Caravantrekker.nl

Trekadvies

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz E Combi 320 CDI
Kip Kompakt 37 EK

Kip
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Mercedes-Benz E Combi 320 CDI zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Kip is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
306
457

Hellingen
Risico's bij slingeren
381
289

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Kip van 935 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Mercedes-Benz E Combi 320 CDI. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 60 kg zal geen probleem zijn voor de Mercedes-Benz als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Mercedes-Benz en de Kip een gewichtsverhouding van 41%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 44%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

44%
935 kg 2110 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Mercedes-Benz

Mercedes-Benz E Combi 320 CDI
Kip Kompakt 37 EK

Kip

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Onder alle omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden, boven de 130 km/u. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 10.8 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat heel erg goed en gemakkelijk. Zelfs op autobaanhellingen in het buitenland is nauwelijks een veel hoger toerental dan normaal noodzakelijk, maar beter voor de motor is het om op pittige hellingen toch iets meer toeren aan te houden. In de meeste situaties zullen snelheden van boven de 130 km/u mogelijk moeten zijn. Ook op zeer steile hellingen (30%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Weinig risico bij slingeren

De Kip kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 60 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Mercedes-Benz een Kip zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Mercedes-Benz E Combi 320 CDI

Periode
2005 - 2009
Vermogen
224 pk (165 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
540 Nm v.a. 1600 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Kip Kompakt 37 EK

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Mercedes-Benz en Kip en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

henk-erik heeft het volgende over de Mercedes-Benz E Combi 320 CDI geschereven:

"Afgelopen zomer (2012) met een Kip Kompakt 37EK uit 1997 naar de Franse Alpen gereden ter hoogte van Gap. Een deel werd vd Route Napoleon afgelegd, dus met mooie beklimming na Vizille in de richting van La Mure. Zowel de heen als terugreis deels autowegen, deels toeristische routes gekozen.
Het algemene beeld vd combinatie is dat er veel reserves zijn in zowel trekracht als veiligheid. Hoge snelheden zijn goed mogelijk en zowel bergop als af kan de snelheid goed worden aangehouden. Op geen enkel moment bestond de indruk dat er een probleem zou kunnen ontstaan. Wel is me opgevallen dat zelfs met een zware trekauto en kleine caravan er geen misverstand kan bestaan dat er iets aan de auto hangt, vooral bij oneffenheden op de weg (voelbaar door schokken). BIj een mooi wegdek zoals dat doorgaans op snelwegen het geval is glijdt de combinatie wel heel mooi voort.
Op de heenreis met sterke tegenwind viel het verbruik me tegen. Normaliter rijd ik in NL veel snelwegkilometers en blijft mijn verbruik beperkt tot ongeveer 7,5 liter/100km. Met de volbeladen auto (2400kg?) en caravan (1000kg ?) kwam ik op 11,5ltr/100km uit bij snelheden tussen de 90-100km/u. Op het traject van Parijs naar Amsterdam met wind mee en bij ongeveer 100km/u was het verbruik ongeveer 9,5ltr/100km.
Wat me opviel is dat bij verkeersdrempels de caravan gemakkelijk met de beschermbeugel op de grond sloeg, zelfs als ik de auto in de hoge stand zette (3cm hoger). Kortom: verkeersdrempels rustig op- en vooral afrijden was het devies. Of dit een gevolg is vd af-fabriek gemonteerde wegklapbare trekhaak weet ik niet, maar heel veel speelruimte in de hoogte is er dus niet. Dat geldt ook voor de gemonteerde mover op de caravan, waardoor een stoep voorwaarts afrijden al een risico is.
Wat me verder aan de auto opviel is dat deze vooral in het begin van de reis in de bergen te snel geneigd was op te schakelen en te laat terug te schakelen. Door het gas sneller in te trappen begrijpt de automaat dat er actie wordt verlangd en dan schakelt hij eerder terug. Naar verloop van tijd waren automaat en bestuurder meer aan elkaar gewend en verliep dit proces zonder dat het opviel. In een enkel geval schakelde ik handmatig terug van 7 naar 6, omdat het geluid vd motor heuvelop bij 1800 toeren prettiger was dan bij 1600 toeren (= 100km/u). Bij stevig doorrijden was van dit 'euvel' overigens niets te merken. Dan schakelde de automaat bijvoorbeeld pas bij 3000 toeren.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Mercedes-Benz E.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker