Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 

Meer veiligheid voor de caravanner
Rentac

Vraag:

Onderwerp: dilemma
Van: Ruud
Datum: 28 April 2011 om 20:26

probleemstelling;

net een nieuwe auto gekocht
SKODA 1.2 tdi DIESEL
beperkte trekkracht
mijn vrouw en ik willen weer caravannen
wil geen andere auto kopen
aanbod in de mogelijk te trekken caravans is echter zeer beperkt
heb een eifelland gevonden type 350H, leeggewicht 700 kg,laadvermogen 200 kg,bouwjaar 1999

vraag;

Kan ik op een verantwoorde wijze (zonder de auto kapot te maken) met deze combinatie naar Frankrijk hobbelen in een rustig tempo?

met vriendelijke groet,

Ruud





Antwoord(en):

Van: Menno
Datum: 28 April 2011 om 20:31

Welk type Skoda is dat?


Van: PieteR
Datum: 28 April 2011 om 20:34

Volgens mij ben je het beste uit met een jaar wachten tot achter al die kleinere auto's ook kleinere caravans worden gebouwd?
Of zouden die caravanbouwers ijzerenheinig volhouden aan het bouwen van die grote loeilappers?


Van: Ruud
Datum: 28 April 2011 om 20:43

Sorry,

het is een fabia combi 1.2 TDI 2010


Van: Menno
Datum: 28 April 2011 om 21:10

Heel rustig gaat dat dan..... maar het kan.
Beter kan je een goed gestroomlijnde (niet te brede en hoge) caravan kiezen. Neem bijvoorbeeld een Eriba touring (met hefdak), Kip Kompakt of een oude BIOD. Van die laatste worden er momenteel een aantal op marktplaats aangeboden waar je geen buil aan kan vallen (ook niet als de caravan 20 jaar oud is).


Van: Ruud
Datum: 28 April 2011 om 21:57

Er worden toch meerdere caravans met 2 1/2 ster geadviseerd in jullie caravanoverzichten bij bovenstaande auto


Van: Mon!que
Datum: 13 May 2011 om 16:10

Vorige week kwamen wij in Duitsland op de camping de Knaus schwalbennest tegen. Hij werd getrokken door een Fiat Uno!

Nieuw te koop voor een kleine 6000 euro, massa rijklaar 585KG


Van: John
Datum: 13 May 2011 om 18:14

" Volgens mij ben je het beste uit met een jaar wachten tot achter al die kleinere auto's ook kleinere caravans worden gebouwd"

Pieter komt vaak in Lourdes? Wonderen zijn de wereld uit. Het ontwikkelen en bouwen duurt toch ff wat langer. Daarbij, geen enkele bouwer staat te trappelen om kleine caravans te bouwen: weg winst. Of de kleintjes worden in verhouding te duur en niemand wil ze. De besparing op materiaal is minimaal. Tevens kleinere series. En de consument wil wel een soortgelijk comfort. Inderdaad zoals vraagsteller beaamt: Dilemma.


Van: Bert
Datum: 14 May 2011 om 01:47

Niet mee eens. De autoindustrie vaart wel bij de enorm toegenomen vraag van zuinige en vaak kleinere maar luxere auto's. In verhouding worden dus grote aantallen geproduceerd, waardoor de kosten beperkt worden. Ook de caravanindustrie kan dat in verhoudingsgewijs kleinere aantallen voor elkaar krijgen. Niet voor niets start Kip door met voorlopig alleen de nieuwe Kompakt. Beperking dus tot... Juist een veelvoud van modellen (allemaal ander fronts en ends van kostbare mallen) doet de kosten enorm oplopen.

Ook een jong gezin kan met een compacte caravan en idem dito auto fantastisch op vakantie met name in de zomer. Een paar 2-seond tentjes erbij....


Van: John
Datum: 14 May 2011 om 11:57

Gedeeltelijk mee eens. Voor een fabrikant zoals Kip liggen er nu juist enorme mogelijkheden. Ideaal voor niet al te grote gezinnen mat wat bij-tentjes. Voor de grote jongens zoals de Knaus, hobby en Engelse groepen is deze omslag niet zo eenvoudig te maken. Men probeert wel voorzichtig maar het ontwikkelen en produceren van kleinere type's in kleinere oplage's zijn voor hen een grote kostenpost.
Voorbeeld uit de autowereld: Mercedes heeft 7 jaar verlies geleden op de A-klasse aleer de ontwikkeling en productiekosten terugbetaald waren. In tijden van hoog conjunctuur. Heden ten dage nog wel te doen voor een premium merk met een premium prijs. Niet meer voor modale c.q. klein merk of hoog volume merken met een geringe winst. De gehele caravan markt staat onder grote druk (failliesement Knaus en Kip met de doorstart) waardoor geen enkele risico's worden genomen.
Voor Kip, Sterckeman en eventueel Eriba liggen er nu kansen.


Van: Menno
Datum: 14 May 2011 om 13:30

Het omzetten van de productie van een grote naar een klein model is niet zo'n (duur) probleem alleen het verkopen van een kleine caravan wel. In productie prijs maakt het namelijk heel weinig uit of een caravan 3,50 m of 4,50 m lang is terwijl de consument daar wel een wezenlijk prijsverschil in verwacht. Anders zal die heel snel geneigd zijn toch voor een paar honderd euro het grote model te kiezen.
Want laten we eerlijk zijn.... 17.000 euro voor een Kip compact vinden we veel...terwijl dat aan rij plezier zo veel scheelt! Bovendien kan je dan toe met een kleinere auto en is het ook economisch een betere keuze.


Van: Eric
Datum: 14 May 2011 om 14:24

Wij hebben precies hetzelfde probleem. We hebben een Fiat Punto Evo gekocht en willen toch met ons gezin met de caravan op vakantie. We hebben nu een caravan gevonden van max. beladen 1000kg en dat mag deze auto trekken.
Daarnaast kunnen wij de auto eventueel van onze ouders lenen...dus misschien voor jullie een optie, een auto van bekenden/familie lenen?
En een kleinere/lichtere caravan past prima achter zo'n auto, verwacht alleen niet super prestatie's, maar het zal prima gaan!


Van: PieteR
Datum: 15 May 2011 om 11:42

Afgezien van het feit dat ik daadwerkelijk in wonderen geloof, heb ik ook een redelijk vertrouwen in een marktwerking waar de overheid niet vooraf met de fikken heeft aangezeten en er dan ook achteraf weet af te blijven.

Er is een enorme vraag gekomen naar kleine, zuinige en toch sterke autootjes, vaak, misschien wel tegen beter weten in, mét trekhaak. Langzamerhand is dus in de markt een vraag aan het ontstaan naar lichtere aanhangers en fietsendragers.

Wij zijn hier niet van de fietsendragers, dus houd ik me een beetje binnen de lijnen met lichtgewicht caravans.

Ik zou er helemaal niet gek van opkijken, als binnen niet al te lange tijd een aanbod ontstaat van superlichte caravans en ik denk daarbij, dat polyesterbouwers daarbij in het voordeel zijn.

Ene Huub is op dat gebied heel leuk bezig, met bijvoorbeeld een tent op een luxueuze caravanbodem...
Er zit nu al vloerverwarming in, misschien later ook nog een verzonken koelbox en een liggende LPG-tank?

Goed bezig, die man! "BIOD", toch?


Beantwoord deze vraag, maar wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!


Berekening



Zoek auto
Vul het beladen caravangewicht in.



BIOD



 
 
   Regelgeving     Over auto's & caravans   Tips bij het rijden     Berekeningen     Tests, reviews & overzichten   Advies    Cursussen    Forum