Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volkswagen

Volkswagen Eos 1.4 TSI
Biod Nomade Menno

Biod
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volkswagen Eos 1.4 TSI zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Biod is met een gemiddelde belading redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
215
160

Hellingen
Risico's bij slingeren
222
168

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Biod van 1300 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volkswagen Eos 1.4 TSI. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Volkswagen als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Volkswagen en de Biod een gewichtsverhouding van 72%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 75%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

75%
1300 kg 1736 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volkswagen

Volkswagen Eos 1.4 TSI
Biod Nomade Menno

Biod

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2200 á 2700 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 117 km/u á 126 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 21.1 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4000 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 100 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (14%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Denk aan slingeren

De Biod kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 75 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volkswagen een Biod zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volkswagen Eos 1.4 TSI

Periode
2007 - 2010
Vermogen
122 pk (90 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
200 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Biod Nomade Menno

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volkswagen en Biod en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Menno heeft het volgende over de Volkswagen Eos 1.4 TSI geschereven:

"Ondanks dat de Kip net iets te zwaar is volgens de Nederlandse wet (in Duitsland niet) heeft de motor geen enkel probleem met het gewicht. Opvallend is dat de motor zo soepel is dat ook wegrijden op een helling heel gemakkelijk gaat. Vanaf 1500 toeren kan je heerlijk doortrekken tot 5000 of 6000 toeren. Het rijden bergop (7%) gaat uitstekend. Het is echt ongelooflijk wat tegenwoordig uit een 1.4 motortje te halen is. Het verbruik solo is laag 6,8 liter en met caravan al snel 11 liter. Vergelijk je constante snelheden dan neemt het verbruik zelfs nog wel meer toe. Solo bij 80 in 6 nog geen 5 liter en met caravan tussen de 9 en 10 liter in 5.
De gewichtsverhouding is natuurlijk niet ideaal waardoor de caravan qua stabiliteit net iets meer te voelen is dan ideaal is. Passserende auto bijvoorbeeld zijn voelbaar maar van echt slingeren is geen sprake, 120 km/u is goed te rijden.
Open rijden met caravan gaat prima. Het is niet voelbaar dat er een caravan achter hangt. Wel hoorbaar! Met name de vering en gerommel in de kastjes is goed te horen.
Ik heb mijn twijfels of de elektronica goed is aangesloten. Waarschijnlijk moet de computer (nogmaals?) aangepast worden omdat de achteruirijsensoren blijven werken bij aangesloten caravan en ik betwijfel of het trailerstability systeem werkt. Nog even terug naar de VW garage dus (die overigens nog nooit een trekhaak aan een EOS hadden gezet). Afgenomen is de trekhaak overogens wel mooi geheel onzichtbaar weggewerkt. Wel ontbreekt een oogje om de handrembreekkabel aan vast te maken.

Inmiddels hebben we er een echte reis opzitten. De stabiliteit is na het verhogen van de bandenspanning sterk verbeterd en ruim voldoende. De trekkracht van de motor is ook in het hooggebergte prima. Zowel de Oberalppass (2000m) en de Julier (2200m) trekt de auto prima zonder dat de temperatuur ook maar iets oploopt, althans niet op de meter. De trekkracht is zelfs zo groot dat bij volgas accelereren naar boven zelfs in de tweede versnelling de voorwielen nog de neiging hebben te gaan spinnen. Ook bij wegrijden op een helling gebeurd dit heel snel, en soms is dat best wel handig. Nadeel van de 1.4 motor is de geringe remwerking van de motor bij het rijden naar beneden. Ook solo trouwens! In no time loopt de toerenteller op naar 6000 toeren bij een afdaling en dan ga je met dik 40 km/u in 1 naar beneden...in 2 is dat zelfs 80 km/u en das veel....

Op de snelweg is 6 bruikbaar maar lekkerder loopt en klinkt het motortje in 5. Voor het verbruik maakt het niets uit. Op lichte hellingen is het beter terug te gaan naar 4 en op de stevigste autobaanhellingen naar 3. De te bereiken snelheden van de berekeningen kloppen uitstekend met de praktijk. Kortom de combinatie rijd uiterst gemakkelijk.

Brandstof verbruik hangt heel erg af van de snelheid, wind en helling van de weg. Globaal ligt het tussen de 1 op 8 en 1 op 9 a 10. Bijna het dubbele als solo bij gelijke snelheid. "

Lees meer gebruikerservaringen met de Volkswagen Eos.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker