Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volkswagen

Volkswagen Caddy combi 2.0 TDI
Kip Vision 41 ETD

Kip
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volkswagen Caddy combi 2.0 TDI zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Kip is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
249
306

Hellingen
Risico's bij slingeren
296
226

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Kip van 1080 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volkswagen Caddy combi 2.0 TDI. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 65 kg zal geen probleem zijn voor de Volkswagen als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Volkswagen en de Kip een gewichtsverhouding van 59%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 60%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

60%
1080 kg 1801 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volkswagen

Volkswagen Caddy combi 2.0 TDI
Kip Vision 41 ETD

Kip

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 127 km/u á 136 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 17.4 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2300 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 111 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 19%.

Weinig risico bij slingeren

De Kip kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 65 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volkswagen een Kip zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volkswagen Caddy combi 2.0 TDI

Periode
2008 - 2010
Vermogen
140 pk (103 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
320 Nm v.a. 1750 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Kip Vision 41 ETD

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volkswagen en Kip en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Rico heeft het volgende over de Volkswagen Caddy combi 2.0 TDI geschereven:

"Dit is een grijs kenteken Caddy Maxi met pompverstuiver 2.0 TDI. Net terug van onze eerste vakantie met deze auto, dus even de bevindingen melden.

Zeer fijne motor. Op de vlakke weg het toerental boven de 1700 rpm houden. Wordt het wat zwaarder (heuvels / bergen) hou dan het toerental boven de 1900 rpm.

In de bergen van Spanje en Portugal geen enkel moment de auto vol hoeven te belasten en toch zeer snelle rijstijl mogelijk. Op bochtige bergwegen moet je uitkijken niet te snel te gaan.

De motor laat zich niet overdreven horen en het geluidtype is niet onprettig.

Onder NL-omstandigheden kan op de snelweg de 6-de versnelling wel gebruikt worden, maar wordt het wat heuvelachtig, hou dan maar de 5-de als hoogste versnelling aan. Dan is de motor net even wat soepeler.

Verbruik solo:
In NL: tegen de 1 op 16
In berggebied: tussen 1 op 13 en 1 op 14

Verbruik met caravan (bijgehouden over 5100 km met caravan er achter):
In NL: tegen de 1 op 12
In de bergen en vlot rijdend: tegen 1 op 11

Het enige wat me verbaast is het doorzakken van de bladvering achter. Met een kogeldruk van 65 tot 70 kilo en een scootmobiel van 150 kg in de laadruimte (zwaartepunt op de achteras) zakt de vering zodanig door dat de rubber stoppers op de bladvering nog maar 2 cm vrij liggen. Dus bij drempels dreunt hij aardig op de stoppers. Hulpveren lijken dus gewenst.

Al met al een fijne auto.

Update 20/06/2012: Heb eind vorig jaar hulpveren laten plaatsen. Heb gekozen voor de standaard versie van Carsupport (dus geen heavy duty). Een wereld van verschil! Het is nu alleen wel zaak de kogeldruk redelijk hoog aan te houden, rij nu met 75 kg op de kogel. Veert uitstekend, geen problemen meer met drempels en zo. Door de hogere kogeldruk is de combinatie nu merkbaar nog stabieler. Ook achter een autotransporter merk je niks meer van slingeringen. Aanrader! Heb als test ook met 50 kg op de kogel gereden, en dan is de auto icm de hulpveren eigenlijk te stug en voelt de caravan minder stabiel aan.

Update 23/10/2012: Mijn Caddy lijkt af te wijken. Als je de snelheidstabel per versnelling vergelijkt met de werkelijkheid (snelheid gemeten met GPS), dan blijkt de vijfde en zesde versnelling langer te zijn dan in de berekeningen. Navraag bij Bert (van Caravantrekker.nl) levert op dat hij wel degelijk met de fabrieksgegevens werkt. Als ik in de berekeningen een Touran 2.0 TDI van 2008 selecteer, dan kloppen de snelheden wel met wat ik meet. Het lijkt er dus op dat mijn Caddy de versnellingsbak van de Touran heeft met dezelfde motor en bandenmaat. Vreemd. Komt dit vaker voor?

Update 31/01/2014: De Caddy en de Touran hebben dezelfde versnellingsbak. Tijd geleden uitgezocht en Menno/Bert gemaild. Het berekeningsprogramma van trekauto.nl hebben ze meteen erop aangepast ;-)
Tip: Zeker icm de hulpveren is het een aanrader om instelbare gasdempers van Koni op de achteras te monteren. Ik heb dat nu sinds een jaar, en dat geeft een enorme verbetering in veercomfort. De standaard dempertjes van VW zijn veel te stug.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Volkswagen Caddy.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker