Caravantrekker.nl

Trekadvies

Kia

Kia Cee-d 1.6 GDI
Carado C 164 L

Carado
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Kia Cee-d 1.6 GDI zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Carado is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
206
83

Hellingen
Risico's bij slingeren
217
200

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Carado van 990 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Kia Cee-d 1.6 GDI. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Kia maar 60 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is te weinig voor een goede kogeldruk van ongeveer 65 kg. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Kia en de Carado een gewichtsverhouding van 67%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 67%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

67%
990 kg 1471 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Kia

Kia Cee-d 1.6 GDI
Carado C 164 L

Carado

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 3000 á 3400 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 112 km/u á 121 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is maar matig waardoor er wat meer geschakeld moet worden en/of de motor meer lawaai maakt. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 19.8 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4400 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 98 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (15%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Weinig risico bij slingeren

De Carado kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 65 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad. Een kogeldruk van minder dan 60 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Kia een Carado zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Kia Cee-d 1.6 GDI

Periode
2015 - 2018
Vermogen
135 pk (99 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
164 Nm v.a. 4850 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Carado C 164 L

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Kia en Carado en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Albert Kilsdonk heeft het volgende over de Kia Cee-d 1.6 GDI geschereven:

"We hebben drie jaar lang met een nieuwe Kia Ceed Station Wagon de nodige vakantietochten gemaakt. Italië, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, bergen, snelwegen, binnenwegen. Van alles dus. Technische dingen als verbruik, toeren etc. nooit exact bijgehouden, maar over het algemeen prima ermee kunnen rijden. Voldoende reserve op de autowegen om vrachtwagens in te halen (al ging dat heuvel op wat moeizamer). Caravan heeft 100km vignet voor Duitse autobahn en meestal konden we dat ook moeiteloos rijden in zijn 5. De 6e versnelling was echter nauwelijks bruikbaar. Dat redt hij niet. De doorgaande routes en passen over de bergen ook geen probleem. Maar wordt het echt wat steiler, boven de 12%, dan wordt het toch kritischer. We hadden nog nooit een camping geboekt met zo'n steile aanrij-weg, maar dit jaar - onverwacht -
voor het eerst. Volgens de camping website "leicht ansteigender Strasse". Nou, dat was ietwat zacht uitgedrukt voor een gedeelte van de weg. Dik 12%, haarspeldbocht, vlak daarna sportfietser die over de weg waggelde, bijna tot stilstand, en toen kon ik hem nog net in zijn 1 naar boven krijgen met klamme handen. OK, was steile helling, wie weet zelfs wel 14%, maar soms heb je dus die verrassingen als je de bergen in gaat. Dan heb ik nog eens een redelijk lichtgewicht caravan. Kortom, aandachtspunt voor wie een steile route plant of kans daarop loopt. Echter, geheel conform de berekening van caravantrekker.nl, welke al aangeeft dat er beperkingen zijn in de bergen op dit vlak. Maar voor het overige fijne combinatie gebleken en relaxed kunnen rijden. Tot slot, het maakt een wereld van verschil of je Euro95 tankt of Super met octaan 98 of hoger. Met dat laatste heb je merkbaar meer vermogen! OK, blijf je vlak rijden bespaar je dan de extra kosten, maar op autobaan hellingen maakt het een groot verschil. En ik ben niet de enige die dat opmerkt, dit staat links en rechts ook in andere reviews. Proefondervindelijk bewezen dus :). "

Lees meer gebruikerservaringen met de Kia Ceed.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker