Caravantrekker.nl

Trekadvies

Skoda

Skoda Superb 2.5 V6 TDI aut.
Eriba Living 430

Eriba
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Skoda Superb 2.5 V6 TDI aut. zijn over het algemeen heel goed en ook het gewicht van de Eriba is met 200 kg belading in de auto erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
228
232

Hellingen
Risico's bij slingeren
284
208

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Eriba van 1200 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Skoda Superb 2.5 V6 TDI aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 70 kg zal geen probleem zijn voor de Skoda als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Skoda en de Eriba een gewichtsverhouding van 65%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 110 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 64%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

64%
1200 kg 1879 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Skoda

Skoda Superb 2.5 V6 TDI aut.
Eriba Living 430

Eriba

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1900 toeren aan. Over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 118 km/u á 127 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1600 á 2000 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 16.8 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2700 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 106 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 22%.

Weinig risico bij slingeren

De Eriba kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 70 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Skoda een Eriba zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Skoda Superb 2.5 V6 TDI aut.

Periode
2003 - 2008
Vermogen
163 pk (120 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
350 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Eriba Living 430

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Skoda en Eriba en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Robert heeft het volgende over de Skoda Superb 2.5 V6 TDI aut. geschereven:

"De Skoda Superb 2.5 tdi tiptr. (de onze was van 2004) trekt de caravan als een leeuw. Snelheden van 130 km/h en sneller zijn op vlakke weg moeiteloos te halen. Hoewel toen nog geen onveilig weggedrag merkbaar was, hebben we het er maar niet op gewaagd om nog sneller te gaan. Ook op hellingen brulde de 6-cilinder er lustig op los en deed hij moeite de koppeling van de caravandissel te rukken. Vrijwel overal kon de snelheid boven 80 km/h blijven. Vanwege de automaat was wegrijden op hellingen geen enkel probleem. Het gewicht van de auto zorgde er samen met de automaat en de antislipregeling voor dat de wielen niet gingen doorslaan.
Tot ruim 110 reed de combinatie zonder problemen in de 5e (hoogste) versnelling, voor hogere snelheden was de tiptronic terug te schakelen naar de 4e.
Het grote nadeel was het verbruik. Bij zo'n 100 - 105 km/h liep het verbruik op tot wel 1:7. Omdat wij het idee hadden dat de combinatie flexibeler was in de 4e versnelling, hebben we daar de eerste tijd in gereden. Het verbruik liep toen zelfs op tot wel 1:6! Met de 55 liter-tank gaf dat een actieradius van zo'n 300 km en een lege portemonnaie. Ook bij een zuiniger rijstijl is het ons niet gelukt het gebruik onder 1:7 te krijgen; overigens lustte de auto ook zonder caravan een forse borrel, bij rustig rijden zo'n 1:10, de voornaamste reden waarom wij hem nu hebben ingeruild voor een Octavia 1.9tdi, waarmee ik nu 1:19 a 20 rijd."

Lees meer gebruikerservaringen met de Skoda Superb.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker