Caravantrekker.nl

Trekadvies

Skoda

Skoda Superb Combi 2.0 TDI SCR
Hobby Premium 560 CFe

Hobby
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Skoda Superb Combi 2.0 TDI SCR zijn over het algemeen uitstekend, maar wel is het gewicht van de Hobby met een gemiddelde belading te hoog om er veilig grote afstanden mee te rijden. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading, maar dan nog kan een beginnend caravanner beter een kleinere/lichtere caravan kiezen! De combinatie is eigenlijk alleen geschikt voor ervaren caravanners om kleine stukjes te rijden en minder geschikt voor buitenlandse reizen met heuvels en steile bergen.

Vlakke weg
Trekkracht
245
296

Hellingen
Risico's bij slingeren
286
64

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Hobby van 1701 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Skoda Superb Combi 2.0 TDI SCR. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Skoda maar 90 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is te weinig voor een goede kogeldruk van ongeveer 95 kg. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Skoda en de Hobby een gewichtsverhouding van 104%. Dat is zeer ongunstig! Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto en zo weinig mogelijk in de caravan.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 97%. Dit is hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

97%
1701 kg 1750 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Skoda

Skoda Superb Combi 2.0 TDI SCR
Hobby Premium 560 CFe

Hobby

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 125 km/u á 133 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 17.2 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2300 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 109 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 19%.

Slingeren is gevaarlijk

De Hobby kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 95 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan. Een kogeldruk van minder dan 90 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 80 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Voor prettig en ontspannen rijden met de caravan raden we deze combinatie zeker niet aan!

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Skoda een Hobby zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Skoda Superb Combi 2.0 TDI SCR

Periode
2015 - 2019
Vermogen
190 pk (140 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
400 Nm v.a. 1750 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Hobby Premium 560 CFe

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Skoda en Hobby en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Rene heeft het volgende over de Skoda Superb Combi 2.0 TDI SCR geschereven:

"Onze ervaring met de nieuwe Skoda Superb Combi 2.0 TDI uit 2016 en een Hobby Premium 560 Cfe uit 2013 is goed te noemen. Afgelopen meivakantie voor het eerst met deze combi op pad naar Zeeland. Met flink harde wind voel je wel degelijk dat er 8 meter caravan achter de auto hangt. Wel netjes 80km aangehouden, en de auto zwaarder beladen dan de caravan. Dat is dan weer het mooie van een Superb, daar past voldoende in de achterklep om de gewichtsverdeling goed te houden. Heb geen water in de watertank van de caravan gedaan, met een 200 kg aan lading (wel even pielen met een weegschaaltje) beladen. De zwaardere spullen (voortent, gasflessen enz.) allemaal in de Superb. Caravan woog tegen de 1700 kg, kogeldruk heb ik op 90kg rond gekregen. Al met al een goede ervaring.

Deze zomer met het hele spul naar de Alpen in Frankrijk, eens kijken hoe dat gaat. Dan kan ik ook iets meer vertellen over het verbruik, op dit moment geen idee van.

"

Lees meer gebruikerservaringen met de Skoda Superb.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker