De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Mercedes-Benz GLK - 220 CDI aut. met een Kip

De ervaring van Thijs Paanakker met een Mercedes-Benz GLK - 220 CDI aut. (125 Kw/170 pk bouwperiode: september 2009 - juli 2015) en een Kip Sky Line 44 TDB Special van 1260 kg geplaatst op 22-06-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 64% Berekening >>>

Vorig jaar deze combinatie van mijn ouder mogen lenen en naar bretagne gereden. Wat een fantastisch ervaring was dat. Net een week ervoor mijn BE rijbewijs gehaald en dit was dus mijn eerste ervaring met een caravan. Geen moment te weinig vermogen. Grote stukken 110 gereden (lees net dat het met deze combi eigenlijk maar 90 gereden mag worden) Maar dan verbruikt de auto wel iets meer dan 1:10, maar alsnog zeer acceptabel. Ik vond het zeer ontspannen rijden en geen moment het gevoel gehad dat de caravan de overhand had, ook in situaties waarin hard geremd moest worden voelde alles veilig. Mijn ouders hadden er een paar universele spiegels op zitten waarmee je nauwelijks voorbij de combinatie kon kijken. Ik heb mijn vader met zijn verjaardag een paar emuk spiegels kado gedaan welke speciaal ontworpen zijn voor deze auto (100215)+- 100 euro. Mijn ouders zijn net een week op vakantie en ze bevallen heel erg goed. Veiligheid boven alles.

Wijzigen


Peugeot 508 SW - 2.2 HDi GT aut. met een TEC

De ervaring van Peter met een Peugeot 508 SW - 2.2 HDi GT aut. (150 Kw/204 pk bouwperiode: januari 2011 - 2014) en een TEC Tour 445 van 1300 kg geplaatst op 22-06-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 64% Berekening >>>

Deze caravan is natuurlijk niet zo zwaar dus met deze trekauto was het een koud kunstje. Ik heb eigenlijk geen moment gevoeld dat er 1300 kg achter de auto hing. Hij mag dan ook 600 kg meer trekken dan die 1300 kg. Het koppel is max 450 nm bij 2000 toeren. extra lawaai heb je niet. En over de automaat heb ik me geen moment zorgen gemaakt.

Superstabiel, maar dat is niet zo gek met deze gewichtsverhouding. Het meerverbruik vind ik heel lastig aan te geven. Je rijdt immers veel minder hard dan normaal. Bij cruisecontrolsnelheid van 100 km/u op de snelweg was het gemiddelde verbruik ongeveer 10L per 100 km (Bij gebruik van Milenco Aero 2 spiegels). Volgens mij is 5,2 L per 100 KM wat ik zou verbruiken zonder caravan. Deze caravan is niet aerodynamisch ontworpen dus ik verwacht dat het bij moderne beter ontworpen caravan nog een stukje beter kan.

Even versnellen om in te halen is gewoon leuk. Je ziet andere automobilisten vaak even zo kijken van 'huh hoe kan die caravan ineens zo vooruit spurten'. Bij een SUV of een BMW of AUDI verbaast het vaak niet, maar van een Peugeot verwacht je in eerste instantie niet zo veel kracht.

In de bergen van SardiniŽ heb ik genoten. We klommen met gemak over een bergpas van boven een kilometer door de kleine dorpjes. Met soms zeer pittige weggetjes.

Wijzigen


Toyota RAV4 - 2.5 VVT-I Hybrid aut. [AWD] met een Knaus

De ervaring van Hil met een Toyota RAV4 - 2.5 VVT-I Hybrid aut. [AWD] (145 Kw/197 pk bouwperiode: januari 2016 - heden) en een Knaus Sudwind Exclusive 450 FU van 1400 kg geplaatst op 19-06-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 72% Berekening >>>

Voor het eerst op stap met de Toyota RAV4 Hybrid AWD naar Finland en Zweden. Veel binnenwegen en veel klimmen en dalen. Na 2 "gewone"RAV4 AWD's, nu dan de Hybrid-versie die is ons uitstekend bevallen, een soepel motor, stil en ruim voldoende trekkracht. In totaal 5200 km gereden met een gemiddelde van 1:10,13 (met de vorige versies 1:8,5). Ook solo een fijne auto en bij 100km/u over deels 50km en 80km wegen en voornamelijk snelweg een verbruik van 1:18,4.

Wijzigen


Porsche Cayenne Turbo met een Hobby

De ervaring van A.d. De stigter met een Porsche Cayenne Turbo (382 Kw/520 pk bouwperiode: september 2014 - heden) en een Hobby Premium 610 UL van 1902 kg geplaatst op 18-06-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 79% Berekening >>>

Fijne combinatie. Altijd reserve. Door debreedte (2,50 meter) zijn de tolpoortjes in Frankrijk wel een opgave (buitenspiegels maken het nog moeilijker). Dit jaar een telepeage kastje aangeschaft. Zou het wat eenvoudiger moeten maken. Brandstofverbruik stijgt van 1 op 7 naar 1 op 5 A 6. Bij een tempo van maximaal 90 km/uur.
Harder kan makkelijk,maar als je moet remmen merk je pas hoeveel gewicht je erachter hebt.
Op de camping moet je proberen alleen de laatste meters met de omver te doen. Manoeuvreren met een tandemasser met de mover is er moeizaam. Heen en weer gaan werkt het beste. Draaien op de plek zorgt voor een omgeploegde campeerplaats en erg veel spanning in de moveraandrijflijn.

Wijzigen


Mercedes-Benz ML II - 350 V6 aut. met een Tabbert

De ervaring van Wim van Leeuwen met een Mercedes-Benz ML II - 350 V6 aut. (200 Kw/272 pk bouwperiode: mei 2005 - 2015) en een Tabbert Puccini 570 TD van 1820 kg geplaatst op 18-06-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 73% Berekening >>>

Gemiddeld 5 x/jaar gaan we met de ml 350 benzine uit 2006 en tabberd puccini 560 E uit 2012 op vakantie. Met de wintersport naar Oostenrijk is op besneeuwde wegen geen probleem. Bergen, heuvels alles gaat voortreffelijk. De auto is altijd zwaarbeladen ca. 2800 kg, caravan ca. 1800 kg,2,5 m breed en 100 kg kogeldruk. Nog nooit problemen met de combinatie gehad. In Frankrijk met 120km/u is heel relaxed rijden, verbruik is ca 1/6 dus dat is goed. Heuvel af met 80 km/u en op met 120 km/u is erg eenvoudig. Omdat de auto vrij hoog is heb je een goed en ver zicht en dat maakt het eenvoudiger om ruim op tijd te anticiperen op omstandigheden. Al met al

Wijzigen


Skoda Kodiaq 1.4 TSI ACT aut. met een Eriba

De ervaring van Ed met een Skoda Kodiaq 1.4 TSI ACT aut. (110 Kw/150 pk bouwperiode: oktober 2016 - heden) en een Eriba Nova GL/SL 530 LE van 1600 kg geplaatst op 17-06-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 86% Berekening >>>

Dit voorjaar voor de eerste keer op pad geweest met onze nieuwe Kodiaq 1,4 TSI 150 PK met DSG-6 versnellingsbak. Wij gaan al ruim 35 jaar op vakantie met de caravan. Onze huidige caravan is een Eriba Nova 530 met een leeg gewicht van 1400 kg. Wij beladen de caravan met 200 kg naar een totaalgewicht van 1600 kg. Gewoontegetrouw leggen wij altijd alle zware spullen in de auto. De Kodiaq (leeggewicht 1505 kg)is dan, met twee volwassenen en bagage, beladen met totaal 360 kg. Hij weegt dan 1865 kg. Dan de 80 kg kogeldruk eraf bij de caravan en erbij tellen bij de auto. De gewichtsverhouding is dan : Eriba 1520 kg en Kodiaq 1975 kg. Dat geeft dan een gewichtsverhouding van 77%.
Voorjaarsvakantie was dus in Zuid Limburg. Natuurlijk maar een paar honderd km gereden met onze nieuwe combinatie, maar hij voelde op de snelweg, op de bochtige landwegen en heuvelaf stabiel aan. We hebben ook wat Limburgse heuvels kunnen beklimmen..... Motorvermogen lijkt ruim voldoende. Hiervoor altijd ook auto's met automaat gereden. (7 stuks) Dit is wel onze eerste auto met een DSG-bak. Eerste indruk is dat alle voorgaande (conventionele automaten) beduidend meer vermogen beschikbaar hadden bij het wegrijden vanuit stilstand. Denk dat dat komt door het vrijwel ontbreken van een zogenaamde "slip" bij de DSG technologie. Ben benieuwd hoe dit deze zomer in de bergen zal zijn! Bij onze vorige auto's was wegrijden op hellingen van meer dan 20 % geen enkel probleem. Volgens deze site kom ik met deze DSG-bak al in de problemen bij helingen van rond de 11% ??!! Ik laat het u na de zomer weten ! Verder SUPER tevreden over de Kodiaq en de Eriba.

Wijzigen


Kia Sorento II - 2.2 CRDi aut. [4WD] met een Wilk

De ervaring van Van den Berg met een Kia Sorento II - 2.2 CRDi aut. [4WD] (145 Kw/197 pk bouwperiode: september 2009 - januari 2015) en een Wilk Sento 490 UE van 1440 kg geplaatst op 16-06-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 70% Berekening >>>

Geweldige auto om ontspannen met de Wilk door europa te trekken. Met deze combinatie kom je nooit voor verrassingen te staan. 20 % hellingen zijn een peulenschil voor deze combinatie. Reken op een brandstof gebruik van 12/100 km. Auto heeft eigenlijk maar 1 nadeel en dat is de wegenbelasting van 180 euro per maand. Maar dit wordt weer ten dele goed gemaakt door de lage onderhouds kosten en de betrouwbaarheid ten opzichte van vergelijkbare duitse auto's.

Wijzigen


Volvo V70 - T4 2.0 aut. met een Eriba

De ervaring van Ton Kee met een Volvo V70 - T4 2.0 aut. (140 Kw/190 pk bouwperiode: september 2015 - heden) en een Eriba Touring Triton 420 van 1000 kg geplaatst op 16-06-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 55% Berekening >>>

Net als bovenstaande ervaringsdeskundige heb ik de voorgaande 5 jaren gereden met een V70 Diesel automaat (D3). Die was supergoed als trekauto en ik verwachtte bij de nieuwe T4 iets minder trekvermogen doordat het koppel wat lager is. Daar is echter niets van gebleken. Het is echt een geweldige auto om de caravan mee te trekken. Onze eerste reis van 3500 km, waarvan ruim 2600 met caravan, door Duitsland, Oostenrijk en Tsjechie door sterk geaccidenteerd terrein is heel goed verlopen. Nergens was er een probleem. En het verbruik is mij ook erg meegevallen. Het totale gemiddelde was 9,6 per 100km en met aftrek van de 'losse' km kom je dan op een gemiddelde van 10 per 100 met caravan. Dat is vrijwel gelijk aan de diesel, zeer tot mij verbazing. En dan is het van belang te weten dat we op de snelweg altijd 100km aan houden als kruissnelheid, waar vooral mijn vrouw bij het inhalen nog wel eens flink boven uit wil gaan. Zuinig rijden is er dan dus niet bij.
Al met al is de V70 T4 dus zeer aan te raden als trekauto.

Wijzigen


Toyota Avensis II - 2.0 D4-D met een Eriba

De ervaring van John met een Toyota Avensis II - 2.0 D4-D (93 Kw/126 pk bouwperiode: september 2006 - februari 2009) en een Eriba Future 430 van 1000 kg geplaatst op 15-06-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 59% Berekening >>>

Ik rijd met een Eriba Future 430S en de Avensis 2.0 D4D heeft hier geen moeite mee. Stabiele combinatie en ik kan de conclusies van de proffessionals van caravantrekker bevestigen, incl het meerverbruik van brandstof. Het deinen van de auto kan ik ook beamen maar is veel minder doordat op deze caravan een anti-slingerkoppeling zit die ook het op en neer deinen dempt. Bij een vorige caravan die lichter was maar waar geen anti-slingerkoppeling op zat was dit deinen veel meer te merken, ondanks goede belading. Brandstofverbruik ca. 8L/100km (1:12,5). Ik gebruik al 20 jaar caravanspiegels van Special Mirror met bol glas en zet het glas rechtop zodat ik de bovenkant en ook de wielen van de caravan zie. Klein nadeel tov mijn vroegere VW Passat TDI bij het rijden met caravan is dat er minder koppel beschikbaar is in de toerentallen tot ca. 1800 maar dat wordt meer dan goed gemaakt door het comfort en de kwaliteit van de Toyota. Je rijdt immers het grootste gedeelte van het jaar zonder caravan. Prima combinatie.

Wijzigen


Mazda CX-5 G165 met een Hobby

De ervaring van peter met een Mazda CX-5 G165 (121 Kw/165 pk bouwperiode: maart 2017 - heden) en een Hobby Excellent 540 UFf van 1500 kg geplaatst op 14-06-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:
= 95% Berekening >>>

Caravan: Hobby 540 UFf - uit maart 2017, lengte 734cm met Omnistore Luifel 9200, Enduro 405 Smart mover, Thule Superb Short fietsendrager op dissel,
Gewicht zonder basis-uitrusting (leeg): 1250 kg. Volgewicht geladen voor 2 personen is circa 1650kg. Dat is inclusief 2 electrische fietsen (zonder Accu en slotketting), circa 75-80kg kogeldruk
Trekauto: Mazda CX-5 GTM-Line met 19 inch wielen - uit december 2016, 2 liter benzine motor. Achterin: fietsenrek voor op auto plus fietsaccu's en de slotkettingen plus de Scottelbraai in doos :-)
Gemiddeld benzineverbruik voor deze combinatie in Nederland: circa 1 liter op 10 km (laagste 9,4km, hoogste 10,6km)

Rij-ervaring:
De gewone rijsnelheid ligt op 90 km/hr plus/min 3 km/hr. D.w.z. lekker relaxed met het vrachtverkeer meerijden, cruise control aan en sporadisch inhalen.
Dat inhalen lukt vrij vlot in 5de versnelling. Op vlakke gedeeltes rij ik vaak in de 6de versnelling. Het verbruik gaat dan naar 8,8ltr op 100km in het display.
Bij viaducten of bij enige tegenwind geeft het display toch vrij snel het advies om terug te schakelen naar 5.
De caravan ligt goed achter deze Mazda CX-5 en het rijden/trekken is geen enkel probleem.
De vering van de Mazda is al vrij stug op zichzelf, dus op hobbelige wegen voel je dat erg goed. Gelukkig zitten de stoelen meer dan voortreffelijk!
Het optrekken vanuit stilstand gaat wel iets langzamer vergeleken bij mijn voorgaande Hobby 430TK caravan met een Golf Plus 1.6 GDI diesel ervoor.
Die oude caravan woog leeg circa 900 kg en dat is dus zo'n 350 kg minder gewicht dan deze nieuwe.
Mazda heeft een eigen motorfilosofie: niet downsizen maar rightsizen. De CX-5 heeft een krachtige en bijzonder zuinige 2-liter moter zonder turbo.

De eerste keer op pad met deze caravan had ik het idee dat de caravan soms een beetje licht slingerde.
Na het verleggen van wat gewicht (2 stoelen) was dat direct weg. Het is gewoon even wennen waar je wat neerlegt.
Ik ben benieuwd wat het gedrag zal zijn in de heuvels (en bergen). Na de zomer kan ik daar wat over zeggen.

Ik heb bij mij keuze voor de Mazda CX-5 een uitgebreide vergelijking gedaan met Volkswagen Tiguan en de Ford Kuga.
Op het internet lees je over de vele en kostbare turboproblemen (vooral bij Volkwagen) en op deze site lees je ook over het hoge brandstofverbruik van beide merken.
Mazda steekt er dan toch met kop-en-schouder bovenuit: dat geldt voor het rijgedrag, brandstofverbruik, de veiligheidsvoorzieningen en het trekgewicht van 1800kg.

Al met al zeer tevreden over deze nieuwe keuzes.

Wijzigen


Berekening

Kies een auto:


En een caravan:







Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap