Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 

Meer veiligheid voor de caravanner
Budget Campers en Caravans

Vraag:

Onderwerp: caravanbanden
Van: kemper
Datum: 18 June 2008 om 16:44

welk bandenmerk kan ik het best kopen voor mijn hobby 460 totaal gewicht max 1350 kg en wie weet welke maat ik nodig heb (de caravan staat in de stalling)



Antwoord(en):

Van: Ger
Datum: 18 June 2008 om 18:29

Zie de testresultaten in de KCK. Verder staat er genoeg over banden op dit forum en -1- ding moet U vooral niet doen en dat is: Matador banden monteren.

Maat zal 185/15 zijn.


Van: Ger
Datum: 18 June 2008 om 18:30

Zie de testresultaten in de KCK. Verder staat er genoeg over banden op dit forum en -1- ding moet U vooral niet doen en dat is: Matador banden monteren.

Maat zal 185/15 zijn. HERSTEL: 185/14


Van: ®oel
Datum: 18 June 2008 om 23:11

Wat een onzin!
Wat wél belangrijk is, is de juiste belastingindex te kiezen met voldoende reserve.

185/14 is geen bandmaat aanduiding. Wat Ger weergeeft is de breedte van een band en de velgdiameter. Deze notatie zegt niets over de hoogte/breedte verhouding en is een ongebruikelijke notatie.
Een juiste notatie zou zijn 185/70R14 of 185R14 geheel los van het feit of dit überhaupt de juiste maat zal zijn.


Van: @Eric
Datum: 18 June 2008 om 23:50

Bandenmaat 185R14 (ietwat ouderwets) staat gelijk aan 185/80R14.
Standaard is de hoogte 80% van de breedte toch?


Van: ®oel
Datum: 19 June 2008 om 00:35

Officieel heet het te zijn dat een 185R14 een H/B verhouding heeft van 82%. Is overigens geen ouderwetse notatie.
Een 185/80R14 heeft een H/B verhouding van 80%. Onderling verschil is verwaarloosbaar alhoewel ik persoonlijk beide banden niet op één as zal monteren maar dat zal het perfectionisme in mij wel zijn.


Van: @Eric
Datum: 19 June 2008 om 00:45

Als de officiele hoogte 82% van de breedte is zit er inderdaad een miniem verschil in hoogte tussen 185/80R14 en 185R14.
Volgens de "regel der wet" rijdt je dan met 2 verschillende bandenmaten op 1 as, is dat toegestaan eigenlijk?
Bij auto's niet, bij aanhangers wel?

Ik weet 't, ik ben soms een mierenn..ker (of is het mieren..ker???)


Van: ®oel
Datum: 19 June 2008 om 01:04

De 'regel der wet' eist een "in goede staat verkerende" band met een wettelijk minimum profiel van 1,6 mm gemeten in het middelste 80% van het loopvlak en zegt niets over de maatvoering.
Wel over de soort, diagonaal en radiaal, die niet door elkaar mogen worden gemonteert.
Zelfs over de snelheidscodering en belastingindex worden geen wettelijke eisen gesteld.
Het is dus volledig vrij om wat voor variateit onder de auto te monteren als het maar geen uitgedroogde banden met minder dan 1,6 mm profiel.
Of het verstandig is?


Van: Willem
Datum: 19 June 2008 om 10:05

De maat en loadindex zal wel goed komen, maar welk bandenmerk ??
Elke dealer die banden levert zegt dat zijn banden goed zijn (anders verkoopt hij niets meer)
Ik ben inderdaad ook wel benieuwd welke bandenmerken over het algemeen aan te raden zijn (en welke niet ).


Van: ®oel
Datum: 19 June 2008 om 19:58

Het antwoord op de vraag wat nu goede banden zijn en welk merk het beste is, is nogal subjectief.
Laat ik beginnen met te zeggen dat er geen slechte banden bestaan. De DA's, remoulders, cover's, rethreaded en opgesneden banden daargelaten natuurlijk maar ook deze categorie heeft zijn specifieke gebruikers.
Als ik mij beperk tot de fabrieksnieuwe band is elke band geschikt voor caravangebruik mits de juiste belastingindex wordt ingezet.
Natuurlijk is een Continental een bekend merk. Zo ook een Michelin of een goodyear. Voel je je comfortabel met één van de A-merken raad ik je aan deze te nemen. Maakt het je weinig uit kan je net zo goeg een Toyo, Semperit of Pneumant kiezen. Vaak zijn de minder bekende merken een neef of nicht van de grote namen.
Onderling vindt je wel kwaliteitsverschil zoals een test die in de KCK dat aantoont. Je moet je wel blijven afvragen of de test representatief is voor het gebruik en inzet zoals je de band onder de caravan gebruikt. Zo'n test toont een relatief 'kwaliteit' verschil maar zegt bijv. niets over de mate van wegvastheid of aquaplanning bestendigheid of koersvastheid. Ook bij de grote namen zal je hier hetzelfde relatieve verschil zien.
Kortom, je moet een keuze maken waarbij je zelf een goed gevoel hebt. Betekent dit een bekende Naam dat ben je duurder uit dan met een onbekend merk.
Succes.


Van: Gijs
Datum: 22 June 2008 om 22:02

Hallo Kemper,
Ik ben net terug van een reis en heb +/- 3000 km met de caravan gereden , met de vorig jaar nieuw gemonteerde Goodyear G28 banden (bezoek de website) na veel ellende met het merk Matador (kijk op dit forum naar "Matador banden".
Er bestaan m.i. wel degelijk slechte banden en die worden helaas op veel caravan merken gemonteerd en uw dealer heeft er een aantal op voorraad voor de verkoop , dus let op trap niet in de klets praatjes van een dealer die contactueel gebonden is aan een bepaalt meestal minder goed merk (er zit er één op dit forum), ...banden koop je bij een vakman die de goede merken monteerd.
Het meest belangrijke is echter de loadindex neem die minstens 10% hoger dan het maximum gewicht van uw caravan en koop een bewezen GOED merk band het gaat u iets meer kosten maar u koopt wel meer veiligheid en vakantie plezier ,... wel eens een klapband gehad? ,... waarom risico's nemen voor een paar tientjes minder,
groeten , Gijs.


Van: Menno
Datum: 22 June 2008 om 22:15

Geplukt van internet:

Caravanreifen: Teurere Pneus sind länger belastbar
Stuttgart, den 05.06.2008

Ein geplatzter Reifen kann den Wohnwagen während der Fahrt gefährlich ins Schlingern bringen. Um das zu vermeiden, ist eine gute Qualität der Pneus sehr wichtig. Die Fachzeitschrift "Camping, Cars & Caravans" hat sechs von Wohnwagenherstellern eingesetzte Caravanreifen einem Dauerbelastungstest unterzogen. Wirklich schlecht schnitt keines der Produkte ab, allerdings hatten die teureren Produkte bei der Haltbarkeit die Nase vorn.

Überprüft wurden Reifen der Größe 185 R 14C mit einem Lastindex von 102, was einer Tragfähigkeit von 850 Kilogramm pro Reifen entspricht. Auf einer Dauerlaufmaschine wurden die Pneus mit täglich steigender Gewichtsbelastung bis zum Totalausfall getestet. Es zeigte sich, dass Risse, Profilablösungen und Quellungen erst relativ spät auftraten. Am besten schnitt das Modell Van-Life von Semperit für 75 Euro ab, das von den Testern mit der Note "sehr gut" bewertet wurde. Auf den zweiten Platz kam das Modell Transway von Lassa, das ebenfalls 75 Euro kostet. Die Modelle Multistar von Fulda für 60 Euro und Light Truck 8PR von Nangang für 50 Euro erhielten die Note "befriedigend". Das Schlusslicht bildeten mit der Bewertung "ausreichend" schließliche die Modelle UE-168 der Marke Cheng Shin für 48 Euro und der TR 603 von Security Road für 56 Euro.

Wer die Pannen wie Laufflächenablösungen oder Reifenplatzer vermeiden will, sollte bei der Reise auf den richtigen Reifenfülldruck achten. Zudem ist auch die Belastbarkeit der Pneus nicht bis zum Äußersten auszureizen.


Van: Willem
Datum: 23 June 2008 om 10:47

Voor de één is een A-merk een bekend merk en voor de ander is een A-merk een kwaliteitsmerk.

Ik heb Maxmilers onder mijn caravan, Knaus max 1500 kg, loadindex 102.
Ik had er een tijd geleden nog nooit van gehoord.
Hoe zijn de ervaringen met deze banden ?




Van: Nico
Datum: 26 June 2008 om 00:17

De bandenmaat die jij waarschijnlijk nodig hebt is 185/75R14C 104/102 R . Koop zeker een A-merk Conti,Good-Year , Michelin het zal je een hoop ellende besparen . Die andere merken Vervormen na enige tijd . laat er metalen ventielen in monteren en pomp het op Met Stikstof ( minder drukverlies , minder vlug warm ... . Een gouden tip zet de banden met een gemidelde van 3 maand op een andere plaats tijdens de winterstalling zo voorkom je een plat vlak binnenin je karkas wat anders eindigd in deformatie van je karkas .


Van: ®oel
Datum: 26 June 2008 om 19:20

De gouden tip van Nico is wel van een erg dun randje.
Platte vlakken onstaan inderdaad van het stilstaan. Het verdwijnt echter ook weer nadat de banden een keer warm zijn gereden en heeft geen enkel gevolg voor het karkas. Je hoeft niet te vrezen voor deformatie of separatie door een plat vlak. Het driemaandelijks verplaatsen van de caravan heeft weing zin. Sterker nog, er zal na een paar keer wisselen een variateit van platte vlakken ontstaan waardoor bij een eerste goede rit je horen en zien kan vergaan. Alsof je werkelijk op vierkante wielen rijdt. Ook dit verdwijnt weer, geen zorgen. Heeft de stallingsbaas ook weer een rustig seizoen.


Van: fred
Datum: 26 June 2008 om 20:19

conti 185/14 loadindez 99
past beter bij deze caravan

suc6


Van: Robbert
Datum: 26 June 2008 om 22:25

Onder onze Fendt zitten Fulda Carat Progresso 205-65-15 met loadindex 99 (775 kg per band). Prima band, lekkere maat ook voor de caravan.


Van: Jan@
Datum: 27 June 2008 om 08:40

@ Willem die vroeg om ervaringen met Maxmilers. Ik heb nu voor het 9e jaar ( 6 +3) C-banden van Maxmiler onder mijn laatste twee caravans; één caravan van 1050 kg, en mijn huidige van 1350kg, nu met een loadindex van 100/102. Bandenspanning ca 4.25 Bar ; voor in de winterstalling ca 4,75 Bar. Tot nu geen enkel probleem mee gehad(afkloppen).Caravan stuitert ook niet. Volgens de laatste ANWBtest die ik gezien heb scoort Maxmiler qua ranking iets onder de twee A-merken Continental en Vredestein.Matador kwam indertijd veruit als slechtste uit die test.


Beantwoord deze vraag, maar wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!


Berekening



Zoek auto
Vul het beladen caravangewicht in.





 
 
   Regelgeving     Over auto's & caravans   Tips bij het rijden     Berekeningen     Tests, reviews & overzichten   Advies    Cursussen    Forum