Caravantrekker.nl

Trekadvies

Citroen

Citroen C4 Grand Picasso 2.0 Hdi semi-aut.
Hobby De Luxe 500 KMFe

Hobby
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Citroen C4 Grand Picasso 2.0 Hdi semi-aut. zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Hobby is met 200 kg belading in de auto redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
192
163

Hellingen
Risico's bij slingeren
182
165

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Hobby van 1400 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Citroen C4 Grand Picasso 2.0 Hdi semi-aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Citroen maar 70 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is te weinig voor een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Citroen en de Hobby een gewichtsverhouding van 72%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 166 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 73%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

73%
1400 kg 1920 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Citroen

Citroen C4 Grand Picasso 2.0 Hdi semi-aut.
Hobby De Luxe 500 KMFe

Hobby

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1900 á 2100 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 112 km/u á 122 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1600 á 2000 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 25.4 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3400 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 92 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 13%.

Denk aan slingeren

De Hobby kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 75 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan. Een kogeldruk van minder dan 70 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Citroen een Hobby zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Citroen C4 Grand Picasso 2.0 Hdi semi-aut.

Periode
2006 - 2011
Vermogen
136 pk (100 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
270 Nm v.a. 2000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Hobby De Luxe 500 KMFe

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Citroen en Hobby en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

herman koning heeft het volgende over de Citroen C4 Grand Picasso 2.0 Hdi semi-aut. geschereven:

"Ik heb de caravan vandaag uit de stalling gehaald. Leeggewicht van rond de 1150 kg, max gewicht van 1500kg. Bij het wegrijden geen centje pijn. De eb6v blijft meteen langer in de versnellingen doorgaan(dat is goed). De spiegels zijn wel moeilijker te monteren vanwege de vorm. Ook uitkijken met het dichtklappen van de buitenspiegels.

Bij het achteruit op het pad parkeren begon ik de koppeling te ruiken. Het lampje van oververhitte koppeling brandde gelukkig nog niet. Kortom een geslaagde test.

Morgen naar de camping, dus maandag ff een update.


UPDATE!
Wat een beest van een motor. Ik heb hem op de cruise control gezet op 85 km/h en hij ging zelfs in de 6 over de viaducten(A7), dat presteerde de Passat niet, die moest dan terug naar de 4 (5traps). Hij schakeld met belasting beter als met alleen de bestuurder. Wegligging is prima. Alleen bij het plaatsen van de caravan rook ik de koppeling weer. Ben benieuwd hoe lang de koppeling het houdt.

vakantieupdate!

Ik heb de combinatie 2500 km rondgesleurd naar Frankrijk. Ik ben super tevreden. 80 km/h een 6 % helling op in z'n 4 bij ongeveer 3000 tpm. Je kon de motor bijna niet horen itt tot mijn vorige TDI motor. Ik was na een dag van 600 km rijden ook lang niet zo vermoeid als met mijn vorige auto. Conclusie ==> aanrader!

UPDATE 7-06-2008

2 maanden geleden is er een grote reparatie uitgevoerd aan de versnellingsbak of koppeling. Hij ging steeds meer stoterig weg. Volgens mij is het nooit goed geweest, want ik ken hem niet meer terug. Hij rijdt nu met en zonder caravan zijdezacht weg en ik ruik ook de koppeling niet meer. Nog steeds uitermate tevreden over deze combinatie, vooral de rust bij 100 km/h ben ik gaan waarderen."

Lees meer gebruikerservaringen met de Citroen C4.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker