Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volkswagen

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel
TEC Travel King 460 TDF

TEC
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de TEC is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
230
162

Hellingen
Risico's bij slingeren
251
193

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de TEC van 1266 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Volkswagen als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Volkswagen en de TEC een gewichtsverhouding van 68%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 68%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

68%
1266 kg 1858 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volkswagen

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel
TEC Travel King 460 TDF

TEC

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2200 á 2700 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 120 km/u á 129 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 18.1 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3900 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 105 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (15%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Weinig risico bij slingeren

De TEC kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 75 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volkswagen een TEC zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel

Periode
2010 - 2010
Vermogen
150 pk (110 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
220 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

TEC Travel King 460 TDF

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volkswagen en TEC en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Gerben Bouwman heeft het volgende over de Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel geschereven:

"Wij rijden sinds het voorjaar van 2012 met een VW Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel (150 pk). Deze auto rijdt (standaard) op aardgas en schakelt pas op benzine over als het gas volledig op is. Dat valt niet handmatig te bedienen. In Nederland zijn volop tankstations / vulpunten. Hetzelfde geldt voor vakantielanden als Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Italië. Dit zijn de landen waar wij doorgaans onze vakanties doorbrengen. De actieradius zonder caravan bedraagt circa 350-400 kilometer (laag calorisch gas – NL), maar onder andere in Duitsland is het gas hoog calorisch en dan bedraagt de actieradius circa 500 kilometer. In de praktijk komt dit voor mijn rijstijl neer op “1 op 19”, in totaal kan ik maximaal circa 22 kilo aardgas tanken. Met caravan (ervaring vakantie 2012 van Groningen naar Bodensee / Zuid Duitsland) bedroeg het verbruik circa “1 op 10”. De hele reis heb ik op aardgas gereden. Onze caravan is een Dethleffs Camper 490 TK (bouwjaar 2006 – met stapelbed achterin in de breedte), maximaal 1.350 kg.

Tot vorig jaar hebben wij altijd met een diesel auto gereden, veelal Toyota Avensis (2.0 diesel). Deze had voldoende vermogen en daarover waren wij altijd prima tevreden. We wisten niet wat ons te wachten zou staan met een aardgas auto met “slechts” een 1.4 motor. Moesten we gaan vrezen dat we niet vooruit zouden komen en dat we bergop in de problemen zouden gaan komen? Nou, niets was en is (!!) minder waar. De auto presteert fantastisch, boven alle verwachting. Na een bezoek aan de site caravantrekker.nl wordt dit ook bevestigd. Onze caravan beladen wij tot het maximale gewicht (1.350 kg), we hebben op de achterzijde van de caravan twee kinderfietsjes en een fiets op de dissel. De koelkast staat tijdens het rijden uiteraard aan, net als de airco in de auto en ook de entertainment (tv schermpjes) worden gebruikt door onze twee kinderen. Kortom, de auto wordt danig aangesproken om te presteren. Nogmaals, geen enkel probleem voor deze auto met 1.4 aardgas motor. Menigeen (autokenner) zal in positieve zin verbaasd zijn over de prestaties. Uiteraard moeten we in bergachtig terrein terugschakelen, maar dat moesten wij met de diesel auto ook. De caravan ligt als een blok achter de auto, zo mogelijk (gevoelsmatig) nog beter dan bij de Toyota Avensis. Dit alles in de wetenschap dat de aardgasmotor een zeer schone motor is (in tegenstelling tot diesel en benzine), vanwege de zeer lage uitstoot (A label zuinigheidstabel – 20% bijtelling lease)."

Lees meer gebruikerservaringen met de Volkswagen Passat.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker