Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volvo

Volvo XC60 D5 2.4 5 cyl aut. [AWD]
Kip Isa White 49 TEB

Kip
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volvo XC60 D5 2.4 5 cyl aut. [AWD] zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Kip is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
269
343

Hellingen
Risico's bij slingeren
327
146

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Kip van 1550 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volvo XC60 D5 2.4 5 cyl aut. [AWD]. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 85 kg zal geen probleem zijn voor de Volvo als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Volvo en de Kip een gewichtsverhouding van 80%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 78%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

78%
1550 kg 1993 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volvo

Volvo XC60 D5 2.4 5 cyl aut. [AWD]
Kip Isa White 49 TEB

Kip

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Onder alle omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden, boven de 130 km/u. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 15.4 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2100 toeren moeten maken, maar beter voor de motor is het om op pittige hellingen toch iets meer toeren aan te houden. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 117 km/u mogelijk moeten zijn. Ook op steile hellingen (25%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Denk aan slingeren

De Kip kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 85 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volvo een Kip zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volvo XC60 D5 2.4 5 cyl aut. [AWD]

Periode
2012 - 2016
Vermogen
215 pk (158 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
440 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Kip Isa White 49 TEB

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volvo en Kip en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Frans heeft het volgende over de Volvo XC60 D5 2.4 5 cyl aut. [AWD] geschereven:

"Een update met deze Kip die 350kg zwaarder is en iets breder en veel langer dan de vorige. Wat blijkt is een grotere gevoeligheid voor belading en kogeldruk om de rijeigenschappen en het comfort optimaal te krijgen. Geef je die aandacht dan rijdt de combinatie formidabel en kun je probleemloos met 120 inhalen als het uitkomt. Kruissnelheid met 90 tot 100 in 6 komt het meest voor. Rijdt heel ontspannen dankzij de aanwezige adaptieve cruise control waarmee je zonder verdere aandacht een snelle vrachtauto of een bus op instelbare afstand kunt schaduwen, ook in de mist of ’s nachts in de regen; het nuttigste accessoire dat op de markt is.
De auto heeft geen temperatuurmeters. Een oranje waarschuwing licht op bij te hoge temperatuur met de mededeling de motor minder zwaar te belasten. Negeer je die waarschuwing dan komt er een tijdje later een rode driehoek en de mededeling te stoppen en de motor uit te zetten. Dat laatste kun je beter niet doen want terugschakelen en even met half gas rijden is afdoende. Om die waarschuwingen tevoorschijn te toveren moet je het trouwens heel bont maken: geforceerd op 12% in 3 omhoog, bij extreem hoge buitentemperatuur en uiteraard met airco aan.
Het brandstofverbruik is gemiddeld redelijk gunstig, ca. 1:9,5 en een tankstop onderweg is niet gauw nodig. Bijvoorbeeld van het bekende Greding naar huis kan makkelijk op een tank.
Een grote kwaliteit van de D5 is het remmend vermogen, waardoor je zelfs deze grote massa veilig over de bergen kunt trekken i.c.m. ARC. Het grootste plus van de combinatie is reserve op alle fronten, zodat ogenschijnlijk niets zwaar wordt belast, bijvoorbeeld 500kg laadvermogen reserve en 175kg over in de caravan. In de sneeuw heeft de auto met caravan onwaarschijnlijk veel tractie en zijn kettingen niet snel nodig.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Volvo XC60.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker