota RAV4 2.2 D-4D (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2006-2009) en een Bailey Pageant S6 Champagne van 1362 kg geplaatst op 02-11-2006:

We have recently purchsed a 56 plate 2.2 diesel RAV4, which has got approx 5,500 miles on the clock. Our Bailey Pageant Champagne is a 2005 model. I'm very impressed with the towing capacity of the RAV4, and the way it controlled the Bailey Pageant.
There is ample power and strong acceleration, which felt effortless for the RAV4.
This is our fisrt caravan and having not towed a caravan before, I was a little bit nervous on our first outing.
But the RAV4 filled me with great confidence and I can't wait to get away again.
Overall I think the RAV4 and Bailey Pageant are a perfect match.


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Caravan (te?) zwaar

Gastenboek

Wet- en regelgeving

Voorbeeld Trekrapport

Hoe meer PK's, hoe beter?

 

©2024 Caravantrekker