Caravantrekker.nl

Trekadvies

Fiat

Fiat Multipla 1.9 JTD
Delta Summerliner 3900 TZV

Delta
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Fiat Multipla 1.9 JTD zijn in de meeste situaties ruim voldoende en ook het gewicht van de Delta is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
182
101

Hellingen
Risico's bij slingeren
169
228

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Delta van 1000 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Fiat Multipla 1.9 JTD. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

We adviseren een kogeldruk van ongeveer 65 kg maar we weten niet zeker of dat is toegestaan voor de Fiat. Bekijk daarvoor o.a. het typeplaatje van de trekhaak. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Fiat en de Delta een gewichtsverhouding van 59%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 61%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

61%
1000 kg 1645 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Fiat

Fiat Multipla 1.9 JTD
Delta Summerliner 3900 TZV

Delta

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2200 á 2600 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 108 km/u á 118 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1600 á 2000 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 25.3 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4000 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 90 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (12%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Weinig risico bij slingeren

De Delta kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 65 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Fiat een Delta zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Fiat Multipla 1.9 JTD

Periode
1998 - 2002
Vermogen
105 pk (77 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
200 Nm v.a. 2250 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Delta Summerliner 3900 TZV

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Fiat en Delta en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

aj scheer heeft het volgende over de Fiat Multipla 1.9 JTD geschereven:

"De Multipla is een erg fijne caravantrekker.
KCK van 1999 geeft daarom ook dezelfde mening.
Tot 1275kg perfect.
Je hebt constant het idee dat de Multi de caravan voor de 100% in handen heeft.
In Frankrijk rij ik meestal zo'n 110km per uur.
Je voelt de caravan namelijk niet.Wat ook een pluspunt is dat we geen opzetspiegels hoeven te monteren,mede door de breedte van de auto cq caravan.
Dit is onze 3e MPV na de scenic en zafira.Echter als trekauto,mede door de fijne JTD de beste volgens ons.
Vreemde is ook dat de stoelen richting het zuiden van Frankrijk geen rugklachten oplevert,wat wel bij de scenic en zafira ter sprake kwam.De stoelen zijn namelijk iets smaller dan een gewone MPV.
Als trekauto staat hij in zijn klasse bovenaan.
Ik heb in de loop der jaren heel wat trekauto's gereden.
Van Vectra tot Volvo.
Maar die vreemde eend de Multi overtreft alles.
De ruimte in de auto wordt ook als plezierig gezien door onze kinderen.
Dit wilde ik niet vergeten te vertellen,best belangrijk dat de kinderen op lange vakantieritten plassantzitten en genieten van het uitzicht.
Vaak komen wij gezinnen tegen in volgepropte stations richting het zuiden met kinderen achterin die genieten van de voorstoelen van pa en ma.
Wij hebben dan op dat moment dan ook medelijden met die kinderen,omdat het ook anders kan.
Voor ons dus Multi trekker en gezinspack in 1.
Succes met mijn commentaar.

vr gr Aj.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Fiat Multipla.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker