Caravantrekker.nl

Trekadvies

Renault

Renault Kadjar Tce 130
Caravan

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Renault Kadjar Tce 130 zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
236
178

Hellingen
Risico's bij slingeren
291
325

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 500 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Renault Kadjar Tce 130. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 50 kg zal geen probleem zijn voor de Renault als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Renault en de Caravan een gewichtsverhouding van 23%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 31%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

31%
500 kg 1606 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Renault

Renault Kadjar Tce 130
Caravan

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2100 á 2400 toeren. Maar over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 119 km/u á 127 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 14.7 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3200 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 109 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 20%.

Mogelijk verhoogd trekgewicht vanaf eind 2015. maar beperking treingewicht.

Weinig risico bij slingeren

De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 50 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Renault een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Renault Kadjar Tce 130

Periode
2016 - 2018
Vermogen
131 pk (96 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
205 Nm v.a. 2000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Renault en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Nils heeft het volgende over de Renault Kadjar Tce 130 geschereven:

"De Kadjar is in de bergen niet bruikbaar met deze caravan. Zelfs de heuvels na Luik waren al te veel van het goede en moest ik terug naar z'n 2 en werd ik door vrachtwagens ingehaald...
Ook is het een probleem dat je de ESP niet kan uitschakelen. Daardoor kom je op een natte ondergrond nauwelijks van zn plaats. Met voldoende kogeldruk is de combinatie wel stabiel (met 4 man en hond in de auto). Dus met een zwaardere motor zou ik het overwegen, met de 130pk is een dergelijke combinatie echt een brug te ver!"

Lees meer gebruikerservaringen met de Renault Kadjar.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker