Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 

Lees meer over:


Rijden in de bergen


Wegrijden op een steile helling


Rijden helling af een probleem?


Slingeren


Cruisecontrol


Fietsen mee


Oefening recht achteruitrijden

De caravan waterpas
Caravan waterpas



Vraag en antwoord

Onderwerp: downsize motoren
Van: bas
Datum: 18 May 2017 om 23:51

Ik trek met mijn Skoda Fabia Combi 1.2 TSI DSG (2015) zonder problemen een boot met trailer, trekgewicht zo'n 1100 kg. Dit gaat dus ook prima vanuit stilstand op de boothelling omhoog. Nu wil ik een auto met ietsje meer gewicht, pk en koppel, omdat ik ook een 2.30 brede caravan van 1100 kg ga trekken. Ik kan een Skoda Octavia Combi 1.0 TSI DSG kopen (2016). Dit motortje, met 200 cc minder dan mijn Fabia, heeft 6 pk meer dan de Fabia (116 ipv 110) en 25 Nm meer koppel (200 ipv 175 Nm van de Fabia). De Octavia is ook nog wat zwaarder. Mijn vraag is: kan dit motortje dit wel aan? Qua PK en Koppel zeker, maar het max. koppel komt vrij bij 2000 toeren (bij de Fabia 1500 rpm). Het trekken over de (vlakke) wegen van trailer of caravan zou geen probleem moeten zijn, maar het gaat mij om vanuit stilstand op een trailerhelling met de aangehaakte trailer en boot omhoog rijden. Heeft zo'n motortje ook al bij minder toeren voldoende power? Met een DSG koppeling kan je niet ,,spelen'' met het gas en koppeling. Graag ook antwoord van Menno(caravantrekker). Uit de test op de website blijkt dat met een 1.0 TSI motor van Skoda het vooruit sleuren van een caravan (Caravelair Antares Style 420, 2017) op een helling juist goed gaat, maar ik blijf argwanend tegenover 3 zuigertjes, 1000 cc en weinig toeren ivm de DSG koppeling. Heel graag wat uitleg en toelichting, sorry voor het lange verhaal!


Reactie(s):

Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 19 May 2017 om 00:21

De DSG regelt precies die toeren die nodig zijn om weg te rijden. De 1.2 is bij 1000 toeren inderdaad iets sterker dan de 1.0 maar zodra de motor iets meer toeren maakt is die wel sterker. Ik verwacht dus niet dat de 1.0 kracht te kort komt om op een trailerhelling een boot uit het water te krijgen. Eventueel gebruik je de wielspin truck waarmee de motor meer toeren kan maken en de koppeling gespaard wordt. Maar als je geen uren per dag boten uit het water haalt verwacht ik ook niet dat de DSG het gaat begeven als je gewoon met minimaal gas een enkele keer weg rijdt.


Van: Frank
Datum: 19 May 2017 om 10:50

Als ik puur naar de koppelkrommes van beide motoren kijk dan heeft jouw nieuwe 1.0 ietsje meer te bieden. Uit de trekkrachtberekening kun je mooi halen hoe het in de praktijk zal verlopen. Ik weet uit ervaring met diverse
VAG motoren dat de berekeningen erg betrouwbaar zijn.
Ik snap jouw gevoel over 3 cilinders en 1.0 ook wel maar tuners halen probleemloos 140 pk en 240nm uit deze blokjes. Blijkbaar kan dit probleemloos.
Als je tzt iets meer trekkracht wilt hebben, kan dus een bezoek aan een tuner een oplossing zijn. Een goede tuner kan ook de afstemming van de DSG en gaspedaal e.d. aanpassen. Hij luistert naar jouw wens : bv.meer trekgemak met een trailer (eentje in Lochem is het omrijden waard).


Van: Kees
Datum: 19 May 2017 om 11:18

"Blijkbaar kan dit probleemloos."
Niet echt, maar inderdaad, het kan.

"... maar ik blijf argwanend tegenover 3 zuigertjes, 1000 cc en weinig toeren"
En dat is verstandig. Het materiaal wordt natuurlijk fors belast ondanks dat het kan. Het gaat steeds meer lijken op de F1. Kleine lichte motoren met enorme vermogens. De kans dat de race niet wordt uitgereden wordt groter.
Met het caravannen moet vooral in acht worden genomen dat de belasting op de remmen met deze motoren ook fors toeneemt. De motor mag dan wel de kracht hebben om de combinatie probleemloos boven te krijgen maar diezelfde motor is minder in staat om bij het afdalen weerstand te bieden en dus zullen de remmen dat moeten doen. Met meer beleid (minders snel) afdalen is het derhalve het devies.


Van: kees
Datum: 19 May 2017 om 21:47

ik heb deze motor in mijn golf sportsvan (wel met 6bak)
De standaard 6 bak heeft een kortere 1e versnelling dan 1.2 TSI. mischien is dat bij de DSG ook wel.
mischien dat menno hier meer over kan vertellen


ik heb vorige jaar bij hier review geschreven.
http://www.caravantrekker.nl/review/gebruikservaring.php?merk=Volkswagen&serie=Golf


Van: Benno
Datum: 19 May 2017 om 21:53

De 1.0 TSI mag toch maar 1000 kg trekken?


Van: kees
Datum: 19 May 2017 om 21:56

in de golf wel
in de octavia 1300


Van: Erwin
Datum: 21 May 2017 om 12:22

Gisteren een heel artikel zitten lezen over downsizen, volgens dat artikel is het downsize tijdperk al bijna van de baan.

Rede, het blijkt niet de oplossing te zijn, verbruik ligt in de praktijk stukken hoger en ook de noX uitstoot valt tegen.

De aankomende trent wordt minimaal 1400cc danwel met of zonder turbo.

Hopenlijk klopt dit allemaal want dan is voor ons caravanners weer veel twijfel weg.

Erwin


Van: Kees
Datum: 21 May 2017 om 13:58

Heb je een bron?


Van: @Eric
Datum: 21 May 2017 om 16:42

Wellicht deze?

https://www.autointernationaal.nl/2016/10/de-dood-van-downsizing/


Van: @Eric
Datum: 21 May 2017 om 16:46

Maar gelijk de tekst even gecopy'paste:


De dood van downsizing
14 OKTOBER 2016 ACHTERGROND


Volkswagen heeft nogal teweeggebracht. Sinds de sjoemeldiesel affaire liggen autofabrikanten onder de loep van overheidsinstanties. Die komen met aangescherpte normen, waar de industrie alleen aan kan voldoen met grotere motoren. Dit betekent dat de downsize trend over zijn hoogtepunt heen is.

Lange tijd leken kleinere (turbo)motoren het antwoord te zijn op de strengere uitstooteisen. Maar nu moet de auto-industrie een ommezwaai maken. In de weinig representatieve NEDC meetmethoden maakten bijvoorbeeld 1,0 liter driecilinders (tot vandaag de nieuwe mode in autoland) goede sier met een, op papier, laag verbruik. Maar overheidsinstanties eisen tests die de praktijk beter weerspiegelen.

Aan die nieuwe, strengere meetnormen, die in de komende jaren onvermijdelijk realiteit zullen worden, kunnen bovengenoemde downsize motoren niet voldoen. De grote boosdoener is de turbo. Die zorgt niet alleen voor hoofdpijn bij autofabrikanten omdat de betrouwbaarheid te wensen overlaat, ze zijn buiten de NEDC testomgeving (matige snelheid, gemiddelde temperaturen) lang niet zo schoon als je op basis van het in de folder vermelde gemiddelde verbruik vermoedt. Niet alleen de CO2 uitstoot is in de praktijk veel hoger, maar ook de NOx emissiewaarde. Onder zware belasting loopt de temperatuur in het uitlaattraject dermate op, dat bij diesels tot wel 15 keer meer stikstofoxide uitgebraakt wordt dan uit de NEDC tests blijkt.

Ook compacte benzinemotoren zijn in de praktijk lang niet zo efficiënt: zij verbruiken fors meer brandstof en spuwen dus flink meer fijn stof uit. Fiat stopt mede om deze reden met haar TwinAir turbomotor: er komen te veel klachten binnen van klanten die zich bekocht voelen omdat de benzineconsumptie in de praktijk veel hoger is dan beloofd. Dezelfde onvrede is er bijvoorbeeld bij Renault rijders over het verbruik van hun Captur 0.9 TCe.

De Franse autofabrikant erkent het probleem. “Wij hebben de limieten van downsizing bereikt”, zo laat Alain Raposo, hoofd van de motoren ontwikkelingsafdeling van de Renault-Nissan alliantie weten op de autosalon van Parijs. “De technieken die wij in het verleden gebruikt hebben om aan de emissiestandaarden te voldoen, werken niet meer”, zo voegt hij er aan toe.

Vanaf volgend jaar zullen nieuwe modelen onderworpen worden aan realistische meetmethoden op de weg. Dan moeten zij met name qua NOx emissie met de billen bloot. Alle auto’s zullen vanaf 2019 aan de nieuwe testnormen moeten voldoen. In 2021 zal ook het verbruik en de CO2 uitstoot volgens een realistischer, mondiale standaard gemeten gaan worden. Een kleiner slagvolume in combinatie met een (dubbele) turbo is dus niet langer de oplossing om aan de strengere eisen te voldoen. “Buiten een laboratorium opstellen vallen compacte, geblazen units door de mand”, aldus Pavan Potluri, analist bij het invloedrijke marktonderzoekbureau IHS Automotive. “upsizing’ is de nieuwe trend, met name bij diesels”.

Mazda heeft het met haar Skyactiv-G en -D motoren dus nog niet zo slecht bekeken. General Motors zal met het oog op de toekomstige meetmethouden afscheid nemen van haar 1.3 CDTi diesel die momenteel in de Opel Corsa is te vinden. De nieuwe editie van dit model, die in 2019 op de markt komt, krijgt een 1,6 liter motor. Volkswagen vervangt haar 3-pits 1.4 TDI uit onder andere de Polo door een viercilinder 1,5. Bij Renault zal de nog relatief nieuwe 1.6 dCi motor plaats gaan maken voor een 1,8 liter krachtbron. Daarmee zijn de Fransen in zekere zin weer (bijna) terug bij af, want die 1.6 dCi was in 2011 gelanceerd om de 1,9 liter collega te vervangen.

Renault heeft zoals gezegd ook een probleem met haar 0.9 TCe benzinemotor. Om te voorkomen dat deze krachtbron oververhit raakt, wordt er buiten testomgevingen (je zou dit sjoemelen kunnen noemen …) extra benzine geïnjecteerd. Dat verklaart de klachten over het hoge praktijkverbruik van onder andere de genoemde Captur. De gevolgen voor het milieu (extra emissie als gevolgen van onverbrande brandstof) laat zich raden.

De 0.9 TCe zuiniger en schoner maken met nieuwe uitlaattechnologie gaat Renault te veel geld kosten. Daarom zal deze driecilinder worden ingeruild voor een grotere vervanger. Het idee is dat die meer trekkracht bij lage toerentallen biedt waardoor de temperatuurhuishouding beter gecontroleerd kan worden. Renault zal, net als zijn collega’s, haast moeten maken met de ontwikkeling van die nieuwe motor omdat de strengere normen zoals gezegd al in 2019 in gaan. Normaliter nemen autofabrikanten hiervoor vele jaren de tijd.

De autofabrikanten staan sowieso al onder druk omdat zij een groot gedeelte van hun R&D capaciteiten moeten gebruiken voor de ontwikkeling van (deels) elektrische auto’s. Zij zullen nu dus hun budgetten tot het uiterste moeten rekken om voor wat betreft hun benzinemotoren en diesels op tijd klaar te zijn voor de nieuwe emissie & verbruikstesten. Toch is het een grotendeels Europees probleem. Het is geen toeval dat de Aziatische en Amerikaanse autofabrikanten niet voorop lopen bij het saneren van hun atmosferische motoren. En de Europese spelers op de markt worden als geen ander hard geraakt door de snel afnemende populariteit van dieselmotoren in kleinere modellen.

Niet alleen bij Mazda, maar ook bij Mercedes is er sprake van een sterke “zie je wel” stemming. Thomas Weber, die bij dit merk leiding geeft aan de R&D afdeling, heeft anders dan zijn collega’s bij BMW en Volkswagen nooit een cent geïnvesteerd in motoren met minder dan 4 cilinders. “Nu wordt duidelijk dat kleine units niet in het voordeel zijn”, zo laat hij tegenover persbureau Reuters weten. “Daarom hebben wij nooit meegedaan aan de 3-pits mode”.

Analisten verwachten dat diesels met minder dan 1.500 cc helemaal van de markt zullen verdwijnen, evenals benzinemotoren onder de 1,2 liter. Om bij deze branchetrend desondanks te kunnen voldoen aan toekomstige emissienormen (gemiddeld 95 gram CO2 uitstoot), zullen elektrische en hybride modellen steeds noodzakelijker worden. Volkswagen riep vanaf de autosalon van Parijs niet voor niets hardop dat zij jaarlijks 2 à 3 miljoen (deels) elektrische auto’s wil verkopen in 2025, oftewel een kwart van haar totale afzet. “Je kan niet oneindig doorgaan met downsizen. Dus de focus verschuift nu richting ene combinatie van oplossingen”, aldus Sudeep Kaippalli, een analist bij Frost & Sullivan. Hij voorspelt een vloed aan hybride modellen. “In de toekomst betekent downsizing dat je een kleinere motor elektrische assistentie geeft”.


Van: Louis
Datum: 21 May 2017 om 22:28

Ik heb in z'n tijd een 69er mini 1000 gehad .
Nu kun je een Mondeo met zo'n motorinhoud rijden, en sneller, mét airco enz.
Houd hem maar...nog even en er gaat een modelvliegtuigmotortje in met 360 dure turbootjes.


Van: Aad
Datum: 22 May 2017 om 18:03

Wat mij nou opvalt: ik zie voortdurend commentaar op, of discussies over VAG. Zelden of nooit over andere merken. Het lijkt dus of de meeste caravaners in een VAG-auto rijden. Dan moeten ze dus wel heel goed zijn.
Toen de 1400cc motoren kwamen, werd iedereen inrustig. Hoe kan dat nou...zo'n klein motortje! En nu wil men heel graag zo'n "grote" 1.4
😂😂😂


Van: erwin
Datum: 22 May 2017 om 22:49

Klopt erin, dat stuk hadden ik inderdaad gelezen


Van: Benno
Datum: 22 May 2017 om 23:21

Voorlopig blijf ik dus lekker doorkachelen met mijn 1.2 4 cilinder Golf TSI.
Groet'n oet de Lot in Frankriek.


Reageer met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!

Berekening

Kies een auto:


En een caravan:







Home     Informatie     Berekeningen     Auto's     Caravans     Reviews     Advies     Cursussen     Vragen     Caravantrekker      Zoeken     Sitemap