Caravantrekker.nl

Trekadvies

Ford

Ford Transit (economy) 2.4 Duratorq 16v
Hobby Excellent 440 SF

Hobby
Prestaties
Gewicht
Het maximaal trekgewicht van de Ford is ons onbekend! Controleer dit op het kenteken.

De prestaties van de Ford Transit (economy) 2.4 Duratorq 16v zijn niet geweldig, maar misschien voor jouw gebruik wel voldoende. Het gewicht van de Hobby is met 200 kg belading in de auto erg gunstig. De combinatie is geschikt op vlakke wegen en voor ervaren caravanners ook op buitenlandse reizen met heuvels en hoge bergen.

Vlakke weg
Trekkracht
95
95

Hellingen
Risico's bij slingeren
28
228

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Hobby van 1200 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Ford Transit (economy) 2.4 Duratorq 16v. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

We adviseren een kogeldruk van ongeveer 70 kg maar we weten niet zeker of dat is toegestaan voor de Ford. Bekijk daarvoor o.a. het typeplaatje van de trekhaak. Vermoedelijk is de auto samen met de kogeldruk te zwaar beladen. Er zijn onvoldoende gegevens ingevoerd om te bepalen welk rijbewijs noodzakelijk is.

Zonder belading heeft de Ford en de Hobby een gewichtsverhouding van 57%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 140 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 59%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

59%
1200 kg 2050 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Ford

Ford Transit (economy) 2.4 Duratorq 16v
Hobby Excellent 440 SF

Hobby

Gematigde prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties maar gematigd. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2400 á 3100 toeren. Maar over het algemeen is er als de snelheid toeneemt maar weinig trekkracht over om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 95 km/u á 107 km/u. De souplesse, de kracht bij 1600 á 2000 toeren van de brandstofmotor, is maar matig waardoor er wat meer geschakeld moet worden en/of de motor meer lawaai maakt. Accelereren vanuit stilstand zal vrij veel moeite kosten.

Rijden op hellingen en in de bergen kost erg veel moeite. Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 64 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (meer dan 8%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand wel een geoefende chauffeur. De presaties zijn niet geweldig, maar door goed te anticiperen is dat misschien geen probleem.

Weinig risico bij slingeren

De Hobby kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 70 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Ford een Hobby zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Ford Transit (economy) 2.4 Duratorq 16v

Periode
1999 - 2004
Vermogen
75 pk (55 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
185 Nm v.a. 2000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Hobby Excellent 440 SF

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Ford en Hobby en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Jos Risselada heeft het volgende over de Ford Transit (economy) 2.4 Duratorq 16v geschereven:

"De berekening is een complete giller en klopt totaal niets van.

Ik ga al 13 jaar met mijn Ford Transit uit 2001 en 75 pk met mijn Hobby 440 sb (leeg 1010, max 1350 kg) caravan naar de Drome, onder Lyon, in Frankrijk.

Regelmatig gaan onze dochter en schoonzoon mee plus hun bagage. De bus trekt alles fantastisch en hoef maar een paar keer terug naar de derde versnelling. Lijkt mij niet meer dan normaal.

De bus en caravan liggen als een huis op de weg, maar de belading (als oud -trucker) is dan ook goed.

Normaal in Nederland zonder caravan ligt het gebruik van de Ford (diesel) op 1 : 12. Met caravan naar Frankrijk 1:10. Niet gek dacht ik zo.

Samengevat, een fantastische bus om de caravan te trekken! De berekening is dus te zot voor woorden en de bus is zeker WEL geschikt voor de bergen.."

Lees meer gebruikerservaringen met de Ford Transit.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker