Caravantrekker.nl

Trekadvies

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz C 350e Estate
Chateau Calypso 480 KMD

Chateau
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Mercedes-Benz C 350e Estate zonder volledige hybride ondersteuning, zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Chateau is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
272
324

Hellingen
Risico's bij slingeren
322
248

Scores zonder volledige hybride ondersteuning!

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Chateau van 1120 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Mercedes-Benz C 350e Estate [fuel]. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

We adviseren een kogeldruk van ongeveer 70 kg maar we weten niet zeker of dat is toegestaan voor de Mercedes-Benz. Bekijk daarvoor o.a. het typeplaatje van de trekhaak. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Mercedes-Benz en de Chateau een gewichtsverhouding van 53%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 55%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

55%
1120 kg 2040 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Mercedes-Benz

Mercedes-Benz C 350e Estate
Chateau Calypso 480 KMD

Chateau

De berekende prestaties zijn gemaakt met de kracht van alleen de branstofmotor. Dat is nuttig als bijvoorbeeld de accu's (bijna) leeg zijn en de hybride ondersteunig minimaal is.

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2000 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Onder alle omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden, boven de 130 km/u. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 12.4 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2500 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 118 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 23%.

Weinig risico bij slingeren

De Chateau kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 70 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Mercedes-Benz een Chateau zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Mercedes-Benz C 350e Estate [fuel]

Periode
2015 - 2018
Vermogen
211 pk (155 kW)
Brandstof
PHEV alleen op benzine
Transmissie
Automatisch
Koppel
350 Nm v.a. 1200 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Chateau Calypso 480 KMD

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Mercedes-Benz en Chateau en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Age de Vries heeft het volgende over de Mercedes-Benz C 350e Estate [fuel] geschereven:

"De Mercedes c 350 e limousine aangeschaft eind 2016. Dit voorjaar voor het eerst weg geweest met de caravan naar Frankrijk. Chateau met belading ca 1200 kg. Het blijkt een geweldig fijne trekauto. De automaat doet z'n werk prima. Wel is nadelig dat de automaat alleen een kortstondige "manual" stand kent dmv de schakelflippers. Hoewel niet heel storend, schakelt de automaat bijna altijd door naar de hoogste versnelling. En dan rijd je eigenlijk met wel heel weinig toeren. De auto heeft daar geen moeite mee lijkt het, maar voor je gevoel zou je graag een paar 100 toeren meer willen draaien tbv koeling etc. De auto heeft geen enkele moeite met een caravan van dit gewicht. Luchtvering is geweldig en je kunt heel fijn 100 km/h rijden. Verbruik ca 12 l per 100 km.
Mooi is dat je de electrische aandrijving op "save" kunt zetten, zodat je in eventuele file over electrische aandrijving beschikt. Dat is lekker rustig rijden! Het rijdt dan nog soepeler dan op de benzinemotor.
Kort en goed: een geweldige caravantrekker met als enige kritiekpunt dat de automaat eigenlijk niet over een "manual" stand beschikt. En dat zou je bij een "vals plat omhoog" graag handmatig wat willen corrigeren. Verder niets dan lof!"

Lees meer gebruikerservaringen met de Mercedes-Benz C.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker