Caravantrekker.nl

Caravan kopen?

Welke caravan kan ik het beste kopen? Uiteraard is het beschikbare budget en de trekauto een randvoorwaarde, maar bedenk ook vooral goed hoe, en waarvoor je de caravan wil gebruiken.

Caravan kopen?

Een caravan beoordelen op een beurs is heel anders dan op de weg of in de praktijk op de camping.

Budget

Maak bij de aanschaf van een caravan een totaal plaatje van alle kosten (zie de online caravan kosten calculator). Kies dan of je nieuw of gebruikt wil/kan kopen en hoelang je van plan bent met de caravan te gaan doen.

Bij goed onderhoud kunnen caravans heel lang mee gaan, maar misschien veranderd jouw (gezins)situatie in de loop der tijd wel. Kinderen willen misschien wel in een tentje slapen of gaan helemaal niet meer mee.



Occasion

De prijs van een oudere caravan wordt over het algemeen meer bepaald door de algemene staat dan door het bouwjaar. Soms kan het juist aantrekkelijk zijn om een caravan te kopen waarvan de bijvoorbeeld de stoffering versleten is, die kan je immers zelf vrij eenvoudig vervangen. En zoals op elke markt wordt de uiteindelijke prijs bepaald door vraag en aanbod.



Let op vocht!

Eigenlijk zijn er maar twee gevaren bij het kopen van een tweedehands caravan: vocht en scheurtjes in het chassis. Een caravan waarvan vocht in de wanden, dak of de vloer zit is moeilijk te herstellen als dit niet tijdig gebeurd en betekent al snel het einde van de caravan. Koop je zonder garantie laat dan eerst een vochtmeting uitvoeren als je dat zelf niet kan beoordelen. Kid en rubberafdichtingen kunnen uitdrogen, maar zijn mits tijdig ontdekt, nog wel te vernieuwen. Is het hout nat laat dan de caravan staan en ga opzoek naar een beter exemplaar.

Onderstel

De reparatiekosten van een chassis waarin scheurtjes zitten, bijvoorbeeld bij de schroefgaten van de as, kunnen aardig oplopen. De caravan kan dan alleen nog als sta-caravan gebruikt worden. Bij een oudere caravan kan wel het veersysteem aan 'groot' onderhoud toe zijn. Bij een rubber geveerde as is dat te verhelpen door de asrubbers te laten vernieuwen maar bij een slecht onderhouden staalgeleerde as kunnen de kosten hoger oplopen. Controleer, of laat controleren of het chassis recht is en of er geen speling is in de wielarmen.



Koop je een occasion reserveer dan wat geld voor onderhoud en het vervangen van onderdelen. Banden gaan bijvoorbeeld maar 6 á 10 jaar mee en bezuinig ook niet op de gasinstallatie. Een onderhoudsbeurt met o.a. een remmen- en gaslek test, is bij aanschaf aan te raden.

Gewicht

Wat een caravan echt leeg weegt is eigenlijk alleen te bepalen door de caravan te wegen. Zeker wat oudere caravans zijn vaak zwaarder dan in de papieren is aangeven. Zorg in ieder geval voor voldoende laadvermogen, tenminste 200 kg. Heb je de keuze bij een nieuwe caravan voor een 'verzwaarde as', kies dan die optie ook al lijkt het op het eerste gezicht dat je die niet nodig hebt.

Trekauto

Uiteraard moet de auto de caravan kunnen en mogen trekken. Daarmee maakt het overigens wel uit of je een reis naar de Veluwe maakt, naar Spanje rijdt of een rondreis wil maken naar Noorwegen bijvoorbeeld.

Blijft je alleen in Nederland en rijd je weinig kilometers kan je een caravan kiezen die beladen niet meer weegt dan wat maximaal toegestaan is. Rijd je er meer mee en ook in het buitenland, kies dan een caravan die niet zwaarder is dan het maximaal aanbevolen gewicht dat wij hier op de website aanraden.



Hoe minder de caravan weegt hoe prettiger en comfortabeler het rijdt! Heb je een motorisch wat ‘zwakke’ trekauto, kies dan een gestroomlijnd model (smal en laag). Maar ook hier geldt weer welke eisen stel jij aan de prestaties met caravan? Met 110 km/u in de hoogste versnelling op de snelweg hoeft echt niet.

Heb je alleen een B-rijbewijs let dan op het maximaal toegestaan gewicht, ook dat kan de keuze nog beperken.

Indelingen

Wil je 'kamperen' of moet je caravan hetzelfde comfort hebben als een (vakantie)huis? Iemand die veel onderweg is met zijn caravan stelt andere eisen dan iemand die de caravan vooral als stacaravan gebruikt en een gezin met kinderen stelt andere eisen dan een ouder echtpaar. Gebruik in het voor-, najaar en winter stelt weer andere eisen dan een caravan die alleen in de zomer in Zuid Europa gebruikt wordt.



Uiteraard hangt het aantal slaapplaatsen van de gezinssamenstelling af, maar ook van de wens of (iedereen) een vast bed nodig heeft of dat een zithoek ‘s-avonds omgebouwd moet worden tot slaapplaats. En misschien vinden de kinderen het wel veel fijner om in een eigen tentje te slapen? Gaat je vooral in de zomer weg dan kan de zithoek binnen heel goed als bed opgemaakt blijven omdat je toch in de voortent of buiten zit. Vraag jezelf dan echt af of je voor die ene nacht dat het slecht weer is, of onderweg, wel een veel grotere caravan moet meeslepen. Een nacht behelpen en desnoods een kind op een matje op de grond laten slapen kan niet alleen veel geld schelen maar ook zorgen voor prettiger reizen met de caravan.



Techniek

De technische verschillen tussen verschillende caravan merken zijn eigenlijk betrekkelijk klein. Bijna alle caravans bestaan uit twee chassisbalken met daarop, oneerbiedig gezegd, een ‘doos’ die samengesteld is uit een aantal onder druk verlijmde sandwich panelen. Caravans gebouwd met een naadloos polyester monocoque worden bijna niet meer gemaakt (alleen Barefoot, Wingamm en vroeger BIOD). De Eriba Touring modellen zijn uniek door hetgebruik van een stalen frame.



De samenstelling van de sandwich panelen en de onderlinge montage daarvan kan variëren. De buitenwand is vaak van dun aluminium maar sommige merken gebruiken een (zwaardere) polyesterplaat waardoor de wand en het dak minder gevoelig zijn voor kleine schades zoals hagel. De isolatie bestaat uit polystyreen (piepschuim) of in duurdere caravans het hoogwaardiger polyurethaan (XPS of styrofoam) dat geen vocht kan opnemen.



Wanden en vloer/dak worden aan elkaar verbonden door schroefverbindingen en/of gelijmd en een toenemend aantal fabrikanten gebruiken daarbij speciale profielen. De nieuwste trend is om het caravan casco geheel hout vrij te produceren waardoor houtrot als gevolg van lekkage tot het verleden gaat behoren. Immers de grootste bedreiging voor de levensduur van een caravan is de inwerking van vocht.



Het onderstel is bij 99,9% van de (nieuwe) caravans uitgevoerd met twee chassisbalken en een rubber geveerde as. Momenteel is AL-KO de enige leverancier van caravan onderstellen, alleen Hobby maakt ze zelf met Knott onderdelen. Technische verschillen zijn nihil en in de folder vaak groter dan op de weg. De meeste caravans hebben standaard een stabilisatorkoppeling wat het rijcomfort verhoogt. De veiligheid is echter pas echt gediend als de caravan is voorzien van een elektronisch stabiliteitssysteem (zoals ATC of ITBS).

De ‘techniek’ binnenin de caravans komt veelal van dezelfde toeleveranciers (Truma, Dometic). In duurdere caravans kan bijvoorbeeld een grotere of wat luxere koelkast of een uitgebreidere verwarming gemonteerd zijn, maar wezenlijke kwaliteitsverschillen zijn er niet of nauwelijks. Alleen als je echt op ‘wintersport’ gaat zijn er wellicht een aantal speciale voorzieningen prettig, maar elke caravan die voorzien is van een kachel is geschikt (te maken) voor het gebruik in het voor- en najaar.

Caravan fabrikanten

Caravans (en campers) worden geproduceerd door een beperkt aantal bedrijven en komen soms zelfs uit dezelfde fabriek. De Hymer Group is tegenwoordig onderdeel van het Amerikaanse Tor Industries en daarmee een mega concern. Slechts enkele merken zijn nog zelfstandige bouwers.



Verschil in kwaliteit?

Welk merk is het beste? Deze vraag wordt veel gesteld en op heel veel manieren beantwoord. Ik kan je verzekeren dat het ene merk echt niet een veel betere kwaliteit heeft dan een ander merk (in dezelfde prijsklasse). Maar ook een twee keer duurdere caravan is lang niet kwalitatief twee keer beter. Elke caravan kan heel gemakkelijk bij (intensief) gebruik mankementen gaan vertonen. In die zin zijn de gebruikte materialen in elke caravan zo licht en/of goedkoop mogelijk gehouden.

Kies de mooiste

Ondanks dat er meer dan 500 nieuwe modellen te krijgen zijn, zit daar de ideale caravan niet bij! Voor elk soort reis heb je eigenlijk een andere caravan nodig omdat andere eisen aan de caravan gesteld worden. Bepaal dus hoe je de caravan het meest gaat gebruiken en kies daar de meest geschikte indeling bij. Welk merk je kiest kan je vooral laten afhangen van design dat je het meest aanspreekt. Natuurlijk zijn er verschillen, tussen goedkope en duurdere caravans maar bepaal wel voor jezelf of die meerprijs voor jouw gebruik zinvol is. Net als bij de keuze voor een auto is de keuze voor een caravan vooral emotioneel en niet rationeel. Kies dus de caravan die bij je past en waar je het prettigst bij voelt!



Lekker op reis

Wil je lekker rondzwerven en niet alleen de autobaan afrazen kies dan een caravan die niet (veel) langer is dan 6,50 meter (totaal) lengte en zeker niet breder is dan 2,30 meter. De gewichtsverhouding ten opzichte van je trekauto moet dan niet meer dan 75% zijn, maar een lager percentage rijdt nog lekkerder!

Een grote caravan vraagt meer stuurmanskunst in nauwe straatjes en neemt op de kampeerplaats meer ruimte in.


Ook interessant

15 januari 2019



Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Blog

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravannieuws 2024

Op de beurs in Düsseldorf zijn alle nieuwe modellen voor 2024 gepresenteerd aan het publiek. Wat valt (mij!) daarbij op?

Ervaringen met elektrisch rijden

In 2023 is het niet gek meer een elektrische auto met caravan tegen te komen. Wat zijn de ervaringen van gebruikers in de praktijk?

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Anti-slingersystemen

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig één accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

©2024 Caravantrekker