Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volvo

Volvo XC90 2.5T aut.
Dethleffs Camper 510 TK

Dethleffs
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volvo XC90 2.5T aut. zijn over het algemeen heel goed en ook het gewicht van de Dethleffs is met 200 kg belading in de auto erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
251
264

Hellingen
Risico's bij slingeren
300
226

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Dethleffs van 1350 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volvo XC90 2.5T aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Volvo als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Volvo en de Dethleffs een gewichtsverhouding van 55%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 168 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 58%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

58%
1350 kg 2335 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volvo

Volvo XC90 2.5T aut.
Dethleffs Camper 510 TK

Dethleffs

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2000 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 127 km/u á 136 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 16.7 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3000 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 112 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 19%.

Weinig risico bij slingeren

De Dethleffs kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 75 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volvo een Dethleffs zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volvo XC90 2.5T aut.

Periode
2003 - 2006
Vermogen
209 pk (154 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
320 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Dethleffs Camper 510 TK

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volvo en Dethleffs en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

pieter heeft het volgende over de Volvo XC90 2.5T aut. geschereven:

"De Volvo XC90 met de Swift Challenger 565 (2011) is een prima combinatie. De caravan heeft van “nature” een forse kogeldruk (max 100 kg toegestaan voor de caravan, 90 kg voor de Volvo) dus met de belading moet je de ruimte onder de bedden gebruiken om dit maximum niet te overschrijden. Op de snelweg rijd ik niet boven 100 km/h en is de combinatie heel stabiel. De caravan heeft als extra het Alko ATC systeem, maar ik heb (gelukkig) nog nooit gemerkt dat het in werking trad. Beladen weegt de caravan inclusief gemonteerde mover en automatisch satellietschotel, accu etc. ca 1600 kg.
Een ander verhaal wordt het als twee fietsen achter op de caravan worden geplaatst. Het totaal gewicht gaat dan naar het maximum van 1650 kg. De stabiliteit gaat duidelijk terug, de belading moet worden aangepast waardoor je eigenlijk twee zwaartepunten krijgt die ver uit elkaar liggen, de combinatie wordt onrustiger. Misschien is het meer het gezicht, je kijkt via je binnenspiegel de caravan door tot tegen de deur achter naar de toilet/doucheruimte en dat ziet er niet uit alsof hij op rails loopt. Anderzijds, ook bij die belading heb ik nooit gemerkt dat het ATC in werking trad.
De combinatie is vrij lang en daarom is het uitzwaaien van de achterkant van de caravan bij het nemen van scherpe bochten (op de camping of vanuit een voorsorteervak haaks afslaan) een punt van aandacht.
De Volvo heeft geen moeite met deze caravan. Je kunt zonder problemen met het verkeer meekomen, doorgaande wegen met hellingen neemt hij met gemak (er is wel een oliekoeler voor de automaat ingebouwd), bergaf wel de snelheid beperken om plotseling slingeren te voorkomen. Haarspeldbochten vergen ook aandacht, de combinatie is langer dan 12 meter.
Het benzineverbruik is solo gemiddeld 1:7,9. Met de caravan aangekoppeld neemt het verbruik niet veel toe, de gemiddelde snelheid is lager dan tijdens soloritten en de luchtweerstand neemt niet veel toe doordat de auto ten opzichte van de caravan vrij fors is. Reken met caravan op 1:7,4.
Samenvattend, voor een ervaren caravanrijder, een zorgeloze combinatie.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Volvo XC90.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker