Caravantrekker.nl

Trekadvies

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz B 180 BlueEFF aut.
Carado C 167 L

Carado
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Mercedes-Benz B 180 BlueEFF aut. zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Carado is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
221
169

Hellingen
Risico's bij slingeren
246
210

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Carado van 1040 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Mercedes-Benz B 180 BlueEFF aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

We adviseren een kogeldruk van ongeveer 65 kg maar we weten niet zeker of dat is toegestaan voor de Mercedes-Benz. Bekijk daarvoor o.a. het typeplaatje van de trekhaak. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Mercedes-Benz en de Carado een gewichtsverhouding van 63%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 64%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

64%
1040 kg 1625 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Mercedes-Benz

Mercedes-Benz B 180 BlueEFF aut.
Carado C 167 L

Carado

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2100 á 2600 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 117 km/u á 127 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 18.6 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3700 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 103 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 16%.

Weinig risico bij slingeren

De Carado kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 65 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Mercedes-Benz een Carado zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Mercedes-Benz B 180 BlueEFF aut.

Periode
2011 - 2015
Vermogen
122 pk (90 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
200 Nm v.a. 1250 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Carado C 167 L

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Mercedes-Benz en Carado en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Jan heeft het volgende over de Mercedes-Benz B 180 BlueEFF aut. geschereven:

"Ondanks zijn beperkte vermogen van 90 KW heeft de auto geen enkele moeite met de Carado C 167 L. Dankzij de 7 versnellingen is er bij iedere snelheid een optimale overbrengingsverhouding beschikbaar. De automaat schakelt snel en bijna onmerkbaar. Wegrijden en versnellen gaan zeer vlot. Het inhalen van vrachtwagens gaat prima, mede dankzij de soepele kick-down, en ook berghellingen zijn geen enkel probleem. Bij filerijden op een berghelling, schakelt de automaat soms nerveus heen-en-weer tussen twee versnellingen. Overgang op handmatig schakelen met de flippers brengt dan rust. De caravan ligt zeer stabiel achter de auto en is nauwelijks merkbaar ook bij hoge snelheden en het inhalen van vrachtauto’s. Hiervoor hebben we 10 jaar tot volle tevredenheid in een Citroen C5 2.0 met hydropneumatische vering gereden met een Hobby 420 (max. gewicht 1050 kg) erachter. De B 180 rijdt echter nog comfortabeler. Hij deint minder na en de stoelen zitten beter.
Met de caravan erachter en bij een rustige rijstijl (circa 90 km/u en niet te vaak vrachtauto’s inhalen)is het verbruik ruim onder de 11 lt/100km. Met stevig doorrijden en wat tegenwind zit je echter zo op 12,5 liter of zelfs meer. We hebben nu 3 vakanties ervaring met deze combinatie. Tijdens de eerste naar Zuid-Frankrijk verbruikte de auto, op stukken met de caravan aan de haak, 12,5 lt/100km. De volgende twee vakanties waren we minder gehaast. Naar Noord-Italië en Bretagne was het gebruik in beide gevallen 11,5 lt/100km. Deze waarden zijn berekend aan de hand van kilometerstanden en hoeveelheden getankte brandstof. De boordcomputer berekent het verbruik consequent 5-6% lager. Deze verbruikswaarden vallen me wat tegen. Dat heeft vermoedelijk alles te maken met de Carado. Er valt heel veel goeds over deze caravan te zeggen, maar niet dat deze een goede stroomlijn heeft.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Mercedes-Benz B.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker