Caravantrekker.nl

Trekadvies

Chevrolet

Chevrolet Nubira Stationwagon 2.0 TCDI
Burstner Ventana 430

Burstner
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Chevrolet Nubira Stationwagon 2.0 TCDI zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Burstner is met 200 kg belading in de auto gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
204
163

Hellingen
Risico's bij slingeren
221
178

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Burstner van 1200 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Chevrolet Nubira Stationwagon 2.0 TCDI. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 70 kg zal geen probleem zijn voor de Chevrolet als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Chevrolet en de Burstner een gewichtsverhouding van 74%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 180 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 72%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

72%
1200 kg 1675 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Chevrolet

Chevrolet Nubira Stationwagon 2.0 TCDI
Burstner Ventana 430

Burstner

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1900 á 2100 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 112 km/u á 122 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1600 á 2000 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 20.6 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3200 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 98 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (16%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Weinig risico bij slingeren

De Burstner kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 70 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Chevrolet een Burstner zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Chevrolet Nubira Stationwagon 2.0 TCDI

Periode
2007 - 2010
Vermogen
121 pk (89 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
280 Nm v.a. 2000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Burstner Ventana 430

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Chevrolet en Burstner en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Marcel heeft het volgende over de Chevrolet Nubira Stationwagon 2.0 TCDI geschereven:

"Caravan is een Bustner Ventana 450 TS van 1200 kg.

Stabiliteit:
Bij circa 50 kg kogeldruk niet echt stabiel. Rijdt onprettig en slingert makkelijk. Bij zo\'n 75 kg ligt de caravan stabiel achter de auto. Bij inhalen vrachtauto (eigen snelheid 105) goed stabiel. Bij ingehaald worden door touringcar merk je wel de zuiging, maar de caravan blijft stabiel.

Brandstofverbruik:
Tijdens de vakantie ongeveer 4600 km gereden. 65% snelweg, 35% secundaire wegen. Snelheid tussen de 85 en 95 km/u. Gemiddeld verbruik een nette 1:12 (tegen 1:15 normaal)

Prestaties:
Het lijkt erop dat de auto door de vorige eigenaar is gechipt. De auto trekt beter dan verwacht. Snelweg in Duitsland en Oostenrijk Vrijwel alles in de 5e versnelling. Incidenteel moest ik terug schakelen naar de 4e versnelling.

Op secundaire wegen in Tsjechie een paar kortere pittige hellingen gehad waarbij ik kort terug moest naar de 3e versnelling. Op een camping optrekken op een helling van circa 15% ging zonder probleem op andere camping was hellinkje van ik schat zo\'n 20-25% hier in de 1 naar boven zonder probleem. Optrekken heb ik niet geprobeerd, maar indien voldoende tractie zou ik ook hier geen probleem verwachten.

Ik heb (helaas) ook wat file gehad. File rijden kan zonder gas (ook bergop. Toch wel prettig dat je niet met verhoogde toeren en een slippende koppeling hoeft te rijden.

Op basis van de trekkracht-berekening (4 groende sterren) had ik al een prettige combinatie verwacht. Maar uiteindelijk deed de combinatie het beter dan ik had verwacht. Prestaties boven verwachten en brandstofverbruik meer dan acceptabel. "

Lees meer gebruikerservaringen met de Chevrolet Nubira.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker