Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volkswagen

Volkswagen T4 California TDI [tuned]
Biod Nomade Menno

Biod
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volkswagen T4 California TDI [tuned] zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Biod is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Alleen op echt steile en hoge bergwegen in het buitenland is enige caravan ervaring gewenst.

Vlakke weg
Trekkracht
195
212

Hellingen
Risico's bij slingeren
167
247

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Biod van 1300 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volkswagen T4 California TDI [tuned]. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Volkswagen als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Volkswagen en de Biod een gewichtsverhouding van 50%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 54%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

54%
1300 kg 2388 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volkswagen

Volkswagen T4 California TDI [tuned]
Biod Nomade Menno

Biod

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1700 á 1900 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 117 km/u á 126 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1600 á 2000 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 28.9 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 90 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen van 12 tot 12% vraagt het wegrijden vanuit stilstand wel een geoefende chauffeur. De presaties zijn niet geweldig, maar door goed te anticiperen hoeft dat geen probleem te zijn.

Weinig risico bij slingeren

De Biod kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 75 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volkswagen een Biod zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volkswagen T4 California TDI [tuned]

Periode
tot 2003
Vermogen
109 pk (80 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
275 Nm v.a. 1900 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Biod Nomade Menno

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volkswagen en Biod en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Menno heeft het volgende over de Volkswagen T4 California TDI [tuned] geschereven:

"Wat het meeste opvalt is dat je de caravan niet voelt. Het verschil tussen met en zonder caravan rijden is dan ook erg klein. Eigenlijk merk je alleen aan de snelheid (bij het optrekken en op hellingen) dat je een caravan bij je hebt. Bedenk wel dat de California uitvoering (=camper) een stuk zwaarder is dan een gewone T4. We hebben het wel over een auto van dik 2,5 ton met drie personen er in.
Stabiliteit is voorbeeldig. Beter kan ook bijna niet... De BIOD is voorzien van onafhankelijke wielophanging en heeft weinig last van zijwind en zuiging door de gunstige stroomlijn. Uitwijk manoeuvres zijn ook bij snelheden van 120 km/u goed te doen. Ook helling af is de stabiliteit voorbeeldig en idioot hoge snelheden zijn veilig mogelijk.

Keerzijde van het gewicht zijn de prestaties met name bij het optrekken en berg op rijden. Dat kost wat moeite en gaat niet snel. De versnellingen zijn wel lekker kort waardoor wel elke helling goed te nemen is, ook wegrijden gaat gemakkelijk.
Verbruik ligt rond de 1 op 10 bij snelheden van 100 km/u.

De BIOD is 'maar' 2.14 breed waardoor caravanspiegels nauwelijks nodig zijn (wettelijk gezien wel). Ik gebruik EMUK speceiaal spiegels en daarmee is het zicht fantastisch...ook achter de caravan.

Update:
Ik heb de VW laten tunen en heb nu ongeveer 120 pk en een koppel van 290 Nm. Daarmee zijn de prestaties enorm vooruit gegaan. De trekkracht bij lage toeren (van 1300 tot 1900) is enorm verbeterd en je voelt veel minder de turbo inkomen bij 2000 toeren zoals vroeger. Wel van belang is om niet bij lage toeren het volle vermogen aan te spreken, dat voelt niet goed.

Met caravan is het dan ook veel beter om rond die 2000 te blijven als echt kracht nodig is.
Autobaan hellingen gaan nu een stuk vlotter, gewoon met 80 of 90 km/u in 4 omhoog en ook inhalen is een kwestie van gas geven en je zit zo op 120 km/u. Het verbruik is niet veranderd en hangt vooral af van de gevraagde prestaties en de wind. Onder gunstige omstandigheden en rustig rijden is 8 liter haalbaar, maar 9 liter meer realistisch. Boven de 10 liter alleen bij tegenwind en bij snelheden van boven de 100 km/u. "

Lees meer gebruikerservaringen met de Volkswagen Transporter.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker