Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Peugeot 308

Sorteer op:


Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi aut. met een Dethleffs

De ervaring van Gerbrand met een Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: mei 2014 - 2018) en een Dethleffs van 1464 kg geplaatst op 03-05-2021:

Heerlijke combinatie. Motor heeft voldoende trekkracht. De automaat kiest zelf de juiste versnelling.

Wel hulpveren laten plaatsen. Maakt de combinatie nog lekkerder om mee te rijden. Zeker met 2 volwassenen en 2 tieners. Zonder caravan ook beter met hulpveren.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 THP met een Hobby

De ervaring van J. Traas met een Peugeot 308 SW 1.6 THP (150 pk/110, Kw bouwperiode: mei 2008 - mei 2014) en een Hobby Exclusive 460 van 1350 kg geplaatst op 11-01-2021:

Het hierboven vermelde type caravan komt niet helemaal overeen met de caravan waar wij mee rijden. Wij hebben een 460 Ufe De Luxe Easy met een rijklaar gewicht van 1085 kg. Deze caravan staat niet vermeld in de lijst van deze website, maar komt qua gewicht wel overeen met het hierboven vermelde type. De Peugeot heeft volgens de gegevens van het RDW een vermogen van 115 kW/156 pk en een koppel van 240 Nm.

Mijn gebruikservaring:

Na 5 en een half jaar toeren door Frankrijk en Nederland met een 307 SW 2.0 en een Hobby 460 Ufe, schaften we in het voorjaar van 2016 een 308 SW (bj. 2012) aan met een 1.6 THP motor. In de jaren daarna zijn we hoofdzakelijk in Nederland op vakantie geweest. In 2018 zijn we een maand op reis geweest in Auvergne (Puy de Dome), Bourgondië en Champagne. In Nederland rijden we met twee e-bikes op de dissel (Thule drager), als we naar Frankrijk gaan laten we de fietsen thuis. We reizen met z’n tweeën.

Wat gelijk opviel was dat het wegrijden met deze combinatie erg gemakkelijk gaat. Dat het hoge koppel al bij 1400 tpm vrij komt, heeft hier alles mee te maken. Het rijden op vlakke snelwegen gaat moeiteloos. Vaak in de 6de versnelling, maar ook wel in de 5de bij een snelheid van 90 à 95 km/u. Ik vind dat een mooie snelheid voor lange ritten op de snelweg. De verbruiksindicatie van de boordcomputer is hierbij erg nuttig.
Op licht hellende wegen is de 5de versnelling een verstandige keuze. Dat je bij inhalen wel eens terug moet naar de 4de is wat mij betreft geen punt. Ga je op tweebaanswegen wat steiler omhoog, dan gaat dat prima in de 4de of desnoods in de 3de versnelling. Het gemiddelde benzineverbruik is 9 tot 10 km per liter benzine. Ik heb wat minder goede ervaringen met E10 benzine. De motor loopt minder gelijkmatig. Ik rijd al een tijdje met E5/SP98, daarmee rijdt de auto fijner. Het is een klein verschil, maar met de caravan aangekoppeld rijdt dat beslist beter.

Wat betreft de PSA 1.6 THP motor, in het verleden is er vaak kritiek geweest op het hoge olieverbruik en een problematische distributieketting. Dat is niet uit de lucht gegrepen, maar ik heb die problemen niet gehad. Wat olie bijvullen tijdens een vakantie is wel nodig, maar dat heb ik bij eerdere auto’s (Opel, Volvo) ook meegemaakt. Na een lange rit, zeker met de caravan, zet ik de motor niet meteen uit als ik pauze houd of als we gearriveerd zijn. Turbomotoren kunnen zoals bekend erg warm worden en door de motor twee minuten stationair te laten draaien, helpt de olie mee om de motor af te laten koelen. Als dan de motor uitgezet wordt, blijft de ventilator minder lang doordraaien. Ik heb wel wat reparaties gehad, o.a. aan het koelsysteem en aan de olieleidingen naar en van de turbo, maar dat waren geen extreem dure reparaties.

Over de belading met twee fietsen op de dissel en de kogeldruk:
Als de fietsen op de dissel gingen, haalde ik het reservewiel uit de disselbak en legde dat achterin de caravan op de grond. Zware bagage ging altijd in de auto. Dat heeft een gunstige invloed op het rijgedrag. Vorig jaar heb ik met een universele beugel van ENDURO het reservewiel onder de caravan achter de as bevestigd. Dat scheelt een hoop gedoe en het gewicht is met de fietsen voorop goed verdeeld. De kogeldruk houd ik altijd op 75 kg. Als belading en kogeldruk in orde zijn, heb ik geen last van een slingerende caravan, ook niet als ik word ingehaald door vrachtwagens.

Wij hebben tot nu toe veel plezier beleefd aan deze auto met de Hobby caravan aan de kogel.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 VTi met een Caravan

De ervaring van Johan Westerbaan met een Peugeot 308 1.6 VTi (120 pk/88, Kw bouwperiode: september 2007 - juli 2013) en een Caravan (bij passend) van 1400 kg geplaatst op 28-04-2020:

Bovenstaand komt overeen met de prestaties zoals genoemd.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi 120 met een Burstner

De ervaring van J.Willems met een Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi 120 (120 pk/88, Kw bouwperiode: mei 2014 - 2018) en een Burstner Ventana 490 van 1350 kg geplaatst op 31-10-2019:

Afgelopen zomer op de allerwarmste dag van het jaar (40+ graden) met onze net aangeschafte Bürstner Ventana 490TK uit 2002 op reis gegaan naar Oostenrijk. De caravan is op papier net iets te zwaar voor de auto (1360 kg max terwijl auto 1300 kg mag trekken), maar dat nemen we voor lief aangezien er binnenkort een nieuwe auto mag worden uitgezocht (auto van de zaak). In dat kader hebben we wel goed op belading gelet en zoveel mogelijk zware spullen in de kofferbak gedaan. Op de achterbank zaten onze twee kids van 2 en 5 jaar en de kogeldruk netjes op 75 kg gezet. De vering van de peugeot is redelijk week, maar we hebben geen last gehad van extreem doorhangen of het raken van obstakels onderweg. Het is wel zaak drempels e.d. met beleid te nemen. Motorisch staat de Peus absoluut zijn mannetje met de caravan van totaal 7,20 aan de trekhaak. Ik heb de hele weg in 4 gereden met een kruissnelheid van 95 km/h. Alleen bij hele steile hellingen even terug naar 3, maar dan gaat hij ook gewoon met 95 of harder omhoog. In Zuid-Duitsland hebben we flinke files gehad waarbij we deels bergop stonden. Met extreme temperatuur stilstaan en steeds weer bergop optrekken zorgde toch voor lichte zweethandjes, maar dat was totaal onterecht. De auto heeft het werkelijk voortreffelijk gedaan en de temperatuurmeter is niet boven de 80 graden gekomen! Kijkend naar de stabiliteit merk je wel dat de grote opbouw van de caravan parten speelt. De auto is eigenlijk wat te licht en dit betekent in de praktijk dat je op je snelheid moet letten. Mijn kruissnelheid was 95 en dat was goed te doen. Af en toe een vrachtauto inhalen met max 105 ging ook nog, maar dan was de rek er wel uit. Al met al is de 308 een zeer comfortabele reisauto die met de HDI-motor prima in staat is om een flinke caravan te verplaatsen. De beperking ligt dan meer in de stabiliteit dan in de motorische prestaties.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.2 e-THP met een Biod

De ervaring van Hans de Greef met een Peugeot 308 SW 1.2 e-THP (110 pk/81, Kw bouwperiode: mei 2014 - 2018) en een Biod van 1000 kg geplaatst op 24-10-2019:

Goede ervaringen echter waarschijnlijk a.g.v. fietsen achterop toch zo nu en dan wanneer ik achter vrachtauto uitkwam enigszins slingerend gedrag. Ga denk ik fietsen op de auto zetten, heeft wel als nadeel meer luchtweerstand

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi 120 met een Knaus

De ervaring van jeroen met een Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi 120 (120 pk/88, Kw bouwperiode: mei 2014 - 2018) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1300 kg geplaatst op 17-08-2019:

Met nieuwe Knaus Südwind 450 FU aan de haak richting Scandinavië.
Kort gezegd ligt deze Knaus veel beter op de weg dan de vorige Südwind 450fu (2004).
Exact gewogen was de sudwind gevuld tot 1220kg, auto met 4 personen en wat zwaarder spul achterin. De HDI trekt het span met gemak, met weinig toeren en dus weinig slippende koppeling komt het spul snel in beweging. Bij een bergje vanuit stilstand ook geen probleem door de hill Holder. In Zweden en Noorwegen max 80 kmh, dus net te doen in zijn 4, Bergen op terug naar 3 waar je dan steeds veel kracht over hebt (300nm). In Duitsland 95 op cruise control, geen enkele moeite met inhalende vrachtwagens, bussen of ander groot spul. Zeer standvastig op de weg. Enige, door gewicht in kofferbak, 2 achterin en kogeldruk op 65 of super ontspannen rijden, maar (zonder hulpveren) wel uitkijken in de dorpjes met drempels of het neuswiel deze niet raakt.
Hele reis ongeveer 1:12 in verbruik (zonder caravan ruim 1:21).

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 THP met een HomeStar

De ervaring van Addink met een Peugeot 308 1.6 THP (125 pk/92, Kw bouwperiode: juli 2013 - 2018) en een HomeStar Racer Trophy 45 FHU van 1270 kg geplaatst op 09-06-2019:

Met deze combinatie Peugeot 308 T9 THP 125 pk , 4 cilinder ! , caravan van 1300kg is deze auto een perfecte trekauto die goed op de weg ligt en goed meekan in het verkeer.
Zelf mee naar Noorwegen en Zweden geweest.Deze auto en caravan nieuw gekocht .
Op deze site word hij gewoon onder gewaardeerd ! En de gegevens kloppen niet ! Jammer misleidende info. Waarschijnlijk de 1.2 ,130 pk motor gegevens gebruikt.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.2 e-THP met een Caravan

De ervaring van jansen met een Peugeot 308 SW 1.2 e-THP (131 pk/96, Kw bouwperiode: mei 2014 - 2018) en een Caravan (bij passend) van 1045 kg geplaatst op 03-06-2019:

Met de hemelvaart voor het eerst met deze combinatie op pad. geweest. de auto heeft me niets dan doen verbazen. We zijn naar Epen Limburg geweest, met het grootste gemak reden we door de Limburgse heuvels. mijn vorige auto Kia Carens 2.0 had hier toch meer moeite mee. Maar ook de snelweg rit verliep zonder moeite ik moest echt op mijn snelheid letten want we reden gauw te hard. Door de lange versnellingen is 6 onbruikbaar maar met 2300 tpm in 5 een ontspannen combi. tot nu to dikke pluim voor zo'n kleine 3 cylinder. Mijn garage gaf wel het advies om hulpveren te monteren dit heb ik ook gedaan wat een stabile combi gaf, echter geen ervaring dus zonder. Echter dient de kogel druk wel in de gaten worden gehouden want dit is bij de SW MAX 71KG niet 75KG zoals de site aangeeft. De hatchback versie mag wel 75KG hebben. benieuwd naar de zomervakantie naar Luxemburg via spa, maar dit ga ik met een goed gevoel tegemoet.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 BlueHDi met een Hobby

De ervaring van Sietse met een Peugeot 308 1.6 BlueHDi (120 pk/88, Kw bouwperiode: mei 2014 - 2018) en een Hobby Prestige 495 UFe van 1445 kg geplaatst op 12-09-2017:

Dit jaar met de combinatie 308sw 1.6 hdi en de hobby caravan 495ufe uit 2005 naar kroatie gereden. Het gewicht + laadvermogen van de caravan ligt hoger dan het toegestane trekgewicht van de caravan. We hebben alles gewogen wat in de caravan ligt en heel zorgvuldig ingepakt. Ik zat op een totaal gewicht van +/- 1305kg. De kogeldruk op 85kg. De auto goed ingepakt. 3 volwassen personen en de nodige bagage. De banden van de auto op 3.5bar gebracht en hulpveren onder de peugeot. Tevens de banden van de caravan volgens de lijst op deze site op spanning gebracht. De hele combinatie is stabiel. Wel moet er gedoseerd gereden worden. Bij het inhalen van vrachtwagens kan het zijn dat wanneer de caravan naast de cabine van de vrachtwagen is de combinatie heel licht begint te pendelen. Op dat moment gas loslaten. Wanneer de auto een km of 5 is terug gezakt in snelheid is het weer stabiel en kan de snelheid weer opgevoerd worden. De hoogste snelheid die ik heb gereden is 105km/pu. Gezien het toerental zou je dan naar de 6e versnelling kunnen schakelen. Echter heb ik het grootste deel van de rit in de 5 gereden. Het verbruik is +/- 1 op 12. Hoewel ik wat huiverig was voor de stabiliteit, is het heel goed te doen om met deze combinatie te rijden. De caravan niet verder dan de 1305 kg beladen. Wanneer er minder gewicht in de auto zit dan wordt de combinatie iets minder stabiel. Wanneer wij met ons tweeen op pad gaan dan heb ik iets minder bagage in de caravan en in de auto. De auto probeer ik dan wel vol te pakken. Een hoger gewicht in de auto komt de stabiliteit ten goede.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.2 e-THP met een Hobby

De ervaring van Rene met een Peugeot 308 1.2 e-THP (110 pk/81, Kw bouwperiode: mei 2014 - 2018) en een Hobby De Luxe 400 SF van 1100 kg geplaatst op 17-05-2017:

Sinds begin april met Hobby achter de Peugeot op pad geweest in Nederland. Op zich trekt de Peugeot krachtig alleen na 95 km p/u begint combinatie zwalk neigingen te vertonen zeker bij enige wind. Heb goed op kogeldruk gelet en hadden nog geen fietsen mee.
Tevens ontstond er een naar probleem met de Peugeot wat nog steeds niet is opgelost. Na het rijden met caravan is er een trilling in auto opgetreden tussen 65 en 90 km p/u
Peugeot dealer heeft een TSB actie uitgevoerd echter dit heeft niet geholpen. Op dit moment denken ze aan het vervangen van aandrijfas.
We hadden auto al bij aanschaf van de Hobby maar overwegen volgend jaar toch iets betere trekauto (tips) vooral omdat we dan ermee naar berggebied willen.
Zijn er nog meer ervaringen met dit type motor?

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 2.0 HDiF aut. met een Eriba

De ervaring van Theo Verduyn met een Peugeot 308 2.0 HDiF aut. (136 pk/100, Kw bouwperiode: september 2007 - juli 2013) en een Eriba Nova 485 SL van 1500 kg geplaatst op 02-02-2017:

Het betreft hier een 308 CC.
De auto heeft ruim voldoende trekkracht . Geen enkel probleem, niet vanuit stilstand, noch op de snelweg de berg op.
Ik rijd 80 soms 85 km per uur. Dit omdat de caravan erg zwaar is tov de auto. Ook bij het beladen houd ik sterk rekening met de kogeldruk en gewicht in de wagen. Mijn caravan is voorzien van ATC, wat erg aan te raden is bij deze combinatie.
Ik rijd ontspannen en aangenaam met een caravan. De reis moet mi net zo goed vakantie zijn, dan het verblijf op de camping.
Door de innovatieve bouw van de Eriba, ondermeer de watertank onder de caravan ter hoogte van de as, ligt de caravan stabiel op de weg. Hebben tot nu toe ruim 3000 km gereden met deze combinatie. Zijn erg tevreden. Let op, je rijdt ongemerkt snel harder met deze combinatie ,wat sterk af te raden is!

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 BlueHDi met een Knaus

De ervaring van Hen Poulussen met een Peugeot 308 1.6 BlueHDi (120 pk/88, Kw bouwperiode: mei 2014 - 2018) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1290 kg geplaatst op 23-07-2016:

Wat in de test vermeld staat mbt max snelheid en slingeren kan ik het volgende zeggen. Vorig jaar had ik een Hobby 400sf gewicht beladen 1150 kg en kon zonder problemen boven de 100km komen. Nu heb ik een Knauss sudwind 450fu van ca 1350 kg beladen en dan merk je toch dat je met deze combinatie rond de 90km/u moet blijven.Verder zou ik iedereen adviseren hulpveren te plaatsen, want met 75kg kogeldruk en belading zakt hij veel door de vering, wat betekend dat je minder grip op de voorwielen hebt.
Met hulpveren is dit probleem opgelost (kosten€ 250,-).
Qua vermogen en verbruik voldoet de auto ruimschoots aan de verwachtingen.Rit naar zuid Frankrijk door centraal massief en terug via de Provence 1 op 12.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi met een Adria

De ervaring van Stefan met een Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi (120 pk/88, Kw bouwperiode: mei 2014 - 2018) en een Adria Altea 462 PK van 1300 kg geplaatst op 20-07-2016:

Deze vakantie de Julierpas (2300m)genomen met deze combinatie. Ging prima. Soms wel even spannend om uit stilstand weer op te trekken bij 13%.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 VTi met een Chateau

De ervaring van Ronnie met een Peugeot 308 1.6 VTi (120 pk/88, Kw bouwperiode: september 2007 - juli 2013) en een Chateau Caratt 350 ATF van 950 kg geplaatst op 03-07-2016:

Net terug met een 308 cc cabriolet met een chateau 350 atf.
Heerlijk rijden een cabrio met een caravan er achter.
voor een snelheid met de cruise control aan konstant 90 kunnen rijden in de 5de versnelling. gaat het heuvel op in duitsland op de autobaan dan op tijd terug naar de 4de versnelling dan maakt de motor 3250 toeren.
Op de camping naar cinque terre een helling gereden van 12% en ook vanuit stilstand is goed af gegaan.
Natuurlijk mis ik soms wat power maar dat weegt niet af tegen het cabrio rijden met de caravan.
de laatste stukken van de autobaan af is dit heerlijk te doen. met de caravan gemiddeld 1 op 10 gereden solo in de heuvels op vakantie 1 op 12 gereden.
geweest naar garda via brenner dan florence naar zee onder pisa dan cinque terre naar como/lugano via basel naar heidelberg totaal 4350 kilometer gereden. veel bekijks een cabrio met caravan. alleen nog 2 maal een golf cabrio met caravan tegen gekomen.
totaal geen olieverbruik da auto heeft nu 30000 gelopen. geen mankementen gehad.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi met een Fendt

De ervaring van R. Plasmans met een Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi (150 pk/110, Kw bouwperiode: mei 2014 - 2018) en een Fendt Saphir 490 TF van 1430 kg geplaatst op 18-06-2016:

Afgelopen zomer zijn we met deze combinatie afgereisd naar Karinthie in Oostenrijk. Vol bepakt en kindjes op de achterbank. Op de snelwegen kan de hoogste versnelling worden gebruikt. Daar waar de bergen beginnen even terugschakelen en op cruisecontrol omhoog. De auto liep in snelheid geen kilometer terug. Ook bij inhalen geen enkel probleem. Kortom een geweldige trekauto waarbij altijd en overal belachelijk veel trekkracht voorhanden is. Stabiliteit is prima in orde waarbij ik overigens nooit harder rijd dan 95 (cruisecontrol). Het "doorhangen" viel reuze mee maar dat kan wellicht ook komen omdat de auto nog relatief nieuw was. Ben benieuwd hoe dat aankomende zomer zal gaan. Het verbruik lag ongeveer op 1 op 10.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 VTi met een Chateau

De ervaring van Henk met een Peugeot 308 SW 1.6 VTi (120 pk/88, Kw bouwperiode: mei 2008 - mei 2014) en een Chateau Caratt 390 van 1080 kg geplaatst op 16-05-2016:

Peugeot 308SW VTI met Chateau Carrat 390.Prima combinatie auto doet wat hij doen moet.Op vlakke weg gaat het prima in zijn 5,zonder teveel tegenwind

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi met een LMC

De ervaring van Henry Dukel met een Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi (120 pk/88, Kw bouwperiode: mei 2014 - 2018) en een LMC Munsterland 400 SD van 1200 kg geplaatst op 13-05-2016:

Om de nieuwe auto / caravancombinatie te testen zijn we het voorjaar naar het Harzgebergte in Duitsland gegaan. oké, oké geen \"Luik\" maar toch wel leuke klimmetjes.

Qua trekktracht doet de peugeot het prima!
Ik schat in dat de caravan beladen 1400 woog en hiermee had hij geen enkele moeite. Gemiddels stond de cruiscontrol op 110 km/u wat resulteert in een verbruik van 1:10. Op de terugweg iets rustiger aan gedaan 100/h met eeen verbruik van 1:11.

Ik heb er geen hulpveren onder, maar is eigenlijk wel aan te raden. Met vijf personen in de auto; bagage in de kofferbak en 65 kg kogeldruk hangt hij erg door. Bij het uitrijden van de woonwijk raakte de onderzijde van de trekhaak iedere verkeersdrempel. (maar daar heb ik ook last van als vrijdagsavonds de weeekendboodschappen gedaan zijn...)

Grotendeels in 5 gereden; bij vlakke weg met een snelheid van 110 km/h kan er ook in de 6e worden gereden. Jammer dat de boordcomputer niet aangeeft of er teruggeschakeld moet worden.

Als extra optie hebben wij ook een achteruitrijcamera genomen en dat is wel super relaxt bij het aankoppelen! Een aanrader!

Ik heb het idee dat de combinatie wel iets meer zijwindgevoeliger is dan met de vorige auto (Skoda Superb). Maar prima bevallen. Ik kan deze trekauto dan ook iedereen aanraden.

___________________________________

Net voor de zomervakantie toch maar hulpveren bij leasemaatschappij geregeld. Hierdoor ligt de caravan net wat lekkerder achter de auto en voel je je veel zekerder. Wel heb ik het idee dat de caravan iets eerder gaat schommelen. Vandaar de caravanbanden op 3.5-3.75 Bar gezet en iets hogere kogeldruk aangehouden. Dat scheelde inderdaad.
Deze zomer zijn we naar het eiland KRK in Kroatië geweest. Zeker in Slovenië kom je op de route serieuze berghellingen tegen, maar met 100 km/h konden we deze bergen in de 3e versnelling beklimmen. Hij maakt dan natuurlijk wel wat meer toeren dan gebruikelijk, maar geluidsoverlast viel zeker niet tegen.
Gemiddeld 105-110 km/h gereden op de cruiscontrol. Met beladen caravan en volle kofferbak toch 1:11,0 gereden en dat is best wel netjes.
Resumé: best wel tevreden over de 1.6eHDI motor en met hulpveren is het een goede trekker.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi met een LMC

De ervaring van Bert met een Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi (120 pk/88, Kw bouwperiode: mei 2014 - 2018) en een LMC Vivo 400 D van 1200 kg geplaatst op 27-02-2016:

Zomer 2015 voor het eerst met de Peugeot 308SW 1.6 HDI en een LMC Vivo 400D (1300kg) naar Spanje geweest. Peugeot was niet toen de reis begon. (2000km.) Bij aflevering van de nieuwe auto direct hulpveren laten monteren.Daardoor ligt de caravan mooi stabiel achter de auto en waren verkeersdrempels geen probleem meer. Reis naar Spanje was 1640 km. Trekkracht van de Peugeot is goed. Brandstofverbruik niet bijgehouden. Al met al een stabiele combinatie met voldoende trekvermogen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi met een Knaus

De ervaring van Jeroen met een Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi (120 pk/88, Kw bouwperiode: mei 2014 - 2018) en een Knaus Sport 450 QU van 1300 kg geplaatst op 19-09-2015:

Deze zomer met kombi knaus 450 FU 2004 icm 308iiSW 1.6HDI. Rustige stabiele combi. met 95 p/u stabiel met 1 hand te rijden. Normale hellingen van 4-5% houdt hij keurig op 90 vast in 4e versnelling met cruise control. Bij scherpere helling even terug naar 3, echter in 4 net op de 2000 toeren dus heerlijk rustig toerend. Vermoedelijke gewicht knaus ergens rond 1200-1250kg. Kogeldruk op 65kg gezet, auto wat gevuld.
Zakt wel iets door zijn veren maar niet onoverkomelijk. Op hoge drempels even rustig doen, verder heb je er geen last van.
Gemiddeld 1:12.5 gereden op 2 x 1000km.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi met een Burstner

De ervaring van Schenk met een Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi (120 pk/88, Kw bouwperiode: mei 2014 - 2018) en een Burstner Ventana 455 van 1350 kg geplaatst op 24-08-2015:

Deze zomer voor 3 weken naar Spanje gegaan met genoemde combinatie. Ik wist dat de Caravan iets te zwaar was maar meer spullen in de auto paste niet. De combinatie is mij alles mee gevallen. In het kort de 5e versnelling kun je vergeten maar in zijn 4 gaat het prima. Gemiddeld 90 a 100 km/h gereden en wanneer je een vrachtwagen in moet halen gaat dit ook soepel. Op hele steile hellingen af en toe terug naar zijn drie moeten gaan. Al met al prima, hij gaat wel zuipen van normaal 5 a 5,5 liter per 100 km gaat dit snel naar 8 a 9 liter per 100 km maar dit is eigenlijk heel logisch. Ik had wel hulpveren laten monteren en geen last gehad van drempels etc.Combinatie voelde gewoon stabiel

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi met een Fendt

De ervaring van van Ginkel met een Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi (120 pk/88, Kw bouwperiode: mei 2014 - 2018) en een Fendt Saphir 450 Q van 1190 kg geplaatst op 07-08-2015:

eind mei er op uit geweest Duitsland Oostenrijk Italië, Was erg benieuwd hoe deze wagen zich zou houden. Zeker na dat mijn vorige een Mazda 6 2,2 163 PK Ben zeer tevreden over de trek prestaties van de 308 II zeker met z'n zuinige motor.
Maar als je zorgt voor voldoende toeren staat hij zijn mannetje.
Op de autobaan rij ik met een tempo 100 en dus ook echt 100 en dat gaat goed. autobaan helling A7 8% a 9% zakt hij tot ongeveer 80 km terug.
Ben er mee over diverse alpen passen geweest, zelfs boven de 2000 meter. Je bent nu niet meer als eerste boven maar ja.
Het door zakken van de achter vering hadden wij geen last ook niet bij 75 kg kogel druk. Maar dan waren wij ook maar met zijn twee. Maar zonder caravan met vijf volwassenen er in zakt hij inderdaad behoorlijk door. Maar ik vind de grond speling van deze wagen gewoon erg klein, waardoor je op de camping ook gemakelijk over de grond gaat.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 2.0 HDiF met een Adria

De ervaring van Jan kolman met een Peugeot 308 SW 2.0 HDiF (136 pk/100, Kw bouwperiode: mei 2008 - mei 2014) en een Adria Adora 552 UL van 1367 kg geplaatst op 31-07-2015:

de Peugeot 308 SW in combinatie met de Adria van ruim 5,5 meter uitstekende ervaringen.De auto heeft totaal geen moeite met de caravan die voorzien van een mover en met 2 electrische fietsen voorop en de nodige bagage.
Meestal gewoon in de 6de versnelling naar zuid frankrijk.
Nogmaals,ideale combinatie

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi met een Hobby

De ervaring van Léon met een Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi (150 pk/110, Kw bouwperiode: mei 2014 - 2018) en een Hobby De Luxe Easy 440 SB van 1203 kg geplaatst op 21-07-2015:

Na vervelende ervaringen met mijn vorige auto (Renault megane) is dit een verademing! Deze auto trekt de caravan met gemak. Meer dan voldoende reserve. Een genot om mee te rijden. Zo kan het dus ook.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi aut. met een Hobby

De ervaring van Bert Rijnberk met een Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: mei 2014 - 2018) en een Hobby De Luxe 400 SFe van 1278 kg geplaatst op 20-07-2015:

Met de heenreis naar Italie kwam ik uit op een verbruik van 1 op 11.9
Aanzienlijk gunstiger als mijn vorige 308 hdi 1.6.
Mijn ervaring met de automaat ( de nieuwe versie, dus de EAT6 ) is zeer positief. Ik heb het hele traject in D sport gereden dan kun je bijna steeds in de 5 rijden = 90 km/h 1900 toeren ( in standaard D kiest hij dan de 6, ongeveer 1750 toeren) Bij iets stijgende weg schakels de bak zeer soepel naar 4 en weer terug. Verder heb ik Eco niet gebruikt wamt dan wordt motor steeds terwijl hij behoorlijk gepresteerd heeft uitgeschakeld. Ik laat motor bij een stop liever even " nadraaien ". Verder motortemperatuur zeer constant 1 streepje onder de 80 gr.
Mijn auto is verder voorzien van hulpveren, hetgeen ook wel nodig is als ik soms andere gelijke combinaties zie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 THP Feline met een Eriba

De ervaring van Jeroen met een Peugeot 308 1.6 THP Feline (174 pk/128, Kw bouwperiode: maart 2008 - juli 2013) en een Eriba Nova GL/SL 465 van 1350 kg geplaatst op 11-07-2015:

Super caravan trekker. Ondanks dat het maar een 1.6l motor is. Op weg naar kroatie en oosterijk nog nooit zo vlot de berg op gereden. Hiervoor met een x-trail 2.5 4x4 gereden maar de peugeot trekt de caravan een stukker beter en is veel sterker.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 e-HDi [2Tronic] met een Hobby

De ervaring van Bas Leeuwerke met een Peugeot 308 1.6 e-HDi [2Tronic] (112 pk/82, Kw bouwperiode: juni 2011 - juli 2013) en een Hobby De Luxe Easy 400 SB van 1025 kg geplaatst op 05-07-2015:

Wij hebben sinds 2 jaar een Hobby 400 SB de Luxe Easy (staat niet in de lijst). Weegt leeg 825 kg en mag tot 1.150 kg worden beladen.
De Peugeot heeft volgens de papieren een maximale trekkracht van 1.300 kg. Om deze reden hebben wij deze caravan ook uitgezocht. Met de vorige combi, een 307 -HDIF- 6bak automaat, met een TEC 510 TDF hadden wij slechtere ervaringen, dus daarom deze caravan bij de auto gezocht.

Dit jaar hebben wij zo'n 4.300 km afgelegd. Via de Romantische Strasse - naar Reutte in Oostenrijk. Daarna door naar het Gardameer en vervolgens naar het meer van Trassimeno in Umbrë. Al met al kan ik zeggen dat ik heel tevreden ben over deze combinatie. Totaal geen last van de caravan achter de auto, slingeren .. geen probleem. Ook bleef de temperaatuurmeter keurig op 90 graden staan (dat was met de 307 beduidend anders). Bergpassen op - geen probleem.
Ik heb gereden met een gemiddelde echte snelheid volgens TomTom van zo'n 85 km. Het verbruik met de caravan komt dan uit op 1:12,2 (solo 1:20 ik rijd veel lange afstanden).
Als je de snelheid verhoogt naar zo'n 90/95 echte kilometers, wordt het verbruik ruim 1:10. Al met al valt dat niet tegen.
Voldoende kracht, ook als je vrachtwagens in moeten halen bij de Brenner heb je bij 110 km per uur nog power over.
In combinatie met deze caravan dus zeker een aanrader.
Als je nog verdere vragen hebt : bas.leeuwerke@gmail.com

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.2 e-THP met een Delta

De ervaring van Vakantiegenieter met een Peugeot 308 SW 1.2 e-THP (131 pk/96, Kw bouwperiode: mei 2014 - 2018) en een Delta Euroliner 3200 DV van 795 kg geplaatst op 02-07-2015:

Zeer gemakkelijk te rijden combinatie.
De 1.2 turbo heeft met zijn koppel van 230Nm van 1750-3000tpm en 95% bij 1500tpm en 90% over een mooi breed toerenbereik het erg gemakkelijk met mijn 221cm brede, maar lichte caravan.
Optrekken gaat moeiteloos, versnellen gaat ondanks de langere overbrengen (en dus lagere toerentallen) toch merkbaar gemakkelijker dan mijn voorgaande moderne 2.0 benzine 146pk/185Nm.
Prima in zijn 5 te rijden, de 6 geeft een te laag toerental bij 90 om echt lekker mooi rond te lopen). Vanaf 100 is de 6 net wel te gebruiken maar in 5 is het toerental al erg/mooi laag. Motor is ondanks het lekkere 3 cilinder roffeltje mooi stil (in sport iets sportiever geluid) ook bij vlot invoegen op de snelweg in zijn 3. In 5 en Nederlandse snelheid (90) bijna slaapverwekkend (dat had ik in de 2 liter Ford Focus wat minder). 100 is erg relaxed te rijden (even op een lange snelweghelling op inhalen gaat ook gemakkelijk en comfortabel)

Auto is gevoelsmatig mooi stabiel, vrachtwagens merk je niets van, viaducten of zijwind ook niet. Een voortsnellende auto gek genoeg wel ietsje meer dan de Ford Focus waar ik hem mee vergelijk. Als ik de KCK en Engelse testen moet geloven is de 308SW ook in absolute zin erg stabiel in relatie tot zijn gewicht.

Door het hoge koppel is wegrijden op de koppeling bijna alsof je zonder aanhanger rijdt (vlakke weg) en beter dan mijn voorgaande 2 liter. Bij een korte stijlere oprit merkte ik bij wat forser optrekken dat de voortrein iets begon te klapperen.....Ondanks of juist door de tractioncontrol? Mijn ervaring in hooggebergte, voel dat het merkbaar gemakkelijker gaat dan de voorgaande 2 liter benzine, maar in de Ford nooit iets van een klapperende voortrein gehad.

Qua brandstof in Nederland, 91 op CC gemiddeld 1:10,5
Solo NL gemiddeld inmiddels 1:17,2 over de laatste 10.000 km.
De 2 liter Ford deed 1:9 en 1:13,5
Op dat gebied lijkt down sizen dus wel te helpen, zeker solo bij lage belasting.

Verbruik met 100 echte km op Duitse en Oostenrijkse snelweg (ook altijd 100km bij snelweghellingen naar boven) 1:8,8 gemiddeld

Vering is comfortabel en blijft dat met caravan ook (kogeldruk 55kg en ruim 100kg achterin + volle tank.
Qua motor en stabiliteit, geluidsniveau en comfort erg tevreden.

Minpuntjes zijn er echter ook wel. Auto zakt redelijk door zijn veren en dan heb ik geen kinderen/pubers achterin. Komt bij dat de afneembare trekhaak laag hangt en de wegklapbare stekkerdoos ook. De eerste de beste hobbel waar de Ford Focus wagon 2 en de Opel Astra H station lachend overheen gingen schraapte ik de lak van van trekhaak.
Daarnaast is de haak erg lastig te bevestigen, je moet echt op je rug gaan liggen (voor mij geen probleem, maar wilde het wel gemeld hebben) en is de stekkerdoos ook niet echt heel gemakkelijk te bereiken. Het zal duidelijk zijn dat dit voor het remkabeltje ook zo is.
Via de dealer heb ik een (\"volwaardig\") reservewiel 205/55/16 ipv 225/45/17 met de juiste bouten besteld (standaard kreeg ik zowel thuiskomertje als een reparatiekit). Jammer dat dit wiel niet past en de vloer omhoog komt. Helemaal jammer dat peugeot daar geen oplossing voor kan bieden. Heb dus zelf maar iets gemaakt van MDF en deze met mooi tapijt bekleed. Net origineel. Kunststof bevestiging om het wiel vast te leggen is m.i. een verkeerde bezuiniging van peugeot op gewicht.

Dakdragers van peugeot (thule) op zich van goede kwaliteit maar niet heel handig te monteren en dakrailing (bij mij satijn zilver) gevoelig voor krassen.

Achteruitrij camera is ideaal om de trekhaak exact onder de stabilisator te krijgen. De B2 variant is ook in het donker erg goed te gebruiken (de B1 niet). De B2 variant is een aanrader!
Afstandsradar icm cruisecontrol ook lekker met caravan.
Extra meters in display bij sportpakket optie is erg handig om icm cruisecontrol te zien wat de motorbelasting is (turbo druk in Bar, vermogen en Nm). Sport stand geeft geen extra (top)piek vermogen maar motor pakt sneller en feller op en is daarom onverwacht prettig in de bergen bij bijvoorbeeld haarspeldbochten.

Buitenspiegels zijn ruim bemeten, trillingvrij en uitstekend icm milenco\'s.

Ben inmiddels in hoogzomer weg geweest onder zware belasting en hoge temperaturen in de bergen, koeling ook prima in orde (ook met filerijden of op een pas geen ventilator welke aanslaat).

Remmend vermogen van de motor is beperkt (logisch) dus meer bijremmen dan bij mijn voorgaande 2 liter benzine en duidelijk meer bijremmen dan de turbo diesel daarvoor, maar remmen van de auto voelen lekker krachtig aan.

In mijn 308sw zitten de comfortstoelen met electrische lendesteunen, massage functie, verwarming en zijn comfortabel, ruim en geven prima steun!

Navigatie, duidelijk groot scherm, splitscreen functie en bijna alles wat je mag verwachten van een goed fabriekssysteem. Gps zit er heel soms wat te ver naast en road snap gaat wat traag. Jammer dat kaarten qua wegen wat gedateerd zijn (ook al zijn deze van 2014, grafisch wel van deze tijd, maar kent enkele wegen niet goed die er al langere tijd liggen)

Voor een C segment auto een grote kofferbak. Menig station in het D segment heeft minder.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi met een Swift

De ervaring van Rinse met een Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi (120 pk/88, Kw bouwperiode: mei 2014 - 2018) en een Swift Challenger 480 van 1300 kg geplaatst op 27-05-2015:

Afgelopen hemelvaartweekend voor het eerst met deze combinatie op pad geweest in Nederland.
De combinatie is stabiel en rijdt prima, wel steeds in de 4 gereden met een max. snelheid van 95 km/u op de snelweg. Dit ivm met lage toerental (1800 in de 4), gaat prima. Een vrachtwagen inhalen met 100-105 gaat prima. De motor heeft ruim voldoende vermogen, optrekken in de 1e versnelling gaat, het lijkt of de motor wat inhoudt (ook eerder gelezen op het forum). Prima trekauto dus!
Wat echter opvalt is dat de auto nogal door de achtervering zakt, kan bijna niet verder. Hierdoor moet je erg oppassen met hobbels en glooingen in de weg. bij drempels moet er echt stapvoets (liefst nog langzamer) worden gereden omdat je anders een flink contact maakt met de weg.
Dit met de dealer besproken; zij adviseren hulpveren te monteren. Het probleem is vaker gehoord, Peugeot Nederland doet hier niets mee, zij verwijzen naar de leverende dealer. Aangezien dit extra kosten zijn voor een auto die 1300 kg mag trekken probeer ik wat coulance te regelen bij mijn dealer want ik vind het niet kloppen. Ze moeten er sowieso onder voordat we Belgie en Frankrijk gaan doorkruisen!

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 THP met een HomeStar

De ervaring van Piet met een Peugeot 308 1.6 THP (125 pk/92, Kw bouwperiode: juli 2013 - 2018) en een HomeStar Racer Trophy 45 FHU van 1270 kg geplaatst op 19-05-2015:

Mijn ervaring is dat de nieuwe 308 THP 125 pk met Homestar racer van max. 1300kg met juiste kogel druk en fietsen achterop als een blok op de weg licht ,voordeel is de zesde versnelling met hoog koppel bij 1400 toeren. , auto is niet voor niets trekauto van het jaar geworden , de auto is lichter als mijn vorige 308 1.6 vti die ook trekauto van het jaar was maar is nog steeds een perfekte combinatie !

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 VTi met een Sprite

De ervaring van john de Rek met een Peugeot 308 1.6 VTi (120 pk/88, Kw bouwperiode: september 2007 - juli 2013) en een Sprite Europa 390 van 1100 kg geplaatst op 29-04-2015:

vanaf 2014 deze peugeot en caravan..in het voorjaar 4 weken naar zuid frankrijk geweest.Geen enkel probleem met hellingen en zo. brandstofverbr. 1 op 10,5 met caravan, zonder ca. 1 op 15. prima combinatie

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi met een Knaus

De ervaring van Vos met een Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi (120 pk/88, Kw bouwperiode: mei 2014 - 2018) en een Knaus Sudwind 450 TK van 1150 kg geplaatst op 19-08-2014:

Eind juli naar het zuiden van Frankrijk gereden. De auto bleek dermate door z'n achterveren te zakken dat ik heb gekozen voor een kogeldruk van 60 kg. Dat was noodzakelijk omdat de stekkerdoos van de vaste trekhaak schuin naar beneden steekt. Als je dus iets raakt op een drempel is het de stekker van de caravan. Ik heb er al een moeten vervangen..... Ontwerpfout dus. Naar mijn mening is daardoor rijden met caravan zonder hulpveren sterk af te raden. Die laat ik dan ook binnenkort monteren. De auto heeft geen enkele moeite met het trekken van de caravan en is nog redelijk zuinig ook (1:13). Maar..... de auto is ondermeer zuinig a.g.v erg lange schakelverhoudingen en dat is als je een caravan trekt minder handig. In Frankrijk de 6e versnelling niet en de 5e nauwelijks gebruikt en in de bergen eerder terugschakelen dan je zou verwachten. Maar ja, bij 95 km p/uur draait de motor 1900 toeren in de 4e versnelling in alle rust, en in de juiste versnelling gaat het super bergop. Kwestie van wennen. De auto heeft wel moeite met optrekken op een helling vanuit stilstand. Het lijkt wel of de motor even aarzelt als je gas geeft. Motor een paar keer afgeslagen en de koppelingsplaten hebben het zwaar gehad. Een dot gas geven en koppeling snel laten opkomen kan helaas niet altijd.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 VTi met een Caravan

De ervaring van Klaas met een Peugeot 308 SW 1.6 VTi (120 pk/88, Kw bouwperiode: mei 2008 - mei 2014) en een Caravan leeg: 1000 kg van 1175 kg geplaatst op 19-08-2014:

Op papier al niet een goede combinatie, maar we hebben ons ook overlaten halen door een peugeot dealer. We hadden goed aangegeven dat we de bergen ingingen en hij zei dat dat gemakkelijk kon. Dit jaar zijn we met onze hobby (max beladen tot 1300kg) naar Normandie geweest en daar had hij het al moeilijk. We moesten soms zelf terug schakelen naar de tweede versnelling. De vrachtwagens haalden ons met gemak in. Dit tot grote ergernis van mijn man. Normaal zonder iets achter de caravan een goede auto. Maar we gaan er niet mee naar zuid Frankrijk.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 THP met een Eifelland

De ervaring van J. Meijer met een Peugeot 308 1.6 THP (125 pk/92, Kw bouwperiode: juli 2013 - 2018) en een Eifelland Holiday 395 TK van 1175 kg geplaatst op 15-08-2014:

Voorjaar 2014 met de nieuwe 308 II op stap met de Eifelland 395TK uit 2009. Doel Zuid-Frankrijk. Ik heb de caravan lichter gemaakt, de auto zwaarder, d.w.z. een aantal zaken overgeheveld. Dit i.v.m. het lichtere gewicht van de 308. Ervaring: Een geweldige trekker, sterk, stil, stevig koppel bij lage toerentallen. In mijn situatie een prima stabiliteit, het brandstofverbruik met caravan bedroeg 1 : 9. Ik moet er bij vermelden dat we een stevige frontale wind hadden. Dus het verbruik kan volgens mij wel iets naar beneden. Solo is het brandstofverbruik ruim 1:14, maar ik ben een rustige rijder.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 VTi met een Burstner

De ervaring van Henk Scholten met een Peugeot 308 1.6 VTi (120 pk/88, Kw bouwperiode: september 2007 - juli 2013) en een Burstner Averso 395 TS van 1300 kg geplaatst op 20-07-2014:

Al vier jaar met de Peugeot 308-1.6VTi en een Burstner van 1300 kg op vakantie geweest. Fijne combinatie ook bij Luik. Enigzins zacht geveerd. Goed op toeren houden is wel belangrijk in bergachtig gebied. Oliegebruik van 1 ltr. op 1000 km als de caravan erachter hangt. Bij solo gebruik nagenoeg geen olie verbruik.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 e-HDi [2Tronic] met een Adria

De ervaring van E. van de Scheur met een Peugeot 308 SW 1.6 e-HDi [2Tronic] (112 pk/82, Kw bouwperiode: juni 2011 - mei 2014) en een Adria Altea 542 PK van 1297 kg geplaatst op 26-02-2014:

In juli 2013 met Peugeot 308 SW en Adria 542PK uit 2004 (max 1300kg) naar Dordogne geweest. Auto vol met 2 volwassenen en 3 kleine kinderen plus dakkoffer. Met deze combinatie moet formeel worden uitgekeken dat het maximale treingewicht niet wordt overschreden! Ondanks dat de auto en caravan goed vol zaten, is de combinatie goed bevallen. Lastig is dat de maximale kogeldruk slechts 60kg mag bedragen, daardoor is de caravan wel aanwezig achter de auto. Naar Frankrijk voor de zekerheid geen fietsen achterop de caravan meegenomen. Motor heeft relatief weinig moeite met de combinatie op vlak terrein, alleen bergen omhoog moet hij er wel erg hard aan trekken. Er is dan eigenlijk te weinig reserve, ook bij inhalen moet je goed opletten dat e.e.a. wel wat tijd in beslag kan nemen als je een heuvel of berg op gaat. Geen problemen met de halfautomaat gehad, koppelingsplaten alleen geroken bij filerijden in Parijs. Daarna gekozen om niet meer stapvoets te rijden, of stoppen of gas geven. De halfautomaat schakelt vrij snel naar de 6e versnelling en schakelt pas laat terug. Ik heb relatief weinig in lagere versnellingen hoeven rijden. Bij stukken met stijging heb ik er voor gekozen om handmatig alvast terug te schakelen, dan heb je minder snel kans dat de combinatie terugvalt naar een te lage snelheid. Al met al dus een prima combinatie indien er niet teveel hoeft te worden geklommen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 HDiF met een Biod

De ervaring van Hans P met een Peugeot 308 SW 1.6 HDiF (109 pk/80, Kw bouwperiode: mei 2008 - juni 2011) en een Biod 420 van 1100 kg geplaatst op 31-10-2013:

De Peugeot 308SW 109pk met handgeschakelde zesversnellingsbak vormt met de Biod 420TL een probleemloze combinatie. De stabiliteit is uitmuntend en aan trekkracht is nooit gebrek. De zesde versnelling is vaak bruikbaar, de brandstofbesparing met caravan is echter marginaal. Je doet het voor het toch al grote comfort.
We beperken de snelheid tot 90km/h met een enkele uitschieter naar 100. Aldus reizende schommelt het verbruik van de combinatie tussen 13 en 16 km per liter dieselolie.
De standaard caravankoppeling is in het najaar van 2013 vervangen door een stabiliserende koppeling, een Alko 3004. Dit vergrootte het comfort bij de steeds talrijker wordende verkeersdrempels.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 HDi met een Hobby

De ervaring van Edgar met een Peugeot 308 SW 1.6 HDi (90 pk/66, Kw bouwperiode: 2008 - 2014) en een Hobby Excellent 440 SF van 1264 kg geplaatst op 24-06-2013:

een hele fijne combinatie, gedurende de drie reizen naar Hongarije prima te rijden. De peugeot geeft niet veel om zijn belading en je kunt prima meekomen met het verkeer.Ook de bergen rond wenen zijn geen probleem, je komt gemakkelijk mee. De combinatie reed behoorlijk zuinigh zolang je je gaspendaal niet te sprotief gebruikt een verbruik van 1 op 10 is goed haalbaar. Wij waren erg tevreden en gaan nu een maatje groter, naar en 495 UL.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 VTi met een Eriba

De ervaring van JW met een Peugeot 308 1.6 VTi (120 pk/88, Kw bouwperiode: september 2007 - juli 2013) en een Eriba Touring Triton 430 van 1000 kg geplaatst op 11-06-2013:

Vanaf 2011 rijden wij met een Peugeot 308 1.6 VTI en een Eriba 430 GT. De cruisecontrol staat meestal op 93 km/u Verbruik is ong. 1 op 9.6 Normaal solo ong 1 op 13.8 Fijne combinatie en kan veel in zijn 5 bereden worden. Er is wel een stabilisatorkoppeling op de caravan. Diverse keren naar Frankrijk en Italië geweest. Minpuntje: Vooral bij wegrijden vanuit stilstand lijkt er heel even een "dood" punt te zijn. Net iets meer gas geven. Wen je gauw aan. Verder een prettige stabiele combinatie

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 THP met een Caravelair

De ervaring van Van de Craen met een Peugeot 308 SW 1.6 THP (150 pk/110, Kw bouwperiode: mei 2008 - mei 2014) en een Caravelair Antares Luxe 426 van 1145 kg geplaatst op 02-04-2013:

Heb net 107k
Gereden met de combinatie.14,7 liter tegen 78km/h gemiddeld. heb niet harder gereden dan 100, sneller voelde niet zo confortabel. Ik had wel drie fietsen op het dak. Tot 100 super combinatie!

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 2.0 HDiF met een Dethleffs

De ervaring van Gert met een Peugeot 308 SW 2.0 HDiF (136 pk/100, Kw bouwperiode: mei 2008 - mei 2014) en een Dethleffs Summer Edition 500 DB van 1350 kg geplaatst op 29-12-2012:

De 2.0 136 pK peugeot is een enorm sterke auto. power is nooit een probleem. Meeste km's in frankrijk en duitsland gereden, meestal in de 5e versnelling, gebruik circa 8,8 l/100km, maar bij gem snelheid 90km/h (normaal solo circa 6 l/100km gem snelheid 90km/h. Nadeel in mijn ogen is het verschil tussen spoorbreedte waardoor de caravan gaat zoeken/ pendelen. Dit heeft nooit tot gevaarlijke situaties geleid, maar maakt wel iets onzeker.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 THP met een Hobby

De ervaring van Rob met een Peugeot 308 SW 1.6 THP (150 pk/110, Kw bouwperiode: mei 2008 - mei 2014) en een Hobby Exclusive 540 UL van 1450 kg geplaatst op 23-08-2012:

Afgelopen zomer met de 308 SW THP (156pk) op pad geweest met erachter een Hobby 540 UL van 1550 kg.
Is mij prima bevallen, geen enkel probleem op de route du Soleil. Met een verbruik van 1:10 zeer tevreden! Kon zelfs de cruise control gebruiken in de 6e versnelling. 100 km per uur is mij prima bevallen, enkel het stuk weg tussen Brussel en Luxemburg valt zeer tegen, ontzettend veel spoorvorming op de rechterrijstrook.Tikkie gas terug en dit lost ook weer op!

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 VTi met een Burstner

De ervaring van Marc met een Peugeot 308 SW 1.6 VTi (120 pk/88, Kw bouwperiode: mei 2008 - mei 2014) en een Burstner Averso Plus 510 TK van 1470 kg geplaatst op 19-08-2012:

Op papier en uit de test is de combinatie van een Aversonpkus van geladen 1.500 kg i.c.m een peugeot 308 Sw 1.6 vti geen ideale combinatie.

Ik ben er nu 2x mee naar Italie gereden (door de Gotthard). Als je 100 km per uur wilt rijden en niet van schakelen houdt dan moet je er niet aan beginnen. Voor iemand die 90 wil rijden en incalculeerd dat je veel moet schakelen en bij een berg terug zakt naar 70 is het absoluut geen probleem! Het verbruik van 1 op 9 is ook niet verkeerd.
Samengevat. Als je rustig aan rijdt is een duurdere auto (voor 1 vakantie per jaar) echt niet nodig!

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 VTi aut. met een Chateau

De ervaring van ton met een Peugeot 308 1.6 VTi aut. (120 pk/88, Kw bouwperiode: september 2007 - juli 2013) en een Chateau Calista 450 Mon Reve van 1200 kg geplaatst op 16-08-2012:

het rijden met de peugeot 308 automaat met chateau 450 is zeer goed bevallenin duitsland (hunsruck) moet je wel zelf wat schakelen, en bij augsburg naar munchen ook voor de rest prima bevallen ook in oostenrijk

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 VTi met een Knaus

De ervaring van Bart Graste met een Peugeot 308 SW 1.6 VTi (120 pk/88, Kw bouwperiode: mei 2008 - mei 2014) en een Knaus Sudwind 500 FU van 1310 kg geplaatst op 31-07-2012:

Dit jaar voor het eerst met mijn peugeot 308 SW 1.6 VTI en Knaus 500FU 1310 kg naar Kroatië geweest. Deze auto gekocht op advies van de Peugeotdealer nadat mijn vorige auto, een KIA Carens 2.0 VVTI totalloss was.
Zou zonder problemen mij caravan mogen trekken die een totaal gewicht van 1500 kg mag hebben. De auto mag conform kenteken dat gewicht ook trekken ook al belaad ik die nooit zo zwaar.
Al met al een grote teleurstelling. Veel schakelen, vaak in zijn 3 rijden. de 4e 4n 5e versnelling zijn vaak niet bruikbaar. Het laatste stuk naar de "Felbertauerntunnel" moest in zijn 1e versnelling. Deze auto kan het echt niet aaan. De terugweg over de "Sauerlandautobahn" meestal in zijn 3 gereden hetgeen niet comfortabel is. Verbruik 1:7,5 Na de vakantie de dealer hierop aangesproken. Hij gaf het antwoord dat een 1.6 THP motor beter zou zijn geweest??? Hem gevraagd waarom dat dan niet meteen geadviseerd...ja het mag van het kenteken!
Al met al een slechte trekker voor mijn Knaus en inmiddels ingeruild voor jawel een KIA Sportage die deze problemen niet heeft....en de peugeotdealer is een klant kwijt.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 VTi met een Hobby

De ervaring van Wes Moraal met een Peugeot 308 SW 1.6 VTi (120 pk/88, Kw bouwperiode: mei 2008 - mei 2014) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1278 kg geplaatst op 02-07-2012:

Met een Hobby 440 SF beladen tot een totaal gewicht van 1300 kg zijn we tot 100 km boven Rome geweest.
Stabiele combinatie. Prestaties zoals verwacht: goed.
Uiteraard veel schakelen. Op de snelweg in de 4e versnelling 95 km/uur. Verbruik 1 op 9, ook normaal.
Conclusie: ruime comfortabele goed trekkende auto.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 VTi met een Knaus

De ervaring van Jos Dijkhuis met een Peugeot 308 SW 1.6 VTi (120 pk/88, Kw bouwperiode: mei 2008 - mei 2014) en een Knaus Sport 450 FU van 1230 kg geplaatst op 03-06-2012:

Peugeot 308SW 1.6 VTI met 120 pk met Knaus caravan van 1350 kg is mij op de vlakke weg met niet al teveel wind niet tegengevallen. De vorige auto was een VW Golf Plus 2.0 TDI met 140 pk. Deze auto's zijn niet met elkaar te vergelijken. Uiteraard is de VW een veel betere trekauto. Je moet de peugeot wel op toeren houden vanaf zo'n 3500 toeren en dat gaat ten koste van het brandstofverbruik. De caravan lag wel stabiel achter de auto.Ik ben benieuwd naar de trekkracht in de bergen en heuvels. Waarschijnlijk veelvuldig terugschakelen. We gaan er dit jaar mee naar Luxemburg en Zuid-Duitsland. Het verbruik op de snelweg lag gemiddeld rond de 1 op 9.5 bij ongeveer 90 km p.u.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 VTi met een HomeCar

De ervaring van Verbogt met een Peugeot 308 SW 1.6 VTi (120 pk/88, Kw bouwperiode: mei 2008 - mei 2014) en een HomeCar Racer 43 TMF van 1160 kg geplaatst op 01-01-2012:

achter onze 308SW 1.6VTI hebben we een Home Car Rappid 44.
In 2011 naar Privas in de Ardeche geweest. Een strakke caravan achter de auto. Let wel op dat de auto het beste werkt bij +/- 4000 toeren. Schakel op tijd terug en je kunt dan goed doorrijden. verbruik lag gemiddeld rond de 1:8,5. Strakke combinatie met veel rijplezier.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 THP met een Dethleffs

De ervaring van A.H.Snoek met een Peugeot 308 SW 1.6 THP (150 pk/110, Kw bouwperiode: mei 2008 - mei 2014) en een Dethleffs Camper Lifestyle 510 DB van 1350 kg geplaatst op 25-12-2011:

Met de Dethleffs 510 DB en de Peugeot 308 SW-1.6 THP heeft een perfecte trekkracht .Zoals Duitse autobanen .Bergwegen Oostenrijk geen moeite .

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 VTi met een Delta

De ervaring van Cor Beekhuis met een Peugeot 308 SW 1.6 VTi (120 pk/88, Kw bouwperiode: mei 2008 - mei 2014) en een Delta Summerliner 3900 FB van 1090 kg geplaatst op 23-11-2011:

diverse malen met deze combinatie op vakantie geweest.
Alleen in Nederland.
Maar ook in de heuvels in zuidlimburg was het goed rijden.
Op een helling van 15% moest er wel terug gwschakeld worden naar de 2e versnelling.
Het verbruik op de snelweg was ongeveer 1 liter op 11 km.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 VTi met een Wilk

De ervaring van D.Dijkstra met een Peugeot 308 1.6 VTi (120 pk/88, Kw bouwperiode: september 2007 - juli 2013) en een Wilk S3-450 FS van 1295 kg geplaatst op 05-10-2011:

Sinds 2 jaar een Peugeot 308 VTI met een Wilk 450 FS leeg gewicht 1095 kg.
Normaal beladen en geen problemen met de combinatie.
een ZEER goede en prettige caravan trekker op de grote weg en in de bergen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 THP [6MT] met een Adria

De ervaring van B. Versteeg met een Peugeot 308 1.6 THP [6MT] (150 pk/110, Kw bouwperiode: januari 2009 - juli 2013) en een Adria Altea 432 PH van 1144 kg geplaatst op 29-09-2011:

Wij hebben een Peugeot 308 SW 1.6 Thp waarachter een Adria Altea 432 PH, met een mover Truma SR.
(beladen totaal 1275 kg) Kogeldruk 75 kg, tent-frame-extra koelbox in de auto. Perfecte trekker, mooi in balans, geen gekwispel, bij inhalen of ingehaald worden geen enkel probleem,mooiste snelheid in Frankrijk 105 km/uur,verbruik met caravan 1:8 / solo 1:14.
Werkelijk perfecte combinatie!!


Geweldige trekker,

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 THP [6MT] met een Eriba

De ervaring van Jos.Polfliet met een Peugeot 308 1.6 THP [6MT] (150 pk/110, Kw bouwperiode: januari 2009 - juli 2013) en een Eriba Nova 530 van 1500 kg geplaatst op 20-09-2011:

Geweldige trekker gaat prima in het verkeer mee heb een snelheid van 85 km p/u aan gehouden .Je moet inderdaade de belading goed doen had alle zware spullen in de auto voor de achteras geplaats met een kogeldruk van 75 kg heb mij in laten halen door bussen vrachtauto,s en door hoge busjes die met 120 km voorbij komen op dit alles heeft de combinatie zich keurig gedragen totaal geen slinger beweging waar genomen maar ik zou zelf niet harder dan 88 km p/u rijden

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 THP met een Hobby

De ervaring van Dennis met een Peugeot 308 1.6 THP (150 pk/110, Kw bouwperiode: september 2007 - januari 2009) en een Hobby Excellent Easy 400 SB van 1100 kg geplaatst op 12-09-2011:

De Peugeot 308 1.6 THP vinden wij een zeer fijne trekauto voor onze Hobby 400SB. Je kunt probleemloos in de hoogste versnelling rijden, dat bevordert de rust aan boord doordat motor weinig toeren maakt. Op hellingen op de autobahn moet je soms even terug naar de 4e versnelling. Het verbruik tijdens een rit naar Italie was tussen de 1 op 9 en 1 op 9,5, gereden snelheid was rond 95 km/uur op de teller. Zeer stabiele combinatie, ook bij zijwind en/of inhalende dan wel in te halen vrachtwagens. Kortom: aan te raden combinatie, en ik heb het gevoel dat deze auto makkelijk ook een wat zwaardere caravan aan zou kunnen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 THP met een Beyerland

De ervaring van Fam. Bos met een Peugeot 308 SW 1.6 THP (150 pk/110, Kw bouwperiode: mei 2008 - mei 2014) en een Beyerland Sprinter 390 D van 1150 kg geplaatst op 04-09-2011:

Wij zijn uiterst te vrede over deze combinatie.(Wij rijden met 6 personen in de auto) Voorheen reden we een 307 136 pk die al goed presteerde maar dit is gewoon geweldig. Moeiteloos wegrijden en op de snelweg overwegend in zijn 6 op cruisecontrol. Op de hellingen uiteraard terug schakelen maar gaat moeiteloos omhoog. Je hebt geen idee dat er nog wat achter de auto hangt. Bij een normale rijstijl (96 km p.u.) was het verbruik 1:10. Zonder caravan tot nu toe 1:15.auto

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 2.0 HDiF aut. met een Fendt

De ervaring van J. H. Wiebing met een Peugeot 308 2.0 HDiF aut. (136 pk/100, Kw bouwperiode: september 2007 - juli 2013) en een Fendt Saphir 450 QB van 1300 kg geplaatst op 01-09-2011:

Fijne combinatie de 308 XT HDI Aut. met de Fendt 450 QB. Zeer stabiel en altijd voldoende trekkracht.
Comfortabel rijden op de cruisecontrol in de 6e versnelling.
Waar nodig schakelt de auto zelf terug maar blijft op de cruisecontrol rijden. Super.....

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 2.0 HDiF met een Knaus

De ervaring van Henk Lammers met een Peugeot 308 2.0 HDiF (136 pk/100, Kw bouwperiode: september 2007 - juli 2013) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1250 kg geplaatst op 30-08-2011:

Na 12 jaar met een Golf 1.9 tdi als trekauto nu met een Peugeot verder. De overgang is me niet tegen gevallen.De golf was al een stabiele caravantrekker maar de P doet daar nog en schepje boven op.Hij is stabieler en geeft meer rij comfort, zeker op langere afstanden. Je hoeft lang niet zo veel te schakelen en de geluidsproductie is aanzienlijk lager. Het verbruik is wel hoger 1:11 en met de Golf 1:13. Maar de Peugeot is dan ook een stuk zwaarder.Wat tegen valt is het slaan en stuiteren van de banden op dwarsrichels e.d. Hierna maar eens all season banden proberen die zijn een stuk zachter

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 VTi met een Chateau

De ervaring van Ray met een Peugeot 308 1.6 VTi (120 pk/88, Kw bouwperiode: september 2007 - juli 2013) en een Chateau Cantara 520 FHU van 1450 kg geplaatst op 19-08-2011:

Ray met een Chateau 520 van 1500 kg en een 308SW 1.6 Vti
Rijden gaat goed maar bij hellingen moet je al snel terug naar 4 of zelfs 3. Goed op toeren houden is nodig wat rijcomfort negatief beinvloed. Op vlakke stukken is er goed mee te rijden. Cruisesnelheid 100km/u is goed te halen en is stabiel. Verbruik 1op9,5 is ook netjes.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 VTi met een HomeStar

De ervaring van Piet met een Peugeot 308 1.6 VTi (120 pk/88, Kw bouwperiode: september 2007 - juli 2013) en een HomeStar Racer Trophy 45 FHU van 1270 kg geplaatst op 14-08-2011:

Wij zijn voor het tweede jaar met onze Homestar 450 1300 kg max. naar frankrijk geweest en geen probleem , trekt goed ook bij hellingen en stabiel op de weg zelfs met fietsen achterop. Benzine verbruik is vrij gunstig ongeveer solo 1;13 en met caravan 1;10. Het op juiste tijd schakelen is belangrijk en gebruik van cruisecontrol.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 2.0 HDiF met een Hobby

De ervaring van Hans Janssen met een Peugeot 308 2.0 HDiF (136 pk/100, Kw bouwperiode: september 2007 - juli 2013) en een Hobby Excellent 400 SF van 1160 kg geplaatst op 09-06-2011:

Prima combinatie, zelfs heuvel op hoef je niet constant in je spiegels te kijken om even in te halen, gewoon ff gas geven en je vliegt de vrachtauto voorbij. Eventueel terugschakelen naar 5e of 4e versnelling.
Auto is ook lekker breed, dus beter zicht, zelfs in je normale spiegels nog. Verbruik normaal 1:18,5 met caravan 1:11 Fijne veilige en vlotte combinatie. Rijdt ontspannen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 VTi met een TEC

De ervaring van Paul Peters met een Peugeot 308 SW 1.6 VTi (120 pk/88, Kw bouwperiode: mei 2008 - mei 2014) en een TEC Weltbummler 510 van 1390 kg geplaatst op 06-06-2011:

We zijn met een volgepakte auto incl. 4 personen met carvan.
De vorige vakantie was met een hyundai tucson diesel automaat dus dit was wel een stapje terug.

Het wegrijden vanuit stilstand viel heel erg mee, de auto pakt met caravan erachter lekker snel op, dus je hoeft de koppeling niet al te veel te belasten.

Op de snelweg kun je goed met het verkeer meekomen, de 5e versnelling kun je echter bijna niet gebruiken. Op lange rechte stukken met weinig wind kun je hem wel in de 5 zetten maar dat heeft weinig effect op het verbruik, bij 95km per uur rij je met 3500 toeren dus dat is goed te doen.

Dan de berg op, we hebben een paar aardige klimmetjes gehad en dat viel me niet tegen, onder de 2000 toeren doet ie helemaal niets maar ga je richting de 3000 toeren en daaroverheen dan zit er toch nog lekker veel pit in. Dus al met al zeker niet ontevreden.

Berg af is wat lastiger, de auto is niet zo zwaar dus als je iets te hard gaat heeft de combi de neiging om te gaan slingeren (logisch lijkt mij). houd je een snelheid aan van 95km/u op de teller dan is er niets aan de hand.

Verbruik: 13 liter op 100km. tja veel maar de auto heeft ook flink moeten werken.

Al met al tevreden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 VTi met een Knaus

De ervaring van rob met een Peugeot 308 1.6 VTi (120 pk/88, Kw bouwperiode: september 2007 - juli 2013) en een Knaus Sudwind 500 KU van 1300 kg geplaatst op 09-05-2011:

Wij zijn met deze (tijdelijke) auto in NL op vakantie geweest en ik kan me niet geheel aansluiten met de ervaringen van de gebruikers hier. De auto krijgt de caravan wel van zijn plek dat viel me niks tegen. Op de heenreis was er niet zo veel wind en was er niets aan de hand, echter op de terugreis op de afsluitdijk met een WK4 schuin van voren had de auto de grootste moeite de 5de versnelling vast te houden (90 km/h). Ook op de diverse grotere via-en aquaducten moest er toch echt terug geschakeld worden uit zijn 5 en flink gas gegeven worden.
Het verbruik op de afsluitdijk met die wind stond in zijn 5 versnelling op liefst 16 ltr/100km en in de 4 12.5 ltr/100km.
Qua stabiliteit, je merkt dat de auto zacht(er) geveerd is (dan wat ik gewend ben) en dat dat effect heeft op de stabiliteit van de combinatie. Ook het geringe overwicht (gewichtsverhouding) van de auto is te voelen omdat de auto toch veel reacties van de caravan te verwerken krijgt. Ik heb regelmatig (door de wind ?) terug moeten gaan in snelheid te voorkomen. Iets wat ik met mijn Altea XL niet gewend was.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 THP [6MT] met een Avento

De ervaring van B Bramer met een Peugeot 308 1.6 THP [6MT] (150 pk/110, Kw bouwperiode: januari 2009 - juli 2013) en een Avento AvaGrande 445 TF van 1360 kg geplaatst op 21-02-2011:

Geweldige trekker. Moeiteloos wordt de Avento Ava Grande 445 (1360 kg) over Frankrijks wegen meegenomen, Zo ook over de D1091 (Grenoble - Briancon).
Het verbruik met caravan ligt gemiddeld rond de 1:8,5. Zonder caravan is 1:14 mogelijk bij normaal rijgedrag Al met al een zeer goede en comfortabele trekauto..

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 HDiF met een Knaus

De ervaring van Dekker met een Peugeot 308 SW 1.6 HDiF (109 pk/80, Kw bouwperiode: mei 2008 - juni 2011) en een Knaus Sport 500 KFU van 1330 kg geplaatst op 12-02-2011:

Wij zijn inmiddels 3 x met deze auto naar Kroatie geweest. Afgelopen jaar heb ik heb laten tunen en daar is het toch wel een heel stuk beter van geworden. Met een caravan die beladen toch 1400kg weegt kon ik hem op 110+ houden op de cruise. Zelfs de meest bulten omhoog kon hij hem op deze snelheid houden. Echter ik rij dan meestal wel in zn 5 ipv 6.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 THP met een Adria

De ervaring van gervangils met een Peugeot 308 SW 1.6 THP (150 pk/110, Kw bouwperiode: mei 2008 - mei 2014) en een Adria Altea 390 PS van 1063 kg geplaatst op 22-11-2010:

Afgelopen zomer met de Peugeot 308 SW en een Adria 390 PS naar Wenen geweest ,Daarna dwars door Duitsland naar Frankrijk in de Elzas geen enkel probleem ,Verbruik met cruiscontrol 1 ; 9 prima combinatie

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 VTi met een Eifelland

De ervaring van J. Meijer met een Peugeot 308 1.6 VTi (120 pk/88, Kw bouwperiode: september 2007 - juli 2013) en een Eifelland Holiday 395 TK van 1175 kg geplaatst op 31-10-2010:

Dit jaar voor het eerst met een Eifelland van 1350 kg naar Z. Frankrijk gereden. Op de heenweg de cruise-control op 95 km/u, gemiddeld verbruik 1:9,9 !. Eeen enkele keer moest de 4de versnelling geschakeld worden.
Verbruik solo is ongeveer 1:12,5 km/l à 13 km/l

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 2.0 HDiF met een Eriba

De ervaring van Rob met een Peugeot 308 2.0 HDiF (136 pk/100, Kw bouwperiode: september 2007 - juli 2013) en een Eriba Living pulse 465 van 1340 kg geplaatst op 09-10-2010:

Zijn zowel in de zomer als in de winter op pad geweest met een eriba sporting 465 1500 kg. En iedere keer weer blijft ie ons verbazen. Zonder probleem de St. Bernhardpas (CH) over (wel even de airco uitgezet). Een besneeuwde helling 16% (zonder sneeuwkettingen, maar wel met winterbanden) opgereden. Voor mij voldoet de auto meer dan voldoende, uiteraard is het kiezen van de juiste versnelling erg belangrijk, een toerental van 2500 bevalt mij het best. Regelmatig wordt ons op de camping gevraagd of dat kleine autootje die grote caravan wel kan trekken,nou dat doet ie, en zonder problemen. Verbruik bij 100 km/u 10,2 ltr/100 km. Zonder caravan 6,0 ltr/100 km

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 THP met een Hobby

De ervaring van G Brand met een Peugeot 308 SW 1.6 THP (150 pk/110, Kw bouwperiode: mei 2008 - mei 2014) en een Hobby De Luxe 460 UFe van 1300 kg geplaatst op 01-10-2010:

Afgelopen zomer 2010 met deze combinatie (Hobby 460UFE) naar Frankrijk geweest. Wat een plezier om hiermee te rijden. Geen enkel probleem in de bergen. Verbruik, met cruiscontrol waar mogelijk, zeker 1 op 8, zonder caravan gemm 1 op 14. Voorheen een Peugeot 307 break 2 liter, ook een prima trekauto. Deze 308SW heeft echter nog meer pit en is zuiniger.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 THP [6MT] met een Fendt

De ervaring van K. Buruma met een Peugeot 308 1.6 THP [6MT] (150 pk/110, Kw bouwperiode: januari 2009 - juli 2013) en een Fendt Saphir 470 TFB van 1380 kg geplaatst op 25-07-2010:

Rij nu 8 maanden met de 308 (150PK). Goede ervaringen. Benzine verbruik met losse auto 1:13, zeker geen 1:15. Met de caravan (Fendt 470, 1360Kg) zeker geen 1:10. Gemiddeld over 3500 km door Frankrijk 1:7,8.
De trekprestaties heb ik als zeer goed ervaren.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 VTi met een Dethleffs

De ervaring van c.hendrikx met een Peugeot 308 1.6 VTi (120 pk/88, Kw bouwperiode: september 2007 - juli 2013) en een Dethleffs Camper 440 DB van 1300 kg geplaatst op 25-02-2010:

Nu 3 jaar ervaring met 308 XT in combinatie met Dethleffs 440DB. Zelfs op een steile terassencamping in zuid Frankrijk nooit in de problemen gekomen

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 THP met een Fendt

De ervaring van M. van Buuren met een Peugeot 308 SW 1.6 THP (150 pk/110, Kw bouwperiode: mei 2008 - mei 2014) en een Fendt Saphir 540 TK van 1450 kg geplaatst op 30-11-2009:

Deze zomer met de Peugeot 308 SW 1.6 THP en de Fendt 540 TK naar Spanje gegaan. Op de Franse autobaan prima stabiele combinatie. Op de cruise control in zijn 5e versnelling geen enkel probleem. Tegen de "bergen" op in de Ardennen (bij Luik) geen enkel probleem; terugschakelen naar zijn 4e versnelling en je laat alles en iedereen met een caravan (ver) archter je. Brandstofverbruik gemiddeld 1 op 8

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 THP [6MT] met een Sprite

De ervaring van G. van Leeuwen met een Peugeot 308 1.6 THP [6MT] (150 pk/110, Kw bouwperiode: januari 2009 - juli 2013) en een Sprite Europa 460 van 1300 kg geplaatst op 22-10-2009:

De trekkracht heb ik ook ervaren als ruim voldoende tot verbluffend. Bij Luik ri Aken reed de combinatie als een speer. Tot boven het max. toegestane. Brandstofgebruik solo kan onder ideale omstandigheden 1:15 zijn maar met de caravan erachter is het al gauw 1:10 bij rustige rijstijl en niet te hard. Ook bij grote hellingen etc. veranderd het snel. Ik ben uiterst tevreden over de Peugeot 1.6 met 150 pk uitvoering(benzine)

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 HDiF met een Knaus

De ervaring van A. van Zelst met een Peugeot 308 1.6 HDiF (109 pk/80, Kw bouwperiode: september 2007 - januari 2009) en een Knaus Azur 400 van 1100 kg geplaatst op 29-09-2009:

Deze zomer met onze knaus sudwind 400 naar Frankrijk geweest. De Peugeot heeft zich prima gedragen. In tegenstelling tot onze oude 307 2.0 Hdi die toch regelmatig naar het rode vlak op de temparatuurmeter ging hebben we bij deze auto geen moment gehad dat de temperatuur boven de 90 graden uitkwam. Bijna alles in de 5e versnelling gereden met een gemiddelde buitentemperatuur van 28 graden. De airco is de gehele reis aan geweest. Bij een stop stond de ventilator nog flink na te draaien op een hoog toerental en na een minuut of 6 ging dat naar een lager toerental wat dan nog een paar minuten duurde. Verbruik lag op ongeveer 9,5 liter per 100 km. De trekkracht was ruim voldoende en indien je het gaspedaal wat meer intrapte was het effect van het extra koppel merkbaar. Het enige nadeel vind ik dat de kogeldruk maar 60 kg mag zijn. Ik heb de kogeldruk op 66 kg gezet en daar geen problemen tijdens het rijden mee gehad.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 2.0 HDiF met een TEC

De ervaring van William met een Peugeot 308 SW 2.0 HDiF (136 pk/100, Kw bouwperiode: mei 2008 - mei 2014) en een TEC Travel King 490 DB van 1300 kg geplaatst op 17-08-2009:

Met 308 SW en Tec travelking 460 TDF naar Zuid-Frankrijk afgereisd. De caravan heb ik laten herkeuren tot 1350 KG. Normaal is 1300 KG het kentekengewicht, maar de as is al geschikt voor 1350 KG en het leeggewicht valt al behoorlijk tegen, waardoor die 50 KG extra erg nuttig zijn.
De totale combinatie woog rijklaar rond de 3500 KG. Alle hellingen tot 6% werden in de 5e versnelling met cruisecontrol op 110 genomen zonder dat de auto daar ook maar iets van onder de indruk was. Later op de dag bij 35 graden greep het motormanagement in; er werd duidelijk minder vermogen geleverd en terug naar 4 met een gangetje van 80 a 90 was toen het maximaal haalbare. wel stond er toen een straffe tegenwind, dus vreemd is dit zeker niet. Het instructieboekje geeft ook aan dat er onder zware omstandigheden tijdelijk minder vermogen geleverd kan worden om de motor te beschermen. In Duitsland met 100 in de 6e versnelling op de cruise ook geen enkel probleem.
Achter vering zeer goed op haar taak berekend. geen doorhangen of doorslaan van de schokbrekers, zeer stabiel en voorspelbaar weggedrag. Hulpveren zijn absoluut niet nodig, doe liever iets leuks voor dat geld.
Brandstofverbruik met caravan ongeveer 1op8 voor de totale heenreis, het stuk duitsland met 100 in 6 1 op 10.5 Verbruik zonder caravan gemiddeld 1 op 15. Op zich niet echt zuinig voor zo'n moderne diesel, maar de auto weegt ook wat, en heeft een behoorlijk frontaal oppervlak.
Al met al is de 308 SW met deze motor een zeer goede trekauto; stabiel neutraal weggedrag, koersvast en motorisch op haar taak berekend. De 1.6 HDI mag volgens hhet kenteken ook 1650 KG trekken, maar dat lijkt mij niet wenselijk. Ik heb er mee gereden en weet zeker dat die motor met een zware caravan het niet gaat redden. Mocht u voor de keuze staan om een 308 SW diesel als trekauto aan te schaffen, dan staat er qua eigenschappen niets in de weg. Ga wel voor de 2.0 HDI

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 THP met een Avento

De ervaring van G.J. Kramer met een Peugeot 308 SW 1.6 THP (150 pk/110, Kw bouwperiode: mei 2008 - mei 2014) en een Avento AvaGrande 445 TF van 1315 kg geplaatst op 15-08-2009:

Deze zomer met de Peugeot 308 SW en de Avento 445 TF naar scandinavië geweest en met deze combinatie ongeveer 5000 km afgelegd. Een perfecte combinatie met de sterke 1.6 THP motor. Rijdt in de 5e versnelling met cruise control moeiteloos de hellingen op waar de vrachtwagens rechts een aparte baan hebben. Ook op steilere bergwegen is er een enorm vermogen beschikbaar om omhoog te komen. De steilste helling was ongeveer 12 graden, maar ook hier geen enkel probleem.
Het gemiddelde gebruik over de 5000 km was 1 op 9. Waarbij we 90 a 95 km per uur rijden. Dus dat is lekker zuinig. Solo in Nederland rijden we met de peugeot ongeveer 1 op 14.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 HDiF met een Fendt

De ervaring van Peter van Ginkel met een Peugeot 308 SW 1.6 HDiF (109 pk/80, Kw bouwperiode: mei 2008 - juni 2011) en een Fendt Saphir 490 TKM van 1300 kg geplaatst op 02-08-2009:

Een fijne trek auto. Wij zijn naar de France alpen geweest route Genobele Briancon gereden perfect. Veel beter dan de 307 1 SW die had nog al last van hoge temperatuur. Op de autobaan tempo 100 in z 'n 5. Autobaan helling hoef je niet eens naar z 'n 3 (via de sauerland route) gemiddeld verbruik over plus min. 1300 kM 9,8 l/100 met de caravan aan de haak.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 VTi met een Hobby

De ervaring van Cor Jansen met een Peugeot 308 SW 1.6 VTi (120 pk/88, Kw bouwperiode: mei 2008 - mei 2014) en een Hobby De Luxe 400 SF van 1135 kg geplaatst op 27-07-2009:

Peugeot is van mei 2009
Het trekken van een caravan met een auto met benzine motor is me heel erg meegevallen. Was gewend om met een Ford Focus 1.8 Turbo diesel te rijden. Zijn dit jaar naar de Dordogne via Parijs, Orléans en Limoges gereden.
Heel veel met cruise control gereden in 4e en 5e versnelling. Snelheid ingesteld op 100 km GPS wat neerkomt op 108 km op de teller.
Terug geschakeld bij 90 à 95 km.
Alleen tussen Orléans en Limoges vaker naar 3 terug moeten schakelen, maar dat was destijds met de diesel ook.
Redelijk accelereren kan alleen met 3500 à 4000 rpm.
Gemiddeld verbruik was ca. 12 / 100km

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 THP met een Hobby

De ervaring van R Talstra met een Peugeot 308 SW 1.6 THP (150 pk/110, Kw bouwperiode: mei 2008 - mei 2014) en een Hobby Excellent 400 SF van 1100 kg geplaatst op 23-06-2009:

prima combinatie, 150pk geen problemen voldoende pk´s over om met de stroom mee te gaan

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 HDiF met een Hobby

De ervaring van P van Rooij met een Peugeot 308 SW 1.6 HDiF (109 pk/80, Kw bouwperiode: mei 2008 - juni 2011) en een Hobby De Luxe 540 KMFe van 1436 kg geplaatst op 21-06-2009:

Rijd jaar voor het eerst met de Hobby 540 KMFe en daarnaast 3 kinderen en 2 volwassenen in de auto. Al met al een behoorlijk gewicht. Hoewel de combinatie het technisch mag hebben, zit ik alleen dat ik 100 kilo over het treingewicht zit. De atuo trekt goed en is ook stabiel. Wel vindt ik dat ik op de vooral minder steile hellingen snel terug moet en snelheid verlies, Voorbeeld Luik is in zijn 3 en dan 55 a 60 kilometer. Daartegen over staat dat ik op 10% hellingen wil redelijk kan blijven rijden en ook redelijk goed vanuit stilstand wegkom. Maar op de Duitse autobaan moet ik toch vaak terug naar 3 zodra het gaat klimmen. Eenmaal vlak rijd ik zonder problemen 90 of 100. Kortom op het gemakje aan, we komen er wel maar absoluut geen probleem zeker niet op wat stijlere stukken m.b.t. optrekken. Wij zijn ons wel bewust dat we een grote caravan en 3 kinderen hebben. En wanneer je dat goed realiseert en niet als eerste boven hoeft te zijn een prima combinatie. Dus dit jaar Richting midden Italie

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 HDiF met een Adria

De ervaring van Jan met een Peugeot 308 SW 1.6 HDiF (109 pk/80, Kw bouwperiode: mei 2008 - juni 2011) en een Adria Adiva 432 van 1295 kg geplaatst op 12-05-2009:

Afgelopen meivakantie weggeweest met de 308 SW 1.6 HDiF naar Picardie. Was de eerste keer, maar het is zeer goed bevallen. Ook in die streek is er veel glooiend terrein, waar de kombinatie geen enkele moeite mee heeft. Meeste 'hellingen' in 4 en 5 kunnen rijden. Gebruik viel ook reuze mee, bijna 1 op 11. Helaas in Nederland een bekeuring....90 km/hr pas op 1 mei ingegaan en niet op 25 april...

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 2.0 HDiF met een Kabe

De ervaring van r boer met een Peugeot 308 SW 2.0 HDiF (136 pk/100, Kw bouwperiode: mei 2008 - mei 2014) en een Kabe Safir TDL van 1590 kg geplaatst op 28-04-2009:

de 308 sw station met 136 pk diesel is heel goed bruikbaar met dit caravan gewicht en rijd in de ardennen zonder problemen in zijn 4e versn
naar boven met 100 km en kan er dan ook nog mee versnellen ( gewicht caravan was op dat moment 1450 kg) wel heb ik er hulpveren achter bij gezet door het behoorlijke trekkogelgewicht van onze kabe zodat hij niet zoveel meer door zijn knieën zakt en blijft nu keurig op niveau (75 kg max op de kogel is niet zoveel en dat is wel jammer) met wat bagage in de auto om de gewichts verhouding beter te verdelen rijd deze combi als een zonnetje en geeft een goede balance , en rij nooit harder 100 km dat is en blijft het veiligste , boven dien is hij erg zuinig als hij niets sleurt en dat doen wij 361 dagen per jaar al met al zijn wij erg tevreden met onze combinatie , wij hebben er nu 2600 km mee gesleurt en kan ik de 308 sw aanraden als trekauto

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 SW 1.6 THP met een Hobby

De ervaring van Frank met een Peugeot 308 SW 1.6 THP (150 pk/110, Kw bouwperiode: mei 2008 - mei 2014) en een Hobby Excellent 495 UFe van 1386 kg geplaatst op 30-03-2009:

Ik ben afgelopen zomer met deze auto en een hobby excellent 495 Ufe naar midden Italie gereden via de Brenner pas. Geweldig zoals deze auto met de caravan om gaat, een stuk beter dan een VW Golf Variant met 2.0 motor en 116pk.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 THP aut. met een Knaus

De ervaring van N.J.Leijen met een Peugeot 308 1.6 THP aut. (140 pk/103, Kw bouwperiode: september 2007 - juli 2013) en een Knaus Sudwind 500 EU van 1455 kg geplaatst op 25-01-2009:

In sept 2008 hebben wij een rondtoer van bijna 5000 km gemaakt met de peugeot 308 1600 THP met automaat en daar achter een knaus caravan type 500EU van ongveer 1500 kilo beladen. Deze rondtoer ging via Duitland, Tsjechie, Hongarije, Koratie en via Italy door de Dolemieten en Duitsland weer retour.
De peugeot deed het geweldig. Gezien het hoge koppel ook bij een laag toerental waren goede prestaties te verwachten, maar het was boven verwachting. De trekkracht is enorm. Als voorbeeld de cruisecontrole van de auto op 90 km per uur tegen de Brennerpas in de Brennerautobaan was geen enkele probleem. De automaat schakelde terug naar de drie en trok zonder problemen naar boven. De cruisecontrole stond de gehele toer op 92 km en het gemiddelde verbruik kwam uit op 12,5 liter per 100 km. Het verbruik zonder caravan in normaal gebruik komt uit op ongeveer 8 liter per 100 km. De peugeot 308 1600 THP motor is een geweldige caravantrekker.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 VTi met een Hobby

De ervaring van van es met een Peugeot 308 1.6 VTi (120 pk/88, Kw bouwperiode: september 2007 - juli 2013) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1200 kg geplaatst op 09-08-2008:

Mijn indruk is dat de peugeot 308 ondanks zijn 1.6 motor het als trekauto goed doet.De caravan was geladen tot een gewicht van 1340 kg.En met maar 2000KM op de teler richting Zuidwest van Frankrijk.Naar 1300km had de auto 1:9 verbruikt wat voor een nieuwe auto best meevalt.Op de de terugweg met een gemiddelde snelheid van 90km 1:9.5
De 5 de versnelling is goed te gebruiken.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 VTi met een Wilk

De ervaring van P.v.d.Nouweland met een Peugeot 308 1.6 VTi (120 pk/88, Kw bouwperiode: september 2007 - juli 2013) en een Wilk S3-450 HTD van 1270 kg geplaatst op 09-07-2008:

Mijn ervaring met mijn peugeot 308-1.6VTi en Wilk van 1300kg zijn zeer goed.Wij zijn naar Zuid Frankrijk geweest en hebben geen enkel probleem gehad,ook niet in de Ardennen en de hellingen bij Langres.Cruise control was idiaal en goed te gebruiken.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 HDi met een Biod

De ervaring van H.van Meurs met een Peugeot 308 1.6 HDi (90 pk/66, Kw bouwperiode: september 2007 - juli 2013) en een Biod 420 van 1150 kg geplaatst op 18-05-2008:

Bij een zorgvuldige gewichtsverdeling/belading/kogeldruk ca.60 kg leverde mijn peugeot een goede prestatie. In Italiaanse bergen met soms pittige hellingen en bochten, waarbij je genoodzaakt bent het nodige schakelwerk uit te voeren. Wat mij is tegengevallen is langzaam filerijden, b.v. bij de Gothardtunnel en de Zwitserse grensovergangen. Bij een wat hellende weg moet je steeds optrekken en dan ruik je de koppeling. Getracht afstand te nemen van mijn voorganger, om langzaam door te kunnen rijden, maar dat lukte niet altijd. De stank werd heviger en het raam moest open. Mijn trui stinkt nog naar de koppeling. Zou dit met een Peugeot 2 liter en 90 pk of 110 pk beter gaan? Of speelt dit geen rol?

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Peugeot 308.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Peugeot 308 SW 2.0 HDiF met een Avondale

De ervaring van Mark Stafford met een Peugeot 308 SW 2.0 HDiF (136 pk/100 Kw, bouwperiode: 2008-2014) en een Avondale Dart 510-5 van 1250 kg geplaatst op 18-05-2008:

Excellent car for towing. Average fuel consumption over 750 miles of towing was 32mpg.

You hardly know you have a caravan on the back until you look in the mirror (or forget to push down the Alko stabiliser handle before setting off, as I did on the way home)


Peugeot 308 SW 1.6 HDi met een Bailey

De ervaring van Neill met een Peugeot 308 SW 1.6 HDi (90 pk/66 Kw, bouwperiode: 2008-2014) en een Bailey Ranger 470 van 1172 kg geplaatst op 18-05-2008:

The car tows to an adequate standard on flat and slight to medium inclines but has great difficulty on a steep hill start to the extent that I worry about the clutch burning out. With hindsight I would not have bought this car to tow this caravan or any other caravan.


Peugeot 308 1.6 VTi met een Elddis

De ervaring van gordon freeman met een Peugeot 308 1.6 VTi (120 pk/88 Kw, bouwperiode: 2007-2013) en een Elddis Crusader Hurricane van 1175 kg geplaatst op 18-05-2008:

308 nice little car , good mileage 42 to gallon 0-60, 11 sec goog to drive


Peugeot 308 SW 1.6 HDiF met een Sterling

De ervaring van robert met een Peugeot 308 SW 1.6 HDiF (109 pk/80 Kw, bouwperiode: 2008-2011) en een Sterling Eccles Onyx van 1325 kg geplaatst op 18-05-2008:

i have not got this set up yet, but will be getting the car in a months time, aswell as the caravan. I am pleased the car will tow something this big, i really thought it was going to be too big for the car. surprising how much these smaller diesels can manage!


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Lees ook:

Voorbeeld Trekrapport

Hoe meer PK's, hoe beter?

Caravan (te?) zwaar

Genuanceerd advies

Donatie

 

©2024 Caravantrekker