Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volkswagen

Volkswagen Polo 1.4 TSI GTI [DSG]
Caravelair Antares Luxe 426

Caravelair
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volkswagen Polo 1.4 TSI GTI [DSG] zijn over het algemeen heel goed en ook het gewicht van de Caravelair is met een gemiddelde belading gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
252
191

Hellingen
Risico's bij slingeren
313
178

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravelair van 1095 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volkswagen Polo 1.4 TSI GTI [DSG]. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Volkswagen maar 50 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is dan te weinig voor de minimaal benodigde kogeldruk van 55 kg voor de beladen caravan! Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Volkswagen en de Caravelair een gewichtsverhouding van 75%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 73%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

73%
1095 kg 1494 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volkswagen

Volkswagen Polo 1.4 TSI GTI [DSG]
Caravelair Antares Luxe 426

Caravelair

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2000 á 2300 toeren. Maar over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 124 km/u á 132 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 13.3 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3100 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 114 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 23%.

Weinig risico bij slingeren

De Caravelair kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 65 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan. Een kogeldruk van minder dan 55 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volkswagen een Caravelair zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volkswagen Polo 1.4 TSI GTI [DSG]

Periode
2010 - 2017
Vermogen
180 pk (132 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
250 Nm v.a. 2000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravelair Antares Luxe 426

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volkswagen en Caravelair en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

willem heeft het volgende over de Volkswagen Polo 1.4 TSI GTI [DSG] geschereven:

"De polo 180 pk heeft geen probleem om 95Gkm/hr GPS te rijden dit doet hij zelf automatisch in de D7 versnelling , op de heen weg naar parijs verbruik ca 1op 9.5 (wind stil) zodra hij merkt dat er iets meer aan de hand is zoals op de terugweg had ik flinke wind tegen dan rijdt hij liever in de D6 versnellling en bij een beste klim en wind tegen gaat hij naar zijn D5 geen enkele keer naar zijn D4 dit was niet nodig. Op de terug weg was het verbruik 1op 8 . Hij heeft totaal nergens last van alleen het verbruik bij veel wind tegen neemt toe.
Caravan van 230x260 en 613cm lang is natuurlijk wel een windvanger. Ik denk dat de 580 ltr dakkoffer erbij in de grote vakantie een gunstig effect zal hebben op het verbruik.Het schakelen doet de DSG prima. snelheid op de CC blijft gehandhaafd daar heeft hij geen probleem mee. Water temp 90 graden en olie temperatuur 105 graden.toeren ca 2000 in D7. in de grote vakantie kijk ik hoe hij in de S stand rijd ik denk en heb ervaren dat handmatig schakelen niet beter is dan de DSG zelf. Want voor dat ik door heb dat er aan een helling is begonnen heeft de automaat hier al adequaat op gereageerd. Je moet wel beseffen dat er een caravan achter je zit want je kan in 12 sec met caravan op de 100km/hr zitten maar dat zal de koppeling niet fijn vinden.
Ben inmiddels naar italie geweest met dakkoffer en 5 personen in de auto met gemak in 4e versnellling met 80km/hr de brenner op gemiddeld verbruik 1 op 10. auto rijdt of in dsg 6 of dsg 7 versnelling totaal treingewicht was nu 2850kg en geen 95 getankt maar nu V-power en met 180pk en 250nm is met de caravan rijden heerlijk . "

Lees meer gebruikerservaringen met de Volkswagen Polo.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker