campinggids.com

ITBS - Veilig op weg Foto

Actueel

Op Maat caravantraining 1:1
Een dagdeel prive caravantraining al vanaf 169,- Euro. Twee bestuurders dagtraining 284,- Euro.Tsss! Nee, puur privé les die dag!

De reis een last?
Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier. Volg een caravancursus Op Maat.
Al v.a. € 169,-

Aantal berekeningen:
33.843.860


Trekauto van het Jaar 2002

Honda Stream 2.0

 

De verkiezing van de Trekauto van het Jaar 2002 werd ook dit jaar weer georganiseerd door de redactie van de Kampeer & Caravankampioen. Deze keer waren vooraf tweeëntwintig auto’s van het modeljaar 2002 geselecteerd om mee te dingen naar deze prestigieuze titel. Na twee dagen intensief testen werden alle juryrapporten verwerkt en waren de vijf klassenwinnaars bekend. Uiteindelijk werd dit jaar de Honda Stream 2.0 de glorieuze overallwinnaar. Evenals twee jaar geleden dus weer een MPV als beste trekauto van het jaar 2002.

Voor de twaalfde keer in successie maakten half maart de deelnemende auto’s hun opwachting op de testbaan van de DAF-fabrieken in het Brabantse Sint-Oedenrode. De jury, bestaande uit onder andere ervaren autojournalisten en ANWB caravan- en autotesters, beoordeelden in teams van twee personen de auto’s op hun kwaliteiten als caravantrekker.
De Nederlandse Caravan Club was ook dit jaar weer in de jury vertegenwoordigd en wel met de kersverse ‘Instructeur van het Jaar’ Tineke Brinkman – u weet wel, van de Klomprijcommissie. Samen met Theo Gerrits van het Politie Verkeersinstituut en ook al binnen de NCC actief in de Technische Commissie, vormden zij een van de vijf juryteams.

 

Dat voor de zevende keer in successie dé Caravanclub van Nederland weer een rol mocht spelen in de Trekauto van het Jaar Verkiezing - en daarmee een stempel kon drukken op de uitslag - is een belangrijk gegeven.

De Nederlandse Caravan Club en de  Klomprijcommissie waarderen het dan ook zeer dat zij uitgenodigd werden een jurylid af te vaardigen.

Een pluim op de hoed van de KCK-redactie, die dit evenement weer mogelijk heeft gemaakt.

Hieronder geeft Tineke in een persoonlijk verslag een indruk van de ervaringen die zij tijdens het testen van de 22 trekauto’s heeft opgedaan. Bert Wijnen (als redacteur techniek Internet Commissie en eveneens Klomprij-instructeur) heeft hier en daar haar tekst – die in De Caravan integraal is gepubliceerd - aangevuld. Uiteraard kunt u in de mei-editie van de KCK een ‘dwarsdoorsnede’ vinden van de bevindingen van álle juryleden.

Het testen van een auto als caravantrekker gaat als volgt. In de auto wordt 100 kilogram aan zandzakken geplaatst. Hiervan ligt 50 kilo op de achterbank en 50 kilo in de kofferbak. Samen met twee juryleden kom je zo aan ongeveer 250 kilo bijlading. Uiteraard wordt de auto vooraf gewogen. Aan de auto wordt een passende caravan gehaakt, met een maximaal door de autofabrikant toegestane kogeldruk, nooit meer dan 75 kilogram. De caravan wordt beladen tot maximaal 75 % van het totaal gewicht van de trekauto. Daartoe zijn dertien caravans aanwezig van verschillend gewicht en lengte.

De testauto wordt vervolgens beoordeeld op drie hoofdcriteria:

Bij het onderdeel weggedrag wordt de combinatie getest in de ‘lane change’ - in de volksmond ook wel aangeduid als Elandproef. Met telkens hogere snelheden wordt de combinatie snel heen en terug van rijbaan gewisseld om vast te stellen hoe de auto met caravan reageert op een plotselinge uitwijkmanoeuvre. De mate waarin met name aan het eind van het traject de caravan nog onder controle gehouden kan worden is bepalend voor de waardering van dit belangrijke onderdeel. De gevoeligheid voor het beruchte slingeren kan hiermee worden bepaald. Stabilisatoren – indien aanwezig op de caravan – worden tijdens de hele testprocedure uitgeschakeld. Hoge snelheden zijn mogelijk op de kombaan van het testcircuit. Na enkele ronden heb je snel een indruk hoe stabiel een combinatie is in rechte lijn en snelle ‘Autobahnkurven’. Het binnenterrein met de vele gevarieerde bochten en hellingen bepaalt de geschiktheid van de auto voor ‘prettig’ weggedrag op binnenwegen. Besturing en neiging tot (overmatig) overstuur wordt hier normaal gesproken direct herkend als goed of minder goed.

Comfortaspecten worden door de jury gewogen op onder andere de veerkarakteristiek en geluidsniveau tijdens optrekken en hoge snelheid. Algehele bediening zoals besturing, schakelen, koppeling enzovoorts komen in dit onderdeel aan de orde. Ook de handrembediening op de 12% puist is een testonderdeel.

De prestaties worden gemeten. Acceleratie, vooral die tussen 60 en 80 worden opgenomen en de prestaties in vier en vijf worden beoordeeld. En natuurlijk de scherprechter: het vanuit stilstand op een helling van 12 % wegrijden met de combinatie.

 

A - klasse (Middenklasse)

 

Toyota Corolla 1.6

Als beste in deze klasse eindigde de pittige en sportieve Toyota Corolla 1.6 16v. Als trekauto een aanrader, met name tijdens het accelereren van 60 naar 80 kilometer en ook bij het rijden door bochten had de auto veel power. Tijdens de uitwijkproef bleef de aangehaakte caravan de auto moeiteloos volgen. Een terechte klassenwinnaar.
  [trekkrachtgrafiek]

 

De Fiat Stilo 1.6 16v is een auto die met betrekking tot de vering aandacht verdient. Met caravan en bepakking voelt de auto wat slap aan. De prestaties vallen niet tegen alleen het nemen van de 12 % helling kost enige moeite. Het weggedrag, met name de uitwijk is zonder meer goed.
  [trekkrachtgrafiek]

 

De Peugeot 307 1.6 16v Automaat heeft een sportieve uitstraling en scoort mede door de automaat goed op de hellingproef, ook de overige prestaties zijn voldoende. Het weggedrag is uitstekend, de uitwijk wordt zonder problemen ‘genomen’. Tijdens het accelereren is de auto wat rumoerig. De Peugeot kan zonder meer als een goede caravantrekker aangemerkt worden.
  [trekkrachtgrafiek, handgeschakeld]

 

De Nissan Primera 1.8 is een al jaren goed bekend staande caravantrekker. Op het comfort is niets aan te merken, zij het dat de vering wat gevoelig is. Tijdens het rijden en in de uitwijk ligt de combinatie prima. De prestaties van deze 1.8 motor schieten echter iets te kort als het om de trekkracht gaat.
  [trekkrachtgrafiek]

Een opmerkelijke handigheid van deze ongekend gestileerde nieuwe Primera is wel de achteruitrijdcamera. Zodra je de achteruit inschakelt krijg je de trekhaak in het centraal geplaatste navigatiescherm te zien. Aankoppelen in je eentje? Fluitje van een cent. Overigens is het jammer dat tijdens deze verkiezing geen Primera met CVT-transmissie ter beschikking stond. Die uiterst efficiënte duwband-overbrenging met zes vaste verzetten is op papier heel interessant voor caravanners.[BW]

B – klasse (Combiklasse)

 

Mercedes Benz C 180 Combi
(automaat.)

is de winnaar in deze klasse en wel de uitvoering met automaat.
En terecht. De auto straalt klasse en comfort uit, het rijden met een caravan is uitermate plezierig. Uitwijkproef, de 12 % helling en het rijden in bochten, alles gaat even gemakkelijk, mede door de perfecte automaat. De motor levert geweldige prestaties, met name in het tussentijds accelereren.
[trekkrachtgrafiek, handgeschakeld]

 

De laagst geprijsde auto in deze klasse is de Citroën C5 Break 2.0. Zoals gebruikelijk bij Citroën scoort de auto op comfort hoog, de vering voelt comfortabel aan, de auto straalt van binnen luxe en ruimte uit. De stabiliteit met caravan tijdens het rechtuit rijden is goed, in de uitwijkproef is de caravan echter duidelijk aanwezig.
  [trekkrachtgrafiek]

 

De geteste Rover 75 Tourer 2.0 CDT is voorzien van een twee liter dieselmotor die tijdens het rijden een rustige indruk geeft. Op alle beoordelingspunten scoort de auto ruim voldoende zonder extreem te zijn. Met een flinke caravan op de trekhaak voel je dat de motor net dat laatste beetje ‘pit’ mist, de benzineversie zal op dit punt ongetwijfeld hoger scoren.
  [trekkrachtgrafiek]

 

De Audi A4 Avant 2.0 is een trekauto waar met een gerust hart een caravan achter gehaakt kan worden. De twee liter motor levert uitstekende prestaties, het rijden in de bochten en de uitvoering van de uitwijkproef geven de bestuurder een veilig gevoel. Tijdens het accelereren is de Audi iets rumoerig, een klein minpuntje ten aanzien van het comfort.
  [trekkrachtgrafiek]
De nieuwe aluminium 2 liter viercilinder heeft maar liefst 20 kleppen verstopt in de kop. Variabele kleptiming is eveneens geïntegreerd. Het hoge koppel van 195 Nm wordt verklaard door twee zaken: lange slag bouwwijze en een inlaatspruitstuk dat twee trajecten kent. Resultaat is een soepele motor met ook bij lage toerentallen reeds voldoende trekkracht. Maar ook hoge toeren schuwt hij niet. Doortrekken tot 6500 rpm is zelfs mogelijk. Hoewel het max. vermogen geleverd wordt bij 5700 rpm. Een wat rauw geluid memoreert Tineke reeds. [BW]

C – klasse (Mini-MPV’s)

 

Renault Kangoo 1.6

In de  C - klasse, minivans in burgeruitvoering, komt de Renault Kangoo 1.6 16v als overtuigende winnaar naar voren. De 1.6 benzinemotor zorgt voor vlotte prestaties met aangehaakte caravan. De uitwijk en het bochtgedrag zijn zonder meer goed. In verhouding tot zijn gewicht mag er een flinke caravan achter gehangen worden. De auto valt op door zijn ruimte en opbergmogelijkheden en is mede door de laagste prijs in deze klasse een terechte winnaar.
  [trekkrachtgrafiek]

 

De Opel Combo Tour 1.6 8v eindigde in deze klasse in de middenmoot. Het aanhangwagengewicht voor dit model is maximaal 1000 kilogram. Deze auto heeft dus zijn beperkingen. Hiermede rekening houdend kan toch met een niet al te grote caravan veilig en plezierig gereden worden.
  [trekkrachtgrafiek]

 

Ook de Fiat Dobló 1.9 JTD geeft een ruimtegevoel, wellicht door de grote ramen en spiegels. Op de klinkerweg voelt de vering stoterig, ook de bestuurdersstoel draagt niet bij aan een optimaal comfort. Prestaties met een juist beladen caravan en ook de hellingproef zijn voldoende.
[trekkrachtgrafiek niet beschikbaar]

 

De Peugeot Partner 2.0 HDI is qua uitvoering nagenoeg identiek aan de Citroën Berlingo. De dieselmotor is exact dezelfde als in de Citroën, de prestaties zijn dan ook vrijwel gelijk. De Peugeot is 40 kilo zwaarder, opvallend was de doorkijk door het dak, het gaf de auto een ruimtelijk gevoel.
  [trekkrachtgrafiek]

 

De van een tweeliter voorziene dieselmotor Citroën Berlingo 2.0 HDI is een comfortabele caravantrekker. Echter de trekkracht van deze diesel in de hogere versnellingen kent enige beperkingen. Het weggedrag is goed, de uitwijkproef en de 12 % helling geven geen enkel probleem.
  [trekkrachtgrafiek]

MPV - klasse

 

Honda Stream 2.0

Voor de derde keer in de geschiedenis van de trekautoverkiezing een overall winnaar uit de Multi Purpose Vehicle klasse en wel de Honda Stream 2.0. De auto stuurt prettig, het geluidsniveau is nihil en de vering voelt goed aan. Deze auto die voorzien is van een pittige 2.0 liter benzinemotor trekt de aangehaakte caravan moeiteloos door de bochten en vanuit stilstand op de 12 % helling. Je zou zeggen de auto ‘speelt’ met de caravan. Gelet op deze uiterst positieve beoordelingen is hij terecht verkozen tot ‘Trekauto van het Jaar’.
  [trekkrachtgrafiek]

i-VTEC heet het: een spiksplinternieuwe generatie wonders van Honda’s ingenieurs. Er is ook een 1.7 liter 125 pk versie, maar de kersverse TAvhJ ’02 heeft de 156 pk sterke 2.0 viercilinder voorin. Net als de Audi krachtbron is een tweedelig inlaattraject voorhanden. Maar er is meer. VTEC: er is keuze uit twee nokkenasprofielen, waardoor kleptiming en –hoogte variëren. Was dit tot voor kort een beetje een tweestanden-technologie, nu is dit variabel gemaakt door de nokkenas te verdraaien VTC (variable timing control). En u hoeft niet onder de motorkap te duiken om dit naar believen aan te passen, het gaat allemaal vanzelf. Gevolg van dit alles is een uiterst potente en toch soepele motor met altijd voldoende trekkracht en vermogen. Tineke memoreerde het reeds: hij is doodstil. Er is ook een prettig werkende sequentieel te schakelen vijftraps automaat beschikbaar. [BW]

 

De Hyundai Matrix 1.8 scoort op het comfort een dikke voldoende. De acceleratie is goed en ook de 12 % helling wordt zonder problemen ‘genomen’. In de bochten is de caravan bij hogere snelheden wat voelbaar, dit is ook merkbaar in de uitwijkproef. De testauto was voorzien van een mooi en overzichtelijk dashboard.
  [trekkrachtgrafiek]

 

Een andere deelnemende MPV is de Mazda Premacy 2.0. Een onopvallende deelnemer zonder negatief over te komen. De prestaties zijn voldoende. In de bochten alsook tijdens de uitwijkproef bestaat de indruk dat de caravan de auto iets opdrukt. Je voelt tijdens het rijden duidelijk de aanwezigheid van een caravan.
  [trekkrachtgrafiek]

 

Een fijn sturende MPV is de Toyota Avensis 2.0 Verso, een prettige hoge zitpositie draagt daar zeker toe bij. De prestaties op de weg zijn prima, met aangehaakte caravan is sprake van een stabiele combinatie. Goede vering en een soepel aangrijpende koppeling maken van deze Toyota een prima caravantrekker.
  [trekkrachtgrafiek]

 

Als enige diesel in deze klasse was aanwezig de Hyundai Trajet 2.0 CRDi. De dieselmotor die tijdens het accelereren een rumoerig bijgeluid heeft, moet er aardig aan trekken om de combinatie de 12 % helling op te krijgen. De behoorlijk zware aangehaakte caravan laat in de uitwijkproef zijn aanwezigheid heel duidelijk merken.
  [trekkrachtgrafiek]

4 X 4 - klasse

 

Škoda Octavia 1.8 T

De Octavia 4x4 combi was de enige benzineversie van dit gezelschap. Dit en het model van de auto maakten deze Škoda tot een wellicht wat vreemde eend in de 4x4 klasse. De auto levert met aangehaakte caravan prima prestaties, rijden in bochten en het nemen van de helling doet de auto feilloos. Het comfort, zeker ten opzichte van de wat ‘grovere’ tegenhangers, staat op een goed niveau. De optelling van de punten ten aanzien van comfort, prestaties en het prima weggedrag maken de Škoda de winnaar in deze klasse.
  [trekkrachtgrafiek]

Was de 4 x 4 TDI diesel (90 pk) een tegenvaller – vanwege de té grote tractie op de 12% helling; het 150 pk turboaggregaat in het vooronder van de Octavia is mans genoeg om een combinatie in een snelle ‘powerdown-actie’ te versnellen op de koppeling. Jammer blijft het dat allwheeldrive fabrikanten niet meer doen met een extra overbrenging – zoals Subaru (ook niet in alle types!!) [BW]

 

In de 4 x 4 klasse is de Hyundai Terracan VAN 2.9 CRDi een behoorlijk uit de kluiten gewassen deelnemer. Zijn hoge eigen gewicht opgeteld bij de 2.9 liter dieselmotor geeft de auto een stoere en sterke uitstraling. Dit komt ook overeen met het ‘gevoel’ als er een caravan achter gehangen wordt. De auto heeft geen enkele moeite met de hellingproef, je merkt nauwelijks dat er een caravan achter hangt. Tijdens het rijden is het motor geluid nadrukkelijk aanwezig.
  [trekkrachtberekening - hoge gearing]
Deze full-size terreinwagen heeft wel degelijk een extra lage overbrenging. Wil je je caravan eens goed te flarden rijden op zoek naar het puikste plekje? In twee-laag en gasssssssssss. [BW]
[trekkrachtgrafiek - lage gearing niet beschikbaar]

 

Ook de Nissan X-Trail 2.2 TD is voorzien van een dieselmotor. De auto voelt op de klinkerweg in de vering ‘bonkig’, waardoor het comfort niet optimaal is. De stabiliteit, met name in de bochten valt wat tegen. De prestaties van de 2.2 diesel zijn zonder meer goed te noemen.
  [trekkrachtberekening]
De X-Trail is (volgens Nissan) een cross-over voertuig. Een personenauto met het uiterlijk van een terreinwagen en vierwielaandrijving. Dat uit zich door een zesde versnelling en het ontbreken van een lage-gearing. Wel is Nissan zo verstandig geweest de eerste versnelling een beetje kort te houden, wat het wegtrekken op een helling vergemakkelijkt. [BW]

 

De ruim ogende Opel Frontera 2.2 Dti Wagon heeft met aangehaakte caravan een goed weggedrag. De uitwijk en het bochtenwerk geven geen reden tot problemen. Vanuit stilstand is het met deze combinatie op de 12 % helling uitermate moeilijk in beweging te komen. Het gewicht van auto plus caravan is dan te veel voor de 2.2 dieselmotor. Gelukkig is er een lage overbrenging aanwezig die de trekkracht zo ongeveer verdubbelt. Die mag echter alleen in het terrein of op sneeuw worden ingeschakeld....
  [trekkrachtberekening - hoge gearing]

Wat is dat toch...  Ik bedoel, dat de ene auto vlot wegkomt op een helling
en de andere niet of nauwelijks zonder bijzondere ingrepen zoals het
inschakelen van een lage gearing. De dikke Terracan heeft pure kracht met
een 28% hoger koppel dan de Frontera. Hij heeft die 'laag' dan ook niet
nodig hier. Daar staat tegenover dat die combinatie wel 4 ton weegt, 500 kg
meer dan de Opel. De kracht van de X-Trail is ongeveer gelijk aan die van de
Frontera, maar hoefde 'slechts' 3 ton weg te krijgen tijdens de testen. OK,
500 kg minder, dat is zo'n 16%. Is dat het probleem dan?
De versnellingsbakverhoudingen. Moeten we het daarin zoeken? Nee, ook niet.
De X-trail heeft weliswaar een korte eindoverbrenging maar een wat langere
één dan de Opel. Per saldo heeft de Opel zelfs de kortste totaaloverbrenging
in één. Ongeveer 11%. En tóch komt hij amper van z'n plek. Gelukkig heeft
Opel hem voorzien van een extra pookje, die alleen ingeschakeld mag worden op losse ondergrond. Wat te doen op de Stelvio dan? Sta je toch voor aap... Niet dan?  [BW]

  [trekkrachtberekening - lage gearing]

Titelfoto: Tineke Brinkman. Overige foto’s: Maarten Stolp. Bewerking: Bert Wijnen

Ga naar de Nederlandse Caravan Club (NCC)


   Regelgeving     Over auto's & caravans   Tips bij het rijden     Berekeningen     Tests, reviews & overzichten   Advies    Cursussen    Forum