Caravantrekker.nl

Trekadvies

Suzuki

Suzuki Grand Vitara XL7 2.0 Tdi 16v
Fendt Saphir 410 QK

Fendt
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Suzuki Grand Vitara XL7 2.0 Tdi 16v zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Fendt is met 200 kg belading in de auto erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
176
187

Hellingen
Risico's bij slingeren
144
253

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Fendt van 1100 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Suzuki Grand Vitara XL7 2.0 Tdi 16v. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 65 kg zal geen probleem zijn voor de Suzuki als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Suzuki en de Fendt een gewichtsverhouding van 56%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 130 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 54%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

54%
1100 kg 2025 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Suzuki

Suzuki Grand Vitara XL7 2.0 Tdi 16v
Fendt Saphir 410 QK

Fendt

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1800 á 2100 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 108 km/u á 122 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1600 á 2000 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 27.5 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat goed genoeg, maar je merkt wel het extra gewicht van de caravan. Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 85 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen van 12 tot 12% vraagt het wegrijden vanuit stilstand wel een geoefende chauffeur. De presaties zijn niet geweldig, maar door goed te anticiperen hoeft dat geen probleem te zijn.

Weinig risico bij slingeren

De Fendt kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 65 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Suzuki een Fendt zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Suzuki Grand Vitara XL7 2.0 Tdi 16v

Periode
2004 - 2006
Vermogen
109 pk (80 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
270 Nm v.a. 1750 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Fendt Saphir 410 QK

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Suzuki en Fendt en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Philippe heeft het volgende over de Suzuki Grand Vitara XL7 2.0 Tdi 16v geschereven:

"Rechtzetting: ik bezit deze auto met manuele versnellingsbak(stond niet tussen de lijst)! Zal hem in maart 2007, 3 jaren hebben en rijd per jaar toch een 8 à 10 tal keren weg met caravan van HTG 1300 kg. Hetgeen vrij slecht gaat met deze combinatie is vertrekken vanuit stilstand op een helling. In theorie zou dit niet mogen zijn, in praktijk is dit nochthans wel het geval. Tijdens het vertrek op een helling krijgt men de achterwielen niet aan het slippen, terwijl de motor dikwijls blokkeerd/afslaat. Het is net of de brandstoftoevoer er bijna niet meer is, alle kracht zakt weg(er wordt beweerd dat dit zou zijn door de electronische brandstofregeling met al haar normen). Momenteel heb ik sedert een jaar een tuning laten doen aan de wagen, waardoor ik thans een stuk gelukkiger ben geworden met deze auto. Het probleem is niet volledig weg, maar thans aanvaardbaar, de auto houdt thans meer kracht in dergelijke situatie. Deze auto verdient standaart deze tuning, dan rijdt hij goed! Als besluit wens ik hier nog bij te vermelden dat deze wagen desondanks een toffe trekwagen is, zeer stabiel met caravan, sterke vering, fantastische 4x4, en na tuning een flukse trekker.VERVOLG(17/03/2007): Ondertussen is deze auto 3 jaar geworden en enkele caravanritten verder. Om het vlottere vertrekken op steile hellingen met de caravan vanuit stistaan te verkrijgen werd mij advies gegeven om dit te proberen in de lage gearingstand(tussenbak op 4H). Dit durf ik niet te proberen gezien in de handleiding duidelijk staat dat de 4x4 stand bij dit voertuig enkel mag gebruikt worden wanneer de wielen een slip kunnen doen(glad wegdek, grind,zand,modder,sneeuw,water, enz..). Op droge asfalt is dit enkel te doen wanneer men blijft rechtdoor rijden en in de bergen dus niet mogelijk. Men zou kunnen redeneren dat het moeilijke vertrek op de helling even kan gedaan worden in 4H, waarna men daarna even snel overschakelt naar 4L en daarna naar 2L(normale achterwielaandrijving), maar dit is ook niet aangewezen voor de techniek op droge asfalt, omdat: Een overschakeling van 4H naar 4L mag enkel bij stilstand en met de wielen in rechtdoor stand. Met andere woorden op droge vaste weg enkel op de achterwielen trekken blijft hier de boodschap. 2° VERVOLG(17/06/2007): Ondertussen staan er bijna 70.000 km op de teller, ik weet niet wat er gebeurd, maar onze laatste ritten met caravan verlopen steeds makkelijker. De auto vertrekt vanuit stilstand ondertussen steeds vlotter en zelfs zeer krachtig vanaf wanneer rond het max. koppeltoerental(ong. 1700 tr/min)gekomen is. Het is voor mij eerder merkwaardig omdat ik nog bij geen enkele andere motor zo'n verbetering kon vaststellen na verloop van een inrijperiode.Het olieverbruik is ondertussen zo goed als verdwenen, het gemiddeld verbruik is gezakt met ruim 1 liter/100km en de wagen is sterker/reageert kordater. Snelheden van 120 km/u en meer met caravan halen gaat vanzelf, terwijl dit tijdens het begin bijna onmogelijk was, de topsnelheid van de wagen is met ongeveer 15km/u gestegen, kortom, er is een "wild beest" ingeslopen! Het verbruik zonder caravan betreft gemiddeld tussen 8 en 9 L/100km, met caravan tussen 10 en 11,5 L/100km. Meestal rij ik vrij rustig met de wagen; de enige denkbare reden waardoor de inrijperiode mogelijk zo lang duurde. Het is uiteindelijk een wagen geworden die ik hoop nog lang te mogen houden. "

Lees meer gebruikerservaringen met de Suzuki Grand Vitara.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker