Caravantrekker.nl

Trekadvies

BMW

BMW X3 xDrive 20i aut.
Fendt Tendenza 465 TG

Fendt
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de BMW X3 xDrive 20i aut. zijn over het algemeen heel goed en ook het gewicht van de Fendt is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
260
219

Hellingen
Risico's bij slingeren
310
194

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Fendt van 1370 kg, niet te zwaar (beladen) voor de BMW X3 xDrive 20i aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de BMW als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de BMW en de Fendt een gewichtsverhouding van 69%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 68%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

68%
1370 kg 2005 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


BMW

BMW X3 xDrive 20i aut.
Fendt Tendenza 465 TG

Fendt

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2200 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 129 km/u á 137 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1800 á 2300 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 15.2 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3300 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 114 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 22%.

Weinig risico bij slingeren

De Fendt kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 75 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de BMW een Fendt zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

BMW X3 xDrive 20i aut.

Periode
2011 - 2017
Vermogen
184 pk (135 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
270 Nm v.a. 1250 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Fendt Tendenza 465 TG

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de BMW en Fendt en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Hans Campo heeft het volgende over de BMW X3 xDrive 20i aut. geschereven:

"Mijn eerste automaat( 8 versnellingen) mijn eerste turbomotor( super koppel bij zeer laag toerental.)....
Mijn auto hiervoor ( Mitsubishi Outlander 2.4) had een koppel dat zijn Max haalde bij 4000 omw. Deze BMW turbo heeft een koppel van 270 nm bij 1500 omw.. 160.000 km met Outlander en het laatste jaar met deze Fendt Tendenza.( ervoor hobby440) ging prima, door heel Europa.. Maar nu.. Wat een verschil. De automaat, het giga koppel van de turbo.. Zeer opvallend:Het gemak waarmee de X3 van zijn plaats komt.. Zo krachtig..De acceleratie... Het onmerkbare overschakelen. Het is echt ongelofelijk wat een verschil, wat een gemak, en zo smooth.... De BMW speelt echt met de Tendenza. De automaat werkt zo relaxed...
Verbruik solo 1:10.5 Verbruik met caravan( 95 km/h) 1:7,5. Het rijden op hellingen en in de bergen geweldig! Het rijden op de autosnelweg.: bij 95 km/h: onmerkbaar ( alleen zichtbaar aan de toerenteller,) schakelt hij tussen 7( vlakke weg, geen tegenwind 2100 omw en 6( lichte helling 2500 omw) alleen bij helling af schakelt hij naar zijn 8.( 1750 omw), maar dat voelt niet echt lekker.. Een kort trekje aan de linker schakel peddel aan het stuur en hij schakelt onmerkbaar een versnelling terug..hij pendelt ook absoluut niet tussen versnellingen. Waanzinnig.. Hellingen achter elkaar... Uit de \"D\" stand en schakelen met de peddels achter het stuur.. Ongelofelijk, het gemak.. Tikje up en net zo makkelijk tikje terug.. De volledige 184 pk (5500 omw)nog nooit aangesproken.. Bij forse hellingen houd ik hem met de peddels tussen 3500 en 4500 omw.. Motor is dan bere sterk en hij speelt met de combinatie.. Het gemak van rijden met dit koppel en vermogen..Nooit het gevoel van een tekort aan trekkracht.. En bijna geruisloos.. Wat werkt die versnellingsbak goed en daardoor zo relaxed.. Ook veel veiliger.. Je kan je perfect op het rijden met de caravan concentreren.. De auto is best prijzig( 4wd, high executieve met een waslijstje aan extra\'s) maar het rijden vergoedt heel erg veel. De sportstoelen zijn duur, mooi, maar bieden voor mij te weinig lendensteun.. Alles is verstelbaar , maar dit helaas niet. De elektrische trekhaak werkt prima. De contrastekker zit heel plezierig gemonteerd. De auto mag 2400 kilo trekken de Tenzenza weegt beladen 1500 kilo... Je voelt inderdaad steeds dat je heel veel veilige marge over hebt. 75 kilo kogeldruk doet hem niets.. Van slingeren is nooit sprake( heel relaxed) de relatief hoge zithouding en uitzicht zijn prima.. De vierwielaandrijving werkt op drassige ondergrond top, plezierig is de standaard olietemperatuurmeter. Blijft heel stabiel( de auto heeft standaard een olie/koelvloeistof warmtewisselaar, waardoor de olie temperatuur in feite ook thermostatisch geregeld is.) ook op de versnellingsbak zit er een aparte koelvloeistof gekoelde oliekoeler( warmtewisselaar) Technisch is dit dus perfect.. Samengevat: mijn verwachtingen lagen erg hoog bij de aanschaf. Mijn verwachtingen zijn bijna op alle fronten overtroffen.. Het rijden met deze auto met deze caravan is al vakantie vieren.
Aanvulling oktober 2015: het afgelopen jaar 3 x met deze combinatie op vakantie geweest(twee keer wijzelf en één keer onze zoon met zijn gezin, in totaal samen 8900 km) gebleken is toch dat de combinatie veel plezieriger, stiller en zelfs iets zuiniger rijdt in de \"Sportstand\" hij is alerter, schakelt wat eerder terug, gaat ook bij hellinkje af niet naar zijn 8e stuurt wat zwaarder en vooral blijft de motor in een fijner werkgebied bij snelheden tussen 90 en 100 km/h, al of geen helling of berg op en af...geweldig!! De windkracht en windrichting hebben wel veel invloed op het verbruik ( de fendt is best wel hoekig) Ik heb zelfs een paar honderd kilometer 1:8,5 gereden bij 98 km/h met de caravan!!! Maar ook met wind tegen 1:6..... Ietsjes langzamer scheelt dan wel weer gelijk aanmerkelijk.
Ook mijn zoon is buitengewoon enthousiast over de auto, de wegligging, de motorprestaties en vooral de automatische bak. Ook bij zeer hoge temperaturen in de bergen met de caravan erachter loopt de olietemperatuur niet op..en geeft de auto en motor het gevoel het allemaal op zijn sloffen af te kunnen. Uiterst plezierig."

Lees meer gebruikerservaringen met de BMW X3.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker