Caravantrekker.nl

Trekadvies

Mitsubishi

Mitsubishi ASX 1.8 Di-D hp
Beyerland Vitesse 460

Beyerland
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Mitsubishi ASX 1.8 Di-D hp zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Beyerland is met een gemiddelde belading redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
231
214

Hellingen
Risico's bij slingeren
262
167

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Beyerland van 1250 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Mitsubishi ASX 1.8 Di-D hp. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 70 kg zal geen probleem zijn voor de Mitsubishi als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Mitsubishi en de Beyerland een gewichtsverhouding van 75%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 74%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

74%
1250 kg 1695 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Mitsubishi

Mitsubishi ASX 1.8 Di-D hp
Beyerland Vitesse 460

Beyerland

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1700 á 1900 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 121 km/u á 130 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1600 á 2000 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 18.5 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2700 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 105 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 18%.

Denk aan slingeren

De Beyerland kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 70 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Mitsubishi een Beyerland zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Mitsubishi ASX 1.8 Di-D hp

Periode
2010 - 2015
Vermogen
150 pk (110 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
300 Nm v.a. 2000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Beyerland Vitesse 460

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Mitsubishi en Beyerland en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

jan heeft het volgende over de Mitsubishi ASX 1.8 Di-D hp geschereven:

"met de ASX 1.8 DI-D HP en de beyerland vitesse 460 naar Franrijk geweest.
Onder de auto heb ik wel 50% zwaardere veren laten monteren, mede omdat de schokbrekers bij dit type auto zeer slap zijn!!
Best wel spannend omdat de caravan maar net achter deze auto past.
Caravan zeer secuur beladen (1295 kgs) en na een paar maal kogeldruk aanpassen deze op 63 kgs gehouden.
Mijn verbazing was groot toen ik in België 110kmh ging rijden.
Heel goede rechtuit stabiliteit ook bij het wisselen van rijbaan in de rijsporen van de trucks.
Brussel voorbij de Ardennen in, de eerste klimmen...........
Met mijn ervaring weet ik dat je de zesde versnelling al gelijk moet vergeten voor de klim!! met deze 150pk diesel lach je dus iedereen uit hij fluit dus omhoog.
Nu omlaag, de remmen doen zijn werk prima. ik zelf druk de rem kort maar krachtig in je voelt de beyerland oplopen maar dat is dan ook dat.
Hij laat weten dat hij dr is maar doet absoluut niet vervelend.
Het brandstof verbruik..........
Solo rijdt deze fijne auto bij mij 1 op 21 (snelwegen en niet sneller dan 100kmh!!) gemiddeld snelweg en stads gebruik 1 op 19.
Met de caravan rijdt ik altijd 100kmh en ik vind dan een verbruik van 1 op 11 ( gemiddelde Nederland zuidfrankrijk via grenoble>Digne naar de cote D Azur ) heel netjes.
Kortom een fijne auto die bovenverwachting met de Beyerland samenwerkte en hem zeker de baas was.

Veer campeer plezier.

Jan
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Mitsubishi ASX.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker