Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 

Budget Campers en Caravans

Vraag beantwoorden:

Uw naam:

Uw email:

Uw antwoord (informatief en positief geformuleerd a.u.b.!):




Oorspronkelijke vraag:

Onderwerp: Schokdempers..?
Van: Jaap
Datum: 04 August 2008 om 19:15

Hallo allemaal,
Ik heb een Chateau Calista 450 uit 2000 en ben/was van plan deze voor een Tempo 100 keuring aan te bieden. De website vermeld de eis van (hydraulische) schokdempers.

Ik heb m'n hoofd 's onder de caravan gehouden, en naar mijn mening zitten d'r gn schokdempers onder... iets wat mij sterk lijkt, gegeven het feit dat ik lees van oudere caravans in dit forum die 't wl hebben.

Er zit een AL-KO as onder met, als ik 't allemaal goed lees, een staal-vering (torsie-vering binnen in de as).

Mijn vragen dus zijn als volgt:
1. Heb ik 't bij het juiste eind?
2. Zoja, is het bijplaatsen van dempers een eenvoudige en hopelijk rendabele zaak?

BvD voor jullie tijd / moeite!
Jaap Lelie.


Reeds gegeven antwoord(en):

Van: Lex M
Datum: 04 August 2008 om 19:34

"Ik heb m'n hoofd 's onder de caravan gehouden, en naar mijn mening zitten d'r gn schokdempers onder... iets wat mij sterk lijkt,"

Dan zitten ze er niet onder of je hebt niet goed gekeken.
Alko-as, dat betekent zeer hoogst waarschijnlijk: rubber-torsie.
En rubber-torsie kan zonder schokdempers, staal-torsie niet.
Dus, ik denk dat je het goed gezien hebt.
Wil je toch die onzinstikker, dan zul je schokdempers moeten (laten) monteren.
Van: Jaap
Datum: 04 August 2008 om 20:33

Hoi Lex,

Dank voor de uiteenzetting. Ik heb cht goed gekeken en kom geen enkele constructie tegen anders dan de torsie-vering die ik ook op de handleiding van de as (ja, die krijg je d'r apart bij ) zie.

Ik ben d'r nog eens onder gedoken, en een nadere blik dicht bij de wiel-ophanging laat een paar rubberen blokken / staven zien, dus ik denk dat er inderdaad rubbertorsie vering is toegepast.

Maar goed, als dat zoveel beter is dan staalvering dat er geen dempers noodzakelijk zijn, waarom wil de TV dan dat per s er op hebben? Nou ja... Eens kijken of die daar een antwoord op hebben. Ik vindt 't toch wel lekker als je 100 km/h kan kachelen ipv 80 km/h... zeker op lange(re) afstanden...

In ieder geval bedankt voor je moeite!
Jaap.
Van: Lex M
Datum: 04 August 2008 om 21:07

Jaap, rubber dempt voldoende zelf.
Voor de (on)zin van de stikker grasduin eens in dit forum.
Ik draai op de snelwegen rustig mee met de vrachtwagens, meestal een gangetje van pakweg 90 km/uur. En soms 95, afhankelijk van de snelste lkw-stroom.
Van: Jaap
Datum: 04 August 2008 om 21:47

Lex, ga'k eens doen.

Tussen haakjes... afgelopen zondag teruggekomen van een Luxemburgse vakantie... op een constante 95 km/h, gelijk wat jij al doet. Je blijft lekker onder de radar (mits je natuurlijk de plaatselijke beperkingen in 't oog houdt), dus da's een makkie. Met 200 pk onder de kap kan je alle situaties aan.

Dank voor de tip.
Jaap.
Van: marvin sf
Datum: 05 August 2008 om 19:21

Onze holtkamper astro met rubber torsie vering demping mag dan dus geen tuv 100 sticker.
Met een holtkamper of vouwagen kan je net zo hard als de snelheidsindex van de banden aangeeft.

Van: Jaap
Datum: 06 August 2008 om 09:18

Eh... Marvin,

"kunnen" en "mogen" zijn toch echt twee verschillende dingen... Ik heb zogenaamde 'light truck' banden onder de caravan voor een hogere load index en reinforced steel radials etc. Daar -kan- ik best hard mee, maar ik mag nog steeds maar 80 km/h .....

Ik heb trouwens ff geinformeerd bij de caravan dealer: een set schokbrekers kost mij, inclusief montage, nog geen 100,-. Zeker het overwegen waard dus.

Av,
Jaap.
Van: Ed
Datum: 06 August 2008 om 10:41

@Jaap "met 200 pk onder de kap kan ik alle situaties aan"
en "ik heb light truck banden onder mijn caravan daar kan ik best hard mee"

En nu een fopsticker? Boek voor dit bedrag eens een cursus op deze site.
Van: MvO
Datum: 06 August 2008 om 13:02

@Jaap,

Terug van Luxumburg? Waarschijnlijk via de belgische autoweg, met 95kmh "onder de radar", zal wel je mag er nl. 120kmh. In frankrijk trouwens 130kmh. Of je dat dan ook moet doen is weer wat anders.
Van: Jaap
Datum: 06 August 2008 om 17:38

Hoi folks,

@Ed: Ik ben bang dat ik je opmerking over die cursus niet begrijp. Over de zin/onzin van de keuring en sticker lopen de meningen uiteen; ik denk dat we dt betreffende punt te ruste kunnen leggen. Mijn opmerking over 200pk is meer om aan te geven dat een "even rappe" inhaal-actie ook tot te mogelijkheden behoort, zodat ik zo snel mogelijk weer naar rechts kan om de doorstroming niet te belemmeren voor het overige verkeer. Ik kan dus lekker meekomen en doorstromen.

@MvO: Ik doelde meer op het NL deel van de reis... Van de 380 km liggen er dik 200 op nederlandse bodem (voor mij dan)... Met 95 km/h ga je lekker met de rest mee, zonder dat je de nederlandse radar een puls geeft.

In ieder geval: ik dank jullie voor de feedback allemaal!

Groet,
Jaap.
Van: Menno
Datum: 06 August 2008 om 17:46

Ik snap die opmerking over die cursus heel goed! Je wil wel 200 euro (100 voor de keurig en 100 voor schokbrekers) uitgeven aan een sticker met zeer beperkt nut maar geen 200 euro om veiliger en beter met je caravan om te kunnen gaan. Dat laatste kan je namelijk leren op een van onze cursussen. Bedankt Ed voor het inkoppertje
Van: Roger
Datum: 07 August 2008 om 14:58

Wat voor zin heeft een 100 sticker als je bijne nergens meer op de duitse autobanen mag voorsteken?
Ikzelf rijdt steeds 95 km/uur cruise control. Nog nooit tegengehouden voor overdreven snelheid, wel voor het inhalen. 75 Euro

Van: marvin
Datum: 07 August 2008 om 18:09

Het gaat me er niet om dat we zo heel hard kunnen maar dat we geen 100 zouden mogen omdat we geen schokdempers hebben.
Er liggen michelin energy banden onder.
Load index weet ik niet preries uit mijn hoofd maar is ruim meer dan 750kg .Het max gewicht van de aanhanger.
Leeg is die 220kg.
Dan heb je toch nog een flinke marge over.
En je krijgt het echt niet aan het slingeren met 130 of meer.

Van: marvin
Datum: 07 August 2008 om 18:53

Dus ik vind het raar dat een wij geen tuv 100 sticker zouden mogen ,terwijl het op hogere snelheden stabieler blijft dan een caravan.
Van: ROB
Datum: 08 August 2008 om 23:25

Ik ben met mn munsterland uit '82 3 jaar op rij naar italie geweest. deze had ook een zgn torsie vering.
doordat ik met mn auto niet al te veel trekkracht had, moest ik wel gang maken op afdalingen om snelheid te houden voor de volgende klim. bij die afdalingen werd (soms) een snelheid gehaald van 130 km/u (geen bekeuringen gehad)
De caravan hield zich prima !! alleen is onderweg de disselbak kapotgewaaid..........
voor de wegligging is mijn inziens geen extra veermontage nodig. deze vorm van afveren is perfect !
Van: Menno
Datum: 09 August 2008 om 12:12

ROB: bedenk je wel dat je met jouw rijgedrag door het oog van de naald bent gekropen?
"gang maken op afdalingen om snelheid te houden voor de volgende klim. bij die afdalingen werd (soms) een snelheid gehaald van 130 km/u".
Juist bij het naar beneden rijden is de kans op slingeren het grootst en is een snelheid van meer dan 80 km/u echt onverstandig!
Van: Lex M
Datum: 09 August 2008 om 13:42

Ongelooflijk onverantwoordelijk met 130 km/u helling af :-(
Menno, ik kom steeds dichterbij je. Er zijn (te)veel onverantwoordelijken. Toch maar voorstander worden van 80 km/u als maximum?
Van: Petr@
Datum: 09 August 2008 om 14:30

Ik lees aardige snelheden... 130 km met een caravan van 26 jaar oud... Ben benieuwd naar het type en bouwjaar van het trekkend voertuig...
Soms vraag ik me af of mensen wel goed op de snelheidsmeter kijken
Van: Jerry
Datum: 09 August 2008 om 14:38

Lex ik ben een voorstander van 90 of 100 km per uur met de aanhangwagen maar soms zie ik mensen rijden die me wel heel erg aan het tweifelen brengen.
Voor die mensen zou ik zeggen slijp die trekhaak er direct af.
Ik betrap me er zelf wel eens op dat ik te hard rijd met de caravan, bij het wegrijden na de tolpoort bijvoorbeeld.
Dan zit ik zo op de 120(oeps) en zak ik weer af naar 100 a 110.
Helling op haal ik de 120 ook wel eens als ik aan het inhalen ben maar helling af vind ik 90 a 100 echt hard genoeg.
Vaart maken op een afdaling om de volgende helling op te komen, koop dan een auto met een zwaardere motor of een lichtere caravan.
Juist helling af word de combinatie instabiel en onderaan de afdaling kom je vaak in een dal waar de wind soms raar hard en vooral onverwachts doorheen komt.


Spelregels

Het is ons streven dit forum zakelijk en informatief te houden. Hopelijk draagt uw antwoord daar aan bij.
Reacties die hier niet aan bijdragen zijn niet welkom en worden verwijderd.



 
 
   Regelgeving     Over auto's & caravans   Tips bij het rijden     Berekeningen     Tests, reviews & overzichten   Advies    Cursussen    Forum