Caravantrekker.nl

Trekadvies

Hyundai

Hyundai ix35 1.7 CRDi
Eriba Touring Familia 320

Eriba
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Hyundai ix35 1.7 CRDi zijn over het algemeen heel goed en ook het gewicht van de Eriba is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
234
284

Hellingen
Risico's bij slingeren
258
266

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Eriba van 885 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Hyundai ix35 1.7 CRDi. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Hyundai maar 50 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is te weinig voor een goede kogeldruk van ongeveer 60 kg. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Hyundai en de Eriba een gewichtsverhouding van 48%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 52%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

52%
885 kg 1715 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Hyundai

Hyundai ix35 1.7 CRDi
Eriba Touring Familia 320

Eriba

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 124 km/u á 133 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 20.4 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2500 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 105 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 17%.

Weinig risico bij slingeren

De Eriba kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 60 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad. Een kogeldruk van minder dan 50 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Hyundai een Eriba zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Hyundai ix35 1.7 CRDi

Periode
2010 - 2015
Vermogen
116 pk (85 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
260 Nm v.a. 1800 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Eriba Touring Familia 320

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Hyundai en Eriba en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Selleslachs heeft het volgende over de Hyundai ix35 1.7 CRDi geschereven:

"Voorjaar 2013 naar zuid Frankrijk gereden met 2000 km op de teller.
Niettegenstaande ik (te) weinig km p. j. doe (9000) om de Dieselversie te verantwoorden, heb ik na lang aarzelen toch de benzine versie NIET gekozen, daar de prognose naar het verbruik toe (met sleep) helemaal niet gunstig waren, (vlotjes meer dan 10 l;p.100 km)
De Diesel beloofde het met drie liter minder te doen, waar hij ook in slaagde, eerlijkheidshalve moet ik daar aan toevoegen dat de sleep slechts een Eriba familia is, ik niet dikwijls meer dan negentig doe, en ik zeer op het gewicht let.
Bergpassen laat ik liggen, en de motor (overdreven) in de toeren jagen is ook niet mijn ding.
Als het even bergop gaat, of bij het inhalen, verdwijnt het gunstige verbruik als sneeuw voor de zon, (uiteraard)
Bij de benzine versie gaat het verbruik vlotjes over de 16 l. p. 100km,onder wat zwaardere belasting.
De 17 crdi, niettegenstaande de bescheiden longinhoud, bleek een werklustig blok te zijn, en geeft de indruk meer aan te kunnen dan de 1200 kg die volgens fabrieksopgave de limiet is.
De zesde versnelling is zeer goed bruikbaar op de vlakke stukken, natuurlijk, vanaf het begint te heuvelen, voelt men automatisch dat men moet terugschakelen, (LOGISCH)
M'n vorige trekker was een Suzuki Vitara twee liter benzine, die het geen haar beter deed dan de Hyundai, wel integendeel.
Solo, en bij normaal gebruik, verbruikt de IX 35 +- 6 liter p.100 kM, IK !! slaag er niet in onder de 6 liter te blijven, het is ook niet echt een kleine en lichte wagen, dus persoonlijk kan ik best leven met deze cijfers.
Aangezien ik de zwaarste dingen,(twee vouwfietsen) enz. in de auto laad, en streng toezie op het laden en het gewicht in de Eriba, bolt dit span als een zonnetje, deinen of slingeren ? Nooit van gehoord !!
Ook niet met de "Soes" overigens.
Het is normaal niet verstandig om te gaan Dieselen met 9000 km per jaar.
Echter, ik beperk de korte afstanden, (fiets) en naar men zegt, als men elke duizend km zestig km het blok goed warm laat draaien, er geen problemen zouden mogen opduiken met het filter.
Meer dan 10l. p.100 km, is (volgens mij) niet meer van deze tijd, en na 15 jaar met een zuipschuit rondgereden te hebben, is het een verademing 750 km te kunnen doen met één tank, (MET caravan,--- oke,------- een Eribaatje weliswaar)
Conclusie !!
Dik tevreden, nieuwe bezems keren goed uiteraard!!
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Hyundai ix35.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker