Caravantrekker.nl

Trekadvies

Ford

Ford Mondeo 2.0 16v aut.
Knaus Azur 450 FU

Knaus
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Ford Mondeo 2.0 16v aut. zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Knaus is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
202
96

Hellingen
Risico's bij slingeren
212
155

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Knaus van 1300 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Ford Mondeo 2.0 16v aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Ford als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Ford en de Knaus een gewichtsverhouding van 79%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 77%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

77%
1300 kg 1695 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Ford

Ford Mondeo 2.0 16v aut.
Knaus Azur 450 FU

Knaus

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2900 á 3300 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 112 km/u á 122 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is maar matig waardoor er wat meer geschakeld moet worden en/of de motor meer lawaai maakt. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 21.2 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4500 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 97 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 15%.

Denk aan slingeren

De Knaus kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 75 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Ford een Knaus zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Ford Mondeo 2.0 16v aut.

Periode
2000 - 2007
Vermogen
146 pk (107 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Automatisch
Koppel
190 Nm v.a. 4500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Knaus Azur 450 FU

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Ford en Knaus en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

a.k.w.chevallier heeft het volgende over de Ford Mondeo 2.0 16v aut. geschereven:

"met deze auto en caravan 4 jaar en tot volle tevredenheid. Ook in z.Frankrijk bereden bergachtig gebied geen enkel probleem"

Lees meer gebruikerservaringen met de Ford Mondeo.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker