Caravantrekker.nl

Trekgewicht Franse auto's

Alfred vraagt op 14 juni 2015:

Lezende op het forum kom ik regelmatig tegen dat bij Franse en misschien ook wel bij andere merken, het maximale trekgewicht afhankelijk is van wel of geen belading van de trekkende auto.
Ik ben toen eens gaan kijken op de site van de RDW en de VWE bij meerdere Franse auto's. Ik kwam bij geen enkele auto een aanvulling / aantekening tegen waarbij deze beperking wordt aangegeven.
Het zal ongetwijfeld inhet instructie boekje staan, maar niet iedereen kijkt hierin en bij een gebruikte auto zit dat er soms niet eens meer bij. Sterker nog, sinds de invoering van het nieuwe kleine plastic kentekenbewijs staat het er niet eens meer op vermeld. De RDW verwijst je hiervoor door naar hun website met de voertuig gegevens. Waar dus alleen het maximale trekgewicht op staat vermeld.
Mij valt dus niets te verwijten, als ik dit dus via de RDW en/of VWE gecheckt heb en er van uit ga dat deze gegevens juist zijn.

Hoe wil men dit dan wettelijk gezien handhaven?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Theo antwoordt op 14 juni 2015:

Alfred,

Je zal iets verder moeten kijken dan je neus lang is. Zoek eerst even op het forum. Daar zijn al meerdere discussies aan geweid. De getallen die je nodig hebt zal je ongetwijfeld wel vinden bij RDW of VWE en voor een groot deel ook op deze website. De meeste instructieboekjes uit het verleden kan je ook downloaden op de website van de fabrikant.

Wat heb je nodig?

MTM (maximaal gewicht wagen).
MTMS (maximaal gewicht sleep) een sleep is de auto met zijn aanhangwagen.

Maak nu de berekening MTMS - MTM = MTM wat je altijd zal mogen slepen ongeacht je belading.

MTSM (maximaal technisch sleepbare massa) dit is het maximale gewicht dat je mag slepen.

Maak nu de berekening MTMS - MTSM = MTM wat je auto maximaal mag wegen als je er aanhangwagen achter hangt die technisch mogelijk is.

Voorbeeld:
Ford Galaxy I 1.9TDI 130pk handgeschakelde 6-bak.

MTM voertuig 2500kg
MTSM 2000kg
MTMS 4000kg.
Rijklaar gewicht naargelang de uitrusting ongeveer 1800kg.

Wat mag je altijd slepen?
4000kg - 2500kg = 1500kg. Een caravan van 1500kg is dus technisch en wettelijk altijd mogelijk.

Wat mag je auto nog wegen bij een caravan van 2000kg?
4000kg - 2000kg = 2000kg. Trek daar je rijklaar gewicht af en je beseft dat je niet met 2 volwassenen en 2 kinderen op reis kan. Bij de veiligheid van deze combinatie stel ik me ook wel wat vragen.

Niet alleen Franse voertuigen passen dit toe. Het lijkt eerder regel dan uitzondering te worden.


Theo antwoordt op 14 juni 2015:

Nog een aanvulling. Elke auto heeft een typeplaatje met alle nodige gegevens op. Zowel aslast vooraan, aslast achteraan, MTM voertuig en MTMS zijn er op vermeld.

Je moet ten alle tijden op de hoogte zijn van deze gegevens. De controlerende overheid zal je niet kunnen overtuigen met 'ik heb de gegevens gezocht en niet gevonden. Dus treft mij geen schuld'.

Is er in de Nederlandse wetgeving ook geen regel voorzien die stelt dat iedere Nederlander geacht wordt de wet te kennen?


Alfred antwoordt op 14 juni 2015:

Ik ga zoals gezegd uit van de info op het kentekenbewijs en wie zegt dat de info op internet en/of forums altijd klopt. Niet dat ik wil beweren dat er op deze site fouten staan, maar 100% zekerheid heb je niet.
Uiteraard kan je een instructie boekje ook downloaden, maar wie gaat dat doen als hij denkt de juiste info op het kenteken en/of via de RDW te hebben gevonden. Tevens zijn er nog heel veel mensen niet op de hoogte van sites zoals deze, waar berekeningen en technische info te vinden zijn.

Overigens vindt ik de berekening van wat de auto mag wegen bij het trekken van een caravan, een beetje krom. Uit je eerdere berekening kwam al naar voren dat de caravan max. 1500kg mag wegen en ga jij uit van een caravan van 2000kg.

Als de gegevens inderdaad op auto zelf staan kan men ze daar terug vinden.
Hiermee is mijn vraag eigenlijk beantwoord.
Ik zal het eens controleren bij mijn eigen auto, of de info inderdaad allemaal op het typeplaatje staat


Alfred antwoordt op 14 juni 2015:

Overigens lijkt het mij praktischer om alleen het maximale trekgewicht bij volledige belading te vermelden.
Dat weet je waar je aan toe bent, de meeste mensen gaan namelijk niet hun beladen auto wegen omdat ze er een aanhanger achter hangen.


MarkS90 antwoordt op 14 juni 2015:

Wij rijden Volvo. Daar staat op een plaatje onder de motorkap een paar gewichten:
2010 max gewicht auto
3810 max totaal gewicht
980 max gewicht vooras
1050 max gewicht achteras

Hier leid ik uit af dat ik de auto kan beladen tot 2010 kg EN maximaal 1800 kg kan trekken. Maar die 1800 kg blijft ook bestaan als ik alleen in de auto zou zitten als hij leeg is. Overigens staat op de genoemde sites wel het maximale trekgewicht van 1800 kg zonder beperkingen van het gewicht van de auto zelf.

Wat mij betreft hoeft het niet ingewikkeld te zijn, je zult als bestuurder alleen de cijfers goed moeten interpreteren.


Theo antwoordt op 14 juni 2015:

Alfred,

1500kg voor de caravan, dan kan je je wagen laden tot MTM. Hoeveel mensen beseffen er hoeveel hun wagen echt leeg weegt? Hoeveel kennen er de MTM van de wagen? Wie kent er zijn asbelasting?

Met de Galaxy sleepte ik een aanhangwagen van MTM 2ton. Dat dit een aanhangwagen is of een caravan maakt voor de wetgever geen enkel verschil. Ik diende me er dus heel bewust van te zijn wat ik nog mocht laden.

Kijk ook eens na, asbelasting vooraan + asbelasting achteraan > MTM. Waarom niet eenvoudig voor + achter = MTM? Ook dat heeft een reden. Begin er maar eens aan om je wagen zo perfect te laden dat de asbelastingen perfect in orde zijn. Nu heb je op elke as wat speling. In de praktijk zal de achteras meestal overladen zijn omdat het grootste deel van de bagage niet verdeeld wordt over de ganse wagen maar in de koffer terecht komt.

Welke gewichten er in Nederland vermeld worden op het kentekenbewijs is voor mij duister. Op een Belgisch kentekenbewijs staan deze gewichten met zekerheid. Op het keuringsbewijs van de wagen wordt nog een keer extra vermeld wat de MTSM is geremd en niet geremd. Ook op de COC (Europees gelijkvormigheidsattest) staan de bewuste gewichten vermeld. De info die je nodig hebt zal zeker aanwezig zijn. Aan een gebruiksaanwijzing zal je weinig waarde kunnen verbinden. Het is geen officieel stuk.

Wie heeft er ooit gezegd dat het auto rijden eenvoudig moet zijn? Het is aan de bestuurder om de nodige gegevens te verzamelen die hij nodig heeft. Bij een rijbewijs B+E mag je toch verwachten dat de bezitter er van in staat is deze gegevens terug te vinden of te verzamelen. Of toch alleszins de documenten kunnen interpreteren.

En ja voor mij zou iedereen die met een aanhangwagen rijdt, minimaal in het bezit moeten zijn van een B+E. Kleine aanhangwagen of niet. Ook vind ik dat de maximale snelheid met aanhangwagen in alle gevallen bij 90km/h moet liggen.


Alfred antwoordt op 14 juni 2015:

Ik ben ook even naar mijn eigen auto gaan kijken, dit is een VW Touran met op het kenteken en volgens de RDW de volgende gewichten.

Leeg gewicht 1473 Kg
Rijklaar gewicht 1573 Kg
Max. gewicht auto 2160 Kg
Max. samengesteld gewicht 3660 Kg
Max. trekgewicht ongeremd 750 Kg
Max. trekgewicht geremd 1500 Kg

Op het typeplaatje staan de volgende gewichten

Max. auto 2160 Kg
Max. samengesteld 3660 Kg
Max. vooras 1130 Kg
Max. achteras 1090 Kg

Gewoon maximaal 1500 Kg dus en verder geen lading afhankelijk trekgewicht

Nu heeft MarkS90 een Volvo en ikzelf een VW, dus nog geen aanwijzing dat het bij de Franse auto's anders wordt aangegeven op het typeplaatje


Louis antwoordt op 14 juni 2015:

Met die laatste zin van Theo kan ik het eens zijn.
Maar voor de rest moet je als consument toch geen "cursus" hoeven te volgen ?
Natuurlijk moet je je verantwoording nemen en je verdiepen in de materie .
Maar het mag toch nog wél zo zijn dat de verkopende (dekundige?) partijen je juist móeten kunnen helpen/adviseren ...


daphne antwoordt op 14 juni 2015:

Ik heb 't typeplaatje van een Renault Megane in de showroom bekeken toen ik een nieuwe leaseauto mocht uitzoeken. Daar is het max totaalgewicht geen optelsom van de maximum toegelaten gewichten van auto + aanhanger.

Voor ons een reden om deze auto te laten staan.


Anko antwoordt op 15 juni 2015:

Daphne,

Was de reden werkelijk zoals jij hem omschrijft, dus puur het feit dat er verschil zat tussen max totaal gewicht - max auto gewicht en max aanhanger gewicht? Of was de reden wellicht dat het max totaal gewicht - max auto gewicht minder was dan wat jij nodig had / acceptabel vond voor je caravan?

Want stel dat Renault dat niet zo had gedaan, en max aanhang gewicht was dusdanig lager geweest dat deze wel gelijk geweest aan max totaal gewicht - max auto gewicht, had je hem dan wel gekocht? Dat denk het toch niet.

Conclusie is dan: de auto was gewoon te licht voor jullie.


Anko antwoordt op 15 juni 2015:

Op mijn 2014 kentekenbewijs staat (o.a.):

F1 technische max massa: 2310
F2 toegestane max massa: 2310
F3 toegestane max massa combi: nvt
...
O1 tech max ahw geremd: 1500
O2 tech max ahw ongeremd: 750

Er staat dus geen max treinmassa op vermeld. Zou dit zijn omdat dat voor deze auto niet beperkt is (anders dan door max voertuig + max aanhanger)?


Janka antwoordt op 15 juni 2015:

Komt deze vraag voort uit het gegeven dat bij Franse auto's het max.treingewicht soms zo laag is dat je niet aan het max. trekgewicht komt?
Of is dat weer van een andere orde?


dabbertje antwoordt op 15 juni 2015:

Anko, natuurlijk heb ik die auto laten staan omdat het gewicht wat overblijft niet acceptabel/voldoende is voor ons.

Mijn antwoord was gericht op Alfred die een aanwijzing nodig had of het op een Frans typeplaatje anders werd aangegeven.

Je conclusie dat de auto voor ons te licht was is juist. Maar zoals velen, heb ik me ook eerst laten leiden door de mogelijkheden die de werkgever nog wel biedt. En als de Megane deze beperking niet had gehad, zouden we met de juiste belading en aangepaste snelheid ons wel hebben "beholpen". Financieel gezien gewoon gunstig.



Alfred antwoordt op 15 juni 2015:

Het zou eigenlijk veel makkelijker zijn, als ze bij de RDW ook het maximale samengestelde gewicht bij de kentekengegevens vermelden.
Indien dan de som van het max. trekgewicht + de max. massa van de auto hoger zijn dan het samengestelde gewicht, weet je meteen waar je aan toe bent.
Nu is dit iets waar je pas bij de dealer, of na de aankoop achter komt.
Door de wijze waarop de gegevens bij de Franse auto's nu geregistreerd staan, is het net als bij de brandstofverbruiks cijfers, zo gunstig mogelijk maar in de praktijk niet haalbaar.
Nog beter zou zijn, dat de het vermelde maximale trekgewicht nooit meer is van het samengestelde gewicht minus de max. massa van de auto.


Anko antwoordt op 15 juni 2015:

Hoezo, in de praktijk niet haalbaar? Natuurlijk is wat ze beloven haalbaar. Je moet alleen zelf even opletten wat ze precies beloven en daar geen aannames over doen. Omdat een paar mensen geen zin hebben om goed op te letten moet het maximale aanhang gewicht kunstmatig verlaagd worden. Waar vervolgens de mensen die wel opletten potentieel last van hebben. Ik denk dat de logica daar achter alleen duidelijk is voor de mensen die zelf geen zin hebben om zelf op te letten.

Als je zo begint kun je ook gelijk eisen dat voor alle auto's met een thuiskomer een topsnelheid van 80 km/h op geven, want er zijn nu eenmaal omstandigheden denkbaar waaronder ze niet harder dan 80 km/h mogen. Een topsnelheid van meer dan 80 km/h kan de fabrikant niet waarmaken en dat moeten ze dan ook niet beloven.

Dat voorlichting door dealers / verkopers op dit gebied vaak te kort schiet is natuurlijk kwalijk. Maar dat is een andere discussie.


Theo antwoordt op 15 juni 2015:

Van verkopers hoef je niks anders te verwachten dan verkoopspraatjes. Ze hebben slechts 1 doel en dat is verkopen.

De Galaxy I is in wezen een VW Sharan. VW past dus net dezelfde technieken toe.

Typeplaatje F Ranger

MTM 3200
MTMS 6000
max last vooras 1480
max last achteras 1850

Volgens COC (europees certificaat van overeenstemming):
rubriek 16
1) MTM 3200
2) maximale aslast per as 1480/1850
3) MTMS 6000

rubriek 18
3) middenasaanhangwagen geremd 3500
4) ongeremd 750

Op het type plaatje staan dus je MTM voertuig en MTMS.

MTSM zal je dus uit rubriek 18 3) van je COC moeten halen. Mogelijk hetzelfde gewicht als wat je kan lezen op je typeplaatje.


Alfred antwoordt op 15 juni 2015:

@Theo
Uit eerdere post heb ik begrepen dat je in België woont.
Daar is de COC verklaring heel gewoon, in Nederland krijg je die alleen op eigen verzoek bij de importeur.

@Anko Dit is niet een kwestie van luiheid of kunstmatig verlagen van de max. treklast.
Maar als ik nu op internet ga zoeken naar een gebruikte auto en kijk vervolgens bij de RDW de technische gegevens na, kan ik nergens de maximale samengestelde massa terug vinden. Ook wordt in alle advertenties het maximale trekgewicht vermeld bij de technische kenmerken.
Er zijn veel mensen die niet weten dat het bij sommige merken kan verschillen bij meer of minder belading van de auto.
Op deze manier wordt je dus op het verkeerde been gezet
Je kan het overigens ook andersom beredeneren, als je de auto niet volledig belaad, mag je meer trekken.


Anko antwoordt op 15 juni 2015:

@Alfred,

Daar kan ik wel in mee gaan. Zoals ik zei: de voorlichting laat te wensen over. Maar om dat op te lossen door de specificaties van de auto maar naar beneden toe bij te stellen, dat is in mijn beleving kunstmatig.


Alfred antwoordt op 15 juni 2015:

@ Anko

In mijn beleving wordt het nu juist kunstmatig hoog gehouden, het maximale trekgewicht is nu alleen haalbaar indien je auto niet volledig belaad.
Dit is misschien niet zo'n probleem voor iemand die af en toe een zware aanhanger trekt.
Maar als je met een heel gezin met auto en caravan op vakantie wil, kan het toch een struikelblok zijn.

Over één ding zijn we het in elk geval eens en dat is dat de informatie verstrekking omtrent deze kwestie onduidelijk, dan wel onvolledig is.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 juni 2015:

De maximale trein massa is voor de wet in Nederland niet (meer) van belang. Het is dus nu niet meer dan een advies van de fabrikant. In onze berekeningen en hier op de site melden we dat ook zo overigens.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker