Caravantrekker.nl

Trekadvies

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander 2.4 MIVEC 4WD aut.
Knaus Sudwind 550 FSK

Knaus
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Mitsubishi Outlander 2.4 MIVEC 4WD aut. zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Knaus is met een gemiddelde belading gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
214
144

Hellingen
Risico's bij slingeren
234
173

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Knaus van 1400 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Mitsubishi Outlander 2.4 MIVEC 4WD aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Mitsubishi als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Mitsubishi en de Knaus een gewichtsverhouding van 75%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 74%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

74%
1400 kg 1900 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Mitsubishi

Mitsubishi Outlander 2.4 MIVEC 4WD aut.
Knaus Sudwind 550 FSK

Knaus

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2500 á 2800 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 116 km/u á 125 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 20.6 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3900 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 100 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 17%.

Weinig risico bij slingeren

De Knaus kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 75 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Mitsubishi een Knaus zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Mitsubishi Outlander 2.4 MIVEC 4WD aut.

Periode
2007 - 2010
Vermogen
170 pk (125 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Automatisch
Koppel
232 Nm v.a. 4100 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Knaus Sudwind 550 FSK

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Mitsubishi en Knaus en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Roy heeft het volgende over de Mitsubishi Outlander 2.4 MIVEC 4WD aut. geschereven:

"Ik rijd nu sinds 2007 in een outlander 2.4. Sinds nov 2010 in een 2.4 CVT 4WD. Ik ben heel lang tegengehouden door de Engelse review waarbij de 2.4 cvt niet als trekauto geschikt werd geacht. Maar omdat de import van een 3.0 V6 toch al zo'n rompslomp werd, in deze klasse de Outlander het mooiste model heeft, en ik bij toeval tegen een CVT liep met 20.000km is het toch de cvt geworden. En ik heb geen spijt, het is toch een geweldige auto! Ik heb nu de eerste rit met caravan in de Eifel erop zitten en ik herken het geschetste beeld uit de test niet. Ik rijd met een Knaus Sudwind 550fsk van 2,5m breed en heb de afgelopen dagen toch wel wat hellingen genomen van 10%. En de combinatie deed het perfect, laat zich goed sturen en een snelheid van 110km/u is geen probleem, harder nig niet geprobeerd. Wel vind ik de hulpvering noodzakelijk, met een lege auto is de vering slap en met de hulpveren is het optisch nog eens veel mooier, de auto staat proportioneel beter op de wielen.
Het verbruik van de combinatie is hoog, zo'n 16-17 liter per 100km volgens de boordcomputer. Dat deed de eerste Outlander 2.4 ook, alleen nu is de combinatie bijna 4 ton! Solo gemideld verkeer ligt het verbruik op 9,5 in 4WD, ik rijd altij in 4WD. Ik heb geen enkele spijt van deze auto, als caravantrekker valt hij ontzettend mee en het is gewoon een erg mooie auto om te zien en om in te rijden!"

Lees meer gebruikerservaringen met de Mitsubishi Outlander.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker