Caravantrekker.nl

Trekadvies

Chevrolet

Chevrolet Trans Sport 3.3 V6 aut.
Hobby De Luxe 560 KMFe

Hobby
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Chevrolet Trans Sport 3.3 V6 aut. zijn over het algemeen goed, maar wel is het gewicht van de Hobby met 200 kg belading in de auto vrij hoog, maar geen probleem als de belading in de caravan goed verdeeld is en bij normale snelheden gereden wordt. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading! De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
225
217

Hellingen
Risico's bij slingeren
233
138

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Hobby van 1600 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Chevrolet Trans Sport 3.3 V6 aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

We adviseren een kogeldruk van ongeveer 85 kg maar we weten niet zeker of dat is toegestaan voor de Chevrolet. Bekijk daarvoor o.a. het typeplaatje van de trekhaak. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Chevrolet en de Hobby een gewichtsverhouding van 77%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 171 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 78%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

78%
1600 kg 2049 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Chevrolet

Chevrolet Trans Sport 3.3 V6 aut.
Hobby De Luxe 560 KMFe

Hobby

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2100 á 2400 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 121 km/u á 130 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 2000 á 2500 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 21 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3300 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 102 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 14%.

Pas op bij slingeren

De Hobby kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 85 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Daarom is enige kennis en ervaring in het rijden met caravans nodig om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Chevrolet een Hobby zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Chevrolet Trans Sport 3.3 V6 aut.

Periode
1997 - 2004
Vermogen
188 pk (138 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Automatisch
Koppel
282 Nm v.a. 4000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Hobby De Luxe 560 KMFe

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Chevrolet en Hobby en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

D. Lagerweij heeft het volgende over de Chevrolet Trans Sport 3.3 V6 aut. geschereven:

"Sedert 2002 rijden wij ieder jaar diverse malen met de Chevrolet Trans Sport 3.4 V6 Aut i.c.m. een Hobby 560 Kmfe naar vakantiebestemmingen zoals Nederland, Luxemburg, Frankrijk en Spanje.
Dit is werkelijk een schitterende vakantie combinatie. Ruimte in overvloed, de sterke en krachtige 3.4 V6, de automatische transmissie i.c.m. de standaard Cruise Control en de lange wielbasis dragen bij aan een enorm comfortabele reis met deze bijna 13,5 meter lange combinatie. Enige caravan-ervaring is met deze lengte en breedte (2,5 m) is, waarschijnlijk wel gewenst, maar eenmaal achter het stuur vergeet je snel dat je met zo'n behoorlijke combinatie rijd.
Even een vrachtwagen inhalen is zo gebeurt met de sterke 3.4 V6, evenals cruise snelheden van 100 km/h of hoger op de autosnelwegen zijn geen probleem.
Bij hogere snelheden neemt het verbruik drastisch toe, normaal gesproken kies ik voornamelijk voor de autosnelwegen met een ingestelde snelheid van ca. 90 a 100 km/h bij reisbestemmingen naar Frankrijk of Spanje, omdat dat gunstigste is kwa gebruik (ca. 1 ltr op 6 km). Secundair rijden met veel stoppen en optrekken is ook erg ongunstig voor het benzine verbruik, maar dat is in mijn ogen dan ook het enige minpunt van deze combinatie.
Heb ooit om een ongeval te voorkomen op een autoweg moeten uitwijken in de berm, de combinatie kwam toen met zo'n 80 km/h met één kant in een zachte berm, maar kwam daar moeiteloos weer uit, wel een veilig gevoel dat de combinatie geen krimp gaf en het hele gezin ongeschonden verder kon reizen... een dikke "10" voor stabiliteit dus. Verder is de automaat voorzien van een serieel geplaatste extra oliekoeler en heb nog nooit de automatische transmissie moeten laten reviseren, de kilometerstand is inmiddels 222.000km. De auto hebben wij nu ruim 6 jaar en is enorm betrouwbaar gebleken, ook i.c.m. deze behoorlijk zware caravan. We kijken alweer uit naar de volgende vakantie....
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Chevrolet Trans Sport.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker