Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Subaru XV

Sorteer op:


Subaru XV 2.0i met een Caravan

De ervaring van Henry met een Subaru XV 2.0i (156 pk/115, Kw bouwperiode: november 2017 - 2019) en een Caravan van 1400 kg geplaatst op 10-11-2021:

Door overstap van vouwwagen naar caravan de XV gekocht
In de 1.6 proef gereden, maar dat is hem zonder caravan al net niet,
daarom een 2018 2.0 geïmporteerd, die heeft 1400kg trekgewicht en je kan manueel schakelen op het stuur

caravan max gewicht is 1400kg, maar hij zal rond de 1200 kg geweest zijn (Caravelair Antares Style 486)
Met de combinatie de Alpen in geweest, zeer goed bevallen. Bij mij weten is het steilste rond 12% geweest (omgeving Briacon D1091/D4) geen enkel probleem.
CTV reageert prima. Berg af met cruise control remt hij netjes op de motor.
Zonder cruise control kan je makkelijk op de motor remmen door met de flappy peddels even terug te schakelen
Hij kan in D blijven, dan neemt hij het weer over als je gas geeft

Bekijk berekening

Wijzigen


Subaru XV 2.0i aut. met een Adria

De ervaring van Steef van de Steeg met een Subaru XV 2.0i aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: januari 2012 - 2017) en een Adria Altea 432 PX van 1140 kg geplaatst op 20-06-2020:

Wij zijn zeer tevreden over deze combinatie, wij zelfs met de caravan een pas over gegaan naar 2400 mtr, de XV had er totaal geen moeite mee.

Bekijk berekening

Wijzigen


Subaru XV 2.0i aut. met een Elddis

De ervaring van E de Jong met een Subaru XV 2.0i aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: januari 2012 - 2017) en een Elddis Avante 362 van 1172 kg geplaatst op 06-11-2015:

2x een met aangepaste achtervering Hi/Low gearing Forester gehad, die een totaal 1170 kg wegende Elddis(incl. mover en bagage/voeding outfit), door een aantal landen buiten Europa heeft gesleurd.
Nu sinds juni 2015 een Subaru XV 2.0i Lineartronic (inmiddels 7000km.)
Deze rijdt met de Elddis strakker dan met mijn vorige Foresters (i.v.m.kortere overhang/stuggere vering).
Verbruik: Solo 1:13. Bij 85km/u met Elddis 1:9 zonder wind en hiermee gunstiger dan de Foresters.
Cruise Control: Ingeschakeld blijft de snelheid uiteraard constant en de motor zoekt het juiste toerental en kan niet overbelast raken bij bv. een \"vals plat\".
Helling op: Achter een steeds stoppende en optrekkende tractor gereden op 13% helling en de automaat zette de combinatie rustig in beweging.
De electronica regelt het toerental/koppel mooi af zonder herrie.
Echter nog geen ervaring met hele lange 12-15% steigingen opgedaan.
Helling af: Automaat op manual,regelt het afremmen op de motor gemakkelijk af via de flippers achter het stuur.
Nadeel/Voordeel: Slechts 1200 kg. mag de Lineartronic trekken, maar mits dit niet wordt overschreden,is naar mijn ervaring nu,dat deze XV een in mijn ogen prima trek auto is, beter zelfs dan mijn vorige Foresters en ondanks dat die een hoge en lage gearing hadden en 1500kg mochten trekken, komt de XV met zijn automaat, net zo gemakkelijk met de caravan van drassige landjes af en hellingen op. Zelf nog gemakkelijker.

Bekijk berekening

Wijzigen


Subaru XV 2.0i met een Adria

De ervaring van Adriaan met een Subaru XV 2.0i (150 pk/110, Kw bouwperiode: januari 2012 - 2017) en een Adria Adora 542 UT van 1425 kg geplaatst op 27-02-2015:

Na 2 x een Forester nu eigenaar van een XV, 2.0i. Ook de caravan is sinds een jaar een andere, een Adria i.p.v. een Hobby. De caravan weegt 1175 kg leeg en dat is een behoorlijk gewicht ten opzichte van de auto.(1325 leeg) Bij het beladen gaan dus tal van zware voorwerpen de auto in ( zoals reservewiel, kabel,gereedschapkist enz. . Ook de 2 fietsen gaan op het dak van de auto mee. Verder nog 2 kratten met schaarkrikken, haringen, Aquachem keggen etc, Na aankomst verhuizen deze kratten van de auto naar de disselbak.
De XV rijdt rustiger dan de Forester. Volgens mij komt dat vooral door de korte oversteek aan de achterzijde. Rijden in 6e versnelling kan wel maar de motor maakt dan vrij weinig toeren ( 2200-2300) Door in z'n 5 te rijden draait de motor wat beter en het maakt niet veel uit voor het benzineverbruik. Al met al ben ik tevreden over de combinatie. Het enige wat ik mis is de dubbele gearing van de Forester. Niet altijd nodig bij het wegrijden maar tegen een helling gaat het net wat makkelijker. Helaas is de dubbele gearing alleen beschikbaar op de XV 1600 motor en die heeft toch aanzienlijk minder vermogen en koppel. Als is rustig rij ( snelheidsmeter tussen 90-100) kom ik aan een verbruik van bijna 1 : 9. En dat is ook weer wat gunstiger dan de Forester.

Bekijk berekening

Wijzigen


Subaru XV 2.0D met een Hobby

De ervaring van Walraad met een Subaru XV 2.0D (147 pk/108, Kw bouwperiode: januari 2012 - 2017) en een Hobby Excellent 455 UF van 1274 kg geplaatst op 31-07-2012:

Eerste tocht door de Dolomieten met succes doorgekomen. De XV is stabieler dan de Forester die ik hiervoor had. De strakkere demping en kortere overhang helpen zeker. De Boxerdiesel blijft een heerlijk sterk blok en bergop in de 5e versn. tot alles in staat. De 6e is te lang voor caravangebruik. Gemiddeld verbruik met caravan was 10l/100km, zonder voorlopig 6l/100km. Fijne allround auto, aanrader!

Bekijk berekening

Wijzigen


Subaru XV 2.0i met een Adria

De ervaring van F. Heemskerk met een Subaru XV 2.0i (150 pk/110, Kw bouwperiode: januari 2012 - 2017) en een Adria Adora 462 PS van 1297 kg geplaatst op 23-01-2012:

Ik heb met de Subaru XV 2.0 Benzine proef gereden.
Hij was redelijk stabiel op de rijksweg met 90 km per uur. Helaas was met windkracht 6 vol op de kop snel terugschakeling naar 5 en zelfs 4. Ik denk als je met een caravan van 1600 kg, dat mag deze Subaru trekken, een zware dobber zal hebben, zeker berg op, ik heb besloten om voor een Forrester te gaan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Genuanceerd advies

Donatie

Wet- en regelgeving

Caravan (te?) zwaar

Hoe meer PK's, hoe beter?

 

©2024 Caravantrekker