Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Dacia Logan

Sorteer op:


Dacia Logan MCV 1.5 dCi [7-seats] met een Eriba

De ervaring van Joost Bollens met een Dacia Logan MCV 1.5 dCi [7-seats] (86 pk/63, Kw bouwperiode: oktober 2007 - november 2013) en een Eriba Touring Troll 550 van 1245 kg geplaatst op 21-07-2020:

Op voorhand dacht ik dat de inschatting van caravantrekker over mijn combinatie redelijk optimistisch was. Na een eerste uitstap naar La Roche over de Ardense heuvels moet ik toegeven dat de inschatting redelijk correct was. OK, je moet op voorhand de knop omdraaien, en aanvaarden dat met een relatief lichte motor het caravantrekken nooit te vergelijken zal zijn met een solo-rit. Maar zeker wel OK, kruissnelheid van 100 km/u gemakkellijk, bij het voorbijsteken van vrachtwagens vlot 110 km/u. De caravan blijft mooi volgen. Alleen vanuit stilstand de massa op snelheid krijgen vraagt aardig wat tijd, gaf evenwel nooit problemen, ook niet bij vertrek bergop.

Bekijk berekening

Wijzigen


Dacia Logan MCV 1.6 16v [7-seats] met een Kip

De ervaring van ms klomp met een Dacia Logan MCV 1.6 16v [7-seats] (105 pk/77, Kw bouwperiode: maart 2007 - november 2013) en een Kip Sun-line 41 TTZ van 1125 kg geplaatst op 12-07-2016:

Prima trek auto. Caravan is een kip van beladen 1000 kg. In Engeland 25% helling gereden in 1e of 2e versnelling.

Bekijk berekening

Wijzigen


Dacia Logan MCV 1.6 16v met een HomeCar

De ervaring van Bokhove met een Dacia Logan MCV 1.6 16v (105 pk/77, Kw bouwperiode: maart 2007 - november 2013) en een HomeCar Racer 45 FHU van 1210 kg geplaatst op 25-10-2015:

Homecar 1200 kg Italie,Frankrijk meerde malen bezocht. De Dacia Logan moet er in de bergen hard aan trekken. Hoge toerental en daarom een hoog gebruik. Maar mensen wat beleef ik veel plezier en gemak van deze low budget wagen.Zelf heb ik de Dacia laten tunen scheelt weer wat aan koppel en paardekrachten. Bij het inhalen van vrachtverkeer is dat goed voelbaar echter niet hinderlijk. Het totale verbruik naar Zuid Frankrijk zat op 1 op 8. Niet echt zuinig maar je hebt te maken met een verouderde motor.

Bekijk berekening

Wijzigen


Dacia Logan MCV 1.5 dCi met een Caravelair

De ervaring van Leon Meijerink met een Dacia Logan MCV 1.5 dCi (90 pk/66, Kw bouwperiode: november 2013 - 2016) en een Caravelair Antares Luxe 400 van 900 kg geplaatst op 30-08-2015:

Dit jaar zijn wij voor het eerst, met deze combi, naar de Franse alpen geweest. De Dacia heeft geen enkele problemen ondervonden met het trekken van de Antarés en zelfs het verbruik op de heenweg bleef op een respectabele 1:12 steken. Nu moet ik toegeven dat wij op de heenweg niet te snel hebben gereden, ongeveer 90-100km/h. Voor de vakantie heb ik de auto laten chiptunen wat het koppel heeft \"opgevoerd\" naar ca. 280Nm dus qua trekkracht en acceleratie geen problemen. Na de eerste test, de helling bij Luik, hadden wij alle vertrouwen in het vervolg van onze reis. Bij het afdalen op de autobaan wel rekening houden met het lage eigen gewicht van de auto dus dalen met zo\'n 90km/h en dan gaat het zonder problemen.
Bij wat steilere hellingen waar zelfs een 2e versnelling soms aan de wat hoge kant leek en ik vaak moest bij remmen bracht het inschakelen van de airco uitkomst.
Al met al een hele fijne combi voor de vakantie en ook voor de rest van het jaar een voordelige diesel om mee te rijden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Dacia Logan MCV 0.9 TCe met een Caravelair

De ervaring van MCV 0,9 TCE met een Dacia Logan MCV 0.9 TCe (90 pk/66, Kw bouwperiode: november 2013 - 2016) en een Caravelair Antares Luxe 460 van 1100 kg geplaatst op 12-10-2014:

Caravelair Odyssea 460 2.30 breed.
Mximaal gewicht 1100 kg.

Wij zijn voor het eerst met deze combinatie op vakantie geweest.
Het heeft ons verbaasd hoe krachtig zo'n klein motortje is.
Onze reis ging naar Luxemburg, en zijn via Luik gereden.
De autobaan helling heb ik in de tweede versnelling gereden.
De snelheid bleef op 70 kilometer per uur hangen.
Na Luik, zijn wij binnendoor gereden, en hebben daarbij hellingen van 10% en meer genomen.
Ook hier tijdig terug schakelen en de combinatie gaat gewoon de heuvels op.
Het verbruik viel ook erg mee, wij kwamen tijdens deze rit uit op
1:9,5 het was droog en windkracht 3 vanuit het zuid / westen.
Als de auto solo rijdt is het verbruik ca. 1:17
Wat betreft stabiliteit, de combinatie ligt stabiel op de weg.
Ook bij het inhalen of ingehaald worden door vrachtwagens.
Onze snelheid was volgens de gps 81 km per uur.
Als de snelheid hoger is wordt het verbruik aanzienlijk hoger.
Tijdens de zomervakantie naar de Franse Alpen met een kleinere en smallere caravan over de route Napoleon gereden.
Op de Franse snelwegen 95 km per/uur aangehouden.
Het brandstof verbruik was toen 1:8
Tijdens onze reis is de auto beladen met 2 volwassene, twee kinderen en bagage in de kofferbak, kortom het maximale wat mogelijk is.
De auto mag 1150 kg trekken en heeft een maximale kogeldruk van 75 kg.
De Logan blijkt een prima caravantrekker te zijn.


Bekijk berekening

Wijzigen


Dacia Logan MCV 1.6 met een Biod

De ervaring van Cor Hulkenberg met een Dacia Logan MCV 1.6 (87 pk/64, Kw bouwperiode: maart 2007 - november 2013) en een Biod 400 (bruine band) van 850 kg geplaatst op 22-12-2013:

LS de Logan MCV met een 1600 motor is een uitstekende caravan trekker met een BIOD 400 1987 aan de haak
Op de vlakke weg bij 90 Kmh net geen 3000 tpm blijft het
benzine verbruik net 1:10 een Dacia is niet echt zuinig !

Bekijk berekening

Wijzigen


Dacia Logan MCV 1.6 16v met een Hobby

De ervaring van Peter R met een Dacia Logan MCV 1.6 16v (105 pk/77, Kw bouwperiode: maart 2007 - november 2013) en een Hobby De Luxe 400 SF van 1075 kg geplaatst op 06-08-2012:

Hobby 370 1000kg aan de haak, een prima combinatie. Als je niet als eerste boven op de zuid Duitse heuvels wil zijn, voldoet het prima. Ik zou er niet meer aan willen hangen, tenzij je in het binnenland blijft. Sluit mij aan bij bovenstaande reacties, maar let wel, bij juiste belading vindt ik de combinatie uiterst stabiel en makkelijk te rijden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Dacia Logan MCV 1.6 16v [7-seats] met een Hobby

De ervaring van Martin en Richard de Goeij met een Dacia Logan MCV 1.6 16v [7-seats] (105 pk/77, Kw bouwperiode: maart 2007 - november 2013) en een Hobby Excellent 400 SF van 1160 kg geplaatst op 25-08-2011:

Met onze Dacia Logan MCV in het voorjaar een week en deze zomer vier! weken naar Oostduitsland en Tsjechie geweest .De dacia kon de Hobby 400 SF excellent uit 2010 goed trekken.Op de autobahn goed meekomen met het andere verkeer.Op steilere hellingen wel terug moeten schakelen maar dan nog een aanvaardbare snelheid kunnen handhaven ,zonder andere weggebruikers te hinderen of in gevaar te brengen.
Deze combinatie reed zeer ontspannen.Wel liep het LPG verbruik flink op met de caravan achter de Dacia .Voor ons is het een uitstekende caravan trekker!

Bekijk berekening

Wijzigen


Dacia Logan MCV 1.6 16v met een Kip

De ervaring van Bram Stegink met een Dacia Logan MCV 1.6 16v (105 pk/77, Kw bouwperiode: maart 2007 - november 2013) en een Kip Shuttle 41 van 1190 kg geplaatst op 30-10-2010:

Dit jaar voor het eerst met de Dacia Europa in getrokken. Ondanks dat we het laadvermogen maximaal benut hebben, had hij geen problemen met onze Kip van 1100kg. Zowel snelweg als bergpassen (o.a. Simplonpass) gereden. Tijdig terugschakelen is wel een must. Op Franse snelwegen vaak tussen 120 en 130km/h. Zelfs dan is het een enorme stabiele combinatie. Het benzineverbruik schiet dan wel omhoog.

Bekijk berekening

Wijzigen


Dacia Logan MCV 1.6 16v met een Caravelair

De ervaring van CyberDan met een Dacia Logan MCV 1.6 16v (105 pk/77, Kw bouwperiode: maart 2007 - november 2013) en een Caravelair Ambiance style 400 van 1090 kg geplaatst op 06-08-2010:

Met mijn Dacia 1.6 16v naar een gespecialiseerde garage geweest en een "chiptuning" laten uitvoeren...

ONGELOOFLIJK GOED!!!

Een echte aanrader voor iedereen. Ik trek nu met mijn Caravalair Luxe 400 volledig geladen het ganse land door en voel zelfs niet dat ik een sleurhut achter me hangen heb!

Bekijk berekening

Wijzigen


Dacia Logan MCV 1.6 16v [7-seats] met een Constructam

De ervaring van Familie Heuvelink met een Dacia Logan MCV 1.6 16v [7-seats] (105 pk/77, Kw bouwperiode: maart 2007 - november 2013) en een Constructam Condor 4 van 700 kg geplaatst op 18-11-2009:

Met onze nieuwe Dacia een prachtige reis door Frankrijk gemaakt met onze ook 'nieuwe' constructam condor uit 1969. Met twee volwassenen, vier kinderen en een maxmaal met bagage gevulde wagen zonder problemen veelal over binnenwegen gereden. Alleen op stijle hellingen iets eerder schakelen, in het vlakke land merk je alleen bij de pomp dat je een caravan trekt.
Kortom, voor ons een uitstekende ruime caravantrekker.

Bekijk berekening

Wijzigen


Dacia Logan MCV 1.6 16v [7-seats] met een Bergland

De ervaring van cees met een Dacia Logan MCV 1.6 16v [7-seats] (105 pk/77, Kw bouwperiode: maart 2007 - november 2013) en een Bergland 400 MKT van 900 kg geplaatst op 01-08-2009:

De voor ons nieuwe dacia is ook als caravan-trekker een zeer aangename verassing gebleken. Altijd de caravan met een bestelbus gereden (120 pk diesel), en doet-die het beter? Tja, domme vraag natuurlijk, da;s ook geen eerlijk vergelijk. Maar het is verbazend hoe makkelijk de dacia klimt met die bergland erachter: terug naar 4e komt eigenlijk nauwelijks voor, en ook berg op vanuit stilstand gaat soepel, zonder je daar een loeiende motor voor nodig hebt...
Het verbruik is een ander verhaal: Waar de 'daas' alleen genoeg heeft aan zo'n 6,6 tot 7,5 ltr/100km (zo'n 1 op 14,5 ) loopt 't verbruik MET caravan en belading, bij veel en stijl klimmen op tot zelfs 11,2 ltr/100km (ruim 1 op 9!!!) Da's zelfs meer dan die bestelbus. Maar het moet gezegd, voor het geld wat je voor een dacia neertelt, moet je bij de concurrent zeker het dubbele betalen, wil je een auto hebben met die ruimte, rijkwaliteiten, en trekkracht. Een aanrader!!

Bekijk berekening

Wijzigen


Dacia Logan MCV 1.6 16v met een Adria

De ervaring van jan de bree met een Dacia Logan MCV 1.6 16v (105 pk/77, Kw bouwperiode: maart 2007 - november 2013) en een Adria Altea 432 PH van 1141 kg geplaatst op 29-07-2009:

vorig jaar naar zuid frankrijk geweest en dit jaar naar umbrië geen enkel probleem, benz verbruik 1 op 9 bij snelheid van 90 km, prima auto

Bekijk berekening

Wijzigen


Dacia Logan MCV 1.6 [7-seats] met een Dethleffs

De ervaring van Willem met een Dacia Logan MCV 1.6 [7-seats] (87 pk/64, Kw bouwperiode: maart 2007 - november 2013) en een Dethleffs New Line 420 van 900 kg geplaatst op 02-07-2009:

Caravan opgehaald in Brabant en anderhalf uur gereden naar de stalling. Het gaat om een ouder model dethleffs van 625 kg, Caravan was geheel leeg, Er stond wel wat wind, kracht 5. Wegtrekken was geen probleem, maar caravan op snelheid houden op de snelweg of een vrachtwagen inhalen was bijna niet te doen.
De 5e versnelling was onbruikbaar, bruggen en tunnels gingen zonder moeite in de 4e versnelling, het grootste probleem was dus niet het gewicht, maar de windweerstand.We zouden deze zomer met deze combinatie naar zuidoost Europa gaan, maar dat zag ik toch niet zo erg zitten met deze lichte motor. We hebben de Dacia ingeruild voor een Almera Tino met ruim meer pk's, Verslag van de Tino-Dethleffs combinatie volgt na de vakantie. Dan meld ik ook het verbruik.

Bekijk berekening

Wijzigen


Dacia Logan MCV 1.6 met een Adria

De ervaring van Jan Gulinck met een Dacia Logan MCV 1.6 (87 pk/64, Kw bouwperiode: maart 2007 - november 2013) en een Adria Altea 430 PH van 846 kg geplaatst op 16-05-2009:

Ondanks de kleine Adria (3,60 mtr) leeg 610 max 1000 een zware opgave. Zodra de weg oploopt is het belangrijk direkt te schakelen, de snelheid loopt zeer snel terug.
Wanneer ingehaald door een vrachtauto voel je de caravan trekken aan de auto.Luik durf ik niet aan.
Deze combi is zeker in wat heuvelachtig gebied onprettig om mee te rijden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Dacia Logan 1.6 16v met een Eriba

De ervaring van C.J. van Kuijk met een Dacia Logan 1.6 16v (105 pk/77, Kw bouwperiode: september 2006 - juni 2008) en een Eriba Touring Puck 225 van 750 kg geplaatst op 08-12-2008:

Dacia Logan 1.6 16V voorzien van G3 gasinstallatie met Eriba Puck-L Ventan (max 750kg).
Met bovenstaande combinatie in 2008 door Frankrijk getrokken en zonder enig plobleem behoorlijk steile hellingen gereden. Ook op de snelweg kun je heel goed met het overige verkeer meekomen. Verbruik op gas was gemiddeld over 4500 km (gereden met en zonder caravan) 1 op 9,8 km.

Bekijk berekening

Wijzigen


Dacia Logan MCV 1.6 16v met een Kip

De ervaring van T de Gelder met een Dacia Logan MCV 1.6 16v (105 pk/77, Kw bouwperiode: maart 2007 - november 2013) en een Kip Kompakt Variotop 37EKV Special van 950 kg geplaatst op 13-08-2008:

In juni/juli 2008 naar Zuid Frankrijk geweest. Prima resultaat, ook op lange hellingen van 4% in de vierde versnelling te rijden. Bij helling van 5% teruggeschakeld naar derde versnelling. Op de vlakke weg is een snelheid van 130 km te halen, maar het geluidsniveau en het brandstofverbruik maken dat niet aantrekkelijk.
Gemiddeld verbruik met caravan bij 110 km/uur circa 8ltr/100km

Bekijk berekening

Wijzigen


Dacia Logan 1.4 met een Eriba

De ervaring van p.woltman met een Dacia Logan 1.4 (75 pk/55, Kw bouwperiode: 2005 - 2008) en een Eriba Touring Familia 320 van 900 kg geplaatst op 17-12-2006:

Wij trekken me onze Dacia Logan 1.4 Ambiance een Eriba Touring Familia 320 met een maximum gewicht van 900 kg.
Onze ervaring is dat de auto de Eriba
Touring 320GT prima trekt. Het maximun toelarbare gewicht bedragt 900 kg. In de vijfde versnelling kom ik bewust niet. In de vierde is een snelheid van 90 tot 100 kiometer geen enkel probleem. De combinatie als geheel is stabiel. Hierbij hanteer ik een kogeldruk van circa 70 kilo. Op hellingen heb ik nog nauwelijks ervaring. Op de Veluwe en in Zuid-limburg heb ik echter geen problemen ondervonden

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Dacia Logan.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Dacia Logan MCV 1.5 dCi met een Caravan

De ervaring van Vlad Rites met een Dacia Logan MCV 1.5 dCi (86 pk/63 Kw, bouwperiode: 2007-2013) en een Caravan van 850 kg geplaatst op 17-12-2006:

In the last couples of years I towed with my 1.5dci Dacia a Gruau caravan weighting 600kg/850kg. The car had no serious issues towing the caravan no matter the road type. It can tow for hundreds or thousands of km without any issues. Extremely stable even with powerful side wind and very comfortable at speeds of 90-100 km/h. No issues on mountain roads and on motorways also, except for the long inclined sections where I had to use a lower gear. On the other hand, surprisingly for the 1.5 Renault dci the fuel consumption stayed always high, at a range of 8l/100 km – mainly due to the caravan as with the actual caravan (a heavier and longer Knaus) the fuel consumption dropped by 1.5l.


Dacia Logan MCV 1.6 16v met een Boottrailer

De ervaring van goran met een Dacia Logan MCV 1.6 16v (105 pk/77 Kw, bouwperiode: 2007-2013) en een Boottrailer 2000 kg van 1850 kg geplaatst op 17-12-2006:

Dacia Mcv 1.6 16v 105hp, towed boat trailler 1.9 ton uphill where max slope 20,8%, -21,3% and avg slope 5%, -4,3%. The three of us and things in Dacia. First gear, heat in the cabin and run


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Lees ook:

Voorbeeld Trekrapport

Donatie

Caravan (te?) zwaar

Hoe meer PK's, hoe beter?

Genuanceerd advies

 

©2024 Caravantrekker