Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volkswagen

Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI aut.
Hobby De Luxe 450 UF

Hobby
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI aut. zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Hobby is met 200 kg belading in de auto geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
218
148

Hellingen
Risico's bij slingeren
241
163

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Hobby van 1200 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 70 kg zal geen probleem zijn voor de Volkswagen als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Volkswagen en de Hobby een gewichtsverhouding van 76%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 151 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 76%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

76%
1200 kg 1578 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volkswagen

Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI aut.
Hobby De Luxe 450 UF

Hobby

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2300 á 2800 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 116 km/u á 125 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 18.8 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4000 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 102 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 16%.

Denk aan slingeren

De Hobby kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 70 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volkswagen een Hobby zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI aut.

Periode
2017 - 2020
Vermogen
131 pk (96 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
200 Nm v.a. 1400 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Hobby De Luxe 450 UF

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volkswagen en Hobby en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Joost van der Maarel heeft het volgende over de Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI aut. geschereven:

"Update na rit naar Frankrijk met deze combinatie van een 2019-model Golf Variant 1.5 TSI 130pk DSG, en een Hobby 450UF uit 2007.

Wij hebben de achterbank bezet met drie jonge kinderen in een Multimac (27kg) en de kofferbak gevuld met kinderwagen en buggy (veel volume, niet veel gewicht).

De caravan bleek inclusief Thule Omnistor, Truma mover (met lichtgewichtaccu), Unico Verona voortent en 1 gasfles, slechts 990kg te wegen, hetgeen ons meeviel. Met de vakantiebelading (geen fietsen) erij schat ik m in op 1200kg. Het reservewiel van de caravan ligt in de auto.

De auto kan de caravan uitstekend trekken.
De DSG automaat en de Adaptive Cruise Control (ACC) samen zijn een goede combinatie die boven verwachting goed presteert met caravan. Ook de lane assist kan goed overweg met de combinatie.

Op rechte stukken kiest de DSG om in de 7e versnelling te rijden en dat gaat, mede a.g.v. voldoende koppel bij de 1.5 TSI, prima. Ga je iets omhoog, dan rijd je goed in de 6. Bij meer heuvelachtig terrein schakelt de bak soms terug naar 5 of 4. Het komt soms voor dat je denkt 'ik zou nu zelf wel weer opschakelen' maar storend wordt het nooit.

Bij 90 km/h (GPS) rijdt de combinatie zeer stabiel. Maar ga je iets hoger (vanaf 100 km/h GPS-snelheid, 105 op de ACC), dan wordt de combinatie wat gevoelig voor slingeren.

De Hobby 450UF is, a.g.v. het model dwarsbed/rondzit, relatief zwaar aan de achterkant en heeft uit zichzelf weinig kogeldruk.

Verbruik: vlakke weg 10.6 liter/100km. Heuvelachtig gebied 11.3 liter/100km.


Update 2021:
met deze combinatie hebben we nu vier lange ritten gemaakt. Eén keer naar de Morvan, 2x naar de Dordogne en 1x Toscane.

We hebben de belading geoptimaliseerd. Kleding bewaarden we al in Packing Cubes in de bovenkastjes, maar toen ik me realiseerden dat dit bij elkaar al bijna 40kg weegt is, hebben we dit in de badkamer neergelegd. Ook zijn een aantal zware spullen naar de kofferbak van de auto verhuisd. Eind 2020 zijn de stabilisator-rubbers vervangen.

De kinderwagen en buggy hoeven niet meer mee, dus de kofferbak kan nu ook zware spullen hebben.

105 km/u op ACC gaat probleemloos en alleen op de steilste heuvels raak je iets snelheid kwijt. "

Lees meer gebruikerservaringen met de Volkswagen Golf.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker