Caravantrekker.nl

Trekadvies

Opel

Opel Zafira 2.0 CDTi Ecoflex [5-seats]
TEC Travel King 460 TDF

TEC
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Opel Zafira 2.0 CDTi Ecoflex [5-seats] zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de TEC is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
216
211

Hellingen
Risico's bij slingeren
234
206

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de TEC van 1255 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Opel Zafira 2.0 CDTi Ecoflex [5-seats]. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Opel als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Opel en de TEC een gewichtsverhouding van 65%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 65%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

65%
1255 kg 1933 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Opel

Opel Zafira 2.0 CDTi Ecoflex [5-seats]
TEC Travel King 460 TDF

TEC

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1700 á 1900 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 117 km/u á 127 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1600 á 2000 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 20.5 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2900 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 101 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (15%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Weinig risico bij slingeren

De TEC kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 75 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Opel een TEC zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Opel Zafira 2.0 CDTi Ecoflex [5-seats]

Periode
2012 - 2016
Vermogen
131 pk (96 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
300 Nm v.a. 1750 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

TEC Travel King 460 TDF

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Opel en TEC en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

hillianne heeft het volgende over de Opel Zafira 2.0 CDTi Ecoflex [5-seats] geschereven:

"De Opel zafira tourer 2.0 CDTI is af fabriek in Nederland geleverd met 130 PK en 300 Nm koppel.

Een eerste kennismaking met de caravan erachter viel een beetje tegen. Wij hebben een Travelking 460 TDF, maar met een gewijzigde maximum aslast van 1350 KG. De caravan weegt leeg al 1100 KG (gewogen bij de RDW tijdens de keuring). Qua stabiliteit doet de Opel het keurig. Dat kan ook haast niet anders, met twee personen erin en een beetje bagage weegt de Zafira al gauw 2100 of 2200 KG. De achtervering heeft weinig last van het gewicht op de kogel en de combinatie blijft prima bestuurbaar. Ook zijwind heeft ondanks het grote oppervlak niet veel vat op de auto.
Maar dan.... solo is de auto al geen hardloper, maar met de caravan erachter wordt het echt vervelend. Een bochtje om in de tweede versnelling leidt al gauw tot ademnood bij de Zafira.Hij is wel heel erg geknepen. Ook solo was het me al opgevallen dat er niet al te veel fut in de auto zit. Inhalen op de snelweg was een belevenis op zich.Maar met de TEC aan de haak wordt het wel erg spannend. Daarom heb ik besloten de auto te laten tunen. Niet in Nederland (veeel te duur) maar de set gekocht in Duitsland. voor € 125,00 30 PK erbij en 60 NM.
Nog steeds is het geen racewagen, maar dat hoeft ook niet. Wel kan de Zafira nu veilig inhalen en bij lage toerentallen (want zuinig rijden volgens het nieuwe rijden) zonder brommen of bokken een bochtje ronden. Zonder caravan in de 3e versnelling, met caravan nu gewoon in 2 zonder protest.
Het verbruik lag gemiddeld op 1:16,5 (solo, veel snelweg). Dit is natuurlijk bij lange na niet zo zuinig als Opel ons wil doen geloven, maar ja, alles voor het A-of B label.
Met caravan halen we bij een normale rijstijl ( volgeladen, airco aan, koelkast erbij etc etc) met regelmatig een passeer beweging op een helling een verbruik van 1: 9. We rijden dan constant 100 KM per uur, daar waar het veilig kan. In Duitsland op de vlakke weg bijna 1:10.
De stoelen in de Zafira zijn erg beroerd, maar dat doet niets af aan de verdere kwaliteiten als stabiele, grote, prettig rijdende reisauto.De tuningset is een zeer goede uitgave geweest, die zichzelf inmiddels heeft terugverdiend door een gunstiger brandstofverbruik bij solo rijden. bij 70.000 km per jaar tikt het aardig aan als je iedere liter bijna een kilometer meer kunt rijden. Het verbruik ligt nu op 1:17,4 gemeten over een afstand van 25.000 KM
Al met al: comfortabele caravantrekker. stabiel en betrouwbaar qua rijgedrag. Maar deze motor ( wordt niet meer nieuw geleverd) komt gewoon iets te kort.

Een tip voor iedereen die graag wil weten hoe zuinig je auto echt is: www.werkelijkverbruik.nl
Samengesteld door leaseplan op basis van alle kilometers van alle auto's in hun wagenpark .En nu geen vooroordelen over leaserijders en scheurneuzen........Dit gaat over de auto's en wat hun fabrikanten ons beloven maar niet waar maken.

Reactie op Marcel:
heb je al 50.000 Km op de standaard stoelen gezeten?? Deze zijn erg vlak en bieden weinig zijdelingse steun en zitten met mijn lengte van 2 meter zeer beroerd. Je hebt gelijk ik had voor de AGR-stoelen moeten kiezen, maar had helaas die keus niet.
Gelukkig dat je de ervaringen van het tekortkomen aan trekkracht niet deelt. Je hebt namelijk een ander type motor die ten opzichte van de 2.0 CDTI sterk verbeterd is. betekent dat opel terecht is overgestapt op de 1.6 CDTI"

Lees meer gebruikerservaringen met de Opel Zafira.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker