Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Seat Leon

Sorteer op:


Seat Leon 1.6 TDI met een Fendt

De ervaring van Lianne de Veer met een Seat Leon 1.6 TDI (116 pk/85, Kw bouwperiode: november 2016 - 2020) en een Fendt van 1410 kg geplaatst op 15-07-2023:

De (door de garage beschikbaar gestelde vakantieauto) Seat valt niet tegen. Voor een zware Fendt, die al gauw mét mover + accu en cassette luifel zo’n 1400 kg weegt, zou ikzelf voor een andere auto kiezen. Het verhoudingspercentage is ongunstig. We hebben dus alle overbodige ballast uit de caravan gehaald, inclusief de tafel van 12 kg (een iets kleinere gaat in de auto). Maar de 250 Nm is niet slecht: een Jeep 4 liter heeft 295 Nm.
We hebben een paar keer op de weegbrug gestaan en thuis gewogen wat er uitging om onder de 1.400 kilo te komen. Want je wilt liever wat overhouden. Enne: we hebben 25 kilo aardappels thuis gelaten….

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI aut. met een Knaus

De ervaring van Niels Tetteroo met een Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: mei 2020 - heden) en een Knaus van 1290 kg geplaatst op 24-05-2021:

Met deze combinatie is echt prima te rijden. De caravan is vrij lang voor zn gewichtsklasse maar ligt toch stabiel achter de auto. Wij plaatsen de fietsen op de auto en houden een kogeldruk van 80 kilo aan. Zo hangt de auto ietsjes in zn kont maar niet overdreven in de V vorm.
Door de indeling van de caravan ligt het gewicht op of voor de as. Voor de zekerheid hebben we wel de optie ATC gekozen bij aankoop.
Met de DSG in sportstand gaat hij vlot mee met het verkeer. Rond de 95 km/h staat hij in zn 6 maar veelal zet ik hem zelf op manueel 5.

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Leon 1.8 20v T met een Hobby

De ervaring van H.F.Valvekens met een Seat Leon 1.8 20v T (180 pk/132, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Hobby Excellent 495 UL van 1400 kg geplaatst op 30-12-2016:

Ruime ervaring met aanhangers, dit komt door het werk.
Combinatie is tot 90 km goed stabiel, daarboven komt het aan op hoe de lading in de caravan is verdeelt.
Kogeldruk moet echt 80 kg. bedragen om stabiel te zijn, daaronder heeft de combinatie de neiging om te gaan "pendelen" en wordt het niet prettig rijden.
De auto kan het eigenlijk te makkelijk aan en voor dat je het weet rij je sneller dan is toegestaan.
Ook in de bergen is het geen probleem om op snelheid te blijven, maar er moet wel worden terug geschakeld om de combinatie op snelheid te houden.
Naar beneden moet goed op de snelheid worden gelet.
De kracht van de auto is ruim voldoende om onder alle mostandigheden te kunnen rijden, met kanttekening dat de kogeldruk in orde is.

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Leon ST 1.6 TDI met een TEC

De ervaring van jos met een Seat Leon ST 1.6 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: november 2013 - maart 2014) en een TEC Travel King 540 GK van 1400 kg geplaatst op 05-08-2016:

Voor het 2e jaar naar de cote d'azur. Trekkracht met volle belading is prima gelet op het aantal pk/nm. 105km per uur is prima te doen in 5e versnelling. Bij hellingen wel snel terug naar 4e. Omdat auto extra beladen is is de stabiliteit voldoende. Verbruik 1 op 11. Subliem! Beladi g is wel cruciaal. Kogeldruk 80kg, auto zwaar beladen, dan is het prima te doen

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Leon ST 1.4 TSI met een Burstner

De ervaring van Marco baas met een Seat Leon ST 1.4 TSI (140 pk/103, Kw bouwperiode: november 2013 - 2016) en een Burstner Averso 460 TS van 1330 kg geplaatst op 31-08-2015:

Deze zomer naar ST Malo ( Frankrijk) geweest en met 1700 km op de teller was het rijden op de tol wegen met max 85 km per uur geen probleem.
Bij 95 km per uur voelde je af en toe de caravan gaan wiebelen dus dat was snel terug naar 85 km.
Vanuit stilstand optrekken op een helling dan hadden de voor wielen erg weinig grip af en toe omdat de auto toch best wel wat naar achter hing. Hier voor een yeti 1.8 tsi gereden die had er toch wat minder moeite mee, ik zelf ben tevreden als je je rijgedrag aanpas daar waar nodig is!

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Leon 1.8 TSI met een Hobby

De ervaring van Danny met een Seat Leon 1.8 TSI (160 pk/118, Kw bouwperiode: juli 2007 - januari 2013) en een Hobby Exclusive 495 van 1400 kg geplaatst op 09-08-2015:

vermogen genoeg, ook de Brenner op en de fernpas met veel plezier gereden wel aan te raden om op de hand te schakelen als je optrekt naar je kruissnelheid. om de DSG bak te sparen. tipje van de garage. verbruik 1op7.5-8 bij 100km gps. solo vlak 1op13/14

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Leon ST 2.0 TDI aut. met een Hobby

De ervaring van Robin met een Seat Leon ST 2.0 TDI aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: november 2013 - 2016) en een Hobby Excellent 495 UL van 1380 kg geplaatst op 01-08-2015:

Als standaard berekend gaf deze combinatie een matige score. Na belading en combinatie op de weegbrug te hebben gehad zijn de waardes dermate anders dat het een hele fijne combinatie is. Vermogen voldoende, caravan volgt mooi en snelheden tot 110 kmph zijn stabiel haalbaar. Dit is wel bij volle belading van de auto, met verzwaarde veren en een dakkoffer. Wanneer de auto minder zwaar beladen is, merk je dat bewegingen van de caravan beter voelbaar zijn.

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Leon ST 1.2 TSI met een Eifelland

De ervaring van Jeroen met een Seat Leon ST 1.2 TSI (105 pk/77, Kw bouwperiode: november 2013 - 2016) en een Eifelland Holiday 500 TK van 1250 kg geplaatst op 29-05-2015:

Dit voorjaar voor het eerst (binnen Nederland) onderweg met de Seat Leon ST (110 pk/175 Nm) met een Eifelland 500 TKM (2006) aan de trekhaak. De combinatie rijdt zeer prettig en heeft ruim voldoende vermogen om vrachtwagens in te halen op de autosnelweg. In theorie is zelfs de 6e versnelling nog te gebruiken op vlakke stukken, echter toerental is dan wel laag. Verder alles met gemak in 4e en 5e versnelling kunnen rijden. Combinatie rijdt prettiger dan in de 1.6 Renault waarmee ik voorheen reed.

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Leon 1.4 TSI met een Adria

De ervaring van Hans met een Seat Leon 1.4 TSI (140 pk/103, Kw bouwperiode: januari 2013 - 2016) en een Adria Altea 390 PS van 1050 kg geplaatst op 16-04-2015:

Heb al eerder een review geplaatst over de nieuwe Leon. Ben nu in het bezit van een Leon 1.4 ACT FR uitvoering met 150 pk. Deze versie komt niet in het lijstje voor, dus ik heb bij de berekening aangegeven dat hij "getuned" is van 140 naar 150 pk. Het verschil met de 122 pk versie is heel goed te merken.
Deze motor heeft cylinderuitschakeling, waarmee je onder gunstige omstandigheden op 2 cylinders rijdt. Zelfs met caravan zie je regelmatig het 2-cylinder symbool in je display verschijnen.
Indien je bergaf gebruik maakt van de remmende werking van de motor, wordt het weer uitgeschakeld zodat je toch voldoende afremt op de motor.
Het betreft Leon Fr met sportonderstel en 18” velgen. De wegligging is zowel met solo auto als met caravan strak. Ondanks het sportonderstel is de vering niet te straf.
De motor is zo krachtig dat je makkelijk in de 5e kan rijden en de helling bij Luik in de 4e met 110 kmpu omhoog kan.
Even een vrachtwagen inhalen in de 4e versnelling (van 80 naar 100) geeft je zelfs met caravan nog een duwtje in de rug.
Het is door de kracht en koppel van de motor erg ontspannen rijden met deze combinatie. De auto zakt niet erg door. Het verbruik is redelijk, maar fors meer dan de fabrieksopgave.
Dit heeft ongetwijfeld te maken met mijn wat pittige rijstijl, dus voor de wat rustigere rijders moet 1 op 16 wel haalbaar zijn.
Solo verbruik ik 1 op 14 (fabrieksopgave 1 op 21) en met de caravan bij een snelheid van gemiddeld 100 kmpu ruim 1 op 8. De sportstoelen zitten perfect zodat een lange rit geen straf is.

Conclusie, een erg krachtige, stabiele combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Leon 1.4 TSI met een Eriba

De ervaring van T.K. Barth met een Seat Leon 1.4 TSI (140 pk/103, Kw bouwperiode: januari 2013 - 2016) en een Eriba Feeling 380 van 1120 kg geplaatst op 15-09-2014:

Een geweldige trekauto. Een feest om met de caravan te rijden.We hebben een Hymer Feeling 390 die geladen ± 1100 Kg. weegt. Kogeldruk 70 Kg. Voor deze auto, die net nieuw is trokken we de caravan met een Seat Altea diesel van eveneens 140 pk. Uiteraard een prima trekker, maar deze Leon (benzine) trekt eigenlijk net zo goed. Er kan veelal in de 6e versnelling gereden worden. Ook het verbruik valt mee. We hebben nu ± 3000 Km. gereden met deze combinatie. Het verbruik kwam uit op 1:10,7. Al met al zeer tevreden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Leon 1.6 16v met een Hobby

De ervaring van stefan met een Seat Leon 1.6 16v (105 pk/77, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Hobby De Luxe Easy 400 SF van 1125 kg geplaatst op 16-08-2014:

Met deze combinatie naar Oostenrijk geweest, kon overal goed meekomen met het verkeer. Alleen op de steile helling (12%) na een haarspeldbocht moest ik even terug, naar de eerste versnelling omdat hij het anders niet trok. Voor de rest geen problemen mee gehad op 900 km 1x getankt

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Leon 1.4 TSI Ecomotive met een Adria

De ervaring van Hans met een Seat Leon 1.4 TSI Ecomotive (122 pk/90, Kw bouwperiode: januari 2013 - 2016) en een Adria Altea 390 PS van 1050 kg geplaatst op 20-06-2013:

Zojuist voor het eerst met mijn nieuwe Leon naar Italie gereden. De combinatie is heel goed bevallen. Het betreft een Leon Fr met sportonderstel. Deze auto ligt zeer stabiel op de weg. De vering is zeker met caravan niet te stug. De motor trekt deze caravan erg makkelijk. De helling achter Luik gaat in de 4e met 100 kmpu omhoog. Het verbruik is netjes. Solo 1 op 16 en met de caravan op deze rit met een snelheid van ruim 100 kmpu en flink wat wind, een ruime 1 op 9.

Ik rij bijna altijd in de 4e versnelling omdat hij het dan makkelijk trekt en je veel minder gas hoeft te geven dan als je in de 5e rijdt. De motor klinkt dan ook "lekker" en is nog mooi stil. Er gingen geruchten (in Duitsland) dat de koeling aangepast moet worden bij het rijden met een caravan (en die passen ze daar ook aan), maar ik heb met de standaard koeling geen problemen gehad. De koelvloeistof blijft 90 graden en op een lange helling van 7 km lang en 5% stijging liep de olietemp kortstondig op naar 127 graden. Gemiddeld bleef deze op 115 graden bij een buitentemp van 28 graden.

Conclusie een fijne en stabiele en ook met caravan redelijk zuinige combinatie!

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Leon 1.4 TSI met een TEC

De ervaring van Gunst met een Seat Leon 1.4 TSI (125 pk/92, Kw bouwperiode: september 2007 - januari 2013) en een TEC Travelbird 415 van 1050 kg geplaatst op 26-04-2011:

Deze combi beschikt over ruim voldoende trekkracht. Een kruissnelheid van 100kmpu is met gemak aan te houden. Ik rij zelf het liefst in de 4e versnelling. De motor maakt dan ruim 3000 tpm is en mooi rustig. De stabiliteit is mede door het sportonderstel prima voor elkaar. Huplveren zijn niet nodig bij een kogeldruk van zo'n 60 kilo. De steilste hellingen worden met gemak genomen. Meestal in de 4e versnelling en soms de 3e. Je kunt dan nog steeds 100 kmpu blijven rijden. Verbruik bij deze snelheid ongever 1 op 8. Dat is dus niet erg zuinig. Solo rijdt ik met een sportieve rijstijl 1 op 13.5

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Leon 2.0 TSI met een Adria

De ervaring van Vaalburg met een Seat Leon 2.0 TSI (200 pk/147, Kw bouwperiode: juli 2007 - januari 2009) en een Adria Adora 472 LU van 1285 kg geplaatst op 11-09-2009:

Prima combinatie die vooral op berpassen een uitstekende indruk heeft achergelaten

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Leon 2.0 TSI met een Burstner

De ervaring van v summeren met een Seat Leon 2.0 TSI (241 pk/177, Kw bouwperiode: juli 2007 - januari 2013) en een Burstner Belcanto 460 TS van 1330 kg geplaatst op 24-11-2008:

geweldige auto om caravan mee te trekken de trekkracht is ook bij lage toeren enorm benzineverbruik bij snelheden van 120 km is 1 op 8.5 goed in 6de versnelling te rijden vanaf 80 km topsnelheid indien nodig meer dan 130

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Leon 1.6 met een Hobby

De ervaring van J.Monsieurs met een Seat Leon 1.6 (102 pk/75, Kw bouwperiode: september 2005 - januari 2013) en een Hobby De Luxe Easy 400 SB van 1089 kg geplaatst op 08-07-2008:

Hoewel ik nu bij deze Leon 1.6 8V 102 pk's heb en bij mijn vorige 1.6 16V 105 pk's, trekt deze toch beter en is de motor rustiger. Waarschijnlijk door het lager toerental bij max. koppel. Op de snelwegen rijd ik ong.110 km/h in de 5de versnelling. Als ik onder de 3000 toeren kom, schakel ik meteen terug. Zeer stabiele auto/caravan combinatie. Ben de laatste 2 jaar toch al in Karnten, Kroatie, Toscane, Frankrijk en Spanje geweest. Ook veel RN gereden. Had alleen problemen met m'n "special mirror" spiegels. Bleven door de gestroomlijnde leon-spiegels niet goed zitten. Heb nu zuignap opzetspiegels, wekt perfect en geen evt. lakbeschadigingen aan autospiegels. Links vlak, rechts bol.

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Leon 2.0 TDI met een Kip

De ervaring van A. met een Seat Leon 2.0 TDI (140 pk/103, Kw bouwperiode: september 2005 - januari 2013) en een Kip Star Line 41 van 925 kg geplaatst op 24-07-2007:

Geweldige combinatie.

De Kip ligt bijzonder stabiel achter de auto. Gemiddelde snelheid boven 100 km/u gaat moeiteloos. Auto en caravan dan vol beladen.

Hellingen van 9 en 10% zijn een lachertje.

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Leon 1.8 20v met een Caravelair

De ervaring van S. van Bentum met een Seat Leon 1.8 20v (125 pk/92, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Caravelair Elodorado Luxe 390 van 1000 kg geplaatst op 21-06-2007:

Het is een solide auto om voor de Caravelair 390 La Bamba te hebben. Kan makkelijk in de vijfde versnelling rijden (± 85 - 90 km/h). Versnellen op de snelweg in Nederland (hoofdzakelijk vlak) gaat redelijk, even eentje terugschakelen naar de vierde versnelling.

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Leon 1.9 TDI met een Caravan

De ervaring van Wilfred van Beneden met een Seat Leon 1.9 TDI (110 pk/81, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Caravan van n.b. kg geplaatst op 27-01-2007:

Met mijn Seat Leon 1.9 TDI 81Kw ga ik al jaren op reis met aan de trekhaak een Bürstner Fun 495 TK (tot. lengte 7.22m) Ik vind de Leon echt een zeer goede trekker, we gaan dan ook altijd naar Italië en pikken zo menig bergje mee...! Op de camping krijg ik wel vaak de vraag hoe we daar dan zijn gekomen.. ze onderschatten gewoon de capaciteiten. Zorg wel voor een goede kogeldruk (+/- 80 kg) en dan zijn snelheden van 100 km/u in 5 goed haalbaar! Ik moet ook zeggen dat die Bürstner ook geweldig goed spoort.

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Leon 1.6 16v met een Hobby

De ervaring van jaap met een Seat Leon 1.6 16v (105 pk/77, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Hobby De Luxe Easy 400 SB van 1147 kg geplaatst op 05-11-2006:

Ben al 3 keer in Frankrijk geweest met deze combi. Op de snelwegen geen problemen. Bijv. bij Annecy wel een probleem gehad, op een steile helling konden we niet wegkomen. Het gaat maar het houdt allemaal niet over.

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Leon 1.6 16v met een Hobby

De ervaring van Martijn met een Seat Leon 1.6 16v (105 pk/77, Kw bouwperiode: 2000 - 2005) en een Hobby De Luxe Easy 440 SB van 1230 kg geplaatst op 02-11-2006:

De Seat Leon kan in Nederland prima uit de voeten met een Hobby 440 de luxe erachter, maar of dat in Frankrijk of Spanje ook zo is ben ik niet zo zeker van.

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Seat Leon.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Seat Leon 1.9 TDI met een Knaus

De ervaring van juan cortes met een Seat Leon 1.9 TDI (110 pk/81 Kw, bouwperiode: 2000-2005) en een Knaus Sport 450 QU van 1250 kg geplaatst op 02-11-2006:

he recorrido toda españa con 15600 km con carabana no he tenido ningun problemani subiendo ni bajando en autopista no baja de 90 o 100 sin problema tambien llevo un estavilizador muy grande


Seat Leon 2.0 TDI met een Elddis

De ervaring van Raymond Burnett met een Seat Leon 2.0 TDI (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2005-2013) en een Elddis Avante 505 van 1358 kg geplaatst op 02-11-2006:

This outfit is a very good towing set-up indeed. The car is extremly powerful with bags of torque making towing a pleasure. The caravan is very stable at speeds of 60 - 65mph with no snaking at all. A very good match even if just under matching guidlines.


Seat Leon 1.9 TDI pd met een Standaard Caravan

De ervaring van Chris M met een Seat Leon 1.9 TDI pd (150 pk/110 Kw, bouwperiode: 2001-2005) en een Standaard Caravan van 1025 kg geplaatst op 02-11-2006:

I tow a Compass Omega 430/5 1992 with an 05 Seat Leon TDI FR 1.9 150 bhp and what an excellent combination they make. I can use 6th gear down to 50mph a and easly accelerate up a incline with 5th gear. The car is always solid as a rock and it can't be faulted, apart from due to the car been a sports model I didn't get much change from £400 for a detachable towabar and single S14 socket - You couldn't even get a fixed towabr. Aside from that though it is superb. The only problem that it may have is the clearance. The sports suspension is perfect for towing and the noseweight is a good 75kg. I yet have to have a problem pulling on or off a slight due to the low ride but no doubt the traction control will help on slippy grass.


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Genuanceerd advies

Donatie

Wet- en regelgeving

Hoe meer PK's, hoe beter?

Voorbeeld Trekrapport

 

©2024 Caravantrekker