Caravantrekker.nl

Trekadvies

Peugeot

Peugeot 206 SW 1.4 HDI
Sterckeman Starlett 330 CP

Sterckeman
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Peugeot 206 SW 1.4 HDI zijn in de meeste situaties wel voldoende en ook het gewicht van de Sterckeman is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt op vlakke wegen en voor ervaren caravanners ook op buitenlandse reizen met heuvels en hoge bergen.

Vlakke weg
Trekkracht
138
79

Hellingen
Risico's bij slingeren
111
219

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Sterckeman van 845 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Peugeot 206 SW 1.4 HDI. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Peugeot maar 44 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is te weinig voor een goede kogeldruk van ongeveer 60 kg. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Peugeot en de Sterckeman een gewichtsverhouding van 64%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 65%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

65%
845 kg 1310 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Peugeot

Peugeot 206 SW 1.4 HDI
Sterckeman Starlett 330 CP

Sterckeman

Voldoende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties voldoende. Over het algemeen heeft de motor op de snelweg bij niet al te hoge snelheden genoeg trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 96 km/u á 107 km/u. De souplesse, de kracht bij 1600 á 2000 toeren van de brandstofmotor, is maar matig waardoor er wat meer geschakeld moet worden en/of de motor meer lawaai maakt. Accelereren vanuit stilstand zal vrij veel moeite kosten.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat goed genoeg, maar je merkt wel het extra gewicht van de caravan. Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 79 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen van 11 tot 12% vraagt het wegrijden vanuit stilstand wel een geoefende chauffeur. De presaties zijn niet geweldig, maar door goed te anticiperen hoeft dat geen probleem te zijn.

Weinig risico bij slingeren

De Sterckeman kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 60 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad. Een kogeldruk van minder dan 44 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Peugeot een Sterckeman zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Peugeot 206 SW 1.4 HDI

Periode
2002 - 2007
Vermogen
68 pk (50 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
150 Nm v.a. 1750 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Sterckeman Starlett 330 CP

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Peugeot en Sterckeman en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Jeroen heeft het volgende over de Peugeot 206 SW 1.4 HDI geschereven:

"Met deze combinatie naar de Drome, Camargue en Ardeche geweest.
Caravan zal hooguit 800Kg geweest zijn. In de auto alleen 2 personen, tentstokken tafel en 2 stoelen en 2 mountainbikes op het dak.
Kogeldruk was zo'n 60Kg. (is te veel, maar ik kreeg hem niet lager)

Op de (redelijk) vlakke weg en weinig wind ongeveer constant 100 op de teller gereden in de 4e versnelling. Dit was ook wel maximaal.
5e was haast onbruikbaar.
Helling bij Luik ging moeizamer, maar waarschijnlijk heb ik te laat teruggeschakeld. Hier reed ik nog maar 60-70km/u.
Andere snelweg hellingen in z'n 3 zodra de snelheid onder de 90 kwam en met een kleine 90 op de teller door naar boven. Er waren genoeg zwaardere auto's met grotere caravans die niet sneller gingen.
In Zuid Frankrijk met de wind vol tegen (kracht 4) bleef ik bij 80 op de teller steken en moest ik heel veel schakelen tussen 3 en 4.

Wegrijden bij stoplichten ging altijd vlot. Ook als deze op een helling waren.
De combinatie reed verder zeer stabiel.

Al met al ging het boven verwachting goed al besef ik wel dat ik geluk heb gehad met de wind. Deze hebben we heen en terug een beetje mee gehad.

brandstofverbruik solo: 1:18. Met caravan 1:9"

Lees meer gebruikerservaringen met de Peugeot 206.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker