Caravantrekker.nl

Trekadvies

Audi

Audi Q5 2.0 TFSI Quattro aut.
Tabbert Puccini 550 E (2,30)

Tabbert
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Audi Q5 2.0 TFSI Quattro aut. zijn over het algemeen uitstekend, maar wel is het gewicht van de Tabbert met een gemiddelde belading vrij hoog, maar geen probleem als de belading in de caravan goed verdeeld is en bij normale snelheden gereden wordt. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading! De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
282
304

Hellingen
Risico's bij slingeren
339
136

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Tabbert van 1630 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Audi Q5 2.0 TFSI Quattro aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 90 kg zal geen probleem zijn voor de Audi als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Audi en de Tabbert een gewichtsverhouding van 81%. Dat is aan de hoge kant. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 79%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

79%
1630 kg 2055 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Audi

Audi Q5 2.0 TFSI Quattro aut.
Tabbert Puccini 550 E (2,30)

Tabbert

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2000 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Onder alle omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden, boven de 130 km/u. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 13.2 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2700 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 122 km/u mogelijk moeten zijn. Ook op steile hellingen (25%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Pas op bij slingeren

De Tabbert kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 90 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Daarom is enige kennis en ervaring in het rijden met caravans nodig om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Audi een Tabbert zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Audi Q5 2.0 TFSI Quattro aut.

Periode
2012 - 2017
Vermogen
224 pk (165 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
350 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Tabbert Puccini 550 E (2,30)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Audi en Tabbert en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Hans Verhoef heeft het volgende over de Audi Q5 2.0 TFSI Quattro aut. geschereven:

"Op een vlakke weg is de stabiliteit bij 90 a 95 km per uur uitstekend. Het verbruik is dan 11.7 ltr per 100 km.
Ik heb op de auto Emuk spiegels gemonteerd. De spiegels zijn eenvoudig te monteren en zijn nagenoeg trillingsvrij.
De caravan is voorzien van een mover en een levelersysteem.
De caravan heeft een as verhoging naar 1800 kg.
De kogeldruk bedraagt tussen de 95 en 100 kg.
Op de caravan zijn geen fietsen geplaatst. Ik heb wel de deuren van het slaapgedeelte gedemonteerd om gewicht te besparen.
Ook het watersysteem is tijdens het rijden niet gevuld om dezelfde reden.
Ik ben zojuist terug van een vakantie naar Spanje, waarbij ik 3400 kilometer heb gereden via tolwegen. De zware spullen had ik allemaal in de auto gelegd, om de caravan zoveel mogelijk te ontlasten.
Met een snelheid tussen 90 a 95 km per uur had ik een gemiddeld brandstof verbruik van 13,4 ltr / 100 km.
Op de rit van Orange naar de Spaanse grens had ik behoorlijk last van de mistralwind die haaks op de caravan stond. Met een snelheid van 80 km was nog goed te rijden.
Omdat de gehele traject behoorlijk wat berghelling heeft volgde ik de volgende manier van rijden.
Inhalen alleen op vlakke gedeeltes en bergopwaarts, waarbij de 100 km/uur niet werd overschreden.
Een keer ging het per ongeluk iets sneller maar dit gaf geen fijn gevoel. De combinatie slingerde niet, maar ging zweverig aanvoelen.
Afdalen deed ik met de cruisecontrole ingeschakeld op 85 km per uur, waarbij de cruisecontrol de auto automatisch afremt als de snelheid op loopt.
Ik heb gereden met de tiptronic in de S stand.
Meestal werd gereden in de 7e versnelling, maar op vlakke stukken in de 8e.
Berg op schakelde de bak erg goed, waarbij soms werd teruggeschakeld naar 6 en bij zeer steile hellingen naar de 5 e versnelling.
In alle gevallen kon bergopwaarts makkelijk 95 km/ uur worden gereden
Mijn ervaring is dat er met deze combinatie goed te rijden is mits je je verstand er maar bij houdt.
Let op een goede belading van de caravan en van de auto en rij beslist niet harder dan 100 km/uur.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Audi Q5.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker