De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Renault Clio III - 1.2 TCE met een Caravelair

De ervaring van Ton Lange De met een Renault Clio III - 1.2 TCE (74 Kw/101 pk bouwperiode: juli 2007 - januari 2013) en een Caravelair Allegra 400 van 1000 kg geplaatst op 23-05-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 75% Berekening >>>

Reis al een paar jaar door Europa met de renault clio estate en de Caravalair 1000 kilo top auto wel veel in de vierde versnelling rijden beter voor de motor en minder brandstof gebruik ik gebruik stevige caravan spiegels dit om trillen te voorkomen tot 100 km heel stabiel maar moet de caravan wel goed geladen worden.

Wijzigen


BMW X5 - M50d aut. met een Dethleffs

De ervaring van Dirk met een BMW X5 - M50d aut. (280 Kw/381 pk bouwperiode: september 2013 - heden) en een Dethleffs Beduin 700 TK van 1957 kg geplaatst op 21-05-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 74% Berekening >>>

Conclusie;

De BMW X5 - M50d aut. met een Dethleffs Beduin 700 TK beladen c.a. 2007 kg is een goede combinatie om ontspannen en veilig mee te kunnen (rond)reizen in binnen- en buitenland ook over secundaire (berg)wegen.

Gewicht:

We zijn kritisch m.b.t. een goede belading/verdeling en heb c.a. 125 kg kogeldruk. Ik rij er niet harder mee dan zo'n 100 km/u bergaf langzamer zo'n 80 kmh - ondanks dat de meeste NL's ons dan met 100+ in de afdaling voorbij flitsen.
Om met deze combinatie te mogen rijden is een BE-rijbewijs nodig en naar mijn idee is veel ervaring met het rijden met dergelijke afmetingen/gewicht een pre.

Vlakke weg

De motorische prestaties zijn zeer goed. Op snelwegen in de 8e versnelling met100 km/u. Bij tegenwind of bijvoorbeeld een viaduct hoeft niet terug geschakeld te worden - de automaat doet dit in elk geval niet.

Bergen

Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland voel je eigenlijk niet echt dat er een caravan van meer dan 2000kg achter de auto hangt en rij je makkelijk te hard omhoog - maar ik rij liever te hard omhoog dan te hard naar beneden.

Wegrijden vanuit stilstand lukt zelfs op zeer steile hellingen - we horen daar veel medelanders over klagen vooral bij een grensovergang als Slovenie richting Kroatie. Theoretisch is alles mogelijk mits de wielen voldoende grip hebben maar dat is met 4-wiel-aandrijving nimmer een issue.
Deze auto kan heel gemakkelijk en ongemerkt veel harder met de caravan rijden dan veilig is - dat doe ik niet en rijdt altijd op cruisecontrol.

Wijzigen


Ford Focus III Fase 2 - 1.5 EcoBoost met een Hobby

De ervaring van Dennis met een Ford Focus III Fase 2 - 1.5 EcoBoost (110 Kw/150 pk bouwperiode: oktober 2014 - heden) en een Hobby De Luxe Edition 460 UFe van 1350 kg geplaatst op 18-05-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 90% Berekening >>>

Wegens schade aan onze Dethleffs Camper 450 FL bij de dealer terecht gekomen. Na wat rekenwerk besloten nieuwe caravan aan te schaffen, een Hobby 460 UFE Edition. De Focus mag 1500 kg trekken. De Hobby mag beladen worden tot 1500 kg. Dat gaan we echter niet doen (bij ons zal de caravan tussen de 1350 en 1400 kg wegen bij vertrek), op de vakantiebestemming zijn ook supermarkten... :-) De gewichtsverhouding is op papier misschien niet optimaal. Maar goed, juiste belading, geen fietsen achter op de caravan, zware zaken in de auto vervoeren, daarmee valt naar onze mening toch een veilige combi samen te stellen. We zijn er inmiddels de eerste keer mee weg geweest. En dat viel helemaal niet tegen. Stukje zonder stabilisator gereden, voelde stabiel aan. Verbruik rond de 1 op 9. Geen last van vrachtwagens of bussen. Fijne combinatie, hopen er lang en veel plezier van te hebben.

Wijzigen


Opel Corsa V - 1.0 Turbo met een Caravelair

De ervaring van Gerrie met een Opel Corsa V - 1.0 Turbo (85 Kw/116 pk bouwperiode: januari 2015 - heden) en een Caravelair Antares 390 Style van 1000 kg geplaatst op 18-05-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 75% Berekening >>>

We zitten nu met onze nieuwe caravan een caravelair antares style 390 en getrokken door een corsa 115 pk aan de moezel. Ik was best wel gespannen hoe het zou gaan , mede door de revieuw op deze site. Maar wat is die corsa sterk, hij heet geen enkele moete om de caravan te trekken. Pas na Koblenz 2 x naar 4 gemoeten en anders de gehele weg in 5 op de cc kunnen rijden. De caravan ligt ook heel stabiel achter de auto wat het rijden erg ontspannend maakt
Enig min punt kan je het verbruik noemen met rond de 1 op 9. In mijn beleving een top combi.

Wijzigen


Peugeot 308 II - 1.2 e-THP met een Hobby

De ervaring van Rene met een Peugeot 308 II - 1.2 e-THP (81 Kw/110 pk bouwperiode: mei 2014 - heden) en een Hobby De Luxe 400 SF van 1100 kg geplaatst op 17-05-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 83% Berekening >>>

Sinds begin april met Hobby achter de Peugeot op pad geweest in Nederland. Op zich trekt de Peugeot krachtig alleen na 95 km p/u begint combinatie zwalk neigingen te vertonen zeker bij enige wind. Heb goed op kogeldruk gelet en hadden nog geen fietsen mee.
Tevens ontstond er een naar probleem met de Peugeot wat nog steeds niet is opgelost. Na het rijden met caravan is er een trilling in auto opgetreden tussen 65 en 90 km p/u
Peugeot dealer heeft een TSB actie uitgevoerd echter dit heeft niet geholpen. Op dit moment denken ze aan het vervangen van aandrijfas.
We hadden auto al bij aanschaf van de Hobby maar overwegen volgend jaar toch iets betere trekauto (tips) vooral omdat we dan ermee naar berggebied willen.
Zijn er nog meer ervaringen met dit type motor?

Wijzigen


Opel Zafira II - 1.9 CDTi 16v met een Hobby

De ervaring van E.K. van Reijn met een Opel Zafira II - 1.9 CDTi 16v (110 Kw/150 pk bouwperiode: juli 2005 - september 2011) en een Hobby De Luxe 400 KB van 1351 kg geplaatst op 15-05-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 67% Berekening >>>

Opel Zafira B 150PK met een Hobby 400KB (1200kg. beladen) is gewoon een uitmuntende combinatie...niet gek te krijgen, niet met het passeren van trucks, ook niet met passerende trucks maar ook niet met een hevige storm niet. Gewoon retestabiel en wat dat betreft wil ik ook niets anders meer, zij het niet dat ik door gezinsuitbreiding nu wel een grotere caravan nodig heb. Mede daarom ben ik blij dat ik hier ook ervaringen zie van mensen met een caravan van bijna 1500kg! Ik heb een caravan op het oog van 1350Kg beladen dus ik krijg er meer en meer vertrouwen in dat mijn Zafira daar niet moeilijk mee gaat doen :D

Wijzigen


Volkswagen Passat Variant - GTE Hybrid [+EL] met een Fendt

De ervaring van Rob met een Volkswagen Passat Variant - GTE Hybrid [+EL] (160 Kw/218 pk bouwperiode: juni 2015 - heden) en een Fendt Tendenza 515 SG van 1530 kg geplaatst op 15-05-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 74% Berekening >>>

Inmiddels ruim 6000 km met deze combinatie gereden, verdeeld over drie vakanties in Frankrijk en Italie. Fijne combinatie waarbij het verbruik lager is in GTE modus dan op hybride. De support van de E-motor helpt echt. Een op 8 tot 9 is mogelijk met snelheden tot 90 km/h. Hiervoor blijf ik wel in de 5e versnelling, in de zesde versnelling zakt het naar 1 op 7.

Met een kogeldruk van 85 kg. is de combinatie ook nog stabiel mocht je willen inhalen met 110 km/u.

Wijzigen


Peugeot 3008 - 1.6 HDiF met een Beyerland

De ervaring van Hans met een Peugeot 3008 - 1.6 HDiF (82 Kw/112 pk bouwperiode: juli 2011 - 2016) en een Beyerland Sprinter 460 van 1245 kg geplaatst op 14-05-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 76% Berekening >>>

Prima trekauto met daarachter een Beyerland 460 . Totaal geen last van windgevoeligheid, combinatie is perfect waarmee je met plezier lange afstanden maakt. Over de Zwitserse Alpen geen centje pijn, zelfs niet bij een pas.
Verbruik gaat van 1:20 (zonder caravan, 130 km/uur) naar 1:11 of soms 1:12 met boven genoemde caravan.
De dieselmotoren type HDI van Citroen & Peugeot met minimaal 1.6 liter voldoen volledig en een aanrader.

Veel vakantieplezier, zonder zwetende handen aan het stuur...

Wijzigen


BMW Active Tourer - 218i aut. met een Kip

De ervaring van C.J.Teekman met een BMW Active Tourer - 218i aut. (100 Kw/136 pk bouwperiode: juli 2014 - heden) en een Kip Shelter Plus van 750 kg geplaatst op 13-05-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 47% Berekening >>>

Het is een heerlijke auto die met de zeer lichte en compacte Kip Shelter totaal geen probleem heeft. Lekker overzichtelijk bij korte bochten, bovendien zijn door de breedte van caravan (1,85m) geen aanvullende spiegels nodig. Het gemeten brandstofverbruik (plm. 3500 km) ligt rond de 9 liter op 100 km. Dit bij een snelheid tussen 85 en 90 per uur.

Wijzigen


Volkswagen Passat VII Variant - 2.0 TDI BMT met een Kip

De ervaring van Frank met een Volkswagen Passat VII Variant - 2.0 TDI BMT (125 Kw/170 pk bouwperiode: maart 2011 - december 2014) en een Kip Grey Line 44 TDB Travel van 1300 kg geplaatst op 13-05-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 67% Berekening >>>

Heb nog geen uitgebreide ervaring met deze Passat maar merk onmiddelijk dat deze iets stabieler en gemakkelijker trekt dan de vorige versie (2007).
Het verschil zit waarschijnlijk in de af-fabriek gemonteerde electrisch wegklapbare Westfalia en het af-fabriek verstevigde vering (bij trekhaak en reservewiel). Of stabilisator zwaarder is wet ik niet. Wel heeft deze wagen standaard 170 pk en zou dus iets zwaarder uitgevoerd kunnen zijn tov 140 of 105 pk.
De banden 235/45/17 zullen ook een lichte bijdrage leveren tov vorige 205/55/16.
De vorige Passat was getuned van 140 naar 170 pk 385 nm. Door de versnellingsbak/iets kortere overbrenging trok hij beter dan de nieuwe Passat 170pk 350nm. Nadat deze getuned was naar 205pk 430 nm was alles weer in "evenwicht". Op een eerste ritje over de snelheid werd ik verrast toen ik een vrachtwagen ging inhalen. Ik lette even niet op en de klok stond al over de 110 km terwijl ik voor mijn gevoel nauwelijks gas gaf.
Een eerste indruk (als test) van de stabiliteit bij 120 km en lichte turbulentie van vrachtwagen was bijzonder goed. Met een kogeldruk van slechts 60 kg en uitgeschakelde stabilisator, kwispelde de caravan even kort en vervolgde direct het spoor. Bewust zocht ik de zuiging van een aantal vrachtwagens op en het seintje van de caravan werd op een erg prettige manier door de Passat opgevangen. Onze vorige Passat (2.0tdi 2007) was slapper geveerd en ondanks MAD hulpvering was de caravan iets beter voelbaar in het koetswerk.
Deze Passat gaat een hele fine combinatie vormen met onze Kip.

Wijzigen


Berekening

Kies een auto:


En een caravan:







Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap