Caravantrekker.nl

Trekadvies

Suzuki

Suzuki S-Cross 1.6 VVT aut.
Trigano Silver 340

Trigano
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Suzuki S-Cross 1.6 VVT aut. zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Trigano is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
216
175

Hellingen
Risico's bij slingeren
224
204

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Trigano van 960 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Suzuki S-Cross 1.6 VVT aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 65 kg zal geen probleem zijn voor de Suzuki als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Suzuki en de Trigano een gewichtsverhouding van 68%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 67%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

67%
960 kg 1425 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Suzuki

Suzuki S-Cross 1.6 VVT aut.
Trigano Silver 340

Trigano

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2300 á 2600 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 120 km/u á 129 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 23.5 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3800 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 99 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 15%.

Traploze automaat met mogelijkheid voor 7 voorgeprogrammeerde overbrengingen

Weinig risico bij slingeren

De Trigano kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 65 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Suzuki een Trigano zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Suzuki S-Cross 1.6 VVT aut.

Periode
2013 - 2016
Vermogen
120 pk (88 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Automatisch
Koppel
156 Nm v.a. 4400 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Trigano Silver 340

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Suzuki en Trigano en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Michiel heeft het volgende over de Suzuki S-Cross 1.6 VVT aut. geschereven:

"We hebben een rit van zo'n 3500 km gemaakt met de Suzuki en Kip. Het is de eerste automaat die we rijden, en dat beviel goed. Solo rijd ik altijd in Drive, maar de aandrijflijn reageert nogal sterk op de Kip aan de haak. In Drive blijft het toerental veranderen, wat ik niet prettig vind. Ik heb daarom bijna alle kilometers gemaakt in de Manual stand met de 7 virtuele versnellingen. En ik moet zeggen dat gaat fantastisch. Hij gaat erg soepel van het ene naar het andere verzetten, zelfs bij volgas. Op de camping aangekomen is de automaat een aanrader. Soepel en beheerst bereik je elke plek en optrekken op een echt steile heling gaat alsof er niets aan de hand is.Top!

Op de weg voelt de combinatie stabiel aan tot ruim boven de 100 echte km/u, alleen voel je wel vrij duidelijk inhalende busjes e.d. Ik vermoed dat dit aan de besturing te wijten is, welke overigens een verademing is op de kronkelende RN in Frankrijk. Direct en zeer precies reageert het stuur op elke beweging en daarbij voel je opvallend goed wat de wielen doen (t.o.v. mijn eerdere Toyota Auris). De combinatie spoort daarbij prima rechtuit, maar je voelt gewoon meer van wat de caravan achter je doet. Als reisauto verdient de Suzuki aan de ene kant een pluim voor de werkelijk uitstekende stoelen, zitpositie en de praktische ruimte. Aan de andere kant zet de motor een behoorlijke keel op als hij moet werken. Dit valt extra op omdat de motor bij solo gebruik juist zo mooi stil is. Het verbruik schommelde tussen de 1 op 8,5 tot 1 op 10, wat ik keurig vind voor een 1.6-je met caravan aan de haak. Al met al vinden wij het een goede trekker voor onze Kip Vision, en wat een verwennerij is deze auto toch qua uitrusting! We hebben heerlijk met het panoramadak open gereden, zittend op heerlijke leren stoelen met een gebruiksvriendelijk navigatiesysteem dat voor ons de files omzeilde terwijl wij 's-avonds genoten van het heldere xenon licht! Wij hebben dan ook geen spijt van onze overstap van Toyota naar Suzuki."

Lees meer gebruikerservaringen met de Suzuki S-Cross.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker