Caravantrekker.nl

Trekadvies

Fiat

Fiat Doblo 1.6i 16v
Dethleffs Tourist light 420

Dethleffs
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Fiat Doblo 1.6i 16v zijn in de meeste situaties ruim voldoende en ook het gewicht van de Dethleffs is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
185
79

Hellingen
Risico's bij slingeren
180
235

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Dethleffs van 920 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Fiat Doblo 1.6i 16v. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 60 kg zal geen probleem zijn voor de Fiat als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Fiat en de Dethleffs een gewichtsverhouding van 57%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 59%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

59%
920 kg 1562 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Fiat

Fiat Doblo 1.6i 16v
Dethleffs Tourist light 420

Dethleffs

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 3100 á 3600 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 107 km/u á 117 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is maar matig waardoor er wat meer geschakeld moet worden en/of de motor meer lawaai maakt. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 23.2 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 5400 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 92 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (13%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Weinig risico bij slingeren

De Dethleffs kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 60 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Fiat een Dethleffs zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Fiat Doblo 1.6i 16v

Periode
2001 - 2005
Vermogen
103 pk (76 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
144 Nm v.a. 4000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Dethleffs Tourist light 420

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Fiat en Dethleffs en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

chris heeft het volgende over de Fiat Doblo 1.6i 16v geschereven:

"wij hebben onze ouwe trouwe vw passat vervangen voor een fiat doblo malibu 1.6 16 v 103 pk en dat was even spannend met de caravan (een dethleffs new line 4.20 van 1990) die ouwe passat (15 jaar) trok aan die caravan als een buffel,nou dat italiaanse pakezeltje doet het boven verwachting goed,ben van beroep vrachtwagen chauffeur dus altijd bezig met gewichten,koppel,toerentallen en snelheid, de fiat doet het goed met de caravan,met wegrijden is 2600 tot 2800 toeren voldoende in de eerste 3 versnellingen,wil je van 4 naar 5 even doortrekken naar ong 3500 toeren.zonder tegen wind is zn 5 zeer goed te gebruiken(rijdt met gemak 100km bij 3200 toeren)maar komt de wind erbij dan moet je terug naar zn 4 en dan doet ie het probleemloos (90km bij 3200 toeren), bij het uit rijden van tunnels, met 95km erin in zn 5 komt ie bijna tot het einde van de klim de laatste 200 meter moet je even terug naar zn 4 dan rijdt ie nog 80 bij 2200 toeren maar dan is de fut eruit,schakel je terug bij 95 naar zn 4 dan komt ie boven met 90km, de motor trekt goed van af 2300 toeren tot 4000 toeren dat is het toerental van het maximale koppel,nieuwsgierig naar dit koppel verloop heb ik op internet de vermogens grafiek opgezocht,en mijn ervaring klopt vanaf 2300 toeren is 80 a 90 % van het maximale koppel aanwezig tot 3200 toeren dan gaat ie rap naar het max koppel bij 4000 toeren,de caravan ligt met een koppelings druk van net 50 kg heerlijk achter de auto,ik heb wel caravan spiegels,maar als je caravan niet breder is 2.10m heb je die niet echt nodig,de doblo heeft grote verticale spiegels waar je heel veel in ziet,het verbruik met caravan ligt rond de 1op9,we zijn dit jaar in nederland gebleven(dus nog geen berg pas ervaring sorry)volgend jaar staat een bezoek aan zn geboorteland italie op het programma.
mijn persoonlijke conclusie is dat het een fijne auto is om met caravan op reis te gaan, de auto zelf kan heel wat bagage meenemen (zakt nauwelijks door)het is van oorsprong ook een bestel auto,en hij zit voortreffelijk(het is een echte hoogzitter)
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Fiat Doblo.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker